HAMMASjuttuja! Juurihoidosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuntorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamuntorkku

Aktiivinen jäsen
20.01.2005
15 181
2
36
Hei, onko kokemuksia epäonnistuneesta juurihoidosta? Mitä sitten tapahtui?

Mun mies kävi mooonta kuukautta sitten perushammastarkastuksessa ilman mitään oireita. No, hammaslääkäri totesi, että yks hammas tarttee juurihoidon (joka tehtiin) ja siitä alkoivat kivut, joista mies on nyt monta kuukautta kärsiny. Kaksi kertaa on käynyt uudestaan hammaslääkärillä tän takia, mut mitään, mikä olis parantanu kivut, ei oo tehty. Tänään viimeks kävi päivystyksessä kun 2 Panacodiakaan ei enää auttanut... ja hammaslääkäri oli kuulemma vain vähän tasoittanut hampaan pintaa....

Onks teillä siis jotain vinkkejä asiaan? Nii-i, siis hammaslääkärinhän tässä pitäis paras asiantuntija olla, mut ku... |O

kyllä sen joutaa sit pois repimään :( Noin teki myös mulle,kun itkin sen kivun kanssa ja en saanut hampaita yhteen kun tuntu että se hammas on laskeutunut alaspäin. Hammaslääkäri tosiaan hioi sen vaan ja se oliki sit sen hampaan loppu :(

Jos ei juurihoito enää auta tulee seuraavaksi hampaanpoisto. Otettiinhan kuitenkin kuva hampaasta? Siitä näkee onko juuret nyt täytetty kunnolla.
Ei sitä oo kuvattu. Jotenkin tuntuu, ettei ne oikein ota tosissaan tuota kipua. TAI mies ei ilmaise sitä kunnolla (en oo kädestä pitelemässä :saint:).

Mä olen kans ollut vähän sillä kannalla, että pois vaan..

Mulla oli vastaava tilanne, juurihoidon jälkeen hammasta särki älyttömästi. Hammaspäivystyksessä ei kuvattu tms, tasoitettiin kans vaan hampaan pintaa (liian korkea paikka voi saada aikaan särkyä). Myöhemmin hammaslääkäri sitten kuvas hampaan ja selvis, että siinä hampaassa olikin kolme juurta, joista yksi siis oli vallan hoitamatta, ja tulehdus oli siellä. Tavallisimmin hampaassa on kaksi juurta.

[QUOTE="juups";26448284]Mulla oli vastaava tilanne, juurihoidon jälkeen hammasta särki älyttömästi. Hammaspäivystyksessä ei kuvattu tms, tasoitettiin kans vaan hampaan pintaa (liian korkea paikka voi saada aikaan särkyä). Myöhemmin hammaslääkäri sitten kuvas hampaan ja selvis, että siinä hampaassa olikin kolme juurta, joista yksi siis oli vallan hoitamatta, ja tulehdus oli siellä. Tavallisimmin hampaassa on kaksi juurta.[/QUOTE]

Näin kävi minullekin.

Ei sitä oo kuvattu. Jotenkin tuntuu, ettei ne oikein ota tosissaan tuota kipua. TAI mies ei ilmaise sitä kunnolla (en oo kädestä pitelemässä :saint:).

Mä olen kans ollut vähän sillä kannalla, että pois vaan..

Itselläni täytettiin juuret kahteen kertaan kun ei ensimmäinen täyttö poistanut kipua ja otettiin hoidon aikana 4 kertaa kuvatkin. Jouduin lopulta käymään sitten 5 kertaa hampaan takia hoidossa ja ei saatu ihan 100% kuntoon kuitenkaan kun yksi juuri laajeni täytön yhteydessä. Ei kuitenkaan ole kipeä onneksi, mutta ei täysin tunnotonkaan kuten juurihoidetun hampaan pitäisi olla eli juuret ns tapettu.

Tulehdus olikin levinnyt juurikanavan ulkopuolelle, joten jo aloitettu juurihoito piti keskeyttää ja hammas repiä irti. Se olikin aikamoinen kokemus se. Jälkeenpäin selvisi, että hampaasta jäi juuri jäljelle, joten jos haluaisin implantin aukkopaikkaan, juuri pitäisi ensin kaivaa pois ja antaa hammasluun parantua. Taidan tyytyä harvahampaisuuteen.

Tiedoksin arvon ystävät!!! Juurihoito on kuin tikittävä aikapommi. Jossain vaiheessa, yleensä AINA juurihoidettu hammas tulehtuu, koska juuria harvoin saa täysin tyhjäksi.. Tulehdus voi olla vuosia oireeton ja levitä todella laajalle. Mielummin aina juurihoidettava hammas poistoon, pääsee kerralla hampaan vaivasta!! Se on silkkaa "myyntiä" se koko juurihoito.

[QUOTE="jona";26448445]Tiedoksin arvon ystävät!!! Juurihoito on kuin tikittävä aikapommi. Jossain vaiheessa, yleensä AINA juurihoidettu hammas tulehtuu, koska juuria harvoin saa täysin tyhjäksi.. Tulehdus voi olla vuosia oireeton ja levitä todella laajalle. Mielummin aina juurihoidettava hammas poistoon, pääsee kerralla hampaan vaivasta!! Se on silkkaa "myyntiä" se koko juurihoito.[/QUOTE]

Jos saa pitää juurihoidetun hampaansa edes 10 vuotta pidän sen 10 vuotta kun poistatan heti koko hampaan. Itselläni on juurihoidettu hammas 1991, kerran se kuvattu ja avattu ja katsottu miten voi (2008) ja uutta paikkaa alle eli älä yleistä että aina. Miten edes samaan lauseeseen voi laittaa yleensä ja aina?

Itse kävin viime vuoden tammikuussa hammaslääkärissä säryn vuoksi. Syyksi paljastui reikä.
Reikä paikattiin mutta säryt vain pahenivat yön aikana ja seuraavana aamuna soitin hammaslääkärille
uudelleen. Hän pyysi minut vielä samana päivänä takaisin luokseen. Tämä siis yksityisellä, otti
vastaan omalla lounastauollaan eikä ottanut maksua! Noh, hammas olikin niin kipeä, ettei sille
voinut tehdä mitään. Yritti porata paikkaa irti, mutta ei pystynyt. Tultiin sihen tulokseen, että olisi jo
edellisenä iltana pitänyt tehdä juurihoito! Söin kaksi antibioottikuuria ennen kuin paikka saatiin irti, ei mitkään puudutukset auttaneet siihen että poraaminen sattui vaan saatanasti...

Siitä alkoikin 9kk kestänyt juurihoito. Juurikanavia löytyi tavanomaisen kolmen sijasta neljä ja neljänteen kanavaan jäi elävää hermokudosta.. Juuri teki jonkun mysteerisen mutkan ja aina kun sen
ajateltiin olevan kuollut, särky alkoi uudelleen puudutusaineen hävittyä. Olin lopulta jo niin väsynyt
koko prosessiin että vakavasti mietin hampaan poistamista. Sen vaan aina tiesi jo siinä tuolissa
maatessaan että illalla taas särkee... Särki aina muutaman päivän todella paljon ja sitten helpotti.
Vaikka hampaan piti olla kuollut, sitä särki silti!
Viimein oma hammaslääkärini iski hanskat tiskiin ja ehdotti joko toista hammaslääkäriä tai
juurihoitoihin erikoistunutta endodonttia. Se maksoi todella paljon, 200e ! mutta hänen luonaan
hammas saatiin vihdoin rauhoittumaan.
Silti, yhä kun syön jotain todella kuumaa tuohon kyseiseen "kuolleeseen" hampaaseen sattuu!
Kukaan hammaslääkäri ei ole siihen oikein osannut antaa mitään vastausta, mutta näin vaan on.

Tsemppiä miehellesi ja toivottavasti helpottaa pian!

Yhteistyössä