H
hoi tsu
Vieras
Hammashoitajan palkasta tuoretta tietoa? Kannattaa lukea suuhygienistiksi vai onko palkassa eroa niin paljon hammashoitajan palkkaan?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Hammashoitaja: 13/h
Itse kyllä joskus vielä varmaan luen itteni suuhygienistiksi.. En niinkään sen palkan takia, vaan siksi, että sais tehdä monipuolisempaa hommaa ja sais mahdollisesti joskus tehdä töitä yksinkin, omia potilaita yms... (ei sillä, ihan jees tämä hammashoitajan työkin on.. tykkään ja suosittelen..)
Hammashoitaja: 13/h
Itse kyllä joskus vielä varmaan luen itteni suuhygienistiksi.. En niinkään sen palkan takia, vaan siksi, että sais tehdä monipuolisempaa hommaa ja sais mahdollisesti joskus tehdä töitä yksinkin, omia potilaita yms... (ei sillä, ihan jees tämä hammashoitajan työkin on.. tykkään ja suosittelen..)
Hammashoitaja
On ensimmäisen tason ammattitutkinto, ammattikoulussa.
Hammashoitajan työ on terveydenedistämistä suun terveyden hoidossa. Avustajana olemista hammaslääkärille, potilaan ohjaaminen ja tukeminen. Hammashoitaja voi kunnalla työskennellessään tehdä myös itsenäistä työtä, esim. terveydenedistämistä 0-3v suuntarkastuksia, ja harjausopetuksia sekä mahdollisesti kouluissa käydä esittelee opetusta. Eli täytyy olla esiintymistaitoa, nopeutta ja hyvät motoriset taidot sillä homma on pikkutarkkaa hommaa. Sinun tulee osata tuotteet ja välineet hyvin, sillä toimit myös alan aineiden tilaajana. Ajanvaraus ja laskutukset sekä kaikki toimistotyöt. Työ on siistiä ja mukavaa mutta myös hyvin hektistä!! Palkkaus kunnalla 13e ja yksärillä 13-16e/h. Yksärillä on myös iltaduunit.
Suuhygienisti
Ammattikorkeakoulututkinto
Työ on myös kaikkea tuota hammashoitajan työtä, ja omien potilaiden hoitamista. Tällä hetkellä yksärillä lähinnä esteettistä hoitoa ja hammaskivenpoistoja. Kunnalla on sitten terveydenedistämistä myös ja nykyään myös hampaanpaikkauksia ja lääkärinohjaamana oikomisen töitä. Suuhygienistin osaaminen laajentuu kokoajan ja vastuita jaetaan lääkäriltä hyggareille. Erittäin monipuolista ja mukavaa työtä. Kunnalla ei lyö rahoiksi n. 14-16e/h ja yksärillä ei kannata tehdä alle 18e/h.
Itse työskentelen hammashoitajana ja pian valmistun suuhygienistiksi. Eli molemmat koulut käyty.