Hammashoitajan palkasta tuoretta tietoa? vrt suuhygienistin palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoi tsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hammashoitaja: 13€/h
Itse kyllä joskus vielä varmaan luen itteni suuhygienistiksi.. En niinkään sen palkan takia, vaan siksi, että sais tehdä monipuolisempaa hommaa ja sais mahdollisesti joskus tehdä töitä yksinkin, omia potilaita yms... (ei sillä, ihan jees tämä hammashoitajan työkin on.. tykkään ja suosittelen..:))

Itse kyllä joskus vielä varmaan luen itteni suuhygienistiksi.. En niinkään sen palkan takia, vaan siksi, että sais tehdä monipuolisempaa hommaa ja sais mahdollisesti joskus tehdä töitä yksinkin, omia potilaita yms... (ei sillä, ihan jees tämä hammashoitajan työkin on.. tykkään ja suosittelen..:))

Ok kiitos. Mietin vaan että yrittäisikö päästä Metropoliaan suuhyg koulutukseen vai hamnashoitajaksi... Osaako edellinen vastata et paljonko palkassa eroa?Missä opiskelit hammashoitajaksi? Ootko yksityisellä kun tuntipalkka?

En osaa sanoa, paljonko palkassa on eroa.. Ripauksen verran parempi se tietenki hygienisteillä on... Ja olen yksitysellä :)
Jos mun pitäis nyt valita, ni hakisin siihen suuhygienistikoulutukseen kumminkin.. Hygienistihän voi tehdä hammashoitajan töitä ja tiedän pari, jotka tekeekin (toki saa vain hoitajan palkan silloin).. Mutta toisaalta voi luonnollisesti tehdä niitä suuhygienistillekin kuuluvia töitä, joita hammashoitaja ei voi (ainakaan ilman lisäkoulutusta)..

Mitä kaikkea hammashoitajan tehtäviin kuuluu? Mulle se on jäänyt aina h-lääkärillä käydessäni vähän sellaseen statistin rooliin. Kirjaa koneelle sen mitä lääkäri sanoo ja ojentelee työvälineitä. Suuhygienisti ilmeisesti tämän lisäksi rapsuttaa hammaskiveä pois ja kysyy, kuinka paljon juot tuoremehuja ja muistatko syödä purkkaa.

Hammashoitaja
On ensimmäisen tason ammattitutkinto, ammattikoulussa.
Hammashoitajan työ on terveydenedistämistä suun terveyden hoidossa. Avustajana olemista hammaslääkärille, potilaan ohjaaminen ja tukeminen. Hammashoitaja voi kunnalla työskennellessään tehdä myös itsenäistä työtä, esim. terveydenedistämistä 0-3v suuntarkastuksia, ja harjausopetuksia sekä mahdollisesti kouluissa käydä esittelee opetusta. Eli täytyy olla esiintymistaitoa, nopeutta ja hyvät motoriset taidot sillä homma on pikkutarkkaa hommaa. Sinun tulee osata tuotteet ja välineet hyvin, sillä toimit myös alan aineiden tilaajana. Ajanvaraus ja laskutukset sekä kaikki toimistotyöt. Työ on siistiä ja mukavaa mutta myös hyvin hektistä!! Palkkaus kunnalla 13e ja yksärillä 13-16e/h. Yksärillä on myös iltaduunit.

Suuhygienisti
Ammattikorkeakoulututkinto
Työ on myös kaikkea tuota hammashoitajan työtä, ja omien potilaiden hoitamista. Tällä hetkellä yksärillä lähinnä esteettistä hoitoa ja hammaskivenpoistoja. Kunnalla on sitten terveydenedistämistä myös ja nykyään myös hampaanpaikkauksia ja lääkärinohjaamana oikomisen töitä. Suuhygienistin osaaminen laajentuu kokoajan ja vastuita jaetaan lääkäriltä hyggareille. Erittäin monipuolista ja mukavaa työtä. Kunnalla ei lyö rahoiksi n. 14-16e/h ja yksärillä ei kannata tehdä alle 18e/h.

Itse työskentelen hammashoitajana ja pian valmistun suuhygienistiksi. Eli molemmat koulut käyty.

Kunnallisellakin palkka on yli 13€ tunti joten miksi yksityisel suostut tohon, mulla on yksityisellä 16€ tuntipalkka ja sekin on vähiten meidän talossa, mutta kun teen vain keikkaa, virka kaupungilla.

Ja lisään vielä että molemmat työt on enemmänkin kutsumusammatteja, ei niinkään palkan takia. Toki palkkaa saa yksärillä suuhyggenä, ja aika sidonnaista siihen paljonko päivässä teet hammaskivenpoistoja ja kuinka hyvin osaat itsesi markkinoida alalle =)
Hammashoitajan työ on välillä aikamoista kestämistä, meinaa henkilökemiat pitää toimia lääkärin kans ja sun pitää itse olla tosi avoin ja nöyrä jos haluat saada hyvän työparin, sillä hammashoitaja palvelee lääkäriä joten ja jos et osaa palvella muita et voi olla tässä ammatissa. Itselläni kaikki pitkäaikaset työparini n. 3 ollut niin ovat olleet mukavia ja sellaisia joiden kans tykkää työskennellä. Hyvin usein työparit vaihtuu jos on kiertosysteemi esim. viikko aina saman lääkärin kans. Yksärillä ei välitetä etkö tykkää tehdä jonkun kans, kunnalla välitetään ja otetaan kemiat tosissaan. Enemmän mielestäni yksärillä valitetaan että on kurjaa kun kunnalla, sillä yksärillä et voi päättää mistään ite, et edes työvuoroista. Kaikki on rahasta kiinni, ei niinkään oloista. Kunnalla keskitytään työhyvinvointiin ja ovat ylensä suvaitsevaisia kaikkia kohtaan.

Shg;n töitä useita vuosia tehneenä allekirjoitan hyvin pitkälle kollegoiden viestit. Palkkauksessa haluan painottaa, varsinkin kun teette yksityisellä, että yli 20 euron tuntipalkka tällä hetkellä on realistisin. Se kuinka monta euroa voi panna kahden kympin päälle riippuu kokemuksesta ja taidoista. Teettekö omaa työtänne vai oletteko pääsäänt. hoitajia. Nyt on hoitajista kova puute, joten he vetävät keikoista n. 20 euroa tunti.
Kutsumusammatti --- hmm. Olisin hiukan varovainen sanomaan noin. Totta, itsekin pidän työstäni juuri sen takia, että saan olla asiakaskontakteissa ja nähdä nk. työni jäljen. Mutta onko se kutsumus? Ja voiko sen takia alentaa palkkaansa tai palkan vaatimustasoaan? Sanoisin, että päinvastoin. Se shg ja hoitaja joka aidosti pitää työstänsä voi mielestäni reilusti sen sanoa ja perustella sillä jopa palkankorotusta. Olkaamme ylpeitä siitä että osaamme - ei nöyristellä tuolla todella vanhalla "kutsumus" ajattelulla. Hyvää työvuotta kaikille!

Hammashoitaja
On ensimmäisen tason ammattitutkinto, ammattikoulussa.
Hammashoitajan työ on terveydenedistämistä suun terveyden hoidossa. Avustajana olemista hammaslääkärille, potilaan ohjaaminen ja tukeminen. Hammashoitaja voi kunnalla työskennellessään tehdä myös itsenäistä työtä, esim. terveydenedistämistä 0-3v suuntarkastuksia, ja harjausopetuksia sekä mahdollisesti kouluissa käydä esittelee opetusta. Eli täytyy olla esiintymistaitoa, nopeutta ja hyvät motoriset taidot sillä homma on pikkutarkkaa hommaa. Sinun tulee osata tuotteet ja välineet hyvin, sillä toimit myös alan aineiden tilaajana. Ajanvaraus ja laskutukset sekä kaikki toimistotyöt. Työ on siistiä ja mukavaa mutta myös hyvin hektistä!! Palkkaus kunnalla 13e ja yksärillä 13-16e/h. Yksärillä on myös iltaduunit.

Suuhygienisti
Ammattikorkeakoulututkinto
Työ on myös kaikkea tuota hammashoitajan työtä, ja omien potilaiden hoitamista. Tällä hetkellä yksärillä lähinnä esteettistä hoitoa ja hammaskivenpoistoja. Kunnalla on sitten terveydenedistämistä myös ja nykyään myös hampaanpaikkauksia ja lääkärinohjaamana oikomisen töitä. Suuhygienistin osaaminen laajentuu kokoajan ja vastuita jaetaan lääkäriltä hyggareille. Erittäin monipuolista ja mukavaa työtä. Kunnalla ei lyö rahoiksi n. 14-16e/h ja yksärillä ei kannata tehdä alle 18e/h.

Itse työskentelen hammashoitajana ja pian valmistun suuhygienistiksi. Eli molemmat koulut käyty.

Yhteistyössä