Hammas poistettu, miten ilmenee haavan märkiminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla näkyy siinä kolossa jotain vaaleeta, ehkä vähän kellertävää...sieltä ei tihku mitään, mutta näkyy jotain töhnää, haisee kummalliselle. Saattaa olla myös ruokaa mikä sinne on jääny, mut mistä tiedän kumpaa se on?

Pitäiskö soittaa hammaslääkärille ja kysyä vai odottelenko vielä.

On kipee, ihan kauhee särky ja särkylääkkeitä saa popsia, et vähän helpottais. Haisee tosi pahalle kans ja saattaa maistua mätäkin suussa. Mulla yksi tulehtui ja antibiooteilla piti hoitaa, mut toisen kohdalla kun alkoi olemaan tulehduksen merkkejä, aloin puhdistamaan puhdistuaineella ja se tuli sillä kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Voi olla ruokaa, tai ehkä hampaan palanenkin?

Hammas lähti kokonaisena, joten tuskin on sitä. Pidin sideharsoa siinä ja siihen tarttui sitä tönhää ja se haisi pahalle, tietysti ruuan jämä joka on sinne jääny voi haista kans pahalle, mut jotenki alko huolestuttaa.

2vrk:tta on poistosta.

Alkuperäinen kirjoittaja aijai:
On kipee, ihan kauhee särky ja särkylääkkeitä saa popsia, et vähän helpottais. Haisee tosi pahalle kans ja saattaa maistua mätäkin suussa. Mulla yksi tulehtui ja antibiooteilla piti hoitaa, mut toisen kohdalla kun alkoi olemaan tulehduksen merkkejä, aloin puhdistamaan puhdistuaineella ja se tuli sillä kuntoon.

Just näin, alaviisurin poiston jälkeen mulla se kolo tulehtui.

Soitin äsken hammaslääkärin ajanvaraukseen, sieltä akka ei edes suostunu yhdistämään mun hammaslääkärille, kuulemma on normaalia että suun haavat haisee ja maistuu pahalle ainakin viikon ajan poistosta. Ja se vaalea köntti joka näkyy kolossa on muka se hyytymä...miten se voi muka sen värinen olla?

Sanoin tälle tädille että hammaslääkäri käski ottamaan heti yhteyttä jos haava alkaa haisemaan, täti vaan tokas että se on nuori hammaslääkäri, eikä tiedä asiasta mitään.

Eli nyt mä en saa yhteyttä siihen lääkäriin, kun ne ei suostu ajanvarauksesta yhditämään sille ja suoraa numeroa mulla ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin äsken hammaslääkärin ajanvaraukseen, sieltä akka ei edes suostunu yhdistämään mun hammaslääkärille, kuulemma on normaalia että suun haavat haisee ja maistuu pahalle ainakin viikon ajan poistosta. Ja se vaalea köntti joka näkyy kolossa on muka se hyytymä...miten se voi muka sen värinen olla?

Sanoin tälle tädille että hammaslääkäri käski ottamaan heti yhteyttä jos haava alkaa haisemaan, täti vaan tokas että se on nuori hammaslääkäri, eikä tiedä asiasta mitään.

Eli nyt mä en saa yhteyttä siihen lääkäriin, kun ne ei suostu ajanvarauksesta yhditämään sille ja suoraa numeroa mulla ei ole.

Katso kaupungin sisäisestä puhelinluettelosta sen lekurin suora numero

Alkuperäinen kirjoittaja Jookoskos:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Katso kaupungin sisäisestä puhelinluettelosta sen lekurin suora numero

Tai sit meen käymään siellä paikanpäällä, ei oo kaukana.

Jos poistokuoppa ei ole tosissaan kipeä (pientä kipua poiston jälkeen useimmiten on), ei ole kuumetta, yleiskunnon heikkenemistä tai turvotusta, ei syytä huoleen. Poistokuoppaan tulee aina sellaista vaaleaa. Ruokaa sinne jää aina ja se haisee pahalle. Ympäritä voi myös ien tulehtua kun sieltä ei pääse putsaamaan normaalisti ja se voi myös haista. En sinuna huolehtisi jos ei ole muuta vaivaa kuin paha haju ja se vaalea peite. Kyllä se siitä paranee. Tietenkin jos se on kunnolla kipeä, niin kannattaa käydä näyttämässä kun viikonloppukin tulossa.

Alaposkihammas poistettiin 4 viikkoa sitten. Hampaasta oli juuri haljennut. Hammas kehitti märkää. Hammas poistettiin useammassa osassa. Poistohaavan reunoilla on keltaista möljää. Lisäksi viereisen hampaan reunaan on tullut punertava hyllyvä patti. Viime keskiviikkona nousi äkillisesti korkea kuume ja yskittää jatkuvasti. Kuume jatkuu. Menen tänään hammaslääkärin päivystysvastaanotolle ja mikäli siellä ei selviä, niin jatkan Keskussairaalan poliklinikalle selvittääkseni syyt.

Onko kyseessä alaviisuri? Kyseessä on todennäkösimmin sillon niin sanottu perikoroniitti eli viisaudenhampaan ympärillä oleva kudos on tulehtunu. Tämä johtuu useimmin siitä, että viisaudenhammas ei oo ku osittain puhennut. Itellä oli ihan sama homma toisen alaviisurin kanssa, huolellisella suuhygienialla meni ohi. Perikoroniitti johtuu siitä, että kun hammas ei puhkee kunnolla ja muodostuu niin sanottu "ienpussi", ikenen sisään pääsee bakteereja, jotka tulehduttaa kudoksen.

Yhteistyössä