Hammas implantti (nasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampaaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampaaton

Vieras
Onko ollut suu kipeä toimen piteen jälkeen? Kyselen nyt sellaisesta implantista mihin tulee nasta ensiksi hammaluuhun kiinni ja sitten siihen tehdään päälle hammas.

Ei oikeastaan. Mutta mä nyt olen muutenkin hieman erikoinen tyyppi. Hammaslääkäri määräsi vahvoja särkylääkkeitä toimenpiteen jälkeen, mutta en minä ottanut niitä lainkaan. Ei ollut tarvetta. Yleensä kuulemma on kipeä, kun kuitenkin luuhun porataan.

Poski oli turvoksissa ja piestynnäköinen noin viikon, mutta se ei minua suuremmin haitannut. Perjantaina olin tarkastuksessa ja on luutunut hyvin. Ens kuussa kierittävät hampaan paikalleen.

Mites muuten paljonko maksaa esim. 1 uus hammas? Mulla on lohjennut 1 hammas niin pahasti, että pitäis kohta siihen kait joku feikkihammas tehdä:( Nyt tehty ns. paikka-aineella hammas. Muuten niin väilä koko hampaasta mutta kun on näkyvällä paikalla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites muuten paljonko maksaa esim. 1 uus hammas? Mulla on lohjennut 1 hammas niin pahasti, että pitäis kohta siihen kait joku feikkihammas tehdä:( Nyt tehty ns. paikka-aineella hammas. Muuten niin väilä koko hampaasta mutta kun on näkyvällä paikalla...

Noin 2000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Noin 2000 euroa.

KÄÄK!

Mulle pitäis jossain vaiheessa uusia etuhampaat. Menee onneksi vakuutukseen...

Mutta kun omat on poistettu ja tehty sille nastahampaalle pohja, niin pitääkö se aika olla ilman hampaita kun pohja luutuu valmiiksi nastahampaalle???? Vai saako jotku väliaikaistekarit....
Ja kauanko se luutumisaikaon jos pitää ilman hampaita kärvistellä....

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mulle pitäis jossain vaiheessa uusia etuhampaat. Menee onneksi vakuutukseen...

Mutta kun omat on poistettu ja tehty sille nastahampaalle pohja, niin pitääkö se aika olla ilman hampaita kun pohja luutuu valmiiksi nastahampaalle???? Vai saako jotku väliaikaistekarit....
Ja kauanko se luutumisaikaon jos pitää ilman hampaita kärvistellä....

No joo, ensinnäkin poiston jälkeen tarvitaan noin puoli vuotta parantumisaikaa ennen kuin implantti voidaan laittaa. Yleensä implantti laitetaan kahdessa vaiheessa, väliaikaa muutama kuukausi kun ensin laitetaan nasta ja sitten hammas, mutta jos luusto erinomaisessa kunnossa, voidaan joskus hammas laittaa suoraan nastan asennuksen jälkeen samassa operaatiossa.

En tiedä, saisko jotain väliaikaista proteesia siihen päälle, itselläni ei ollut, mutta ei ollut etuhampaasta kyse edes.

ensin yksityisellä puolella:

* hampaan poisto n. 80?..sit pitää parantua..
* nastan laitto..n. 800?
* hampaan laitto . 1000?

..ja tämä siis Kelan alennusten jälkeen..

Olen juuri tutkimassa näitä vaihtoehtoja, kun alkaa tulla tarve isompiin remontteihin hampaissa. Siis jos hammas on haljennut mutta juuret kunnossa, voi siihen laittaa kruunun eikä se maksa kuin muutaman satasen. Juurineen poistetun hampaan tilalle tulee hammasimplantti eli keinojuuri ja siihen kruunu. Suomessa implantti maksaa yksityisella pari tonnia, julkisella n 1600,- ja eestissä n 1000,-. Itse aion sunnata Tallinnaan, vaikka tuleehan siihen matkakulut päälle. Jos jollakin on kokemusta Tallinnan hammashoidosta, haluaisin kuulla niistä?!

Alkuperäinen kirjoittaja Pirjo:
Olen juuri tutkimassa näitä vaihtoehtoja, kun alkaa tulla tarve isompiin remontteihin hampaissa. Siis jos hammas on haljennut mutta juuret kunnossa, voi siihen laittaa kruunun eikä se maksa kuin muutaman satasen. Juurineen poistetun hampaan tilalle tulee hammasimplantti eli keinojuuri ja siihen kruunu. Suomessa implantti maksaa yksityisella pari tonnia, julkisella n 1600,- ja eestissä n 1000,-. Itse aion sunnata Tallinnaan, vaikka tuleehan siihen matkakulut päälle. Jos jollakin on kokemusta Tallinnan hammashoidosta, haluaisin kuulla niistä?!

Kyllä saa paljon halvemmallakin Virossa implantin. Minä teetin työn Suomessa, sillä Potilasvakuutuskeskus maksoi sen; hammas jouduttiin poistamaan hoitovirheen takia.

Apua mitenköhän mun käy, syntymästä lähtien ollut jo "pientä" vikaa, suussa vieläkin maitohampaita mutta kuka tietää kauan ne enää sinnittelee siellä. 6 hammasta pitäisi korvata, 2 edestä ja loput poskihampaita...

Ihan itkettää kun tää on niin pirun hankalaa, ees päästä sinne hammaslääkärille! :(

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Apua mitenköhän mun käy, syntymästä lähtien ollut jo "pientä" vikaa, suussa vieläkin maitohampaita mutta kuka tietää kauan ne enää sinnittelee siellä. 6 hammasta pitäisi korvata, 2 edestä ja loput poskihampaita...

Ihan itkettää kun tää on niin pirun hankalaa, ees päästä sinne hammaslääkärille! :(

Vajaalla setilläkin pärjää. Kaikkein taaimmaisia ihan turha lähteä korvaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:

Kelan pitäis korvata hoidosta jotain, jos puuttuu enemmän kuin 5. Mulla aikanaan puuttui 4, eli oli maitohampaat oli eikä pysyviä tulossa. Mutta hoitovirheen takia sain kuitenkin ilmaisen hoidon (2 implanttia). Selvittele asiaa, jos sulla tosiaan on 6 maitohammasta edelleen jäljellä niin miten ei ole hammaslääkäri edes ihmetellyt asiaa?! Mä olin 15 vuotias kun "korvaushoito" aloitettiin ja sitä kestikin sitten vuosia, kun ensin piti hammasraudoilla tehdä tilaa implanteille. Ja se tosiaan aloitettiin tuossa iässä, kun tiedettiin että maitohampaat ei tule eturivissä pysymään... minkä ikäinen olet??

kuitusilta on yks vaihtoehto, tietty riippuu mikä hammas, mulle tehtiin se ja hintaa tuli 140 euroa.. ei tietty ehkä niin kestävä kuin implantti mutta....hinnassa eroa melkoisesti..

Vajaalla setilläkin pärjää. Kaikkein taaimmaisia ihan turha lähteä korvaamaan.

Takahampailla on purennan kannalta merkitystä.Mikäli sinulta puuttuu esim.kuutoshammas ylhäältä se tuo jatkossa ongelmia purentaan,koska alahampaalla vasta kohdassa ei ole paria.Niin ja näkyy se esim.kuutosen puuttuminen hymyillessäkin, joten hammasrivi kuntoon takahampaita myöten:)

Minä itse luotan enemmän tähän hammasklinikkaan kun virolaisiin: Oxygenmedical, Budapestissa. Lento maksoi Norwegianilla 120 euroa edestakaisin. He toteuttavat kaikki implanttihoidot 3D ct hammaskuvantamista apuna käyttäen mikä on Virossa harvinaisuus ja käyttävät maailman laadukkaimpia AlphaBio ja NobelBiocare implantteja joilla on elinikäinen takuu.

Implantti maksoi vähän alle 900 euroa kappale. Ensimmäiseen reissuun meni kolme päivää, puolen vuoden kuluttua laitettiin sitten kruunut implanttien päällä. Majoitus oli 40 euroa /yö, norwegianilla lento 160 euroa edestakaisin. Olin alussa vähän epäluuloinen miten se siellä toimii mutta täytyy sanoa että kannatti lähteä. Kuljettaja haki minut lentokentältä ja klinikalla oli suomenkielinen tulkki mukana koko ajan. Majoituksesta ei tarvinnut huolehtia kun Suomen konttorista järjestettiin kaikki, tosi ystävällinen henkilökunta siis.

Yhteistyössä