Haluan sittenkin hoitaa lapseni kotona. Neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermione-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermione-

Vieras
Olen 4:n vuoden yo-opiskelija.. vielä harjoittelu olisi jäljellä ja yksi iso kurssi. Harjoittelu vaatii kokopäiväistä työssäkäyntiä. Nyt olen ajatellut, että sittenkin haluaisin hoitaa esikoisen kotona mahdollisimman pitkään. Aluksi meinasin mennä opiskelemaan, kun lapsi täyttää vuoden.. nyt olen seurannut maailman menoa ja todennut, että taidan olla lapsen kanssa kotona ja haluan kasvattaa ekat vuodet häntä itse turvallisessa ympäristössä. En tiedä mitä mies tästä sanoo.. hänellä keskipalkkainen työ. Tullaan toimeen, mutta mies joutuu ottamaan todella päävastuun koko perheestä rahallisesti. Jotenkin on alkanut tuntua, että mikä voisi olla tärkeämpää kuin se, että lapsi saa rauhassa kasvaa kotona ja ehtii "maailmalle" myöhemminkin. Lapsi ei ole vielä edes siis syntynyt, mutta nyt minusta on tosiaan alkanut tuntua, että haluan olla niin läsnä kuin mahdollista.. Onkohan "hölmö" ratkaisu venyttää valmistumista ja pistää talous tiukoille? Vai onko oikein tehdä niin kuin sydän sanoo?

Teet päätöksesi sitten kun lapsi on syntynyt ja asia on ajankohtainen. Sitten sen tiedät... aikaa on, ei vielä tarvitse mitään päättää. Juttelet jo valmiiksi miehesi kanssa asiasta.
Voisitko muuten tehdä harjoittelusi sillä lailla, että miehesi olisi vanhempainvapaalla sen ajan? Eikä kai taloudellinen tilanteenne pahemmin muutu, jos nyt saat opintotukea ja hoitovapaalla saisit kotihoidontukea. Lisäksi pystyisit varmastikin sen ison kurssinkin tekemään joillakin hoitojärjestelyillä, jos lapsi olisi muutamana päivänä viikossa muutaman tunnin hoidossa, ei se varmasti olisi paha.
Voisit siis toteuttaa molemmat, saattaa opinnot loppuun ja samalla hoitaa lapsesi kotona pitkään. Mitä alaa muuten opiskelet?
Ja tottakai kannattaa tehdä niinkuin sydän sanoo, silloin et kadu päätöstäsi myöhemmin.

Onneksi sinun ei tarvitse päättää vielä. :)

Mutta mulla meni niin, että sain lapsen 5. yliopistovuoden jälkeen. Olin tosin juuri tehnyt harjoittelun ja ollut töissä vuoden. Suuri osa kursseita oli suoritettu. Lapsi meni hoitoon vasta reilu 2-vuotiaana (jotta sain gradun kirjoitettua). En olisi aiemmin osannut hoitoon laittaa, ei ollut niin kiire valmistua.

Harjoitteluhan on kai 1-3kk (eikös?), joten ehkä oisit saada miehesi siksi aikaa kotiin lapsen kanssa? Ja sitten jatkat itse taas kotona. Muita kurssejahan on helppo suorittaa kotiäitinäkin, kirjatentein, esseillä jne.

Yhteistyössä