Haluan maksaa elatusapuvelat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa keksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa keksiä

Vieras
Olen sairastellut vuosia ja siinä sivussa velkaantunut. Velkaa on n. 9500 euroa, pääasiassa Lindorffille ja elatusapuvelkaa n. 7000 euroa. Kela on maksanut lasteni lähivanhemmalle elatustuen ja perii saatavia minulta, kuten asiallista on.

Sain eräässä prosessissa reilun 9000 euron summan, joka luonnollisestikin ulosmitattiin, mikä on aivan oikein.

Nyt kuitenkin ulosottomies on tilittämässä koko summan yksityiselle perintäyhtiölle ja sivuuttaa elatusapuvelan. Olin yhteydessä Kelaan ja sieltä sanottiin, että ulosottomiehen olisi pitänyt huomioida elatusapuvelka, vaikka se oli "hiljaisessa perinnässä". Soitin ulosottomiehelle ja hän sanoi, että "se on Kelan ongelma".

Ymmärtääkseni ulosotto on ollut tietoinen elatusapuvelasta. Olen ollut siinä käsityksessä, että velkomisasioissa "lasten etu" on aina oltava etusijalla. En tiedä, mitä tuo "hiljainen perintä" tarkoittaa, mutta jos oli kyseessä jokin muodollisuus, joka kelalta oli tekemättä, ulosottomies olisi voinut ilmoittaa asiasta Kelalle, kun hyvissä ajoin tiesi, että rahaa on tulossa.

En ole velkaantunut tahallani, vaan olosuhteiden pakosta. En aio luistella velvoitteistani. Koen aivan valtavaa häpeää sen takia, että en ole pystynyt antamaan lapsilleni sitä taloudellista turvaa joka heille kuuluu.

Jos nämä rahat nyt olisi tilitetty lapsille, olisi maksut peritäyhtiölle vain viivästyneet hieman lisää. Tappiokseen ne eivät odottele, vaan olisivat saaneet kyllä korvauksen myös lisäviivästyksestä.

Väkisinkin tuli mieleen ajatus, että ulosottomies ehkä saa jotakin henkilökohtaista etua enemmän yksityisen perintäyhtiön kuin kelan saatavien perimistuloksista. Mahtaako olla joitain palkan bonuksia tms. Ehkä yksityisiltä veloitettu perintäpalkkio on suurempi kuin Kelalta saatava?

Järjestävätkö yksityiset perintäfirmat ulosottomiehille "kivaa toimintaa" niinkuin lääkefirmat lääkäreille?

Gekko, juu, olin, ja kela ilmoitti että heidän lakimies hoitaa asiaa. Toivottavasti se on juuri sellainen mikä sanoista "kelan lakimies" tulee mieleen ja syö elävältä sen ulosottomiehen.

Ei ole toiminut laittomasti, koska lapset ovat elatusmaksut saaneet ajallaan.
Eli näin ollen kelan velat eivät ole suoranaisesti elatusvelkoja koska kela ei ole elatus velvollinen ja eivät lapset enää hyötyisi velan maksusta.

Elatusapuvelkaa voi olla lapsille myös. Kela maksaa tietyn summan jos maksuja ei tule elatusvelvolliselta ja tämän summan kela yrittää myöhemmin periä takaisin itselleen. Mutta jos elatusmaksuksi on sovittu isompi summa, ja velvollinen ei sitä kykene maksamaan, lapsillekin syntyy elatusapusaatavia. Oletin siis että kela on maksanut lapsille osan ja osa puuttuu. Jolloin elatusapuvelasta osa menee lapsille ja osa kelalle. Vasta sitten perintäyhtiöt saavat omansa.

Kysyjä on siis huolehtimassa lapsistaan, mikä on hienoa.

Miksi tuo on ylipäätänsä ollut hiljaisessa perinnässä? Itse hoidan lapsen saatavat suoraan ulosoton kautta, en KELA:n ja tilittävät aina ensin elatusapuvelan. Mutta itse pidän perinnän aktiivisena.

[QUOTE="gekko";30137047]Elatusapuvelkaa voi olla lapsille myös. Kela maksaa tietyn summan jos maksuja ei tule elatusvelvolliselta ja tämän summan kela yrittää myöhemmin periä takaisin itselleen. Mutta jos elatusmaksuksi on sovittu isompi summa, ja velvollinen ei sitä kykene maksamaan, lapsillekin syntyy elatusapusaatavia.[/QUOTE]

Juuri tällaisista lasten saatavista on kysymys.

Tänään selvisi, että joulukuussa 2013 ulosotto oli lopettanut perinnän varattomuuteni takia. Lindorff oli sittemmin laittanut saatavansa uudestaan perintään mutta Kela ei näitä lasten saatavia. Kela oli kyllä palauttanut perintään 180 e työttömyyspäivärahan liikamaksun, mutta ei 7000 euron lasten saatavia.

Ulosotto siis on nyt tätä lyhyttä aikaväliä tarkastellessa toiminut oikein, elatusapuja ei ole ollut ulosotossa.

Hassua vain, että en ollut 2013 joulukuussa varaton, vaan nämä nyt ulosmitatut varat olivat sulkutilillä odottamassa virallista päätöstä, että saan ne haltuuni. Ne ovat olleet siellä syksystä 2012 asti, eivätkä mitenkään salaa vaan niitä oli käsitelty käräjilläkin. Minulle ei kerrottu tästä "varattomuudestani", enkä voinut heitä asiasta valistaa.

Nyt rahoja siis ollaan tilittämässä Lindorffille ja sitten olen oikeasti varaton. Tiedossa ei enää ole muita rahoja kuin työkyvyttömyyseläke, josta ei kylläkään ole vielä päätöstä näkynyt. Lasten etu meni joulukuussa ulosottomiesten huolimattomuuden takia viemäriin. Puhuin tänään kihlakunnanvoudin kanssa joka sanoi että "kyllähän sinullakin tietty ilmoitusvelvollisuus on ollut". Miten helvetissä olisin keksinyt alkaa täysin julkista asiaa erikseen tiedottamaan viranomaisille, varsinkaan sellaisille, joiten tehtävä ja työ on olla ihmisten varallisuudesta perillä?

Vituttaa että joutuu joka asiassa tappelemaan.

Mutta eihän Kela hoida perintää kuin omien saataviensa osalta. Lasten äidin olisi pitänyt laittaa perintään se Kelan maksaman osuuden ylittävä osuus elatusapusaatavista.

Älä sinä nyt Kelan puolesta tappele, se ei lapsiasi hyödytä.

viera.s, Kela perii nimen omaan lasten saatavia. Niistä tuo summa koostuu. Kelan saatavista olen suurelta osalta saanut maksuvapautuksen, on niitäkin toki mukana, mutta ainakin n. 6000 euroa on lasten saatavia ja aivan kiistattomia.

Kelan puolesta en lähtisi todellakaan tappelemaan.

Yhteistyössä