"Haluan lapsia, ehkä sitten joskus" - Jätänkö miehen suosiolla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olemme avioliitossa, kahdeksatta vuotta. Minulla ikää 34 ja miehellä 36. Lapsia ei ole. Tämänpäiväinen keskustelumme:

X:”Minä haluaisin lapsen.”
Y:”Niin. Mmm.”
X:”Ja koska mulla on ikää 34 vuotta, mielestäni aika olisi jo kypsä sille. Siis lapselle.”
Y:”Mmm.”
X:”Siis kuunteletko sä mua ollenkaan?”
Y:”Ai, anteeksi. Mitä sanoitkaan?”
X:”Sanoin, että haluan lapsen. Lapsia.”
Y:”Joo?”
X:”Ja että koska olen 34-vuotias, niin naisena musta tuntuu että nyt alkaisi olla aika tehdä asialle jotain. Eli haluaisin yrittää raskautta mahdollisimman pian.”
Y:”Eli…”
X:”Eli haluaisin sen lapsen. Tai ehkä kaksikin.”
Y:”No niin minäkin… Ehkä sitten joskus.”
X:”Mikähän se ’ehkä joskus’ mahtaa olla?”
Y:”No en kai minä sitä tiedä!”
X:”Anteeksi, mutta suoraan sanottuna tuo lapsiasia on mulle niin tärkeä ja ylitsepääsemätön asia, että kadun lopun ikäni ellen niitä lapsia yritä saada. Lapsista on puhuttu ennenkin ja minusta on reilua, että sä annat nyt mulle edes osviittaa, millaisesta ajasta puhutaan.”
Y:”No jos jotain pari, kolme vuotta odotetaan…”
X:”Silloin mä en välttämättä enää saa lapsia.”
Y:”No älä nyt, kyllä ihan hyvin voit saada.”
Ja siihen jäi se keskustelu. Miehellä on ollut alusta saakka tuo ”Ehkä sitten joskus”- asenne, niin kuin alkujaan oli itsellänikin. Mutta iän kertyessä se biologinen kello on alkanut todellakin tikittää… Jätänkö miehen suosiolla vai jäänkö tähän odottamaan, jos sattuisi säkällä tärppäämään tai pettymään, jos mies ei sitten ehkä haluakaan? Kun kaikki on aina yhtä ehkää.
 
"vieras"
Minä olin sinun ikäisesi kun sain esikoiseni tuollaisen joo joskus tyypin kanssa. Ellei olisi tuossa vaiheessa alaknut lapset kiinnostamaan, olisi jäänyt takuulla sen siliän tien ja uusi mahdollisimman pian.
 
"xyz"
Haet sille jotain faktatietoa naisen hedelmällisyydestä nenän eteen. Jos ei ukko usko niin sitten vaihtoon. Sulla kun tuota ikääkin alkaa olla sen verran ettei aikaa odotella välttämättä hirveästi ole.
 
-
Mä ilmoittaisin kanssa, että ehkäisy jää juurikin nyt. Voit sitten itse päättää mitä tehdään, kun seksiä tekee mieli. Kondomia ei voi käyttää... ilmeni juuri kumiallergia limakalvoilla:)
Katsotaan sitten miten käy ;)
 
Hgf
Selitä miehelle kunnolla, että mahdollisuudet pienenee koko ajan. Kaiva netistä prosentit ihan, jos mies tajuais paremmin. Moni ei hiffaa sitä tosi asiaa. Kysy myös mieheltä, mitä sitten jos niitä lapsia ei sit myöhemmin tule. Kerro kans että down ja kehitysvammariskit kasvaa myös.
 
"vieras"
Itse lapsettomuushoidot kokeneena neuvoisin myös nopeasti siihen lapsen tekoon JOS haluat miehesi kanssa viettää loppuelämäsi. Sanot sille että haluat perustaa perheen hänen kanssaan, että kumpikaan enää tuosta nuorru ja ihan oikeasti iän myötä raskautuminen vaikeutuu kun hedelmällisyys laskee. Jos hän ei asiaa ymmärrä tai sanoo suoraan ettei halua lapsia niin sitten mietit mitä itse haluat tehdä.
 
"fiona"
ette tulleet ajatelleeksi yhtä asiaa,ehkä mies EI halua niitä lapsia! mikä on ihan järkevääkin,biologinen kello on bioloia,eikä millään tavalla järkeen liittyvää.

mä luulen että mie sano onoin koska haluaa pitää puolisonsa mutta ei halua lapsia pilaamaan helppoa elämää!
 
"henni"
Jotkut miehet vaan ovat niin tietämättömiä, etteivät oikeesti ymmärrä miten hedelmällisyydelle käy pikkuhiljaa. Pakota hänet lukemaan tietoa asiasta. Ja anna hetki, viikko pari miettimisaikaa. Jos edelleen on samalla linjalla, niin etsi uusi mies. Pelkkä ehkäsyn poisjättäminen on siinä mielessä huono, että jos mies ei ole sitoutunut haluamaan lasta, saattaa hän ottaa jalat alleen kun lapsiperheen arki puskee päälle. Tällöin miehen olematon ymmärrys loppuu kun vaimo ei anna seksiä raskauden aikana, vaimo on vaan väsynyt koko ajan raskauden aikana, valittaa vaivoistaan raskauden aikana, vauva itkee yöllä tai oikeestaan ihan koko ajan, vaimo itkee yöllä, vaaditaan osallistumaan lapsen hoitoon, ei saakaan mennä omiin harrastuksiin lähibaariin jne.
Yksinhuoltajanakin on helpompaa kuin vastaan taistelevan miehen kanssa.

Vauvan tuoksuisia puhalluksia sinne päin :)
 
Kannattaa myös mainita, ettei se raskautuminen välttämättä tapahdu "yhdessä yössä" eli yrittämiseenkin voi mennä vuosi... tai pahimmassa tapauksessa useampi. Eli jos nyt olet 34 + odotus 3v + yritys 1v = 38v.

Toki kaikki voi käydä helpomminkin... yhdessä yössä ;)
 
No ei tuossa oikein ole kuin yksi vaihtoehto; kakistaa siitä miehestä ulos, että haluaako se niitä lapsia sinun kanssasi nyt vaiko ei ikinä. Raskautumisessa voi helposti vierähtää se vuosi parikin tai sitten tärppää samantien, sitähän ei voi mistään tietää ennen kuin kokeilee.

Olen kyllä sitäkin mieltä, että on sen miehenkin itse lapsi haluttava. En perustaisi lapsentekoa sille motiiville, että "ei tässä jaksa kuminkaan kanssa panna".
 
Siinä muutama argumentti
http://www.vau.fi/Yritamme-lasta/Naisen-hedelmallisyys/Naisen-hedelmallisyys-heikkenee-selvasti-ian-myota/ "Naisen hedelmällisyydessä tapahtuu selvä muutos 35 ikävuoden jälkeen. "
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Paras+hedelm%C3%A4llisyys++20-vuotiaana/HS20051010SI1TL02qot "20 ikävuoden jälkeen naisen hedelmällisyys laskee niin, että 30-vuotiaalla se on enää 55-70 prosenttia, 35-vuotilaalla alle 40 prosenttia ja 45-vuotiaalla noin 10 prosenttia."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00009 ". Mahdollisuus tulla raskaaksi alkaa pienentyä noin 30-vuotiaana ja vauhti kiihtyy 35-vuotiaana. "
 
[QUOTE="fiona";28507381]ette tulleet ajatelleeksi yhtä asiaa,ehkä mies EI halua niitä lapsia! mikä on ihan järkevääkin,biologinen kello on bioloia,eikä millään tavalla järkeen liittyvää.

mä luulen että mie sano onoin koska haluaa pitää puolisonsa mutta ei halua lapsia pilaamaan helppoa elämää![/QUOTE]

Kyllä mä sitäkin ajattelin. Silloin miehen pitää vaan sanoa se suoraan, eikä pitää toista epäluulossa. Ei niitä lapsia ole pakko haluta. Mutta tärkeää on että kummallekin kumppanille on selvää missä mennään.
 
----
mulla oli yks tuttavapariskunta, jonka mies sanoi aina, että "katsotaan sitä lasten hankkimista joskus myöhemmin". Nainen oli suunnilleen sun ikäinen kun otti asian ekan kerran esille. Aika kului ja kului ja miehen vastaus oli aina sama. Lopulta nainen oli 40+ ja mies sanoi ettei halua ikinä lasta, eikä lasta tuossa iässä olisi varmaan muutenkaan enää tullut. Nainen harmitteli jälkeenpäin, että ei olisi pitänyt sietää miehen loputonta viivyttelyä vaan tehdä joku muu ratkaisu (esim ero ja uusi mies joka haluaa lapsia) aikaisemmin. Nyt tilanne päättyi suhteen kuihtumiseen ja katkeruuteen. Älä siis anna miehellesi mahdollisuutta loputtomaan jahkailuun ja viivyttelyyn, vaan koittakaa päästä yhteisymmärrykseen lastenhankinta-aikataulusta. Ja tärkeä kysymys on myös se, haluaako miehesi lasta ylipäänsä. Jos ei, häntä ei pidä mielestäni yrittää pakottaa isäksi, vaan sinun pitää miettiä muita vaihtoehtoja (eläminen hänen kanssaan ilman lasta, tai eroaminen ja uusi parisuhde lapsia haluavan kanssa).

Kannattaa huomioida, että lasten hankinta voi kolmikymppisenä kestää. Mä jätin ehkäisyn pois vuonna 2006 30+ -vuotiaana, ja vasta kaksi vuotta sen jälkeen tulin raskaaksi, ja siitä taas meni pari vuotta että tulin uudestaan raskaaksi. Kannattaa aloittaa lasten yrittäminen riittävän ajoissa, etenkin jos haluaa useamman kuin yhden lapsen.
 
"Vieras"
[QUOTE="hmm";28507266]Minä varmaan ilmottaisin, että nyt jätän ehkäsyn pois tai sitten lähden kävelemään :D[/QUOTE]

Olipa "fiksu" neuvo tuo ensimmäinen. Toivottavasti kukaan ei tee noin - ainakaan salaa.
 
wut
[QUOTE="vieras";28507239]
X:”Eli haluaisin sen lapsen. Tai ehkä kaksikin.”
Y:”No niin minäkin… Ehkä sitten joskus.”
X:”Mikähän se ’ehkä joskus’ mahtaa olla?”
Y:”No en kai minä sitä tiedä!”[/QUOTE]

Käsitän, että mies ajatuksissaan pitää lapsia mahdollisena, mutta ei katso sitä vielä ajankohtaiseksi ja ehkä ei ymmärrä biologisen kellon raksuttavan. Sinun täytyisi saada mies haluamaan sitä lasta, sen jälkeen kaikki sujuu kuin strömsössä.
 
"Jes"
Ihan vakavasti keskustelisin aiheesta ja kertoisin, mitä itse ajattelen asiasta. Yksi tuttavani teki samanlaisessa tilanteessa (kaikkien keskustelujen jälkeen), että ilmoitti pillerireseptinsä loppuvan parin kuukauden kuluttua ja ettei hän aio sitä uusia, joten jos mies ei halua lapsia, on ehkäisy hänen kontollaan. Tämä pakotti miehen pohtimaan asiaa tosissaan ja lopulta pariskunta päätyi hankkimaan lapsen. Mies on muutenkin aina kaikkea uutta vastaan, ja tarvitsee näissä asioissa vähän potkiskelua, joten hänen tapauksessa tämä taktiikka toimi. Nykyään on ihan hullaantunut isä. :)
 
nk
Vaikuttaa siltä että tuo ukko ei koskaan halua isäksi jos 36 vuotias sanoo "sitten ehkä joskus" niin se on suomeksi "ei koskaan". Olisko kantsinu ottaa asia aikasemmin puheeksi eikä nyt "viime hetkillä". esimerkiksi 5 vuotta nuorempana ehtisit vielä valita kumppanin myös siten että se on sinun paras ystäväsi ja tukijasi eikä sitten hädällä etsitä lapsesi siittäjää ja se onkin juoppo narsisti joka vie rahasi ja järkesi. Täytyy kyllä sanoa että olet itsekin tilanteesi aiheuttanut ja sinun täytyy se itse nyt selvittää, ei sitä kukaan täällä netistä käsin osaa oikein neuvoa.

Naisen näkökulmasta 34 v. alkaa olla jo kiire. Korkeampi ikä ei pelkästään heikennä hedelmällisyyttä mutta lisää kaikenlaisia riskejä; vauvan kromosomipoikkeamat lisääntyy moninkertaisiksi sen jälkeen kun täyttää 35 vuotta (eli down), lisäksi raskausdiabetes ja raskausmyrkytykset ovat iäkäämmillä todennäköisempiä (on niitä nuorimmillakin). Raskaus muutenkin on yli 35 vuotiailla raskaampi -> keho ei ole enää nuori, selkä- ja jalkavaivat ovat rankempia loppuvaiheessa, synnytyksestä toipuminen voi olla nuoria hitaampaa. Lisäksi sanotaan että nuorena jaksaa vauvaakin hoitaa paremmin. Tosin yksiölliset erot voivat olla valtavat, ikä ei kaikkea aina määrittele. Jos on hyväkuntoinen ja normaalipainoinen niin raskaus ja kaikki on helpompi selvittää, vaikka ikää onkin.

Itse olin 30 v. kun esikoinen syntyi ja pidin itseäni silloin vanhana ensisynnyttäjäksi myös äitini soimasi minua siitä kun itse oli ollut 21-vuotias ensisynnyttäjä..
 
"vieras"
Minä itse annoin omalle miehelle takarajan jos ei ole valmis lapseen minä lähden toisin kävi mieheni halusi pitää minut ja suostui lapseen nyt meillä kaksi lasta en voisi olla onnellisempi.Tää voi kuulostaa jonkun mielestä uhkailulta mutta mä olisin lähteny oikeesti ei voi olla varma toisen tunteista rakastaako sua oikeesti vai onko suhde vain väliaikaista.Voimia
 
6xäiti
Kysy ihan suoraan , että haluaako mies lapsia yleensä ollenkaan tai sinun kanssasi.
Sinulla on nyt ikää sen verran, että miehelle pitää takoa kunnolla päähän, ettei sinulla ole loputtamasti aikaa. Lyö faktat ja luvut pöytään, niinkuin tuolla edellä ehdotettiin ja selitä miehelle, että sinulla voi olla muutaman vuoden päästä tilanne, että et saakaan enää lapsia, mutta miehellä on aikaa niin kauan kuin elää..Ja et halua joutua siihen tilanteeseen, että et saakaan kovatsi toivomiasi lapsia ja mies päättääkin siinä vaiheessa haluta ja etsii uuden ja nuoremman puolison.
Itse en valitettavasti tuossa iässä enää odottelisi, jos lapsia varmasti haluaisin.
Ystävälleni kävi niin, että haluisi ensin opisekella, rakentaa talon ja saada töitä jne jne, sitten alettiin yrittämään lasta 35v ja parin vuoden yrittämisen jälkeen huomattiin, ettei lasta koskaan voi tullakaan, erohan siinä sitten tuli. Toinen tuttuni jätti vaimonsa, kun ilmeni, ettei vaimo voi saada lasta ja teki uuden kanssa pari lasta. Kyllä näitä riittää. Voihan olla, ettei miehesi halua koskaan lasta kenenkään kanssa, mutta kyllä se tilanne vaan katkeraksi menisi, jos tekisi sen jonkun muun kanssa..
 
"jep"
Kyllä mä sitäkin ajattelin. Silloin miehen pitää vaan sanoa se suoraan, eikä pitää toista epäluulossa. Ei niitä lapsia ole pakko haluta. Mutta tärkeää on että kummallekin kumppanille on selvää missä mennään.
Näin tämä on! Ap:n pitää nyt kiireen vilkkaa kysyä SUORAAN joo vai ei mieheltä. Haluaako mies HÄNEN kanssaan lapsia, vai ei.
Vastaus kyllä pahasti kuulostaa siltä, että ei.
Olisi tosiaan kannattanut alkaa selvittämään asiaa HIUKAN aiemmin, miksi olette olleet 8 vuotta aviosta, eikä asiasta ole puhuttu?
Sulla ap alkaa olla kiire löytää toinen mies. Mutta luulen että kannattaa lähteä tosta suhteesta asap. Mutta selvitä nyt ensin , mitä mies OIKEASTI ajattelee.

Off topic; Mie en olisi tuollaisen miehen kanssa ollut noin kauan, kai aviopuolisoiden pitäisi tietää mitä toinen elämältään haluaa?? Outo suhde, että nyt vasta selviää tollanen, eikä sitäkään mies voi sanoa suoraan. Nössö mies.
 

Yhteistyössä