Haluan kirjanpitäjäksi, mutta miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumibuumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muumibuumi

Vieras
En jaksa enää kahlata noita nettisivuja ja etsiä koulutusta, josta valmistuisi kirjanpitäjäksi. Vain jotain merkonomeja ja tradenomeja koulutetaan ja nekin valmistaa lopun kaiken kaupanammattilaiseksi, eli myyjäksi. Enkä mä halua myyjäksi ku haluan päästä pyörittämään numeroita johonkin... eli siis konttorirotaksi.

MUTTA MISTÄ SELLAISEKSI VALMISTUU? Kävin työkkärissäkin ja se lykkäsi mulle käteen oppisopimuskoulun paperit. No mitä apua niistä on, kun pitäisi olla joku yritys, joka haluaa alkaa mua kouluttaa. No mikä ihmeen yritys alkaa jotain tuntematonta kouluttamaan, jolla ei ole edes minkäänlaista pohjakoulutusta alalle.

Miten kirjanpitäjäksi pääsee????

Eiks joku tilitoimisto vois ottaa sua oppisopimuksella koulutettavaksi?

Kai ne kirjanpitäjät yleensä just jotain merkonomeja/tradenomeja on? Voisit toki kauppakorkeaankin hakea, sieltä ei ainakaan pitäisi kassalle joutua :) Toisaalta se kirjanpitohommakin on kyllä ekonomille koulutuksen haaskausta.

no kuka käskee mennä sinne kaupan kassalle jos opiskelee tradenomiksi? merkonomin on nykyään kyllä vaikea päästä ilman työkokemusta konttorirotaksi kun tradenomit ja ekonomit vie paikat. tiedän kokemuksesta, olen merkonomi ja yrittänyt hakea toimistohommiin viimeisen vuoden ajan, turhaan. nyt alankin muutaman viikon päästä lukemaan tradenomiksi :) suuntaudut tradenomiopinnoissa nimenomaan tuolle puolelle, haet ko. paikoista työharjoittelut ja hyvällä tuurilla pääset sinne työharjoittelupaikkaan töihin.

tai jos teidän paikkakunnalla on esim. markkinointi-instituutti niin sehän järjestää erilaisia koulutuksia juuri talouspuolenjuttuihin.

No merkonomina harvemmin pääsee tekemään kirjanpitoa, nykyään ei aina tradenomitkaan pääse vaan pitää olla KTM, suuntauksena laskentatoimi. Tradenomeillakin on monta eri suuntautumisvaihtoehtoa, kirjanpitäjäksi jos haluaa pitää suuntautua laskentatoimeen.

No, kyllä se vaan niin taitaa olla, että tradenomiksi sitä kannattaa opiskella, jos kirjanpitäjäksi haluaa. Ja hakeutuu työharjotteluun esim. johonkin tilitoimistoon tms.

No merkonomina harvemmin pääsee tekemään kirjanpitoa, nykyään ei aina tradenomitkaan pääse vaan pitää olla KTM, suuntauksena laskentatoimi. Tradenomeillakin on monta eri suuntautumisvaihtoehtoa, kirjanpitäjäksi jos haluaa pitää suuntautua laskentatoimeen.

Itse opiskelin merkonomiksi Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksessa kaupan ja hallinnon alalla. Suuntauduin taloushallinnon linjalle. Siellä tuli työssäoppimisten aikana käytyä reskontra-duunissa, sekä tilitoimistossa. Valmistuttuani hain töitä 1,5vuotta, okei siinä ohella tein isän tilitoimistossa töitä. ämän jälkeen kävin 2 vuotta tradenomin tutkintoa Laurea ammattikorkeakoulussa liiketalouden linjalla. Syy miksi menin sinne oli lähinnä täydentävä koulutus. Ekana vuonna kertasin sitä vanhaa tietoa ja toisena vuonna opin jotain uutta. Kolmantena vuonna huomasin, että uutta ei tule enään, joten lähdin lätkimään. Jatkoin tilitoimistossa töitä ja vähän myöhemmin perustinkin jo oman tilitoimiston. Nyt on jo pari asiakasta saatu haalittua ja tyytyväisiä ovat kuulemani perusteella :)

Eli kyl se merkonomin tutkinto on parhain ja Tradenomi...no sieltä saa myös jotain, mutta siellä tulee loppua kohden lähinnä johtamisoppia, joka on käytännössä turhaa jos pitää asiat selviöinä ja maalaisjärjellä selviää pitkälle.

Kun nyt olet perustanut oman tilitoimiston, niin olisko kiinnostusta ottaa oppisopimuksella alanvaihtaja töihin. Olen myös äärettömän kiinnostunut opiskelemaan taloushallintoa ja kirjanpitäjän tehtävistä haaveilen. Asiakaspalvelussa olen jo entuudestaan niin hyvä, että saisimme yhdessä haalittua paljon uusia asiakkaita.. Mitäs sanot ?

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö85;22080196:
Itse opiskelin merkonomiksi Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksessa kaupan ja hallinnon alalla. Suuntauduin taloushallinnon linjalle. Siellä tuli työssäoppimisten aikana käytyä reskontra-duunissa, sekä tilitoimistossa. Valmistuttuani hain töitä 1,5vuotta, okei siinä ohella tein isän tilitoimistossa töitä. ämän jälkeen kävin 2 vuotta tradenomin tutkintoa Laurea ammattikorkeakoulussa liiketalouden linjalla. Syy miksi menin sinne oli lähinnä täydentävä koulutus. Ekana vuonna kertasin sitä vanhaa tietoa ja toisena vuonna opin jotain uutta. Kolmantena vuonna huomasin, että uutta ei tule enään, joten lähdin lätkimään. Jatkoin tilitoimistossa töitä ja vähän myöhemmin perustinkin jo oman tilitoimiston. Nyt on jo pari asiakasta saatu haalittua ja tyytyväisiä ovat kuulemani perusteella :)

Eli kyl se merkonomin tutkinto on parhain ja Tradenomi...no sieltä saa myös jotain, mutta siellä tulee loppua kohden lähinnä johtamisoppia, joka on käytännössä turhaa jos pitää asiat selviöinä ja maalaisjärjellä selviää pitkälle.

Sä et ole ihan vertalukelpoinen tapaus, kun sulla on ollut iskän tilitomisto,j ossa olet voinut hakea kokemusta...

Kyllä merkonomin tutkinto riittää, mutta niin siinä kuin tradenominkin papereilla tarvitsee lisäksi rutkasti työkokemusta jos kirjanpitäjäksi halajaa. Ensin vaikka esim.reskontran ja palkkiksen hommia, jne..

Minä oon tradenomi, sv:na jotain ihan muuta kuin taloushallinto, kun en sinne päässyt, vaikka hain. Harjoitteluun tungin tilitoimistoon ja sieltä sitten paikan sain. Nyt tavoitteena oma yritys. Muutamia asiakkaita on jo valmiina, mutta oma luottamus ei vielä kohdillaan.. Katsotaan :)

Kuinka helposti tilitoimistot ottavat tuntityöntekijöitä busy season:n aikaan? En halua siis töihin koko päiväksi ja koko vuodeksi, vaan tuntityöntekijäksi. Onnistuuko?

Yhteistyössä