Haluan auttaa kärsiviä lapsia, mutta olenko ihan liian herkkä pillittäjä siihen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "herkkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"herkkis"

Vieras
Olen kolmikymppinen, avioliitossa elävä, yhden 1v4kk lapsen äiti. Elän tavallista, rauhallista elämää, minulla ja puolisollani on vakityöt, asiat mallillaan. Kun yritimme lasta, sovimme, että mikäli omaa ei saada, niin aiomme joka tapauksessa tarjota jollekin lapselle rakkautta ehkä sijaisperheen muodossa.

Oma lapsi tuli, ja rakkautta piisaa hänelle yllinkyllin. Mutta olen niin herkkä lasten hädälle, että haluaisin pelastaa (en keksi muutakaan kuvaavaa sanaa) kaikki maailman kärsivät lapset.

Olemme mieheni kanssa miettineet tukiperheeksi ryhtymistä. Sijaisperheeksi myös, mutta pelkään että en pysty "antamaan lasta takaisin", eli kiinnyn liikaa. Lasten hätä on minulle niin kova pala, että itken tuntemattomiakin lapsia, rakastan omaanikin niin kovin, että ihan tikahtua meinaan joskus. Lapset pitävät minusta, sen tiedän. Jopa käytöshäiriöiset ovat viihtyneet seurassani, ja tällä tarkoitan sellaisia lapsia, joilla on ongelmia sosiaalisissa tilanteissa.

Naapurilleni, joka on toiminut sijaisperheenä, tarjottiin vastikään vastasyntynyttä, ja hänen oli elämäntilanteen vuoksi kieltäydyttävä. Tuntui, että sydämeni särkyi:( olisin niin kovin mielelläni ottanut pienokaisen. Haluaisin hoitaa ja helliä lapsia, nähdä että heillä on asiat hyvin jne. Pelkään vain, että miten voin antaa lapsen takaisin edes sen tukiperheviikonlopun jälkeen, mikäli tiedän, että perheessä on esim. päihdeongelma. En kestäisi sitä varmaan..

Mutta halu auttaa on niin kauhean kova! En tiedä mitä tehdä. En tiedä, yritämmekö toista lasta, ja sitäpaitsi on jo olemassa lapsia, joille voisin antaa rakkautta ja huolenpitoa. Minulle ei jäänyt mitään "traumaa" raskaudesta, synnytyksestä tai vauva-ajasta, mutta en osaa vielä kaivata toista biologista lasta, kun apua tarvitsevia lapsia on tosiaan jo olemassa.

Asumme pienellä paikkakunnalla, ja täälläkin kuulemma on tukiperheistä pulaa. Mutta miten tämä minun hätäni - miten ihmeessä ihmiset pystyvät suhtautumaan neutraalisti, jopa unohtamaan hädässä olevat lapset? Olenko ihan liian herkkä tukiperheen työhön?

Mieheni on rauhallinen, lapsirakas, raitis, hellä ja huolehtivainen - herkkä hänkin, näyttää tunteensa jne. En tiedä, mistä tämä minun tunnekuohuni on lähtöisin, mutta olen aina ollut sellainen, että antaisin vaikka oikean käteni, ettei lapsen tarvitsisi kärsiä. Mutta kaikesta tästä huolimatta, kasvatan omaa lastani järkevästi, enkä pidä häntä ns. pumpulissa. Kiellän ja asetan rajoja, en hätäänny jos tulee vähän pipi jne. Näen, että lapseni voi hyvin.

Mitä tälläinen itkupilli voisi tehdä lasten hyväksi, jos en kerran pysty heitä juoppokotiinsa takaisin viemään - kun luen tarinoita lastensuojelusta, sydämeni särkyy ja itken. Haaveammattinani oli kätilön työ, mutta opiskelin toisen alan, koska tajusin onneksi, että en kestäisi kuolevia tai kärsiviä lapsia, otan sen liian raskaasti.

Olenko ihan toivoton tapaus?

Jos tuntuu, ettet pysty katselemaan lasten hätää niin läheltä, niin miksipä et ottaisi esim. kummilasta jostain huomattavasti kauempaa? Voisit olla lapseen yhteydessä ja nähdä apusi vaikutukset hänen elämäänsä - mutta ei tarvitisi nähdä niitä kurjia oloja kuitenkaan liian tarkasti.

Tää nyt ei varmasti oo mikään ratkaisu tuohon sun tilanteeseen, mutta tulipahan vaan mieleen yhtenä vaihtoehtona, jossa vois tuntea auttavansa.

Olen myös miettinyt tuota sijaisperheeksi ryhtymistä. Ja myös
tuota miten sitä kiintyisi lapseen, vieraaseen. Laitoit että toimit omasi
kanssa järkevästi joten uskoisin että niin menisi tuon vieraankin lapsen kanssa.
Ryhdy ihmeessä sijaisperheeksi jos siltä tuntuu, selvitä miten toimia missäkin
tilanteessa. Tämän paremmin en pysty vastaamaan kun ei ole vielä sitä
kokemusta, mutta toivottavasti joku päivä on.

Tukiperhettähän tarvitsevat monelaisessa tilanteissa olevat lapset . Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa yksinhuoltajien lapset tai sairaat lapset, joiden hoito on kohtuuttoman raskasta ja vie ehkä vanhempien kaiken energian, ja se on sitten muilta mahdollisilta lapsilta pois.
Ymmärrän ajatuksesi, mutta kyllähän tukiperheen kuuluukin antaa se lapsi takaisin bioperheeseen, joten jos se tuottaa ongelmia, ei ehklä sovellu...

Vaikutat hyvin empaattiselta ja tukiperheitä on pulaa, joten , kun sinulla on halua, olisi hienoa, jos siihen ryhtyisit

[QUOTE="vieras";25220442]minulta vietiin lapset. Itse olen lasten ja eläiten puolella. Se että en ottanut lasten kasvatus neuvoja soskulta![/QUOTE]

Kukaan ei tällä palstalla voi vastata tuohon. Muuten voi asiasta jutella, jos haluat...