Haluaisin mielipiteitä?? (liittyen imetykseen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angel

Jäsen
23.01.2005
615
0
16
Synnytin reilu 2 viikkoa sitten poika vauvan rv 34, poika on vielä sairaalassa, joten käyn siellä imettämässä kahdesti päivässä, muina aikoina lypsän kotona.

Tilanne on kuitenkin tämä, että maitoa multa tulee tosi vähän, n. 20-30ml/per imetyskerta, olen silti vielä jatkanut imettämistä ja lypsämistä, toivoen että se maito vielä lisääntyisi, en tiedä voiko tilanne enää muuttua.

Siksi haluaisin mielipiteitä siihen, että kannattaako minun enää jatkaa??

Lisänä mulla on kasvoissa paha roce ihottuma (ja tulehdus), sekä jalkapohjassa sienitulehdus, kumpaankaan ei saa käyttää lääkettä raskaus eikä imetysaikana. Joten myös siksi olen harkinnut imetyksen ja lypsämisen lopettamista, kun ei maitoakaan kerran kunnolla tule.

Jotenkin vaan päätös tuntuu vaikealta, koska olisin halunnut todella imettää...maito ei vaan tunnu riittävän.

Lähipiirissä ei ole ketään jolta viitsisin kysyä mielipidettä, koska kaikki vain painostavat imettämään, tuli maitoa tai ei ja tuntuu että asiasta syyllistetään mua.

Joten haluaisin mielipiteitä teiltä...toivottavasti joku jaksaisi vastata :flower:

olen sitä mieltä että kannattaa jatkaa, koska eihän noin pieni vaavi juuri kerralla jaksa enempää syödä kun tuon 30mil ja luultavasti kun vaavi itse imee se saa paljon enemmän herumaan kun sinä lypsykoneella. ja kyllä todennäköisesti se maitomäärä lisääntyy kun jaksat vaan säännöllisesti pumpata ja mieluusti myös yöllä, koska se lisää maidon määrää reilusti (näin sanottiin mulle synnärillä)

Itselläni oli lähestulkoon sama tilanne 6v sitten. Itse olin kotona ja poika oli teholla, syntyi 38 viikolla kyllä mutta muita vikoja......

Nooh, sairaalan henkilökunta patisti imettämiseen ja tiesin kyllä jo esikon kohdalta että imetys ei onnistu, maitoa ei tule. Pumppasin ja pumppasin... itkin ja pumppasin, mutta maitoa ei tullut kuin 10ml kerta!

No, sairaala reissu venyi ja venyi.. Henkilökunta oli sitä mieltä että lapsi ei pääse kotiin ennen kuin maitoa heruu, että sairaalalta saa sentään äidin maitoa.

Se oli kamalaa! Pumppasin ja pumppasi mutta siinä stressissähän se loppui kokonaan!

Sitten tuli onneksi ihana lääkäri joka kotiutti pojan että maitoa tulee jos tulee, että ei sitä pakottamalla tule. Antoivat viikoksi äidinmaitoa mukaan, ja jos ei minulla heru niin ei väkisin.

Minä luovutin samontein kun kotiin tultiin...

Joten ihan varmasti siinä asiassa kuuntelet vain ja ainoastaan itseäsi!
Minä en imettänyt kolmatta lastanikaan, kun ei tullut niin ei tullut.
Toki se on harmi, mutta kyllä se lapsi tuntee läheisyyden kun syötät häntä tuttipullostakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Vauva saa aina imemeällä maitoa enemmän kuin sinä pumpaten. Mulla tuli tosi paljon maitoa, mutta toisesta rinnasta pumpaten ei tullut kuin tosi vähän.

Mulla on vauva saanut enimmillään rinnasta 35ml, imetin silloin ½h...luultavasti vauva tällöin imi kaiken mikä irtosi, koska lypsätessä tulee suurinpiirtein sama määrä tai vähemmän.

Nyt olen vähentäny imetysaikaa, niin että imetän 20min kerrallaan ja vauva imee tässä ajassa vain 20ml. Hoitajat ovat kieltäneet imettämästä kauempaa, koska vauva väsyy liikaa, sanovat että imee kyllä sen tarvitsemansa määrän 20 minuutissa, vaan eipä ainakaan meidän poitsu.
:/

Alkuperäinen kirjoittaja Mansku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Vauva saa aina imemeällä maitoa enemmän kuin sinä pumpaten. Mulla tuli tosi paljon maitoa, mutta toisesta rinnasta pumpaten ei tullut kuin tosi vähän.

Mulla on vauva saanut enimmillään rinnasta 35ml, imetin silloin ½h...luultavasti vauva tällöin imi kaiken mikä irtosi, koska lypsätessä tulee suurinpiirtein sama määrä tai vähemmän.

Nyt olen vähentäny imetysaikaa, niin että imetän 20min kerrallaan ja vauva imee tässä ajassa vain 20ml. Hoitajat ovat kieltäneet imettämästä kauempaa, koska vauva väsyy liikaa, sanovat että imee kyllä sen tarvitsemansa määrän 20 minuutissa, vaan eipä ainakaan meidän poitsu.
:/

Meillä ainakin vauva saattoi välillä olla useammankin tunnin melkein yhtäjaksoisesti rinnalla. Mitenhän hoitaja voi sanoa, että 20min riittää!!!! Sen kyllä ymmärrän, jos syy on ettei saa imettää yli 20min, jos se rasittaa teidän vauvaa, kun ei virlä kotia ole päässyt´.

Mä olen imettänyt kolmea lastani menestyksekkäästi ilman että pumppaamalla olisi tullut yhtään mitään! esikoinen oli täysimetyksellä 5kk ja osittais vuoden ikään saakka. Keskimmäinen täysimetyksellä 6kk ja kasvoi siinä ajassa 10 kiloiseksi! Kokonaisuudessaan imetin häntä 1 1/2 v ja nyt kuopus on 4 kk. Eli pumppamalla ei tule yhtään mitään mutta vauva kyllä saa. Jos vain suinkin jaksat, kannustan sua jatkamaan. ja sit kun vauva pääsee kotiin ja saa imeä oman tahtinsa mukaisesti niin uskon että maitomääräsi lisääntyy vielä siinäkin vaiheessa sopivaksi. Tsemppiä ja voimia!

Ekaa imetin miltei ongelmitta 8kk ja tämä toinen joutui 2kk ikäisenä sairaalaan ja siellä tupattiin väkisin pullo suuhun ja sanottiin että tissimaito ei riitä. Sit me tapeltiin vauvan kanssa vielä 2kk että sain edes vähän imetettyä. Mutta täytyy sanoa että se oli kyllä tosi kurjaa luopua siitä, mutta sitten kun se imetys loppui ja kai ne hormonitkin tasaantui niin tuntui ihan siltä että just näin tämän pitikin mennä. Silloin vaan tuntui että ihan koko maailma kaatuu tähän imetysjuttuun. Tietty oli huoli vauvastakin. Mut siis pointtini oli että teet just niin kun susta tuntuu. Suosittelen että et tee vielä mitään päätöstä suuntaan tai toiseen ja katsot miten lähtee sujumaan. Tiedän vauvoja jotka ovat olleet teholla ensin ja maidonerityksen kanssa on ollut ongelmia, mutta kohta onkin mietitty että milläs sen nyt saa vierotettua siitä tissistä... Tsemppistä sulle!!

Vaikea paikka sinulla. Terveiden, heti sairaalasta kotiutuneiden vauvojen vanhempien on tietysti helppo sanoa että sen kun imetät vaan, kyllä vauva siitä ravintonsa ottaa ja ajan myötä tasaantuu.

On ihan eri asia kun vauva on sairaalassa, joitain ongelmia varmasti on vaikka lapsi muuten hyvässä kunnossa olisikin ja tärkeintä siis että saa ravintonsa jostain. Jos maitoa tulisi hyvin olisi helpompi ajatella että pumppaa vaan ja yrittää tilaisuuden tullen imettää. Hyvällä säkällä lähtee imetys käyntiin kunnolla. Itselläni kokemusta rintapumpun kanssa vietetyistä tunneista kun lapsi ei osannut imeä. Maitoa tuli hyvin, mutta siltikin olo kamala kun en edes imettämään pystynyt.

Neuvoa en osaa muuta kuin että kuuntele itseäsi ja vointiasi. Lapsesi tarvitsee sinua ja jos koet että jaksat paremmin olla häntä hoitamassa ja nautti äitiydestä ilman imetystä niin ei ole huono ratkaisu lopettaa.

Minullakin on semmoiset tissit, että pumppamalla ei irtoa juuri mitään, ei oo koskaan irronnut, vauvan kuitenkin syödessä sieltä tulee maitoa todella reilusti.
Kannattaa käydä tuolla www.imetystukilista.net sivuilla, sieltä saa paljon hyvää tietoa. Uskon, että pystyt vielä imettämään, kunhan annat vauvan imeä, niin paljon, kuin haluaa.

Yhteistyössä