Haluaisin auttaa narsistin uhria, mutten tiedä miten...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Broken film
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Broken film

Vieras
Hei kaikki narsistin uhrina eläneet, jotka nyt tätä luette. Olisin kiitollinen, jos vastaatte muutamaan mieltäni askarruttavaan kysymykseen. Läheiseni elää narsistin kanssa, enkä enää jaksa seurata sitä ahdistavaa eloa sivusta. Tuntuu, että minun pitäisi auttaa jotenkin, mutta en tiedä... Olisiko siitä sittenkin vain haittaa?

Mikä on ollut viimeinen sysäys sille, että olette uskaltaneet jättää narsistisesti ja mielivaltaisesti hallitsevan puolison? Kuinka kauan ehditty elää narsistin kanssa ennen eroa ja miten selviydyitte eron jälkeen? Oliko ulkopuolelta tulevalla tuella erossa millainen merkitys vai saitteko tukea lainkaan?

[QUOTE="noo";27009190]Sitä väliä että tota narsismia tungetaan joka paikkaan! Ihminen voi luonteeltaankin olla kusipää, ilman mitään muuta![/QUOTE]

Näin on! Kuitenkin narsismi on todella todella harvinainen sairaus....paitsi tällä palstalla, koska joka toisella on muka narsisti mies.

Mä autoin. Rakkennelma särkyi ja nyt olen saanut vihat niskoilleni. Se jota autoin operoi nykyään selkäni takana. Alistujat omaa samoja piirteitä narsistinsa kanssa.
Katkaisin välit, turha yrittää samaa minun kanssani.
Suosittelen pysymään kaukana. Alistettuna oleminen on vapaaehtoista.
Ei enää mutkuja...:)

Se on vähän niin että narsistia ei jätetä.. Sellanen ei voi sietää että joku jättäisi. Hallitsee ihmistä kokonaisvaltaisesti ja eroaminen on todella todella todella vaikeaa. Se on sitten edessä vuosia narsistin vainon kohteena edessä, vaikka voi tietysti myös tehdä itsestään näkymättömän. Narsistin uhrina sekään ei välttämättä onnistu.

Se on vähän niin että narsistia ei jätetä.. Sellanen ei voi sietää että joku jättäisi. Hallitsee ihmistä kokonaisvaltaisesti ja eroaminen on todella todella todella vaikeaa. Se on sitten edessä vuosia narsistin vainon kohteena edessä, vaikka voi tietysti myös tehdä itsestään näkymättömän. Narsistin uhrina sekään ei välttämättä onnistu.

Ja puhutaan siis narsisteista, ei "kuvitelluista" narsuista, joita tuntuu kasvavan joka oksalla!

Niin,, ap:n lähienenhön ei MITENKÄÄN voi olla narsisti, koska se on niin harvinainen sairaus. :xmas: Ei narsismia yleensä todeta minssään "viralllisesti", koska ko, henkilö ei koe olevansa sairas eikä hakeudu hoitoon. Ja jos jostan syystä joutuukin tekemisiin psykologin tai psykiatrin kanssa, niin osaa hyvinkin esittää tervettä.

Juu, koko narsismi on ihan huuhaata, ainakin jos palstalta kysyy.

Mun ex on, mutta tajusin sen vasta monta kuukautta eron jälkeen. Mä kyllästyin sen jatkuvaan valehteluun, se sai mut lähtemään liitosta ja nyt olen reilun kolme vuotta karsinut itseäni kasaan. Se, mitä voit nyt tehdä, on olla tukena ja kuuntelevana korvana, päätöksiä toisen puolesta et voi tehdä. Pahinta on ehkä epäillä uhrin puheita, tai vähätellä niitä.

Ja sekin, että sen lähdön on tapahduttava ihmisen omasta aloitteesta. Se täytyy päättää itse että lähtee.. Siinä voi toista toki tukea, mutta suurin halu ja tekeminen täytyy lähteä uhrista itsestään. Täytyy voida tehdä se päätös että katkaisee hallitsijaansa välit..

Kuvittelisin noin maalaisjärjellä että aika moni narsistin pitkäaikainen uhri etenkin, löytää myös seuraavaksi elämänkumppaniksi uuden samanlaisen koska on tottunut siihen että joku hallitsee koko elämää.

Narsismin uhri voi kokea olevansa toimintakyvytön ilman sitä valtaa joka on aiemmin häntä hallinnut..

En ole aihetta sen enempää tutkinut.. Ihan mutu-tuntumalla näitä juttuja laskettelen..

Alkuperäinen kirjoittaja no sillä lailla;27009262:
Niin,, ap:n lähienenhön ei MITENKÄÄN voi olla narsisti, koska se on niin harvinainen sairaus. :xmas: Ei narsismia yleensä todeta minssään "viralllisesti", koska ko, henkilö ei koe olevansa sairas eikä hakeudu hoitoon. Ja jos jostan syystä joutuukin tekemisiin psykologin tai psykiatrin kanssa, niin osaa hyvinkin esittää tervettä.

Narsistisia piirteitähän on useammissa sairauksissa. Ja tällainen henkilö voi käydä terapiassa ihan muista syistä, milloin voidaan todeta tämänkin sairaus. Kaikki ei pysty esittämään, vaan ammattitaitoinen psykiatri näkee läpi, kun sen näkee esim työpaikallakin helposti.

Myös jostain kuulin tai luin ( tämä palstako ) että jos sairaalahuoneessa on 6 paikkaa, ja yksi narsisti, on kohta sellanen soppa siinäkin huoneessa, mihin vaan tällainen pystyy.

Ja puhutaan siis narsisteista, ei "kuvitelluista" narsuista, joita tuntuu kasvavan joka oksalla!

Mun on todella vaikeaa puhua tänä päivänä narsismista tai siitä että olisin ollut narsistin uhrina, juurikin siksi koska inhoan tätä hiton narsisti-käsitteen viljelemistä mitä tapahtuu joka paikassa..

Totuushan on kuitenkin että jokaisessa ihmisessä on narsistin piirteitä, osa narsistin piirteistäkin on ihan normaaleita. Ihmiset eivät tunnu käsittävän että se itse narsismi on monen piirteen summa. Ei niin että jos joku on itsekäs paska niin se tarkoittaa heti että "koska tässä lukee että narsisti on itsekäs paska, niin tuon on pakko olla narsisti koska siis sehän on myös itsekäs paska.."

Ja sekin, että sen lähdön on tapahduttava ihmisen omasta aloitteesta. Se täytyy päättää itse että lähtee.. Siinä voi toista toki tukea, mutta suurin halu ja tekeminen täytyy lähteä uhrista itsestään. Täytyy voida tehdä se päätös että katkaisee hallitsijaansa välit..

Kuvittelisin noin maalaisjärjellä että aika moni narsistin pitkäaikainen uhri etenkin, löytää myös seuraavaksi elämänkumppaniksi uuden samanlaisen koska on tottunut siihen että joku hallitsee koko elämää.

Narsismin uhri voi kokea olevansa toimintakyvytön ilman sitä valtaa joka on aiemmin häntä hallinnut..

En ole aihetta sen enempää tutkinut.. Ihan mutu-tuntumalla näitä juttuja laskettelen..

Narsistille sopii toinen narsisti, koska he eivät pysty jyräämään toisiaan. Lapset säälittää näissä kuvioissa!

[QUOTE="noo";27009190]Sitä väliä että tota narsismia tungetaan joka paikkaan! Ihminen voi luonteeltaankin olla kusipää, ilman mitään muuta![/QUOTE]

Eli vain niitä ihmisiä voi auttaa ja neuvoa, joiden puoliso on virallisesti diagnosoitu? Jos ihmisen käytöksessä korostuvat häiritsevästi narsistiset piirteet ja mallit, en näe mitään syytä miksei hänen kanssaan voisi toimia samoin keinoin kuin ihka-aidon narsistin kanssa. Diagnoosista viis. Vai eikö pelkän kusipään puolisoa voi neuvoa vetämään rajoja, välttämään yhteydenpitoa jos se on vahingoittavaa jne?

On kokonaan toinen asia alkaa julkisesti syytellä toista perusteetta ja ilman diagnoosia. Tähän näissä keskusteluissa aina juututaan, ikään kuin ne olisivat sama asia. Ja lopputulos on aina se, että kusipään uhri jää ilman apua.

Narsistille sopii toinen narsisti, koska he eivät pysty jyräämään toisiaan. Lapset säälittää näissä kuvioissa!

Mulla on kokemusta ainoastaan siis toisenlaisesta ihmissuhteesta. Ei parisuhteesta..

Onkin aika monimutkainen kuvio ja olen välillä yrittänyt miettiä että millanen linja siinä sopassa on... On yksi kappale näitä "oi, olen niin säälittävä ja heikko, miten kukaan voisi minulle koskaan olla ilkeä"-ihmisiä. Sitten on tällainen "vittu mä tapan sut"-ihminen jota kuitenkin hallitsee juurikin tämä "oi olen niin säälittävä ja heikko", ja sitten on vielä kolmas joka taas palvoo tätä "olen niin säälittävä ja heikko" ja manaa kaikki jotka vain voivat asettua tätä "olen niin säälittävä ja heikko"-ihmistä vastaan mitenkään... Ja sitten on vielä neljäs, joka pitää noiden kolmen intensiivistä piiriä ihan sekopäisenä mutta silti puolustaa tätä "oi olen niin säälittävä ja heikko"a ihan viimeseen asti, ja on myös avoimen aggressiivinen.. Mutta, sitten on myös niin että tätä "vittu mä tapan sut"-ihmistä polkee jalkoihinsa nämä kaksi muuta... Mutta jos "oi olen niin säälittävä ja heikko" on sitä mieltä että "vittu mä tapan sut"-tyyppiä pitäisi puolustaa niin nämä kaksi puolustavat... Kunnes tulee taas hetki että tämä aggressiivisin ja ulospäin epätasapainoisin tekee jotain josta nuo kaksi eivät pidä... Mutta kun "olen niin säälittävä ja heikkoa" ei haluta järkyttää niin hyökkivät "vittu mä tapan sut" päälle "säälittävän ja heikon" selän takana.. Jolloin jossain kohtaa käy niin että "vittu mä tapan sut" menee "säälittävän ja heikon" luokse kertomaan mitä tapahtuu...

jne. jne.

Yhteistyössä