Hallitus korottaa polttoaineiden hintoja jopa 50 senttiä litralta

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Elokuun alussa maksuun lankesi ensimmäinen erä Marinin/Vanhasen hallituksen 'hiilineutraali Suomi 2035' nimellä markkinoitavasta veronkorotuksesta. Toinen erä lankeaa maksuun sopivasti kuntavaalien jälkeen ja seuraavakin eräosana budjettia. Vaalikauden aikana hallituksen hiilineutraalitiekartta lisäverohanke nostaa polttoaineiden hintaa vähintään 30 sent./l ja dieselin talvilaadun hintaa jopa 50 sent./l. "
 
vierailija
Ap, mikä on tekosyysi miksi et aja polkupyörällä? Oletko niin persu, ettei päästötön liikkuminen kelpaa?
Ei fillarointi ole päästötöntä. Toki sinä uloshengität hiilidioksidia, mitä kovempaa ajat sitä enemmän kiihdytät ilmastonmuutosta, ja saattaapi sinulta fillaroidessa päästä pieru jos toinenkin ja se jos mikä on järkyttävä päästölähde. Pierun sisältö: hiilidioksidia (5,1–29 %), vetyä (0,06–47 %), typpeä (23–80 %) ja metaania (0–26 %).
 
vierailija
Muistakaa se, että dieselin hinta heijastuu suoraan kaikkeen siihen mitä ostat kaupasta, koska tavarat toimitetaan kauppaan kuorma-autoilla, eikä polkupyörillä: mitä kalliimpi diesel, sitä kalliimpi ruoka.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Muistakaa se, että dieselin hinta heijastuu suoraan kaikkeen siihen mitä ostat kaupasta, koska tavarat toimitetaan kauppaan kuorma-autoilla, eikä polkupyörillä: mitä kalliimpi diesel, sitä kalliimpi ruoka.
Ennen vanhaan tavarat toimitettiin kauppojen läheisyyteen junilla, ja vain viimeiset kilometrit kuorma-autolla tai hevosella. Siihen tulisi palata jatkossakin.

Dieselvero ei koske junia.
 
vierailija
Jep, saastuttaja maksaa on ihan hyvä periaate, mutta tässä maksaa kaikki. Myös se mummo joka köy vain lähikaupassa ja terveyskeskuksessa jalan ja julkisilla liikkuva vegaani. Jo nyt köyhät kärsii siitä että ruoka on niin kallista. Ja en ole persu vaan ympäristöalan ihminen.
 
vierailija
Jep, saastuttaja maksaa on ihan hyvä periaate, mutta tässä maksaa kaikki. Myös se mummo joka köy vain lähikaupassa ja terveyskeskuksessa jalan ja julkisilla liikkuva vegaani. Jo nyt köyhät kärsii siitä että ruoka on niin kallista. Ja en ole persu vaan ympäristöalan ihminen.
Kuljetuskustannukset ovat mitätön osa ruuan hintaa. Esim. brasilialainen ja uusiseelantilainen liha ovat yleensä halvempia kuin suomalainen liha, vaikka kuljetusmatka on valtava.
 
vierailija
Ennen vanhaan tavarat toimitettiin kauppojen läheisyyteen junilla, ja vain viimeiset kilometrit kuorma-autolla tai hevosella. Siihen tulisi palata jatkossakin.

Dieselvero ei koske junia.
Miksi dieselvero ei koske dieseljunia? Dieseljuna saastuttaa pahemmin kuin nykyaikainen dieselauto.

Miksi saastuttavat lentokoneet saavat käyttää täysin verotonta polttoainetta? Tuo on aivan käsittämätöntä, koska lentäminen on täysin turhaa ja polkupyörällä pääsee sinne minne lentokoneellakin.
 
vierailija
Brassi ja uusiseelantilainen liha tuodaan Suomeen verottomalla polttoaineella ja alipalkatulla miehistöllä. Eettistä ja ilmaston kannalta kestävää?
Kuinka valtava se verotus on, jos kerran verottomasti kulkee puoli-ilmaiseksi Uudesta Seelannista Suomeen, mutta verollisesti taas on järkyttävän kallista kuljettaa jo muutama sata kilometriä?

Polttoaineen veroton hinta on ilmeisesti vain muutama promille verollisesta hinnasta?
 
vierailija
Kuinka valtava se verotus on, jos kerran verottomasti kulkee puoli-ilmaiseksi Uudesta Seelannista Suomeen, mutta verollisesti taas on järkyttävän kallista kuljettaa jo muutama sata kilometriä?

Polttoaineen veroton hinta on ilmeisesti vain muutama promille verollisesta hinnasta?
Ymmärrät varmaan mikä ero on maantie- ja merikuljetuksilla?
Iso konttilaiva kykenee kuljettamaan 14700 kuorma-auton lastin 13 hengen miehistöllä verovapaalla polttoaineella. Siinä on paha kumipyöräliikenteen kilpailla tehokkuudessa
 
vierailija
joo, pistää jo miettimää mitkä ajot on tarpeellisia. ja ostaa polkupyörä, jolla voi ajella työmtkat ja kauppa ja muut asionti reissut
Suomessa mennään kovaa vauhtia kohti kehitysmaastatusta. Ja tämä siis on tietenkin ihan tavoitteenakin, ei siinä mitään. Elintasoa on nykytrendien mukaan laskettava. Mutta se on tavallaan jännä miten helposti se ihmisiltä käy. Rapautuneet tienpinnat, tulevat sähkökatkot ja/tai se, ettei raha riitä pitämään kaikkia haluamiaan valoja päällä, pakko käyttää pyörää jne. Nämä ovat sellaisia Ugandaan tai 1970-luvun Kiinaan liitettäviä määreitä, jotka tulevat parissa vuosikymmenessä olemaan suomalaista arkea.

Ja ihmiset vain alistuvat. Milleniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi Suomessa, jonka tulot jäävät pienemmäksi kuin edellisellä sukupolvella. Sen lisäksi milleniaalit näköjään tyytyvät selvästi huonompaan elintasoon myös ympäristönsä osalta. Kehityksen ja eteenpäinmenemisen ideaalista on luovuttu ja nyt ollaan tyytväisiä kunhan suunnilleen pysytään samassa, vaikka pientä rappiota onkin ilmassa. Tällä menolla Suomi kyllä menettää aika nopeasti asemansa hyvinvointivaltiona.
 

Yhteistyössä