Hakisitteko mieheltä elatusta tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja ero ja elarit
  • Ensimmäinen viesti
ero ja elarit
Vauva tulossa, mies haluaa erota(minä en) mutta haluaa olla lapsen elämässä (lähes päivittäin), ottaa vastuun ja ostaa mitä pystyy (tulot ihan hyvät, mutta paljon menojakin, eli tiukkaa tekisi maksaa elarit). En jaksaisi tapella asiasta ja suuttuukin aina jos otan asian esille. Moni sanoo että ne "kuuluu minulle". Miten tekisitte/olette tehneet? (Mies maksanut aiemmankin lapsensa (ei minun lapsi) menoja jo vuosia (ei siis elareita) ja näyttäisi toimivalta systeemiltä. Voiko elareita hakea myöhemmin jos homma ei pelitä ja mikä/mitkä olisi kohtuullista laittaa mies maksamaan kun kuitenkin lapsilisän saan yh korotuksella.

vierass
Selitä miehelle, että turvaat sillä elatussopimuksella hänen selustaansa. Josko teille tulis esim joku erimielisyys ja sä olisit veemäinen niin voisit ruveta perimään elareita jälkikäteen häneltä, vaikka onkin maksellut sitä ja tätä. Sehän on miehen etu, että on näyttää tiliotteelta, että maksettu on joka kk!

"vieras"
Jos systeemi toimii niin ei ole mitään järkeä lähteä riitelemään asiasta!!! Siinä voi käydä niin että sen jälkeen mikään ei toimi ollenkaan. Ei sen tarvii olla mitään virallista eli elatukseen osallistumistahan tuo hankintojen tekeminen nimenomaan on! Ja jos homma ei toimi, sopimuksen tehdä koska vaan.

"vieras"
Selitä miehelle, että turvaat sillä elatussopimuksella hänen selustaansa. Josko teille tulis esim joku erimielisyys ja sä olisit veemäinen niin voisit ruveta perimään elareita jälkikäteen häneltä, vaikka onkin maksellut sitä ja tätä. Sehän on miehen etu, että on näyttää tiliotteelta, että maksettu on joka kk!
itseasiassa elareita ei voi periä takautuvasti ajalta ennen elatussopimuksen tekemistä

vierass
[QUOTE="vieras";24477219]itseasiassa elareita ei voi periä takautuvasti ajalta ennen elatussopimuksen tekemistä[/QUOTE]

No voiko sen tehdä yksipuolisesti vai miten käy, jos mies pakoilee sen tekemistä?

"vieras"
No voiko sen tehdä yksipuolisesti vai miten käy, jos mies pakoilee sen tekemistä?
elatustukea saa kelalta kanteen vireillepanopäivästä alkaen ja ne mahdollisesti peritään myöhemmin etävanhemmalta. muta tilanteessa jossa ei ole sopimusta ja toinen osapuoli yhtäkkiä keksiikin haluta elatusmaksuja, ei niitä määrätä etävanhemmalle takautuvasti muulta kuin siltä ajalta kun asia on viranomaiskäsittelyssä.

"alkup."
Lisää mielipiteitä otan vastaan. Vaikea päättää miten tekisi. En usko että jälkikäteen ainakaan olisin mitään pyytelemässä.

Elatus kuuluu siis lapselle lapsilisän lisäksi? Mihin vauvalla menee useita satoja/kk?

"vieras"
[QUOTE="alkup.";24477374]
Elatus kuuluu siis lapselle lapsilisän lisäksi? Mihin vauvalla menee useita satoja/kk?[/QUOTE]

elatusmaksu ei ole useita satoja ellei siihen erikseen etävanhempi tyhmyyttään tai tietämättömyyttään suostu.
lapsen kulutus on pikkulapsella hiukan alle 500€kk ja se summa jaetaan elatusvelvollisten (eli molempien vanhempien) kesken kummankin tulojen mukaan.
elatusmaksuun kuuluu kaikki lapsen kulut, vaatteista asumiskustannuksiin ja lääkärikuluihin, joten siis esimerkiksi maaliskuussa tulevat seitsemän sairaalapäivää eivät ole ylimääräinen kulu vaan ne on laskettu jo siihen keskimääräiseen kulutukseen.
keskimääräinen elatusmaksu on siis hiukan alle parisataa/lapsi eli suunnilleen saman verran kuin kelan maksama elatustukikin.

"vieras"
lisään vielä edelliseen ett lapsilisä (ilman yh-korotusta) vähennetään siitä noin viidestäsadasta eurosta joten siis elatustarve on noin 400€/lapsi ja se jaetaan joko tasan tai vanhempien maksukyvyn mukaan

[QUOTE="vieras";24477412]No voi perhana eikö ap just kirjottanut että ne tavallaan hoituukin? Vain kypsymättömät typerykset alkaa riitelemään euromääristä pilkun tarkkuudella...lapsi parat...[/QUOTE]

"ne tavallaan hoituukin" ei riitä, kun isä ei haluakaan maksaa lapsen talvihaalareita tai mitä tahansa mistä on etukäteen sovittu.. Mitä haittaa on siitä, että elatusmaksut on kirjattu paperille? Jos ap ei niitä halua niin voihan se paperi olla siellä pöytälaatikossa vain varalta.

Meillä on virallinen sopimus, joskaan sitä ei ole koskaan tarvittu. Isä maksaa harrastuksia ja joskus isompia hankintoja kanssani puoliksi, mutta eipä elämässä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo.

omnix
Mihin vauvalta kuluu useita satoja kuussa? No yleensä siinä vaiheessa varsinaiset kulut eivät ole kovin suuria. Jos käyttää kertokäyttövaippoja ja ostaa osan vaatteista uusina niin lapsi tulee käyttäneeksi 100-200€/kk. Siihen päälle korkeammat asumiskulut ja äidin tulonmenetykset kun on äitiyslomalla.

Jos laitat lapsen esim 1-vuotiaana päiväkotiin niin tulee lapsesta sitten päiväkotimaksu. Jo 1v tarvitsee runsaasti enemmän vaatetta, erityisemmin kalliita ulkovaatteita.

Itse sanoisin lapsen isälle, että mieluummin maksaa elareita eikä osta yhtikäs mitään lapselle (siis toki saa ostaa synttärilahjoja yms) ja sinä sitten vastaat kaikista pakollisista menoista. Elatusmaksu sovitetaan kuitenkin miehen tuloihin (ja osittain myös menoihin, asumiskustannukset tsekataan) jolloin hänellä kyllä pitäisi olla elareihin varaa.

"alkup."
Nyt meni vähän ohi.

Virallisen sopparin voi siis tehdä "varuiksi" jemmaan mutta elareita ei miehen tarvitse maksaa jos sovitaan että kokeillaan tota toista tyyliä ensin ja jos se ei toimi niin otetaan paperi käyttöön vai miten tämä menee?

"vieras"
Mä olen edelleen sitä mieltä että jos homma toimii ja mies noin vastuuntuntoinen en välttämättä lähtisi vaatimaan mitään vaan "koska ne kuule kuuluu sulle" tai viilaisi pilkkua euromääristä jos molemmat kohtuudella huolehtivat lapsesta eikä tämä jää siksi mitään vaille. En ymmärrä sellaista ollenkaan, sillä tärkeintähän kai on, että isä ja äiti huolehtivat ja ovat lapsen elämässä ja tulevat keskenään toimeen. Lapsi on aina se joka jää riidoissa jalkoihin ja miettikää nyt itse miltä tuntuisi kun vieressä riideltäisiin että minähän Nico-Petterin kenkiä osta kun ostin viimeksikin jne...

[QUOTE="alkup.";24477517]Nyt meni vähän ohi.

Virallisen sopparin voi siis tehdä "varuiksi" jemmaan mutta elareita ei miehen tarvitse maksaa jos sovitaan että kokeillaan tota toista tyyliä ensin ja jos se ei toimi niin otetaan paperi käyttöön vai miten tämä menee?[/QUOTE]

Ei sitä kukaan tarkista sinun tai miehesi tililtä, onko maksettu vai ei. JOS homma ei toimi kuten pitäisi, voit sitten sen sopimuksen turvin hakea elatusmaksuja maksettavaksi. Se on ihan sinun lapsesi parhaaksi. Ja jos miehen tulot ei tosiaan riitä maksaa niin Kelalta saa minimin, sen 140e kuussa. Soita huomenna lastenvalvojalle, siellä osataan vastata kysymyksiisi :)

"alkup."
ja jos miehellä on siis sitten 2 elatusvelvollista, niin voipi olla että saat kelalta sen minimin 142e, ja mies maksakoon sulle sit miten pystyy?
Mies ei siis ole koskaan maksanut nyk. lapsesta elareita vaan on tehty suullinen sopimus että maksaa lapsen kuluja miten pystyy. Jos minä nyt hakisin niitä niin olisiko se sitten tuo 142€ mieheltä? Mies käy töissä, minä en.

"alkup."
[QUOTE="vieras";24477525]Mä olen edelleen sitä mieltä että jos homma toimii ja mies noin vastuuntuntoinen en välttämättä lähtisi vaatimaan mitään vaan "koska ne kuule kuuluu sulle" tai viilaisi pilkkua euromääristä jos molemmat kohtuudella huolehtivat lapsesta eikä tämä jää siksi mitään vaille. En ymmärrä sellaista ollenkaan, sillä tärkeintähän kai on, että isä ja äiti huolehtivat ja ovat lapsen elämässä ja tulevat keskenään toimeen. Lapsi on aina se joka jää riidoissa jalkoihin ja miettikää nyt itse miltä tuntuisi kun vieressä riideltäisiin että minähän Nico-Petterin kenkiä osta kun ostin viimeksikin jne...[/QUOTE]

Kiitos tästä :) Auttoi paljon ja niin faktaa kyllä. En todellakaan halua riidellä asiasta vaan että lapsella on erosta huolimatta äiti ja isä jotka pitävät siitä huolta ja mies on luvannut maksaa mitä lapsi tarvitsee, kuten tähänkin asti on tehnyt nyk. lapsensa kanssa. Kuitenkin onnellinen olen siitä että mies haluaa olla lapsensa elämässä ja osallistua kuluihin.

"vieras"
Voiko elatussopimuksen tehdä myöhemmin, vaikka lapsen ollessa 5v? Jos voi niin sitten mulle kävisi että ihan keskenään miehen kanssa sovittaisi kustannuksiin osallistumisesta, ja jos homma ei toimisi tai mies lakkaisi joskus osallistumasta, voisi käydä tekemässä sen virallisen elatussopimuksen.

"alkup."
[QUOTE="Vieras";24477832]ihme tyyppi taitaa olla se mies, pentuja tekee sinne tänne mutta suhde ei kelpaa. hieno tyyppi. kukahan nainen seuraava uhri täälle hienolle siittäjälle.[/QUOTE]

Ei toimi niin ei toimi. Turha väkisin yrittää vaikka vielä haluaisinkin. Ikänsä ja kahden perheen "rikkoneena" tuskin tekee enempää lapsia kun ei minunkaan kanssa olisi enää ollut tulevaisuudessa valmis tekemään. Eikä kaikki miehet ota vastuuta joten hyvä isä lapsilleen on ja sehän on tärkeintä.

Yhteistyössä