Hakeeko aikuiset ja nuoret samaa kautta kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hakija

Vieras
Eli yhteishaun kautta. En välttämättä halua alle 20v:n kanssa olla samassa luokassa.
Päiväkouluun hakisin. Iltakouluun mulla ei mahiksia miehen työn takia.
Kävin katsomassa niitä yhteishaun lomakkeita mutta siellä haetaan pk-pohjalta tai yo-phjalta. Peruskoulun päättötodistus ei ole hirrrvveen hyvä:)
Olen opiskellut aikoinaan toisen ammatin. (se todistus on parempi)
Miten on, haetaanko tuolla ammattikoulun päättötodistuksella..

Olen vähän pihalla. En viittis jokaiseen kouluunkaan soittaa nyt ja kysyä niiden käytäntöjä.
Itse ole kohta 33v.
Lähihoitajaksi yritän päästä.

Saman yhteishaun kautta haet yo-pohjaiselle linjalle. Yo-pohja ei tarkoita vain ylioppilastaustaa, vaan mitä tahansa toisen asteen tutkintoa (eli yo tai ammatti).
Lähihoitajakoulutuksessa ensimmäisen vuoden käyt sitä yo-pohjaista luokkaa ja todennäköisesti toisena vuonna, kun olette koulutusohjelmissa, luokalla on kaikenikäisiä opiskelijoita. Omalla luokallani ikähaarukka oli 17-37 ja kaikki tulivat loistavasti toimeen keskenään. Ikävä kyllä sinun on tultava toimeen ja pystyttävä opiskelemaan myös niiden nuorten kanssa, todennäköisesti joudut työelämässäkin heidän kanssaan toimimaan, joten miksi et voisi koulussa?

Kiitos. Eli siis haen yo-pohjalta vaikka en yo olekkaan. Toinen ammatti toki on. Kyllä tulen toimeen. Ajattelin lähinnä sitä että onko aikuisille omat linjat vai onko kaikki sekaisin.
Kysytäänkö siellä muuten työtodistuksia?
Olen töissä tällä hetkellä meidän omassa yrityksessä.

Mun mielestä siellä pitäisi lukea että yo-pohjalta hakevat kaikki muutkin joilla on taustalla jokin ammatti. Sitä vaan ei lue siellä.

Aikuisille on myös aikuiskoulutuksia.

http://www.google.fi/#hl=fi&sclient=psy-ab&q=aikuiskoulutus+haku&pbx=1&oq=aikuiskoulutus+haku&aq=f&aqi=g-s1g1g-s1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=500l3889l0l4206l21l12l1l7l8l0l205l1110l8.3.1l20l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=bfc6ba4ea4a95c76&biw=1024&bih=677

Itse opiskelen sh:ksi "nuorisolinjalla" päivisin ja ihähaitari on tosi laaja. Parikymppisistä neli-viisikymppisiin. Hyvin tullaan toimeen keskenämme!

T: 37v opiskelija

tällainen löytyi:
Voinko hakea ammatillisella perustutkinnolla?
Yhteishaussa ei voi hakea ammatillisella perustutkinnolla. Ammatillisen perustutkinnon suorittaneet hakevat pohjakoulutuksensa mukaisesti joko perusopetuksen tai lukion päättötodistuksella. Huom! Lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon suorittaneet eivät voi hakea perusopetuksen päättötodistuksella.

Eli mun pitää hakea peruskoulun päättötodistuksella?

En tiedä mistä tuon löysit, mutta ammatillinen perustutkinto kyllä kelpaa pohjakoulutukseksi. Se kelpaa myös yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin, ammattikoulujen lisäksi.

Kummasti ainakin omalla luokallani oli noin puolet sellaisia, jotka olivat kouluun päässee juurikin toisen ammatillisen perustutkinnon (tarjoilija, kokki, ajoneuvoasentaja, merkonomi, datanomi, media-assistentti...) kautta.

Nyt korjaan itseäni.
Luettuani tarkemmin (ja löysin lähteen) ja mietittyäni, tuon todennäköisesti tarkoittaa sitä, että haet kyllä yo-pohjaiselle luokalle, mutta pk-todistuksella. Missä ei mielestäni ole mitään järkeä, joten suosittelisin soittamaan oppilaitokseen, johon haet, ja kysymään sieltä miten menetellä. Mutta enivei, yo-pohjaiselle luokalle olisit menossa kuitenkin.

https://www.haenyt.fi/haenyt/hakemus

Tuolta löytyi. anteeks että vielä vaivaan. Tuolla kun menee eteenpäin niin se kysyy joko peruskoulun tai lukion päättötodistuksen arvosanoja.
Nythän mä olen vielä enemmän sekaisin:)

Laitat peruskoulun päättötodistuksen arvosanat. (Jos sun koulutus peruskoulun jälkeen oli se joku ammatillinen perustutkinto, jonka nyt totesimme olevan epäkelpo ammattikoulujen yhteishaussa, niin sitä ei voi hyödyntää, eikä sinulla tainnut olla sitä yo-todistustakaan tai lukion päättötodistusta.)

Ei haittaa vaikka ei olisi ne maan parhaat numerot siinä päättärissä, lähihoitajan koulutukseen on aina (korjatkaa jos olen väärässä) pääsykoe, jossa teet kirjallisen kokeen (sis. mm. matematiikkaa, äidinkieltä) ja käyt haastateltavana. Tässä haastattelussa voit sitten kertoa tilanteestasi ja muista koulutuksistasi, jotta he tietävät että olet tosiaan tehnyt jotain peruskoulun jälkeen :)

Yhteistyössä