Haju- ja makuaistin menetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko täällä kohtalotoveria?
Itse olen tilanteesta järkyttynyt. Kun mikään ei tuoksu miltään. Ja mikään ei maistu miltään.
Olen juuri ottanut uunista lasagnen ulos, lapseni toimi ruokaa tehdessäni maistajana. Ja lapsi samaten sanoi, että keittiössä tuoksuu ihanasti lasagne! 😭

Miten tämmösestä selviää? Iso osa elämänlaadusta pois. Syöminenkin tuntuu turhalta.

Mä yritin linkata mutta modehaavi kähvelsi.

Mut jos hajuterapian idea on haistella makuja mitkä ovat voimakkaita ja mitkä tuntee ni koettaisin samalla tavalla makuterapiaan. Eli maistaisin suolaa, odottaisin tovin, maistaisin sokeria, odottaaisi, maistaisin sitruunaa, odottaisin ja maistaisin kylmennyttä kahvia ja odottaisin ja sit ehkä vielä umami vaikka sienenpalan muodossa...

Kai ne hissuksiin takaisin tulevat ku oikein mielikuvittelee!

Mä yritin linkata mutta modehaavi kähvelsi.

Mut jos hajuterapian idea on haistella makuja mitkä ovat voimakkaita ja mitkä tuntee ni koettaisin samalla tavalla makuterapiaan. Eli maistaisin suolaa, odottaisin tovin, maistaisin sokeria, odottaaisi, maistaisin sitruunaa, odottaisin ja maistaisin kylmennyttä kahvia ja odottaisin ja sit ehkä vielä umami vaikka sienenpalan muodossa...

Kai ne hissuksiin takaisin tulevat ku oikein mielikuvittelee!
Aivan! Pitääkin kokeilla kumpiakin. Kiitos.
Suolan siis maistan hiukan mutta se vaatii sen teelusikallisen verran suolaa suuhun. Sitruunan jo testasin, ei mitään. En edes haista sitä. Sokerin myös, kun tein lasagnea. Tuntuu todella oudolta ja hyvin vialliselta, kun suu ei toimi.

Mulla kesti kaks kuukautta koronan jälkeen että alkoi edes pikkuhiljaa palautumaan. Nyt koronasta 4kk ja aika hyvät aistit jo on, mutta ne vaihtelee ja välillä lyö yli entisen, eli esim hajuaisti välillä erittäin herkkä tai vääristynyt.
En jaksanut mitään tiettyjä laatuja haistella, mutta haistelen tuttuja hajuja aina kun kohdalle osui, eli esim kahvinporoja, vaniljasaippuaa, yms mistä tiesin mille niiden kuuluisi haista.
Makuaistihan on kytköksissä hajuaistiin, eli esim kahvi ei maistu miltään jos pitää nenästä kiinni, eli sen maku on pelkkä hajuaistimus.

Koronan aikana lähti haju-ja makuaisti noin kahdeksi viikkoa. Maistoin makean ja suolaisen, mutta ei muuta.

Imeskelin pastilleja joissa mm. piparminttua ja muita tuttuja makuja. Haistelin päivittäin eukalyptusöljyä, sitruunaöljyä ja joitakin muita voimakkaita tuoksuja.

Parin viikon jälkeen palautui hajuaisti ja makuaisti muutaman päivän viiveellä. En ole huomannut nyt noin kahden kk jälkeen, että maut ja hajut olisivat muuttuneet erilaisiksi verrattuna ennen koronaa.

Lapsella hävisi myös maku- ja hajuaisti, samoilla haisteluilla meni ja söi tuttuja tulisia ruokia. Hajuaistiin jäi joiltakin osin muutoksia, mutta toivottavasti korjaantuu ajan myötä.

Mulla alkoi korona n.parisen viikkoa sitten. Nyt oon ollut muuten parantumassa mutta haju- ja makuaistissa häikkää. Hoksasin yhtäkkiä että hajuaisti lähti siinä 3-4 päivän tietämillä oireiden alkamisesta. Se ei mennyt kuten flunssassa koska koronaan ei mulla sisältynyt juuri sitä räkätautia mikä flunssaan joka yleensä vienyt maku- ja hajuaistia. Yhtäkkiä ei vaan enää kunnolla maistanut mitään ja nenä ei reagoinut hajuihin vaikka olisi nenän eteen laittanut tuoksuja. Häiritsevää on ollut myös hajuaistin vääristymä jossa nenässä on outo metalinen haju. Aluksi oireet oli niin pahat että oli melkein sama mitä olisi syönyt koska mikään ei maistunut millekään.

Nyt hajuaisti on parantunut muutaman prosentin mutta kaikki hajut on edelleen jotenkin vaimeita. Makuaistissa myös häikkää, jopa suola ja makea ei maistu kunnolla. Jotain maistaa kyllä mutta aromit ruoassa ei oikein erotu. Jotkut hajut haisee oudolle esim kun paistaa jotain. Se terä hajuissa jää puuttumaan miksi olisi esim hankala tunnistaa mistä hajusta kyse jos joku nenän eteen toisi jotain haistettavaksi.

Tuntuu että oireet sahaa mikä outoa. Muutama päivä tuntui että hajuaisti paranee päivä päivältä ja sit yhtäkkiä tuli takapakkia.

Säikähdin niin tätä oireistoa että rupesin viikon kohdalla hajuharjoittelun aloittamalla nuuskimaan ohjeiden mukaan eteerisiä öljyjä ja ostamalla pussin neilikkaa. Olen myös syönyt sinkkiä lisäravinteena, jonka puute on yhteydessä haju-ja makuaistin ongelmiin. Siitähän tässä tuskin tosin kyse mutta tuskinpa sinkistä haittaakaan on. Toivon että tämä tästä paranee.:(

Puolisolla jännästi lähti haju- ja makuaisti samoihin aikoihin kuin itsellä koronassa. Samaan aikaan sairastuttiin. Aika samanlainen on ollut kummallakin oireiden kirjo ja haju-ja makuaistin ongelmat. Toisaalta kun tuttujen kanssa jutellut monilla ei ole haju- ja makuaistiin tullut muutoksia koronassa. Kahdella tutulla maku- ja hajuaisti tuli ajan saatossa takaisin kellä meni koronassa ne. Uskon kyllä että tämä tästä paranee aikojen saatossa. Mutta ahdistava kokemus tämä on kyllä ollut!

Yhteistyössä