Hätä! Voiko hormoonikierukka pettää?

• Viestiketjun aloittaja Hätä
  • Ensimmäinen viesti
Hätä
Niin, siis voiko tulla raskaaks vaikka hormoonikierukka ollut n.9kk? Alan olla huolissani kun menkkoja ei kuulu. Osalla ne jää kokonaan pois kun kierukka laitetaan, mutta mulla on ollu kokoajan "melkein" normaalit menkat...Joko juoksen apteekkiin hakemaan testiä? Apua!

Oletko lukassut kierukan ohjeita? Siellä sanotaan että kierukka jättää kuukautiset kokonaan pois, ja kun vuotoa ei ole tullut 6 viikkoon, on syytä varmuuden vuoksi tehdä testi. Minäkin testin tein kun kierukka oli reilut 6kk ollut. Sen jälkeen ei ole kuukautisia kuulunutkaan, niinkuin hormoonikierukan kanssa ei kuulukaan.

Böö
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Oletko lukassut kierukan ohjeita? Siellä sanotaan että kierukka jättää kuukautiset kokonaan pois, ja kun vuotoa ei ole tullut 6 viikkoon, on syytä varmuuden vuoksi tehdä testi. Minäkin testin tein kun kierukka oli reilut 6kk ollut. Sen jälkeen ei ole kuukautisia kuulunutkaan, niinkuin hormoonikierukan kanssa ei kuulukaan.
Ei ne kaikilla jää pois! Osalla on normaalit menkat koko kierukan olemassaolo ajan!

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Juu voi tulla, tuttavapiirissäni on 4 hormoonikierukasta ja 4 kuparikierukasta tulleita raskaaksi
:eek: :eek: :eek:

Ehkäisyneuvolassa sanoivat, ettei ole koko uran aikana heillä tullut vastaan oikein asennetusta hormonikierukasta raskaaksi tullutta tapausta.

Aika hyvä tsäkä tuttavapiirissäsi, tuossa ylitetään jo todennäköisyyden lakeja hulppeesti :D

vieras
Ennemmin kuparikierukka pettää, kun hormoni. Ja pettämiseen on syynä yleisesti se, että se on valahtanut joko pois paikoiltaan tai se on alun alkaen asetettu huonosti.
Ja tee se testi, mutta vaikka sinulla menkat olisi säännöllisesti tulleet, niin ei se raskaus oli todennäköisenä syynä poisjäämiseen.

Mä tunnen naisen, joka on saanu lapsia eka kortsujen kera, sitten pillereillä, sitten hormonikierukalla, sitten kuparikierukalla. Lopuksi se meni steriilisaatioon, ja tuli vielä senkin jälkeen raskaaksi (luonnonoikusta se kasvatti katkaistun johtimen viereen uuden, ehjän johtimen) ja totesi tän 5. lapsen synnytettyään, että nyt alkoi elin-ikäinen selibaatti, hän ei halua enää yhtään lasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä Huomenna:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Juu voi tulla, tuttavapiirissäni on 4 hormoonikierukasta ja 4 kuparikierukasta tulleita raskaaksi
:eek: :eek: :eek:

Ehkäisyneuvolassa sanoivat, ettei ole koko uran aikana heillä tullut vastaan oikein asennetusta hormonikierukasta raskaaksi tullutta tapausta.

Aika hyvä tsäkä tuttavapiirissäsi, tuossa ylitetään jo todennäköisyyden lakeja hulppeesti :D
Niinpä sanos muuta, yhdellä oli vuoden verran kun sairastu sit mahatautiin ja sitä jatku, alkoi jo epäilemään että jospa.. no olhan se.. sen takia ite en muutenkaan tykkää koko vempaimesta. :D

vieras
Tuosta kierukasta, kun tämä aloitus nyt koskee aihetta kysyisin, että onko muille tuntunut kierukka harrastaessa seksiä.
Meillä ei voida takaapäin tehdä mitään, koska tuntuu, että se kierukka siellä heiluu ja tökkii joka paikkaa, tekee siis kipeää. Ja kokoajan pitää varoa ihan tavisasennossakin, että ei tökkäisi liian lujaa, koska se vihlaisee kipeästi.

Kuparikierukka on mulla siis, ajattelin vaihtaa hormoniin, mutta testataanko sitä mitenkään, että ne hormonit sopii?
Ja ainakin kuparikierukan sai ekan ilmaiseksi, niin voiko hormonin saada ilmaiseksi, jos on jo saanut kuparikierukan kokeiltavaksi ilmaiseksi. En haluaisi pistää monta sataa euroa siihen, että se ei sitten sovikaan, koska en ole ennen hormonaalisia ehkäisyjä käyttänyt.
Ja miten monilla on tullut jotain huonoja sivuvaikutuksia?

Apua, paljon kysymyksiä, mutta jos joku vastaisi, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Mulal ei ole viiteen vuoteen menkkoja ollut kun on toi hormonikierukka, mutta nyt on ilmaantunut raskausoireita, mun pitäs tehdä se testi mutta en oo joutanut.
Eikö se ole jo tuossa ajassa kulunut loppuun hormoniensa puolesta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulal ei ole viiteen vuoteen menkkoja ollut kun on toi hormonikierukka, mutta nyt on ilmaantunut raskausoireita, mun pitäs tehdä se testi mutta en oo joutanut.
4-7v on muistaakseni se vaikutusaika. tutulta just kaavittiin km:n jälkeen ja otettiin vanha kierukka pois, oli jo teho ilmeisesti loppu vaikka ollu vaan 3,5v.

Alkuperäinen kirjoittaja Böö:
Ei ne kaikilla jää pois! Osalla on normaalit menkat koko kierukan olemassaolo ajan!
No siis tuo kirjoittamani on luettu Mirenan ohjeista. Ja hormoonikierukka nimenomaan jättää menkat pois, kupari taas ei -se jopa saattaa lisätä vuotoa.

En nyt saa lainattua osaa tuosta teksitistä, mutta linkistä sivun 6 loppu ja 7 alku. http://www.bayerscheringpharma.fi/html/pdf/pakkausselosteet/Mirena.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja apa:
4-7v on muistaakseni se vaikutusaika. tutulta just kaavittiin km:n jälkeen ja otettiin vanha kierukka pois, oli jo teho ilmeisesti loppu vaikka ollu vaan 3,5v.
Juup, näin.

Kuparikierukka on mulla siis, ajattelin vaihtaa hormoniin, mutta testataanko sitä mitenkään, että ne hormonit sopii?
Ja ainakin kuparikierukan sai ekan ilmaiseksi, niin voiko hormonin saada ilmaiseksi, jos on jo saanut kuparikierukan kokeiltavaksi ilmaiseksi. En haluaisi pistää monta sataa euroa siihen, että se ei sitten sovikaan, koska en ole ennen hormonaalisia ehkäisyjä käyttänyt.
Ei mulla ainakaan testattu miten sopii, kysyi vaan onko käyttänyt pillereitä, jos on niin mitä ja sopiko. Ja ekan sai täälläkin ilmaiseksi, sai valita ottaaako hormooni vai kupari. Otti kumman vaan niin eka ilmainen, ei niine tttä kummastakin eka ilmainen. Luultavimmin siis joudut maksameen vaihtaessasi toisen merkkiseenkin.

Mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut, tosin eipä tullut pillereistäkään. Mitä jos kokeilisit pillereitä ensin ja jos sopivat niin sitten siirryt hormoonikerukkaan. Pillereistä tulee kuitenkin enemmän sivuvaikutuksia kun hormoonin määrä on suurempi ja vaikuttaa koko kehoon, kierukka kun vaikuttaa vaan paikallisesti kohtuun.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja apa:
Juup, näin.
mulle sanottiin että maksimissan sen 5v samaa kierukkaa saa käyttää, sit täytyy käydä laitattamassa uus, tai jos ei uutta halua ni poistattamassa ja vaihtaa sitte haluamaansa ehkäisyyn..

mii
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mä tunnen naisen, joka on saanu lapsia eka kortsujen kera, sitten pillereillä, sitten hormonikierukalla, sitten kuparikierukalla. Lopuksi se meni steriilisaatioon, ja tuli vielä senkin jälkeen raskaaksi (luonnonoikusta se kasvatti katkaistun johtimen viereen uuden, ehjän johtimen) ja totesi tän 5. lapsen synnytettyään, että nyt alkoi elin-ikäinen selibaatti, hän ei halua enää yhtään lasta!

Sen naisen olis kannattanu olla ilman ehkäisyä ja yrittämällä yrittää lasta. Takuulla ei olis onnistunu.

vieras
Ei mulla ainakaan testattu miten sopii, kysyi vaan onko käyttänyt pillereitä, jos on niin mitä ja sopiko. Ja ekan sai täälläkin ilmaiseksi, sai valita ottaaako hormooni vai kupari. Otti kumman vaan niin eka ilmainen, ei niine tttä kummastakin eka ilmainen. Luultavimmin siis joudut maksameen vaihtaessasi toisen merkkiseenkin.

Mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut, tosin eipä tullut pillereistäkään. Mitä jos kokeilisit pillereitä ensin ja jos sopivat niin sitten siirryt hormoonikerukkaan. Pillereistä tulee kuitenkin enemmän sivuvaikutuksia kun hormoonin määrä on suurempi ja vaikuttaa koko kehoon, kierukka kun vaikuttaa vaan paikallisesti kohtuun.
No pillerit ovat minulle sama kuin raskaus. En nimittäin muistaisi niitä ottaa säännöllisesti. Taidan kokeilla laastaria. Koska mietin, että ei tuo kipuilu seksiä harrastaessa taida poistua mihinkään, jos kierukka on.

Yhteistyössä