häntäluusta ollut ongelmia synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja häntäluu kipeytynyt
  • Ensimmäinen viesti
häntäluu kipeytynyt
mul oli ekassa tai siis häntäluu oli ihan hirveän kipeä monta viikkoa/kuukautta synnytyksen jälkeen. pelkäänkin nyt että taas on häntäluu tiellä ku tätä seuraavaa rupean ulos punkeamaan tammikuussa.

onko teil kokemuksii et jos on ekassa ollu häntäluun kaa onkelmia, ni tokassa ja myöhemmissä myös? vai oisko se jo murtunut ja luutunut "pois tieltä"?

"toivossa on hyvä elää"

Samaa haluan tietää joten nosto :wave:

Mun häntäluu murtui sanoen isolla äänellä *POKS* kun ponnistin poikaa ulos. :/ eli se murtui ja sen kuuli ihan ulospäin sen pamauksen. Yök.
Häntis kipee kuukausia ja parin vuodenkin päästä oli vaikea istua määräntynlaisilla penkeillä.
Odotan toista ja aion puhua asiasta neuvolassa. Viimeksi se häntäluu oli ison pojan tiellä ja siksi murtui. Haluan tietää tehdäänkö jotain tutkimuksia jolla selviää luun nykyinen luutumisasento :\| Että onko se taas tiellä.

eva
Missä asennossa ponnistitte? Olen kuullut väitteen, että erityisesti puoli-istuva asento olisi tässä mielessä hankala, ja varmaankin kontillaan ponnistettaessa häntäluuhun kohdistuu mahdollisimman vähän rasitusta. Mutta tästä varmaan kannattaa keskustella kätilön kanssa...

Asiasta on mulla henkilölohtaista tietoa. Eli siis jos häntäluu on murtunut ja luutunut virheasentoon, synnytyksessä se valitettavasti pamahtaa pois tieltä tai jo raskauden aikana kääntyy vauvan painaessa pois tieltä.

Mulla neljäs raskaus. Ensimmäisessä synnytyksessä murtui ja oli kauan kipeä. Luutui kai väärin sit. Toinen synnytyksessä ei suurempia ongelmia, hiukan kipeä synnytyksen jälkeen. Meni parempaan asentoon.. Kolmas synnytys ja jälleen todella kipeä synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen otin lääkäriin ajan ja käskin tutkia tilanteen. Röntgenissä selvisi et häntäluun pää sisäänpäin kääntynyt 3-5cm 90 asteen kulmassa, muodostaa tohon perviivan yläpäähän oikeen luupiikin. Ei muodosta estettä synnytyskanavaan. Nyt sit kun h-hetki neljänteen synnytykseen alkaa olla käsillä, käskin viimeisessä lääkärineuvolassa varmistaa et miten se luu siellä on , eli onko se mahdollisesti kuitenkin lapsen tiellä.. Mut häntäluu elää ja on muuttanut jälleen asentoa ja lääkäri sisätutkimuksessa oikeen paineli ja kaivoi häntäluuta ja sanoi et ehkä 1-2cm tuntuu häntäluu, eli se on joustanut ja vauva painanut sitä oikeampaan asentoon. Eli raskaudet ja synnytykset joko pahentavat tai parantavat vaivaa.

Loppuelämän riesa se voi olla! kun raskaudet jää taakse on mahdollista leikata häntäluu. Mut nuorelle ihmiselle sitä ei lääkäri suosittele. Peräaukon sulkijalihakset kun joudutaan leikkaamaan läpi... saa vaipat housuissa olla oman aikansa.. :LOL: Joten itse ajattelisin et aika pahaksi saa mun häntäluuni kipeytyä et leikkaamaan lähden. Ja sit ne riskit vielä kun leikataan, eli kun operoidaan selkärankaa, selkäydin on siinä jossain ja ne hermot.. Mut tällasta mun häntäluulleni. Toivottavasti joku muu sai jotain itselleen mun kipeästä häntäluustani! =)

pelkäävä
Olen joskus 10v. sitten pudonnut pahasti takapuolelleni esteillä, hevosen selästä. Häntäluu murtui, kääntyi sisäänpäin ja siinä hötäkässä on tullut myös SI-nikamaan ligamenttivaurio. Häntäluuta/lantiota kuvattu pari kertaa ja lääkärit ovat sanoneet silloin jo että se on sitten sektion paikka sitten tulevaisuudessa jos lapsia hankin.

Olen jopa pelännyt tulla raskaaksi aiemmin, en ole vain asiaa kellekään muulle kuin miehelleni tunnustanut. :ashamed: Nyt olen raskaana 27.viikolla ja pelko sen kun lisääntyy.

Pelkään, että häntäluu ei joustakaan ja se aiheuttaa mulle tai vauvalle pysyviä vaurioita. Rakkain harrastukseni on ratsastus, ja se on kärsinyt ajoittain häntäluustani nyt viime vuosinakin, häntäluun kipeytymisen takia. Samoin nyt on ollut ongelmia "isommalla hädällä"käydessä, kun häntäluuhun sattuu. Kävely tekee joskus kipeää häntäluuhun jne.

Haluaisin ehkä sektion, koska minä pelkään repeäväni pahasti sisältä tai sitten että vauvalle tulee päähän vaurioita. Eniten pelkään pysyviä vaurioita vauvalle.

Neuvolalääkärin mielestä mulla ei oo mitään synnytyspelkoja ja pelkopolille hän ei lähetettä laita. Ja kuulemma kukaan ei ole saanut häntäluun takia sektiota koskaan.
Terkka laittaa pelkopolille, jos haluan. En tiedä oisko pelkopolista mulle apua?
Tammi-helmikuun vaihteessa tehdään synnytystapa-arvio, mutta onko sellainen luotettava ja mitäs jos häntäluu ei joustakaan?
Siis voiko lääkäri taata, että en vaurioidu, eikä vauvakaan ja että häntäluu ei tule tuottamaan enempää ongelmaa normaaliin elämääni ja rakkaisiin harrastuksiini kuin mitä nyt tänä päivänä on jo?

Eniten ajattelen tässä asiassa vauvan terveyttä, sen jälkeen omaani ja viimeisenä tulee elämäni harrastus. Pihassa kaksi omaa hevosta ja jos vaihtoehtona on sektio tai alatiesynnytys, niin toistaiseksi en ole saanut yhtään pätevää perustetta, miksi en sektiota valitsisi. Kukaan ei ole kumonnut vielä aiempien lääkärien sanomaa "se on sektion paikka". Kukaan ei ole vielä kertonut, mitä tapahtuu jos häntäluu ei murrukaan. Tai mitä tapahtuu jos se rustottunut, kääntynyt häntäluu murtuukin niin ettei elämästä sen kanssa tule mitään. Hoida siinä sitten vauvaa sillä häntäluulla. EI olisi onnistunut 10v. sitten, ei sitten millään. Kipulääkkeetkin hyvin huonosti siihen tehosivat.
Pelkään leikkauksiakin kyllä ja sektion riskit tiedän suuriksi, mutta kaipa sen vauvan täytyy tulla tavalla tai toisella pihalle...

Muistan iänkaiken sen kivun, mikä häntäluun murtumisesta seurasi. Monta viikkoa istumatta, kävelemättä, kumartumatta, nukkumatta selällään jne. Meni kuukausia että pystyin ratsastamaan ja ennen raskauttakin todellakin häntäluu on ollut kipeä ajoittain istumisesta tms.
Neuvolalääkäri eilen ronkki sitä ja sai aikaan hirveät tuskat! :'(

Että otanko lähetteen pelkopolille vai mitä tehdä? Haluan vauvan ulos turvallisesti ja sillain ettei loppuelämä mene pilalle kummallakaan. Olen kuullut niin hyvistä kuin huonoistakin sektiohommista ja ne pahimmatkin kertomukset ovat tuntuneet lähes juhlalta sen rinnalla, mitä elämä oli häntäluun murtuman kanssa aikoinaan.

Terkka sanoi että ketään ei pakoteta synnyttämään alatietä, lääkäri sanoi että "en voi luvata mitään, kyllä se sieltä tavalla tai toisella tulee ulos".
Lääkäri eilen oli muutenkin tosi tympeä ja kovakourainen, pelkoni ei yhtään siitä lievittynyt, päinvastoin.
Pelkään kahta pahemmin nyt. Ja kun kuulemma en pelkää synnytyskipua tai sektion jälkeistä kipua, mun paikkani ei ole pelkopoli lääkärin mielestä.

Mitä siellä pelkopolilla tehdään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 13:21 eva kirjoitti:
Missä asennossa ponnistitte? Olen kuullut väitteen, että erityisesti puoli-istuva asento olisi tässä mielessä hankala, ja varmaankin kontillaan ponnistettaessa häntäluuhun kohdistuu mahdollisimman vähän rasitusta. Mutta tästä varmaan kannattaa keskustella kätilön kanssa...
Tietty sitten puoli-istuvassa. Tai eka kontusillaan sängyllä toinen jalka nostettuna ylös ja jatkettiin sit puoli-istuvassa. Ihan järkeenkäypää että siinä se joutuu ahdinkoon helpommin se luu.

Pelkäävälle
Hei pelkäävä, sinä jonka häntäluu on murtunut..
Mene ihmeessä pelkopolille tai äitiyspolille ja sieltä edelleen pelkopolille. Ei siitä mitään haittaa ole. Luulisin että äitiyspolin protokolla kuitenkin on että sektiopäätös tehdään pelkopolin kautta, siellä kätilöllä on aikaa perehtyä sinun pelkoihisi. Itse olin siellä 1,5 tuntia ja kerroin kaiken mitä pelkäsin. Sitten kätilö teki niistä kirjallisen yhteenvedon, joka on minun papereideni joukossa kun menen äitiyspolille. Kukaan lääkäri sinua ei ehdi näin hyvin kuunnella. Kätilö tekee käsittääkseni myös jonkinlaisen suosituksen (ainakin minulla tehtiin sektiosta suositus). Lääkäri toivottavasti jopa lukee sen. Ainakin saat tietoa itseäsi askarruttavista kysymyksistä, ja toisaalta jos siellä ei ole tietoa sinun kysymyksiisi, niin onhan sekin sinulle tietoa, jonka perusteella voit sitten arvioida mitä ITSE haluat tehdä. Voit esimerkiksi mennä sen jälkeen yksityispuolelle konsultaatioon. Pelkopolilta se tilanteesi kuitenkin voi lähteä aukeamaan.

Synnytytapa-arvioon
Vanha häntäluuvamma on indikaatio synnytystapa-arvioon. Ota puheeksi neuvolassa laittavat lähetteen äitiyspolille joka tekee synnytystapa-arvion =) Ovat tapauskohtaisia ja arvioitava jokainen erikseen, jos katsotaan synnytysesteeksi saatetaan tehdä päätös suunnitellusta leikkauksesta.

pelkäävä
Pääsen nyt pelkopolille ja myös synnytystapa-arvioon. Se on nyt uudelleen valitsemassani synnytyssairaalassa (meillä kunnassa voi mennä kahteen paikkaan) automaattinen juttu ensisynnyttäjille. =)
Saan vanhat kuvatkin mukaani sinne, jos niistä jotain hyötyä ois?

Ei pelota enää niin paljon eli en stressaa asialla, kun tiedän että pääsen puhumaan asioista ja homma tutkitaan ennenkuin hutkitaan. Eikä vain mielivaltaisesti joku elämäänä kyllääntynyt lääkärinplanttu sanele asioita MUTU-tuntumalla.

Vaikka neuvolalääkäri sanoi ettei kuulemma KUKAAN ole koskaan saanut sektiota häntäluuntakia, niin olen kuullut monista tapauksista, joissa synnytys on pysähtynyt häntäluun joustamattomuuden takia ja siitä tehty hätäsektiot sitten. Ja myös suunniteltuja sektioita juuri häntäluun takia on tehty.
Neuvolalääkäri ei tätä uskonut, mutta eipä se uskon asia olekaan enkä lähde tuollaisessa tilanteessa ketään vakuuttelemaan. ;) . Onneksi mun neuvolalääkäri ei ole päättämässä mun sektiosta (saati tekemässä sitä), ja jatkossa menen yksityiselle, mikäli tutkimuksiin tarvitsee vielä neuvolan puolelta mennä. Kun mun synnärillä tekevät sen viimeisen lääkäritarkastuksen polilla joka tapauksessa.

Kiitti kovasti teille rohkaisusta ja vinkeistä! :)

pelkäävä
Mrs Bird: Minulle on joskus lääkärit sanoneet, että häntäluu voi joskus murtua synnytyksessä ja se on ihan normaalia eikä yleensä ole mikään ongelma myöhemminkään kun murtuma on tullut sieltä sisäkautta ja häntäluu ei ole siis sisäänpäin kääntynyt enää sen jälkeen.
Jos kuitenkin häntäluu on jo tapaturmaisesti murtunut aivan hassuun asentoon, sisäänpäin ja niin rustottunut, ettei jousta tarpeeksi niin se on kuulemma este alatiesynnytykselle. (No, selvähän se jos ei tule lapsi ulos...)

Eli nämä tapaukset ovat hieman eri asia. =) Mä en ole koskaan synnyttänyt, mutta häntäluuni olen murtanut pahasti vuosia sitten ja se on sisäänpäin kääntynyt. Mutta kuinka paljon? Sitä en edes tiedä, mutta aiemmin väitetty että "se on sektion paikka jatkossa".
Ja saattaa olla ettei mulla olekaan kovin rustottunut ja nyt raskauden aikana se saattaa muuttaa asentoaan niin ettei haittaa alatiesynnytystä. Mutta se selviää tässä lähiaikoina... =)

anu
Heips! Mulla on murtunut häntäluu ratsastuksessa ja kärsi pahoin ekassa synnytyksessä. Ponnistin tällöin puoli-istuultaan. Meni varmaan puoli vuotta, ennen kuin se parani.

Nyt toiselta synnytin kyljellään, eikä häntäluu kipeytynyt yhtään. Joten on todellakin väliä, missä asennossa ponnistat..Istuultaan se ei pääse joustamaan, kuten muissa asennoissa..

pelkäävä
Kiitos Anu vinkistä! =)
Sikäli mikäli paikat oisivat sittenkin sopivat alatiesynnytykseen, en mitään sektioita kaipaa. Ja tuollainen synnytysasentovinkki on erittäin tervetullut!!!

anu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 22:11 pelkäävä kirjoitti:
Kiitos Anu vinkistä! =)
Sikäli mikäli paikat oisivat sittenkin sopivat alatiesynnytykseen, en mitään sektioita kaipaa. Ja tuollainen synnytysasentovinkki on erittäin tervetullut!!!

eipä mitään!

;)

kannattaa kertoa heti synnärille mennessä tuosta vaivasta, sillä mulla sattu just tolle ekalle synnytykselle semmonen vanhahko kätilö, joka ei paljo asento toiveita kyselly vaan väänsi pienestä vastustuksesta huolimatta mut istuulleen.. toisella kertaa sain itte päättää, eikä kätilö puuttunut asento valintaani!

Häntäluuppi
Heips

Mulla on nyt toinen synnytys melko lähellä, ja ekassa synnytyksessä paukahti häntäluu (puolitoista vuotta sitten) Parantuminen vei puoli vuotta. Nyt on taas häntäluu tullu kipeeksi, ja toivon että se olisi vain sen vuoksi kipeä, että vauva painaa jotenkin sinne... LA:han on enää vajaa viikko, ja tietenkin kipeytyneen häntäluun takia on se synnytysasento alkanut mietityttämään. Ajattelin että jos ns. polviseisonnassa sais synnytettyä... Sehän ei kätilölle ole kai helpoin, mutta onkohan se ihan utopiaa??? Toisaalta kun luin noita muiden kirjoituksia, niin tuo kylkisynnytys olis kans vaihtoehto. Kertokaa muut vielä oivallisia tapoja säästää häntäluuta... Sektiota en halua.

Mulla ei ole koskaan häntäluu murtunu, mutta kipeyty ennen synnytystä ja oli synnytyksen jälkeen kipeä, muttei mitenkään pahasti.

Nyt on synnytyksestä 5kk ja häntäluu edelleen kipeä, itseasiassa paljon kipeämpi kuin mitä oli synnytyksen jälkeen. Istuminen, autolla ajo, selällään makaaminen ja ratsastaminen tekee kipeetä.

Kävin just terveyskeskus lääkärillä ja häntäluu kuvattiin ja kuvissa ei mitään näkynyt.... eli sille ei kai sitten mitään voi tehdä ?

Mulla kans on 3 hevosta tossa omassa pihassa jotka pitäis saada jollain ilveellä ratsastettua päivittäin, mut kun yhden on ratsastanu, niin käveleminenkin tekee tiukkaa :ashamed: Pelottaa kun toisesta lapsesta haaveillaan, et miten käy tuon häntäluun?! Siinä puoli istuvassa asennossa minäkin ponnistin.

Yhteistyössä