Häkämyrkytyksestä, missä vaiheessa teillä suljetaan pellit?

  • Viestiketjun aloittaja häkääkö
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
sitten laitetaan kun sinistä liekkiä ei enää ole. Kylmiksi emme kekäleiden anna mennä sillä poltamme uuneja lämmitystarkoituksessa.
Niin mekin, ja ei laiteta liian aikaisin kiinni, se lämpö varastoituu niihin kiviin ei tuhkaan. Leikitte hengellänne, ellei teillä tosiaan ole häkäpeltiä, meilläkin sellaiset on, mutta vanha uuni niin ne ei enää pelaa.
oliko tuo mulle vai yleisesti?
mä en ole hirveän peloissani peltien kanssa, en mielestäni laita niitä liian aikaisin kiinni. olen toiminut näin koko ikäni, samoin äitini ja hänen äitinsä jne. samassa talossa vielä :)

häkävaroittimet meillä toki on, tai palovaroittimet jotka ilmoittavat myös häkäpitoisuudesta.
Älä sitten vain tuota muualla tee, teiltä lähtee henki kun onkin oikein tiivis ja uusi pelti.
 
ulos raittiiseen ilmaan jos epäilee että ois häkää hengitellyt.

meillä laitetaan pellit kiinni sitten kun ei enää yhtään hehku. Sellasella takkahommelilla vielä pyöräytän tuhkat ympäri ettei sinne jää sisälle mitään kytemään.

tosin me kyllä yleensä unohdetaan laittaa pellit kiinni ja lämpö menee hukkaan...
 
vieras
kun tuli on sammunut eli vain hiillosta jäljellä niin peltejä laitetaan pienemmälle (jää noin 4-5 cm auki), sitten hiillosta möyhitään useamman kerran noin 20 min. välein ja sit vedetään jäljelle jääneet hiilokset leivinuunin alaluukkuun ja pellit kokonaan kiinni ja aukastaan häkäpelti. Häkäpelti on niin kauan auki kun alaluukussa elämää :) Jos lämmitys tapahtuu illasta niin kannattaa jättää häkäpelti yöksi auki. Takan lämmityksessä pelti kiinni vasta kun ei varmuudella ole yhtään hiillosta jäljellä !
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
sitten laitetaan kun sinistä liekkiä ei enää ole. Kylmiksi emme kekäleiden anna mennä sillä poltamme uuneja lämmitystarkoituksessa.
Niin mekin, ja ei laiteta liian aikaisin kiinni, se lämpö varastoituu niihin kiviin ei tuhkaan. Leikitte hengellänne, ellei teillä tosiaan ole häkäpeltiä, meilläkin sellaiset on, mutta vanha uuni niin ne ei enää pelaa.
oliko tuo mulle vai yleisesti?
mä en ole hirveän peloissani peltien kanssa, en mielestäni laita niitä liian aikaisin kiinni. olen toiminut näin koko ikäni, samoin äitini ja hänen äitinsä jne. samassa talossa vielä :)

häkävaroittimet meillä toki on, tai palovaroittimet jotka ilmoittavat myös häkäpitoisuudesta.
Älä sitten vain tuota muualla tee, teiltä lähtee henki kun onkin oikein tiivis ja uusi pelti.
häkäpellit on auki, tietenkin...
 
..
Suosittelen myös häkävaroitinta. ja reikää peltiin. Sekä ehdottomasti täytyy tehdä jotain myös sille, että savu haisee lämmitettäessä huoneistossa...

Olisi kiva, jos ap tulisi kertomaan olevansa hengissä?
 
ap
Hengissä ollaan, kiitos huolenpidosta!!! Mun oireet meni ohi sitten. Mietin että jos oli vaikka savustakin tullut sellainen olo. Täällä on kyllä nuohottu ja hormien pitäisi olla kunnossa, en vain tiedä miksi pukkaa aina tuota savunhajua sisään. Ei sitä paljon ole, siis sillain että harmaana leijuisi, mutta välillä häiritsevästi. Tästä lähtien pidän huolen ettei kukaan laita peltejä kiinni ennenkuin kaikki on varmasti palanut. Ja häkävaroitin tulee meille ensitilassa! Kiitos kaikille neuvoista!
 
Tiina
Hyvä että ap:lla kaikki ok. Häkävarotin kannattaa tosiaan hankkia.

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Meillä ikuinen riidan aihe. Meillä on varaava takka. Erillistä häkäpeltiä ei ole eli vain yksi pelti, eikä kukaan tiedä onko pellissä häkäreikä vai ei. Mies laittaisi mielellään pellit kiinni jo hiillosvaiheessa, kun on pariin otteeseen jo möyhinyt hiillosta. Minä taas varmuuden maksimoimiseksi haluaisin, että pesä on kokonaan musta, ei siis pilkun pilkkua näkyvissä. Lämmitys on miehen puuhaa ja hän laittaa pellit minun mielekseni kiinni vasta kun pesä ihan viittä vaille musta eli muutama kekäle/hiili vielä hieman oranssia näyttää. Ennen lasta, kun en ihan niin hysteerinen tämän suhteen ollut ja joka kerta asiasta huomautellut, on kerran häkävarotin alkanut huutamaan kun oltiin menossa nukkumaan. Silloin avattiin ikkunat ja tuuletettiin hyvin ja pakkasta ulkona oli 20, kiva! Mutta pienen lapsen kanssa haluan olla tosi tarkka. Lapsi kestää häkää vielä paljon huonommin kuin aikuinen. Ap:n tapauksessa olisin ollut kyllä huolissani eritoten vauvasta.

Muistakaa, että häkä on tappava; näkymätön, hajuton ja mauton, joten sitä ei havaitse itse!!!
 
vieras
Hyvä että ap:lla kaikki ok. Häkävarotin kannattaa tosiaan hankkia.

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Meillä ikuinen riidan aihe. Meillä on varaava takka. Erillistä häkäpeltiä ei ole eli vain yksi pelti, eikä kukaan tiedä onko pellissä häkäreikä vai ei. Mies laittaisi mielellään pellit kiinni jo hiillosvaiheessa, kun on pariin otteeseen jo möyhinyt hiillosta. Minä taas varmuuden maksimoimiseksi haluaisin, että pesä on kokonaan musta, ei siis pilkun pilkkua näkyvissä. Lämmitys on miehen puuhaa ja hän laittaa pellit minun mielekseni kiinni vasta kun pesä ihan viittä vaille musta eli muutama kekäle/hiili vielä hieman oranssia näyttää. Ennen lasta, kun en ihan niin hysteerinen tämän suhteen ollut ja joka kerta asiasta huomautellut, on kerran häkävarotin alkanut huutamaan kun oltiin menossa nukkumaan. Silloin avattiin ikkunat ja tuuletettiin hyvin ja pakkasta ulkona oli 20, kiva! Mutta pienen lapsen kanssa haluan olla tosi tarkka. Lapsi kestää häkää vielä paljon huonommin kuin aikuinen. Ap:n tapauksessa olisin ollut kyllä huolissani eritoten vauvasta.

Muistakaa, että häkä on tappava; näkymätön, hajuton ja mauton, joten sitä ei havaitse itse!!!
 
tiinu
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
sitten laitetaan kun sinistä liekkiä ei enää ole. Kylmiksi emme kekäleiden anna mennä sillä poltamme uuneja lämmitystarkoituksessa.
Juuri näin meilläkin. Eli peltiä suljetaan pikkuhiljaa 2-4 kertaa, noin tunnin ajan. Kun sininen liekki on palanut loppuun (oransseja kekäleitä toki vielä on), niin pelti suljetaan. Uuni on meillä myös lämmitystarkoitukseen ja harakoille ei lämpöä päästetä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hengissä ollaan, kiitos huolenpidosta!!! Mun oireet meni ohi sitten. Mietin että jos oli vaikka savustakin tullut sellainen olo. Täällä on kyllä nuohottu ja hormien pitäisi olla kunnossa, en vain tiedä miksi pukkaa aina tuota savunhajua sisään. Ei sitä paljon ole, siis sillain että harmaana leijuisi, mutta välillä häiritsevästi. Tästä lähtien pidän huolen ettei kukaan laita peltejä kiinni ennenkuin kaikki on varmasti palanut. Ja häkävaroitin tulee meille ensitilassa! Kiitos kaikille neuvoista!
Onko samassa piipussa useampi hormi?
Meillä on puukiukaan hormi ja takan hormi vierekkäin ja kun takkaan laittaa tulet niin jos saunan pelti on auki niin savunhaju tulee saunaan piipun kautta.
Tietysti haju lastenhuoneeseen voi tulla esimerkiksi piipun halkeamasta tai jos takan hormin alaluukku on lastenhuoneen puolella niin sitä kautta.
Kannattaa tarkistaa asia perinpohjin ettei käy vahinkoa.
 
hei
Ymmärsinkö oikein: vauva oli samassa huoneessa missä epäilet häkää? Jos sun päänsärky olisi siitä ( pelkästään ) johtunut, vauva olisi reagoinut ensin. Eli en usko, että paljon oli häkää. Luultavasti siitä savusta, jos päänsärky oli muutenkin tulollaan ja sitten vielä tota asiaa stressasit.

Hyvä, että asiat kunnossa ja käytä nyt jatkossa sitä varoitinta, jos olet epävarma.
 
hsl
Meillä hiillosta pöyhitään ja kun ei ole kuin ehkä muutama (max) oranssia hehkuva kohta, niin saatetaan laittaa pellit kiinni, (eikä sitten mitään kokonaisia kekäleitä). Usein kyllä annetaan palaa kaikkien loppuun ja meilläkin lämmitetään takka ja leivinuuni ihan lämmitystarkoituksessa. Se 15 min mikä siihen menee, et kaikki ois palanu kunnolla ei tunnu varaavassa tulisijassa missään!!!
Oma ja lasten turvallisuus ensin.
Ja jos on epäily et häkää sisällä, tuuletusta ja raittiiseen ilmaan!!!!
Niin ja muistakaa et häkävarotinta ei asenneta kuin palovarotinta!!!
 
"elina"
Luin tietoa uunien lämmittämisestä, koska viime yönä alkoi häkävaroitin piippaamaan. Löytyi tällainen tieto rakennusperinto.fi sivuilta, ja luulisi, että siellä tiedetään puulämmityksestä (lisää uunilämmityksestä: http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit/fi_FI/uuninlammitys/):

Peltejä ei pidä sulkea hiillosvaiheessa

Kun palaminen etenee hiillokseksi aletaan pienentää uuniin tulevaa ilmamäärää säätämällä ilmaventtiiliä pienemmälle. Jos uunissa on vanha peltinen suuluukku sen voi laittaa kokonaan kiinni tässä vaiheessa. Hiilien palamiseen tarvitsema vähäisempi ilmamäärä tulee yleensä ohuen luukun reunoilta vuotoina. Uunin savupellin voi edelleen pitää auki, korkeintaan vain hiukan pienennettynä.

Vanha, usein kuultu ohje on:" Anna tulen hiipua, kunnes siinä ei näy sinisiä liekkejä. Sulje sen jälkeen pellit ja anna hiilloksen lämmön lämmittää uunia. "

Tämä on hengenvaarallinen ohje, eikä sitä pidä missään tapauksessa noudattaa. Nykyisissä uuneissa tällä ohjeella häkämyrkytyksen vaara on erittäin suuri.

Koska häkä ei haise, ihminen ei voi sitä haistaa. Häkävaroitin on ainoa mikä pystyy ilmaisemaan sen olemassaolon.
Ohje on hyvin vanhaa perinnetietoa ja peräisin savutuvista ja varhaisimmista uloslämpiävistä uuneista. Kun tulitikkuja ei vielä ollut keksitty, pidettiin joka talossa aina elävä hiillos tulisijassa. Se puhalleltiin ruoanlaiton ajaksi tuleksi ja säilytettiin tuhkalla peitettynä. Hiilistä lähtevien palokaasujen poistoon uunissa oli aina avoin savukanava. Jopa savutuvissa oli puinen lakeistorvi. Nykyisissä uuneissa ei ole tätä kanavaa, eikä kaikissa vanhoissakaan. Siksi peltien sulkeminen hiillosvaiheessa on vaarallista.

Hiilloksen hiipumisen aikana sitä voi kohentaa muutaman kerran. Tällöin peltiä on syytä ensin avata suurenmalle, jotta savua ei tule huoneeseen. Kohentamisen (eli punaisten hiilien levittämisen tasaisesti koko arinalle) jälkeen voi joka kerran peltiä hiukan pienentää. Kun hiiliä on vain vähän jäljellä suljetaan ilma-aukot viimeistään tässä vaiheessa kokonaan mutta yläpelti jätetään vielä pari senttiä raolleen. Vasta sitten kun arina on täysin musta suljetaan savupelti kokonaan.
 
häkää veressä
Asuttiin aikoinaan vanhassa mummonmökissä ja lämmitettiin leivinuunia. Mies sulki pellit kun hiillos oli punaislla hiilillä (ja niitä oli paljon). Minä motkotin asiasta että et sulje, mutta minkäs teet kun toinen raivona sanoo et karkaa harakoille lämpö. Ei siinä, mentiin kuitenkin nukkumaan (minä peläten häkämyrkytystä).

Yöllä heräsin vessaan (olin raskaana tuolloin) ja heti noustuani huimas tosi paljon ja meinasin siihen paikkaan pyörtyä. Päätäkin särki. Pääsin vessaan tarpeilleni, mutta sieltä lähtiessä olin pyörtynyt. Mies heräsi kolinaan ja tuli katsoon. Virottuani sanoin heti et täällä on häkää! Mies siihen että eikä oo, että sulla verensokerit heittää.

Huh huh, mä nousin ylös ja auoin kaikki ikkunat ja ovet ja sillä välin mieskin pyörtyy pitäen kiinni sängynlaidasta, seisaalleen menetti tajun hetkeksi. Silloin otin luurin käteen ja soitin päivystykseen et mitä tehdä. He sanoivat siellä et soittaa ambulanssi, koska olimme kummatkin pyörtyneet. Piti mennä ulos oottaan ambulanssia. Mies ois lähtenyt ajaan omalla autolla sairaalaan,mutta ambulanssimiehet kielsi. Saatiin jo maskit naamalle ambulanssissa.

Sairaalaan päästyä jouduimme teholle hengittään happea, koska muilla osastoilla ei ollut mahdollisuutta niihin laitteisiin tai jotain. Vuorokauden siel oltiin ja verestä selvis et miehellä oli häkää paljon enemmän kuin mulla. Miehellä oli siis hilkulla saada se häkämyrkytys ja sairaalahoito olis ollut pitempi ja mahdollisuus selvitä huonompi!

Mutta onneksi mulla ees hälytyskellot soi ja ollaan hengissä. Nykyään mieskin uskoo että koko hiillos täytyy olla sammunut, jotta pellin voi sulkea. Siellä vanhassa talossa ei kyllä ollut mitään reikiä eikä häkäpeltejä. Nykyisessä uudessa talossa on reiät pelleissä, mut silti otetaan varman päälle! Häkävaroitin hommattiin heti tapahtuman jälkeen.

Niin salakavala tuo häkä että ei ole sen kanssa leikkimistä!
 
"joo"
Itellä ei oo häkäpeltiä eikä tuu. Häkäpeltiä ei tarvi kun viittii möyhiä sitä hiillosta ja kattoa että se on sammunut. Häkävaroitin löytyy. Ja koko talo lämpeää takalla. joskuus saattaa olla patterit vähän auttamassa. Häkä ei ole leikin asia...
 

Yhteistyössä