Häälahjojen paketointi

• Viestiketjun aloittaja villiina
  • Ensimmäinen viesti
villiina
Kysympä täältä kun tuolla hääaiheisessa foorumissa vastailu on niin hidasta. Eli miten on tapana paketoida häälahjat? Asun ulkomailla enkä edes ole kovin monissa häissä ollut, mutta olen tottunut siihen että lahjat paketoidaan kauniiseen paperiin ja hääpari avaa lahjat myöhemmin kahdenkesken. Olin viime kesänä kahdissa häissä Suomessa ja molemmissa paketti oli avattu ja nostettu pöydälle ja suurin osa muista lahjoista oli pakattu sellofaaniin. Lahjani oli pakattu siten että se ei varmasti särkyisi ja siten että paketista saisi mahdollisimman kaunismuotoisen ulkopäin ja näytti todella epäesteettiseltä papereista poistettuna (pahvirasiat oli esim teipattu yhteen ja mukien ympärillä oli silkkipaperia). Nyt olen taas menossa häihin Suomessa ja lahjan paketointi mietityttää. Osa lahjasta on särkyvää ja matkustamme pitkän matkan joten ei tunnu mielekkäältä poistaa esineita pakkauksistaan. Toisaalta pakkauksessa on myös tuotteen käyttöohjeet ja muut tiedot jotka minusta olisi kyvä antaa lahjansaajille. Sellofaaniin kärittynä nuo pahvirasiat eivät näytä kovin hyviltä, mutta jos käärin ne paperiin niin revitäänkö paperit taas pois ja lahjani on laatikkokasana pöydällä.

Mikä idea ylipäätään Suomessa on laittaa häälahjat tuollatavoin esille? Eikö olisi mukavampi että hääpari saa itse rauhassa availla pakettinsa? Ja monissako häissä jotain on särkynyt kun lasiesineetkin on pakattu vain sellofaaniin ilman minkäänlaista suojaa?

mie
riippuu varmasti paljon hääparista/suvusta kuinka tapana toimia.. meidän lähipiirissä ainakin lahjat pidetty paketeissaan.. mutta esim serkun miehen puolella tapana kaikissa juhlissa (ristiäiset ym) että lahjat avataan kaikkien nähden

Kyllä täällä suomessa kaikissa häissä missä olen ollut niin on ne lahjat tuotu siihen lahja pöydälle niin että ne on esillä.
Koen siis että se on vissiin sitten tapa täällä.
Näin oli myös meidän häissä.

vieras
Ihmiset on uteliaita näkemään mitä hääpari on saanut lahjaksi, siksi kai täällä suositaan tuota sellofaaniin pakkaamista. Kaikissa häissä missä olen ollut, häälahjat avataan jossain vaihessa kaikkien nähtäväksi. Eli sama kai se on miten paketoi.

vieras
suomalaisissa häissä taitaa olla tapana, että joko hääpari tai kaaso/bestman avaa lahjat jo hääjuhlan aikana, että utelias häävierasjoukko näkee mitä hääpari on saanut... Itse suosin sellofaaniin pakattuja lahjoja, niin ei tarvitse repiä niitä auki ja kuljetus hääpaikalta kotiin on paljon yksinkertaisempaa ja korttikin pysyy tallella.

vieras
Idea on se, että Suomessa häissä on yksi "ohjelmanumero", kun kaikki vieraat saavat ihastella häälahjoja ja tutkailla mitä pari sai lahjaksi. Tylsiltä tuntuu ne häät, missä ei pääse lahjoja ihailemaan.

Me annettiin yksissä häissä Aurora-laseja, jotka menevät helposti rikki. ELi olivat tietysti alkuperäisessä paketissa mutta kyllä, sellofaanissa. Rusettisysteemi oli sitten opikein kaunis ja hieno, kyllä se ihan hienolta paketilta näytti. Tärkeää on, että kortti on hyvin kiinni.

ap
Niin sellainnen vielä että molemmissa häissä paketit olivat avanneet kaasot jotka lahjapöytää järjestivät ja kyseessä ei ollut saman suvun häät eivätkä edes samalla paikkakunnalla.

jenni
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin sellainnen vielä että molemmissa häissä paketit olivat avanneet kaasot jotka lahjapöytää järjestivät ja kyseessä ei ollut saman suvun häät eivätkä edes samalla paikkakunnalla.
Sehän ON kaasojen/kaason tehtävä avata ne lahjat.

Kaikki meidän häälahjat oli paketoitu sellofaaniin, jottei niitä tarvinnut avata paikanpäällä (sillä niiden roudaus sitten kotiin irtonaisina ja ehjänä voi tuottaa päänvaivaa) ja silti kaikki pääsi ne näkemään.

Meillä oli lahjalistalla siis astioita.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Minä olen aina luullut että se on lahjan saajan tehtävä ja oikeus avata pakettinsa juhlissa kuin juhlissa.

Ööö, hääparinko niitä olisi pitänyt alkaa availemaan kesken juhlien? Olisiko hääparin kenties pitänyt käväistä myös keittiön puolella kuorimassa perunoita ja tekemässä muuta työtä kesken juhlien? :)

ei häissä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Minä olen aina luullut että se on lahjan saajan tehtävä ja oikeus avata pakettinsa juhlissa kuin juhlissa.

Vaan ei häissä

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Kaikki meidän häälahjat oli paketoitu sellofaaniin, jottei niitä tarvinnut avata paikanpäällä (sillä niiden roudaus sitten kotiin irtonaisina ja ehjänä voi tuottaa päänvaivaa) ja silti kaikki pääsi ne näkemään.

Tämä juuri on se pointti. Eihän se sellofaani estä millään tapaa särkymistä. Hääpari asuu 300km päässä juhlapaikasta itsekin joten senkin puolesta tuntuisi paremmalta jättää laatikoihin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Ööö, hääparinko niitä olisi pitänyt alkaa availemaan kesken juhlien? Olisiko hääparin kenties pitänyt käväistä myös keittiön puolella kuorimassa perunoita ja tekemässä muuta työtä kesken juhlien? :)
Vastaanpa vielä tähäkin. Minusta lahjat kuuluu hääparin avata ja vasta jälkikäteen. Näin tehdään kaikkialla muualla maailmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Tämä juuri on se pointti. Eihän se sellofaani estä millään tapaa särkymistä. Hääpari asuu 300km päässä juhlapaikasta itsekin joten senkin puolesta tuntuisi paremmalta jättää laatikoihin.
Meillä oli isommat astialahjat pakattu niin, että muut laatikossa ja yksi sitten aseteltu siihen päällimmäiseksi "esittelykappaleeksi" ja koko roinan päälle sitten sellofaani. Ihan oikeasti pysyi hyvin kasassa eikä mennyt mitään rikki. Annan ammattilaisten pakata, niin säilyy hyvänä.

Vastaanpa vielä tähäkin. Minusta lahjat kuuluu hääparin avata ja vasta jälkikäteen. Näin tehdään kaikkialla muualla maailmassa.
Noh, sinun pitää sitten vaan elää sen kanssa että Suomessa asiat tehdää eri lailla kuin "kaikkialla muualla". Oletko muuten käynyt häissä "kaikkialla muualla"? :D

vieras
Jos sinusta kuluu tehdä niin, niin tee sitten kuten monissa paikoissa ulkomailla, eli lähetä se lahja hääpärin kotiin tai jonnekin muualle kuin hääpaikalle. Ja muista selittää kuika suomalaiset ovat idiootteja kun eivät käyttäydy niinkuin kaikkialla muualla maailmassa.

vieras
Ei meidän häissä ainakaan vieraiden nähden paketteja avattu vaan kotona sit häiden jälkeen miehen kanssa yhdessä :) Ärsytti vaan ihan pirusti kun anoppi meni keräämään kortit paketeista pois koska osassa oli shekkejä mukana niin hänellä huoletti ettei kukaan varasta niitä. Siis toki tarkoitus oli hänellä ihan hyvä mut edelleenkin harmittaa kun ei tiedä kaikista lahjoista että keneltä ne oli. Meilläkin oli aika paljon paketteja pakattu sellofaaniin joka on kyllä ihan kivan näköistä. En mä ainakaan olis halunnu et joku menee avaamaan ne paketissa olevat auki sen takia että vieraat pääsee näken et mitä niissä on.

kotiäiti
itse olen pakannut joskus näin kun lahjaksi on mennyt esim useampi kahvikuppipari tai ruokalautasia 6-8 kpl. Olen jättänyt suurimman osan pahvipaketteihinsa jotka olen päällystänyt lahjapaperilla.Yleensä jollain yksivärisellä kivalla.Sitten olen laittanut pakkauksen päälle esim 2 ruokalautasta tai 2 kahvikuppiparia päällystetyn paketin päälle ja sen koko jutun laittanut sellofaaniin.Silloin siinä on tavallaan esillä mallina mitä siellä paketissa on sisällä. Paketin päällä olvet lautaset tai muut astiat olen paksulla kirkkaalla teipillä ( taitellu teipistä kaksipuoleista teippiä) teipannu pakettiin pohjastaan kiinni ja toinen lautanen toiseen kiinni.Sitte tiukka sellofaani ja varovasti kuljetus juhlapaikalle niin ei hajoa esillä/näytillä olevatkaan astiat.

Jos tuot ne laatikoissa Suomeen ja sitten pakkaat täällä ennen juhlia.

Yhteistyössä