Haaveilija mies ja työnajko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raataja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raataja

Vieras
Mielessäni tässä pohdin, että miten jaksan. Tänään heräsin aamulla lasten kanssa, tein aamupalat, laitoin pyykit pyörimään, aloin pakata huomista reissua varten. Mies heräsi myöhemmin. On muusikko ja tekee yötöitä. Vein isoimman lapsen kampaamoon, samalla ostokset, tulin takaisin ja tein ruoan, vaatteet narulle. Mies makaa takapihalla aurinkoa ottamassa! Pimahdin. Tämä on aina tätä. Itse teen lähes koko hereillä oloajan jotain perheen ja kodin eteen. Ei minulla koskaan ole aikaa edes istahtaa, saati että ottaisin aurinkoa. Meillä on pieni koti, miehen tulot pienet ja satunnaiset (myös säveltää ja joskus tulee enemmän rahaa). Itsellä on säännölliset tulot ja yritän tosiaan ajatella, että pikkukodinkin voi pitää siistinä ja kauniina. Kirsikkana kakussa se, että asumme ns. rikkaiden asuntoalueella ja kaikki lapset lapsiemme ympäristössä on ns. hyväosaisia. Me emme. Tämä kaikki syö minua niin. Mistä apu?

Siis hän yrittää, mies siis. Mutta hän on vain niin toivottoman epäkäytännöllinen. Hänelle ei tule esim mieleen avata aamulla verhoja saati petata sänkyä. MInä opetan ja opastan. Äsken opastin leikkaamaan ruohon, siinähän samalla ruskettuu ja käyttämään trimmeriä. Opastin, miten trimmeri puhdistetaan. Hän kyllä tekee, kun kokoajan opastaa ja neuvoo, mutta kun en mä ehtisi. Ja pahinta on se, ettei hänelle tule mieleen, mitä voisi tehdä, vaikka ympäristö huutaa tekijäänsä. Ei siis laiska eikä paha, unelmoija ja haaveilija. Tiesin kyllä, mitä otin, mutta nyt en tiedä, jaksanko enää...

Nyt lomalla musta tuntuu, että olen burnoutin partaalla ja odotan töihin pääsyä... Ei ainakaan tarvitse aikuista paapoa ja kokoajan raataa. Lapset on hoidossa eikä sotke. Niin, mies siis hoitaa nuorinta kotona. Että lapsia hän kyllä hoitaa.

Mitäs jos tekisit hänelle listan töistä jotka tulee sinä päivänä tehdä. Sinullahan voisi olla jokaiselle viikonpäivälle oma lista valmiina, joten sinun ei tarvitsisi aina tehdä uutta listaa. Kuulostaa tietenkin lapselliselta tällainen listatouhu, mutta siltä kuulostaa myös miehesi. Ehkä hän pikkuhiljaa alkaisi nähdä jotain systemaattista noissa listoissa ja ottaisi opiskeen siitä mitä kaikkea kotona voi/täytyy tehdä.

Voi ei, pitää miettiä tuota listaa. Vertaan ehkä liikaa naapureihin. Me asutaan sukulaisten pikkutalossa vuokralla, ympärillä isot talot ja niissä miehet tekee ja touhuaa... Ihan itse keksivät leikata jopa ruohon! Meillä minä väännän rautalangasta. Ehkä mä vain jatkan vaatimista. Mutta tuntuu, että olen muuttumassa pirttihirmuksi. Soittoniekka ja pirttihirmu ;)

Jokseenkin normaalia... Munkin mies on ihan järjettömän hidas arjen askareissa,muuten ihana ja hyväpalkkainenkin. Esim. jos minä olen lasten kanssa ulkoilemassa pari tuntia saattaa keretä pyykit ripustaa TAI tiskikoneen tyhjentää Tai imuroida,minä ehdin tuossa ajassa helposti tehdä nuo kaikki + mopata lattian ja pyyhkiä pölyt.

Niin, mutta opastatko sinä ennen lähtöäasi, että ota astiat koneesta ja laita pyykit narulle vai keksiikö hän sen ihan itse? Ja täytyykö sinun ennen lähtöasi opastaa, miten astiat otetaan koneesta? Joo, mietin juuri, että kestäisin tämän, jos hän toisi edes rahaa kotiin, mutta kun ei. RAhanpuute rasittaa. Hyvä palkkatulo voisi vähän kompensoida tuota arjen tumpeluutta, mutta on vain luovuutta ;)

noo,ei tarvii opastaa,osaa kyllä,mutta hitaasti.Tosin jos en sano et tyhjennä astiat koneesta,ripusta pyykit tms.,ei yleensä hokaa tehä mitään,lukee lehteä tai on koneella.
Jos taas on lasten kanssa niin ei missään tapauksessa saa mitään muuta tehtyä,ei edes astioita koneeseen,saatikka et tekis ruuan.

Kannattaisko teidän muuttaa vaikka kerrostaloon, oisi vähemmän askaretta sulle tehtäväksi. Mies tuskin tuostaan muuttuu, ainakaan pysyvästi ahkeraksi ja omatoimiseksi?

Joo, se nyt olisi ihan liikaa vaadittu, että jotain tekisi lapsia hoitaessaan :) No, en olisi kyllä vaatimassakaan, koska heitä hoitaa mukisematta ja paljon. Ehkä sitten itse vaadin liikaa... Mutta oikeasti taidan olla vain uupumassa. Sydän hakkaa kokoajan ja kaikki kaatuu päälle. Täällähän sekin helpottaa ;) No. Lähden pakkaamaan ja jospa loman jälkeen tuntuu eriltä ja jos tuntuu samalta, niin en tiedä, mitä tehdä.

Niin, me muutettiin juuri kerrostalosta tänne, koska lapsia on kolme ja kokoajan piti olla pihalla heitä vahtimassa, kun kerrostalon pihalle en uskalla jättää heitä yksin .Tässä on rauhallinen pikkupiha, jossa he voi leikkiä ilman, että joutuisin itse kokoajan olemaan pihalla, kunhan kurkkaan välillä ikkunasta raataessani :) Eli tässä me taidetaan asua. On muutenkin ihana asuinpaikka, paitsi liian rikkaita naapureita hienoine autoineen. Meillä on vanha sitikka. Joo, ennen mua nauratti tuo kaikki, mutta eipä enää. Vertaan liikaa, kun näen hyväosaisten elämää.

kyllä lapset kasvaa ja homma vähenee...ajattele että jokaisella on hyvät puolensa. leppoisa perhe-elämä on tärkeää. hommia on paljon ja yritä joskus rentoutua itsekin niin ettet tule katkeraksi.

Niin, juuri en osaa levätä. Osaan levätä vasta, kun työt on tehty. Pöytä siivottu, lattia lakaistu, pyykit pesty, matkalaukku pakattu jne. Sitä hetkeä, jolloin voisin levätä, ei tule koskaan. Tässä nyt sain hetken purkaa mieltäni ja levätä. Sydän hakkaa silti tuhatta sataa... Ehkä pyykit ovat jo kuivat ja saan ne matkalaukkun. :)

Yhteistyössä