Haaveena vauva 2022

Lisbeth86
Tästä tuli mieleen: mitä liikuntarajoituksia on sitten kun raskautuu? Syksyllä näitä googlasin ja se selvisi, ettei hotjoogaan (infrapunavalon vuoksi), ilmajoogaan tai kovasti sykettä nostavaan saa osallistua, mutta itselle se raja tuntuu niin häilyvältä. Mikä on liikaa sykettä?

Kävin raskauden alussa sen enempää asiaa pohtimatta bodypumpissa ja hotjoogassa ja välillä aina mietin aiheuttiko ne silloisen keskenmenon. Oman mielenrauhan vuoksi, jos vielä tulisi raskaaksi, niin varmaan liikkuisi tosi varovasti.. Sit kuitenkin sanotaan, että liikunta tekee hyvää. En vaan jaksa mennä jonnekkin kävelylle tylsistymään, jos se on sitä suositeltavaa liikuntaa..

Alkoholin osalta sanoisin, että vuoden alku on kiitollista aikaa vrt. pikkujoulukausi. Tuntuu kyllä muutenkin aina selittelyltä kaikki juomattomuus, vaikkei niin tarvitsisi todellakaan olla.. Suomalaista juomakulttuuria parhaimmillaan!
Esim. ratsastusta kannattaa välttää ja muitakin sellaisia lajeja, joissa vaarana on kaatua/lentää/tippua. Mä esim. käyn rullaluistelemassa pitkiä matkoja ja vaikka en olekaan kaatunut nuoruusvuosien jälkeen, en tiedä uskaltaisinko luistella raskaana. Tosin nythän kadut on täynnä lunta, mutta oon korvannu rullaluistelua tavan luistelulla ja hiihdolla, tekniikka ei oo ihan kunnossa hiihdossa varsinkaan 😂. Ratsastustunneista oon kans haaveillu, kävin ennen aktiivisesti, mutta jäi käytännön syistä. Ja en tiedä uskaltaisiko kiipeillä raskaana 🤔. Jäällä luistellessa terä meinaa upota sata kertaa railoon, onneksi tasapaino on suht hyvä, joten en ole vielä lentänyt, mutta ei tämä tuuri ikuisesti kestä 😂. Miehen kanssa pallotellaan kans joskus kaukalossa, tykkään olla maalissa ja mahdollisuuksien mukaan puolustan maalia raivoisasti polvet mustelmilla 😂. Olen semisti rämäpää, niin vähän pitää miettiä tekemisiään sit kun/jos raskaustesti näyttää plussaa 😅.
 
  • Haha
Reactions: kANaNdA
Lisbeth86
Noissa ei lukenut mun mielestä mitään merkkiä, siinä oli siis vaan vihreitä ja sinisiä liuskoja! En viime kierrossa tikuttanut, mutta sitä ennen tikutin cb:n hymiötestillä ja en saanut hymiötä kierrossa, sitä edellisessä tein muistaakseni niillä apteekin omilla ja mun mielestä ne oli tooosi epäselvät, näytti vähän niinkun kokoajan sellasta haaleaa viivaa. Todella turhauttavaa. Mietin nyt, että oonko ovuloinut nyt ollenkaan koko yrityksen aikana, tai millon viimeksi edes. Vai onko tää vaan jotain ylianalysointia kun ei heti tärppääkään. Ruokavalioon ois syytä kyllä tehdä jonkinlaista korjausliikettä, sokerihiirenä menee kaikki herkut vähän liiankin kevyesti alas Ja varmaan ois hyvä painoakin pudottaa... en kyllä koe olevani mitenkään super ylipainoinen, mutta tosiaan pieni painonpudotus saattaisi helpottaa, vai kuinka paljon paino oikeasti vaikuttaa?
Taitaa olla sit samoja mitä minulla 🤔. Ohjeissa lukee OneStep-ovulaatiotesti, oisko ollu vihreitä liuskoja.

Paino vaikuttaa jotain, riippuu painosta. Normaalipainon sisällä olo kaikista ihanteellisinta, liian alhainen paino voi olla esteenä (ja onkin kun painoa on vaarallisen vähän), sama mennessä toiseen ääripäähän. Kehon koostumus vaikuttaa hormoonitoimintaan, kehon tulehdustilaan ja sokeriaineenvaihduntaan. Mutta missä vaiheessa mikäkin alkaa kenelläkin vaikuttaa, niin sitä on hankala määritellä ellei mennä janojen ääripäihin.
 
Järkyttävä mahakipu ollut tänään, en tiedä voiko johtua irrotuspiikistä ainakaan ovulaatio ei ole tällästä kipua aiemmin aiheuttanut, josko sitten oikeasti irtoaisi 🤔
Lapsikin nyt kuumeessa että kovin romanttinen ilta ei varmaan tule olemaan
 
Voisin myös taas liittyä tänne jännäilemään. Toista lasta siis yritetään. Yritys aloitettu 12/21. Nyt menossa Kp 7/28-37. Aiemmin siis kierto ollut 28 vrk, nyt viimeksi tuon 37 pv.

Ostin clearbluen lilat kaksoishormoni ovistestit ja ajattelin niitä nyt testailla. Muilla kokemuksia, kuinka aikaisin olette saaneet vilkkuvan hymynaaman ennen ovulaatiota?
Mulla kun tuli eka vilkkuva niin siinä liuskassa oli silloin vahvin viiva. Sen jälkeen testasin 4päivää ja tuli vilkkuvaa mut liuskan viiva vaaleni. Joko meni kokonaan ohi, tai sit oli ennemmin tai en ovuloinut ollenkaan
 
Voisin myös taas liittyä tänne jännäilemään. Toista lasta siis yritetään. Yritys aloitettu 12/21. Nyt menossa Kp 7/28-37. Aiemmin siis kierto ollut 28 vrk, nyt viimeksi tuon 37 pv.

Ostin clearbluen lilat kaksoishormoni ovistestit ja ajattelin niitä nyt testailla. Muilla kokemuksia, kuinka aikaisin olette saaneet vilkkuvan hymynaaman ennen ovulaatiota?
Tervetuloa jännäilemään! Laitanko sinut listalle?
 
Bemfola on muistaakseni sen fsh pistoksen nimi, tehokkaampi pitäisi olla kuin letrot. Yksityisellä kävin, iän puolesta en enää saakaan kunnallisella hoitoja, tää oli tavallisen lääkäriaseman gyne joka tekee myös sairaalassa lapsettomuushoitoja ja niin voi pistoksia määrätä. Hyvä tuuri kun löysin sen

Musta kannattaa ehdottomasti letroja kokeilla jos on jo ikää ja pidempi yritys takana.
Kurja puoli noissa fsh pistoksissa on että joutuu joka kerta käymään ultrassa seuraamassa vastetta
Onko sinulla todettu jotain syytä miksi raskaus ei ole onnistunut? Eli mihin vaivaan olet saanut apuja? Minulla ei ole mahdollista käydä usein gynellä, koska se maksaa ja asumme kaukana isommasta kaupungista :( Onko puhelin ajat maksuttomia?
 
@daisy01 joo oli sitten ultra aina, jossa katsottiin monta follia ja et mikä tilanne, joissain kierroissa oli useampi ja joissain se yksi riitti. Ja tosiaan ekan käynnin jälkeen kävin vielä jossain verikokeissa, se unohtui edellisestä viestistä.
Muoks. Meillä siis kokeiltiin letrojen lisäksi gonal-f kypsyttämään munasoluja/siihen ovulaatiota edeltävään aikaan ja pregnyliä sekä ovitrelleä irroituspiikkeinä. Mitään tuki lääkkeitä en käyttänyt ovulaation jälkeen. meille tehtiin muistaakseni neljä inseminaatiota. Meillä kävi niin et oltiin aikalailla vuosi hoidoissa ja olis alkanut IVF-hoidot elokuussa, kun sitten luonnollisesti plussasin esikoisesta vähän vajaan kahden ja puolen vuoden yrittämisen jälkeen
 
Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Reactions: daisy01
Olisiko voinut olla kemiallinen raskaus? Jos menkat oli hiukan myöhässä? Mä sain terolut kuurin ihan puhelinsoitolla. Oli gynekologin etävastaanotto. Oli Aava klinikan gynekologi. Ensin määräsi kyllä labroja jotka onneksi sain osan työterveyshuollon kautta ja muut TK lääkäri suostui määräämään. Niin ei tarvinnut maksaa itseään kipeäksi yksityisen lääkäriaseman labroista.
En usko kemialliseen sillä menkat oli päivän myöhässä ja testi täysin negatiivinen :(
 
Voisin myös taas liittyä tänne jännäilemään. Toista lasta siis yritetään. Yritys aloitettu 12/21. Nyt menossa Kp 7/28-37. Aiemmin siis kierto ollut 28 vrk, nyt viimeksi tuon 37 pv.

Ostin clearbluen lilat kaksoishormoni ovistestit ja ajattelin niitä nyt testailla. Muilla kokemuksia, kuinka aikaisin olette saaneet vilkkuvan hymynaaman ennen ovulaatiota?
Mulla tuli ensin kaksi negaa ja sitten kolmantena aamuna pysyvä hymiö.
 
Aattelin kanssa vihdoin liittyä tänne jonkin aikaa ihan vain ketjua seuranneena.

Yrityksiä takana jokunen kuukausi 07/2021 lähtien. Ensimmäinen lapsi olisi haaveissa.

Kuumeilen jo iän puolesta että koskahan kannattaa kääntyä terveydenhuollon puoleen? Mulla on aina ollu hyvin säännölliset kierrot mutta nyt tämän yritysajan kierrot on heittäneet häränpyllyä; välillä lyhyet, välillä pitkät.
 
Onko sinulla todettu jotain syytä miksi raskaus ei ole onnistunut? Eli mihin vaivaan olet saanut apuja? Minulla ei ole mahdollista käydä usein gynellä, koska se maksaa ja asumme kaukana isommasta kaupungista Onko puhelin ajat maksuttomia?
Mä olen jo esikoisen saanut 25 vuotiaana clomeilla että jotain vikaa on, ilmeisesti ainakin pco tyyppiset munasarjat niistä on sanottu, putket on auki se on tarkistettu jo nuorena. Mäkin asun pienellä paikkakunnalla että joutuu aina lähtee muualle, lapsettomuusklinikan maksuthan voi olla useita tonnejakin joten hyvä jos vähemmillä hoidoilla pärjää, hirvittää kyllä jo eilisen kun maksut, yksi piikki 50€.
Verikokeisiinhan pääsee ilman lähetettä esim synlabiin, amh kertoo munasolureservin, mulla otetaan se että nähdään kannattaako pistoshoitoa jatkaa. Epäilen kyllä että gyne ilman tutkimista puhelinajalla esim letroja määräisi. Jos olet 42 et kunnan puolelta saa apua valitettavasti
 
vierailija
Mä olen jo esikoisen saanut 25 vuotiaana clomeilla että jotain vikaa on, ilmeisesti ainakin pco tyyppiset munasarjat niistä on sanottu, putket on auki se on tarkistettu jo nuorena. Mäkin asun pienellä paikkakunnalla että joutuu aina lähtee muualle, lapsettomuusklinikan maksuthan voi olla useita tonnejakin joten hyvä jos vähemmillä hoidoilla pärjää, hirvittää kyllä jo eilisen kun maksut, yksi piikki 50€.
Verikokeisiinhan pääsee ilman lähetettä esim synlabiin, amh kertoo munasolureservin, mulla otetaan se että nähdään kannattaako pistoshoitoa jatkaa. Epäilen kyllä että gyne ilman tutkimista puhelinajalla esim letroja määräisi. Jos olet 42 et kunnan puolelta saa apua valitettavasti
Bemfola maksaakin sitten jo 100-150e.

Mun lääkkeet (ivf) oli jotain tonnin luokkaa.

Kallista on!
 
Mä olen jo esikoisen saanut 25 vuotiaana clomeilla että jotain vikaa on, ilmeisesti ainakin pco tyyppiset munasarjat niistä on sanottu, putket on auki se on tarkistettu jo nuorena. Mäkin asun pienellä paikkakunnalla että joutuu aina lähtee muualle, lapsettomuusklinikan maksuthan voi olla useita tonnejakin joten hyvä jos vähemmillä hoidoilla pärjää, hirvittää kyllä jo eilisen kun maksut, yksi piikki 50€.
Verikokeisiinhan pääsee ilman lähetettä esim synlabiin, amh kertoo munasolureservin, mulla otetaan se että nähdään kannattaako pistoshoitoa jatkaa. Epäilen kyllä että gyne ilman tutkimista puhelinajalla esim letroja määräisi. Jos olet 42 et kunnan puolelta saa apua valitettavasti
Saako alle 42v kunnan puolesta gynistä ja esim.tukilääkitys reseptiä ?
 
Mä olen jo esikoisen saanut 25 vuotiaana clomeilla että jotain vikaa on, ilmeisesti ainakin pco tyyppiset munasarjat niistä on sanottu, putket on auki se on tarkistettu jo nuorena. Mäkin asun pienellä paikkakunnalla että joutuu aina lähtee muualle, lapsettomuusklinikan maksuthan voi olla useita tonnejakin joten hyvä jos vähemmillä hoidoilla pärjää, hirvittää kyllä jo eilisen kun maksut, yksi piikki 50€.
Verikokeisiinhan pääsee ilman lähetettä esim synlabiin, amh kertoo munasolureservin, mulla otetaan se että nähdään kannattaako pistoshoitoa jatkaa. Epäilen kyllä että gyne ilman tutkimista puhelinajalla esim letroja määräisi. Jos olet 42 et kunnan puolelta saa apua valitettavasti
Täytän tänä vuonna 40v.Aiemmin jo sanottiin etten saa hoitoja kunnalliselta koska lapsia yli 3, olikohan noin? Käsittääkö hoidot myös letro reseptin ilman sen kummempia seuranta käyntejä yms..?

On niin toivoton olo että jotain apua haluaisi saada .
 
Täytän tänä vuonna 40v.Aiemmin jo sanottiin etten saa hoitoja kunnalliselta koska lapsia yli 3, olikohan noin? Käsittääkö hoidot myös letro reseptin ilman sen kummempia seuranta käyntejä yms..?

On niin toivoton olo että jotain apua haluaisi saada .
Miksi ihmeessä lapsimäärä vaikuttaa hoitojen saantiin?
Mä en joka kierrossa käynyt seurantaultrassa kun aiempi gyne sanoi että niin huono vaste ettei vaaraa liiallisille munasoluille mutta tämä lapsettomuuslääkäri sanoi että pitäisi seurata joka kierto koska tilanne voi ilmeisesti muuttuukin, mullakin oli nyt jopa kaksi follikkelia (?) vai mitä ne on..kehittynyt joten joku riski kaksosraskauteen nyt on.
 
vierailija
Miksi ihmeessä lapsimäärä vaikuttaa hoitojen saantiin?
Mä en joka kierrossa käynyt seurantaultrassa kun aiempi gyne sanoi että niin huono vaste ettei vaaraa liiallisille munasoluille mutta tämä lapsettomuuslääkäri sanoi että pitäisi seurata joka kierto koska tilanne voi ilmeisesti muuttuukin, mullakin oli nyt jopa kaksi follikkelia (?) vai mitä ne on..kehittynyt joten joku riski kaksosraskauteen nyt on.
Julkisella on 2 yhteistä lasta rajana. Johonkin rajat pitää vetää kun jonot ovat suuret. Yksityisellä toki saa apua vaikka olisi 10 yhteistä lasta.
 
Hei, voisin liittyä mukaan jännäilemään. Meillä on ennestään kaksi lasta ja nyt haaveissa kolmas. Kierukan otatin pois uudenvuoden aattona ja juuri kärsin ekoista kunnon menkoista moneen vuoteen. Olisiko meillä sitten menossa yrityskierto 2. Aiempien lapsien raskaudet ovat alkaneet muutaman yrityksen jälkeen ja nyt odotan kärsimättömänä miten käy tällä kertaa. On tämä vain niin kokonaisvaltaista tämä raskauden odotus, kun ei pysty juuri muuta ajattelemaan kuin, että mikä päivä on menossa ja milloin olis ovis ja milloin vois testata jne.
 
Jaahas, menimpä huvikseni koronatestiin kun pojalla oireita ja päiväkodissa paljon koronaa, ja positiivinenhan sieltä napsahti. Vaikuttaakokohan tuo nyt mahdolliseen hedelmöittymiseen.. toivottavasti ei!
Tuosta alkoholikeskustelusta, itsekään en pahemmin juhlimassa käy, mutta kotona saunassa saatan pari saunajuomaa juoda. Krapulaa en halua kokea, se on ihan hirveä nykyään ja pilaa aina sen seuraavan päivän :/
 
  • Tykkää
Reactions: Tibitii
Ymmärtäähän tuon, että johonkin on raja vedettävä kuka saa hoitoja julkisen puolen kautta.

Pitää siis uskoa vaan ihmeeseen ja yrittää niiden luomu keinojen kautta mitä mahdollista ❤ Ihanat lapset jo saanut ,mutta silti sydän kaipaa vielä yhtä ❤❤ Ikinä en ole kokenut näin kovaa vauvakuumetta ja lapsen kaipuuta, johtuu varmaan tästä iästä kun tietää että ihan milloin vaan voi ne vaihdevuodet alkaa ja mahdollisuudet loppuu :( Aloitettiin yritys ollessani hetken vielä 37v, jotenkin epätoivoinen olo että enää onnistuisi kun kokoaikana ei plussaa ole tullut:( En olisi ikinä uskonut kevällä -20 ehkäisyn jätettyä että en enää onnistukaan tulemaan raskaaksi :/ Sitä oli niin hölmän toiveikas ja ajatteli vaan kun 3kk meni, sitten 6kk, 1v , 1,5 v että kyllä se oma vuoro vielä tulee :( Nyt on jo vähän niinkun luovuttanut :(

Kp 3 masistelua täällä .
 
@eden89 mä harrastan juurikin tuota, että katson aina milloin olisi laskettuaika tässä kierrossa 🤭 nyt menisi lokakuun puolen välin tienoille, eli vielä pari kiertoa olisi mahdollista saada 2022-vauva.

Täällä ei mitään kummempaa, aika vaan matelee ja ovista on odoteltu. Flon mukaan se on lauantaina, mutta itse ehkä ennemmin veikkaan su/ma. Ei oo vielä kummempia limojakaan. Eilen illalla talletettiin ja josko sitten la seuraavan kerran. Ovistesti näytti eilen vielä suht haaleaa viivaa, täytyy tänään testat uusiksi. Mulla edellisestä yrityksestä jääneitä ovistikkuja, niin sama se käyttää ne nyt pois. Uusia en sitten muutamaan kiertoon osta. Vaikka toivottavasti ei jatkossa tarvii ovista miettiäkään 😁

Tsemppiä kaikille uuteen kiertoon joutuneille ❤ uskon, että varmasti tuntuu toivottomalta, kun vuosikin jo yritystä takana. Meillä tärppäisi edellinen kuudennesta kierrosta ja se jo tuntui pitkältä.
 

Yhteistyössä