Haaveena vauva 2022

Heippa kaikille!
Meillä 3. lapsi haaveissa ja yritys aloitettiin juuri, viimeisen yhdistelmäpillerin otin tiistaina ja nyt odottelen tyhjennysvuotoa alkavaksi. Esikoinen 12/15 ja kuopus 12/19. Itse olen 37 v. ja minulla on endometrioosi. Endo ei ole aiemmin vaikeuttanut raskaaksi tuloa, mutta saa nähdä mikä nyt on tilanne. Vasemmassa munasarjassa on endometriooma joka on ollut suurimmillaan 5 cm ja oikeassakin taitaa jotain kiinniJos tilanne olisi toinen, oltaisiin odotettu vielä vuosi-pari ennen kolmannen yrittämistä, mutta koska minulla alkaa olemaan jo ikää yhdistettynä tuohon endoon sekä taloudellisiin asioihin, niin tuntui järkevältä aloittaa yritys jo nyt ja luottaa vaan siihen että pienemmänkin ikäeron kanssa sitten selviää. Tuosta talouspuolesta sen verran, että nyt kun äitiyspäivärahan määräytymisperusteet on muuttuneet tuohon la:ta edeltävään 12 kk, niin tämmöistä ”pitkän sairausloman riskiläistä” se vähän hirvittää. Nyt jos kävisi niin onnellisesti että raskaus alkaisi tässä 6 kuukauden sisään (ennen kun kuopus täyttää 3 v.), niin ehtisin saamaan saman äitiyspäivärahan kun kuopuksesta.

Te kenellä useampia lapsia! Oliko suurin muutos teidän perheelle ensimmäinen, toinen vai kolmas lapsi?

Liljah, 9/21, 3. lapsi
Meillä on kolme lasta ja ehdottomasti isoin muutos oli ekan lapsen syntymä. Toinen meillä syntyi sairaana joten sekin pisti kyllä koko elämän omalla tavallaan täysin sekaisin ja uusiksi (ekan vuoden jälkeen hänkin täysin terve) . Kolmas oli kaikista pienin/ helpoin muutos, mutta hän oli myös helpoin, huolettomin ja parhaitennukkuva vauva. Varmaan siis kiinni siitäkin minkälainen vauva sieltä sitten tuurilla tupsahtaa :)

• Tykkää
Reactions: Liljah
Noin vuosi miten se sanotaan tjottailtu, pari viikkoa sitten kävin gynellä, mulla alkaa ikä tulla vastaan, mutta letrot nyt ensi kierrosta kokeiluun toki tässä iässä voi olla muu kuin pelkkä oviksen puuttuminen esteenä muttei pidemmälle sitten jatketa jos ei tärppää
Yksityiseltäkö gyneltä saat letro reseptin? Itse kävin viime keväänä gynellä vuoden tullessa täyteen yritystä,kaikki näytti olevan kunnossa, munasarjat hyvin toiminnalliset, limakalvo tarpeeksi paksu kp 10, hyvänkokoinen johtofolli näkyvissä jne ..mitään "apukeinoja" ei ehdotettu..Sanottiin vaan että jatkakaa yrittämistä ja että se voi viedä kaksikin vuotta:/

vierailija
Yksityiseltäkö gyneltä saat letro reseptin? Itse kävin viime keväänä gynellä vuoden tullessa täyteen yritystä,kaikki näytti olevan kunnossa, munasarjat hyvin toiminnalliset, limakalvo tarpeeksi paksu kp 10, hyvänkokoinen johtofolli näkyvissä jne ..mitään "apukeinoja" ei ehdotettu..Sanottiin vaan että jatkakaa yrittämistä ja että se voi viedä kaksikin vuotta:/
Tässä kohtaa ehkä yrittäisin saada miehen myös tutkimuksiin. Vaikka teillä yhteisiä lapsia niin miehen siittiöiden laatu voi heiketä iän ja elämän tapojen vuoksi. Esim jos on altistunut liuottimille tms. Menette yhdessä lapsettomuus lääkärille. Meille gyne suositteli sitä. Kaikki gynet ei ole niin perillä lapsettomuus hoidoista ym. Vaikka ei me lopulta sinne menty kun luomu raskaus alkoi yllättäen.

Meillä ollaan molemmat ylipainoisia ja silti onnistui luomu raskaus. RV 30 nyt menossa. Ikää enemmän kuin sulla. Mies tupakoi askin päivässä ja ei muutenkaan elä terveellisesti. On vahvat lääkitykset masennukseen ym.

Juu yksityiseltä kyllä ja mikä hassua niin olen käynyt aina samalla lääkärillä jo lähes 20v niin tietää hyvin jo taustat.
Luulen jos letrot ei auta niin annamme olla, epäilen että syy kuitenkin mussa, on pcota ja muuten perussairautta mutta ilman muuta toivon että tärppäisi.

Onko muita letrojen käyttäjiä? Oletteko käyneet ultrassa ennen ovista? Lääkäri sitä suositteli jotta näkee onko tehoa, clomeja käyttäessä en koskaan käynyt mutta nyt ajattelin että varmaan olisi järkevää.

• Tykkää
Reactions: KirJoh89
Juu yksityiseltä kyllä ja mikä hassua niin olen käynyt aina samalla lääkärillä jo lähes 20v niin tietää hyvin jo taustat.
Luulen jos letrot ei auta niin annamme olla, epäilen että syy kuitenkin mussa, on pcota ja muuten perussairautta mutta ilman muuta toivon että tärppäisi.

Onko muita letrojen käyttäjiä? Oletteko käyneet ultrassa ennen ovista? Lääkäri sitä suositteli jotta näkee onko tehoa, clomeja käyttäessä en koskaan käynyt mutta nyt ajattelin että varmaan olisi järkevää.
Ok.Minulla ei varmaan ole "syytä" miksi tarvitsisi mitään "apuja".

Tässä kohtaa ehkä yrittäisin saada miehen myös tutkimuksiin. Vaikka teillä yhteisiä lapsia niin miehen siittiöiden laatu voi heiketä iän ja elämän tapojen vuoksi. Esim jos on altistunut liuottimille tms. Menette yhdessä lapsettomuus lääkärille. Meille gyne suositteli sitä. Kaikki gynet ei ole niin perillä lapsettomuus hoidoista ym. Vaikka ei me lopulta sinne menty kun luomu raskaus alkoi yllättäen.

Meillä ollaan molemmat ylipainoisia ja silti onnistui luomu raskaus. RV 30 nyt menossa. Ikää enemmän kuin sulla. Mies tupakoi askin päivässä ja ei muutenkaan elä terveellisesti. On vahvat lääkitykset masennukseen ym.
Hän ei suostu tutkimuksiin :( Ei ole tarvetta kuulemma kun jos ei lasta tule niin sitten ei tule :( hyvin on kylmä suhtautuminen hänellä tähän .

• Surullinen
Reactions: KirJoh89

Onnea raskaudesta ❤Kauanko yrititte jos saan kysyä?

vierailija
Onnea raskaudesta Kauanko yrititte jos saan kysyä?
Yritettiin n. 7 kk ennen kuin plussa tuli. Ehkä kannattaisi teidän molempien ns. istua keittiön pöydän ääreen ja keskustella asiasta. Eli koet ettei hän ole tarpeeksi vakavissaan asian kanssa. Sanot että stressaat asiaa liikaa ja oma mieli alkaa masentua yrityksestä. Voit ehdottaa että jos tärppiä ei tule seuraavan parin kk aikana haluat että hän menee tutkimuksiin. Välillä kannattaa ottaa tiukka ote ja sanoa että minut on tutkittu ja missään ei ole vikaa. Ainoa vaihtoehto on että sinut pitää myös tutkia. Voit myös tilata kotiin ns miesten hedelmällisyys testin.

Pakko kirjoittaa, koska kuitenki menkat sitten alkaa, kun saa sanottua.

Nyt kp32, kai, pari pv sit flo ennusti menkkojen alkamiseksi, eli nyt "myöhässä" pari pv. Viikko sitten oli peiton heilutusta ajatuksella, että no ei kyllä tärppää, kun viikon päästä menkatki pitäs alkaa. Mitä veikkaatte, onko vaan pitempi kierto, kun edelliset oli ekat luomumenkat 10 vuoteen? :D Toivon, että nyt kun painan lähetä, niin ne menkat alkais vielä tänään :'D

Tänään olis pitäny menkkojen alkaa. Vahvat raskausoireet täällä kuitenkin jo, väsyttää illalla ja aamulla ei unta riitä pitkään. Vatsaa tuikkii, repäisykipuja ja nälkä kokoajan. Tikussakin vahva viiva nyt. Ihmettelen kyllä kuinka vahva viiva on jo nyt. Ensimmäisessä raskaudessa sain haalean viivan kun menkat oli 4pv myöhässä. Toki oviksen ajankohta vaikuttaa. Olin aivan varma että tästä kierrosta ei edes plussaa tule kun ovistestitkin oli niin haaleita.

Moikka pitkästä aikaa! Täällä lähestyy vuosi yritystä ja mitään ei tapahdu, ja oon ollut kyllästynyt/turhautunut turhaan yrittämiseen. Toisaalta muut asiat on pitäneet kiireisinä niin ei ole liikaa ehtinyt murehtiakaan. Tuntuu lähtökohtaisesti niin kaukaiselta, että ne kaksi viivaa vielä tulisi, niin ei ole pettymyksetkään tuntuneet enää niin pahoilta. Toivoa kuitenkin aina on, ja niin vaan taas pistin pc:n ovistestit ja early predictorin tilaukseen. Nyt kp 3 menossa.

Onnea kaikille plussanneille! Erityisesti @Coguine n uutiset jäi mieleen tuossa kun monta sivua luin, teillä pitkä yritys takana ja ilmeisesti luomuplussa taisi silti olla. Luo toivoa itselle kun hoitoihin ei olla anyways lähdössä.

Kiitos <3 pitkä yritys takana. Reilu vuosi yritystä ja 6kk lugesteronit ollu mulla tukena. Mutta nyt sit tärppäs. Menin ominpäin nostamaan lugen 2 x pvä, 1 aamulla ja 1 illalla. Ja jossain määrin uskon sen berberiinin vaikutukseen. Toki hoitoihin oltais nyt menty jos ei ois plussaa tullu.

Toivottavasti teillekkin tulisi pian plussa.<3
Vaikka hoitoihin ei halua mennä niin yksityinen ainakin helposti määräs nuo luget ja tsekkas ultralla. Vai ootteko yhtään ajatelleet käydä mitää kevyitäkään vaihtoehtoja pyytämässä?

Me myös keskusteltiin ennen yrityksen aloitusta ja mies oli vahvasti sitä mieltä, ettei hoitoihin halua. Vaikka siis toivoo vauvaa, ei tosin kuumeile samalla tavalla kuin minä. Tuskin siis suostuisi mihinkään tutkimuksiinkaan. Itsekin lähes samoilla linjoilla, kevyitä hoitoja kuten letroja olisin tarvittaessa valmis kokeilemaan.

vierailija
Ehdottomasti kannattaa hoitoihin lähteä jos ei muuten onnistu ja lasta toivoo. Liian moni lähtee liian myöhään eikä lasta välttämättä koskaan saakkaan kun odotetaan liian pitkään ja viime metreillä lähdetään apua hakemaan. Kannattaa kuunnella esim kierron verran toivoa podcast. Ei ne hoidot niin kamalia ole. Ja moni mieskin niihin lähtee kun tajuaa että muuta vaihtoehtoa ei välttämättä ole.

Me on ja päätetty, ettei hoitoihin lähdetä. Meillä yhteensä jo 4 lasta ja molemmilla ikää sen verran, että max pari vuotta ollaan ilman ehkäisyä ja jos ei siinä ajassa vauvaa meille suoda, saa yritys jäädä siihen. Toki mulle se tulee olemaan ihan hirveä paikka, jos en vauvaa enää saisikaan. Mutta mä olen mieheni kanssa samoilla linjoilla, ettei hoitoja meille.

Me on ja päätetty, ettei hoitoihin lähdetä. Meillä yhteensä jo 4 lasta ja molemmilla ikää sen verran, että max pari vuotta ollaan ilman ehkäisyä ja jos ei siinä ajassa vauvaa meille suoda, saa yritys jäädä siihen. Toki mulle se tulee olemaan ihan hirveä paikka, jos en vauvaa enää saisikaan. Mutta mä olen mieheni kanssa samoilla linjoilla, ettei hoitoja meille.
Samoja ajatuksia täälläkin. Tuntuu myös todella pahalta jos enää en raskaaksi tule:(Minkä ikäisiä olettekaan?Me molemmat -82 syntyneitä.

En voi pakottaa miestäni testeihin/hoitoihin, joten asialle ei voi mitään.Myöskään rahallisesti ei ole mahdollisia hoidot.

Kiitos <3 pitkä yritys takana. Reilu vuosi yritystä ja 6kk lugesteronit ollu mulla tukena. Mutta nyt sit tärppäs. Menin ominpäin nostamaan lugen 2 x pvä, 1 aamulla ja 1 illalla. Ja jossain määrin uskon sen berberiinin vaikutukseen. Toki hoitoihin oltais nyt menty jos ei ois plussaa tullu.

Toivottavasti teillekkin tulisi pian plussa.<3
Vaikka hoitoihin ei halua mennä niin yksityinen ainakin helposti määräs nuo luget ja tsekkas ultralla. Vai ootteko yhtään ajatelleet käydä mitää kevyitäkään vaihtoehtoja pyytämässä?
Tuo berberiini on kyllä kiinnostava, ja samoin tuskin ihan sattumaa on tärpin osuminen luge-annostuksen nostoon. Kiitos vinkeistä! Joo tosiaan kyllä ajattelin mennä käymään itse gynellä vuoden yrityksen jälkeen ja ottaa kiitollisena vastaan kaiken lääkkeellisen/kevyen avun jos lääkärillä on ideoita. Kävinkin heti kierukanpoiston jälkeen tarkistuksessa/ultrassa tsekkaamassa että ovis ja limis jne. näyttäis olevan kunnossa.

Muutenkin hoitokeskusteluun: Meilläkin miehen kanssa on tosiaan sovittu, että kalliisiin hoitoihin ei enää lähdetä, kun näitä aarteita on jo kolme siunaantunut. Ja jos ikä on jo tullut vastaan niin hyväksytään asia. Kuitenkin mä itse kyllä haluaisin tietää missä vika piilee jos ei onnistu, ja en kovin helpolla kyllä hyväksy, että 38-39 v. olis lopullisesti liian vanha. (edit: mies siis kyllä vähän vanhempi) Kieltämättä olisi kiinnostava myös jos mies kävisi omissa testeissä,ja jos jotain dramaattista heikennystä olisi tapahtunut, osaisi itse suhtautua eri lailla tähän touhuun. Meillä mies toivoo yhtälailla vauvaa, mutta pelkää ja kammoaa tutkimuksia. Hän on paljon sairastellut joten en halua tällä asialla enää painostaa edes vahingissa. Luulen, että moni mies saattaa suhtautua hoitoihin negatiivisesti koska pelkää että siinä omassa tavarassa on vikaa eikä osaa käsitellä sitä. Meillä mies elää tosi terveellisesti ja urheilee paljon jne. , mutta hänellä on ollut tulehduksia joiden pelkään vaikuttaneen jotenkin :unsure:

Viimeksi muokattu:
Isot onnittelut @Coguine plussasta!

Mielenkiintoista keskustelua hoidoista ja miesten suhtautumisesta niihin. Me ei olla asiasta keskusteltu, koska nyt vasta yk2 käynnissä. Jos näyttäis siltä, että tärppi antaa odottaa niin sitten pitää ottaa puheeksi. Mulla on ollut raudan kanssa pidempään ongelmaa, ihan anemiaan asti. Eli sen nyt ensin hoitaisin kuntoon, koska raudan puute ihan tutkitusti vaikeuttaa raskautumista. Toki koko ajan lisärautaa syön, mutta en tiiä jääkö sitä varastoon asti. Parin kk päästä kontrollit ja aion käydä infuusiossa vaikka omaan piikkiin, jos näyttää surkealta.

Täällä tosi tylsät piinikset menossa. Dpo 6 siis päällänsä. Ainut ero aiempiin kiertoihin on, että on ihan superenerginen olo ja iloinen mieli. Yleensä tässä vaiheessa oon tosi väsynyt ja allapäin. Mutta en nyt jaksa uskoa mihinkään oireisiin, niin monta kertaa niitä tulkinnut ja pettynyt. Ollaan tehty parhaamme ja ihan ok ajoituksella, katotaan mihin asti se riittää. Tänään pitelin ystävän 4kk vaavia sylissä ja olihan se ihan pikkutyyppi ❤❤

Mä ymmärrän hyvin miksi ei useamman muksun jälkeen enää lähde hoitoihin. En varmaan lähtisi itsekään. Nyt kun vasta yksi muksu meille on siunaantunut ja tämä antoi odotuttaa olis molemmat yhteistuumin kyllä menty. Mutta tilanne on vähän erilainen. Mies ei onneksi kokenut tätä asiaa mitenkään epämiellyttävänä. Lähinnä vitsailtiin kun oli vähän haasteita antaa näyte siellä paikanpäällä. Vastausta näytteestä ei tosin olla saatu vielä mutta puhuttiin juuri että onneksi ehti siellä käydä ja nähdään onko siinä jotain häikkää miksi kesti niin kauan. Ihan jo tulevaisuuden varalle. Mulla katsottiin yksityisellä ultrassa pariinkin otteeseen että pitäis olla kaikki ok mutta ei sieltä kaikkea näe. Epäilin esim itsellä pco:tä muiden oireiden perusteella vaikka sitä ei ultrasta löydettykkään. Hormonilabratkin kuitenkin kertoo paljon, olisin halunnut nekin nähdä. Omalla kohdalla epäilen kuitenkin suurimmaksi syyksi talvella ollutta isoa stressiä, joka vie estrogeenin matalaksi ja sitä myötä progesteroninkin.

Vastasinkohan nyt aiemmin väärälle mä en osaa käyttää tota vastaustoimintoa näemmä, en käytä sitä enää.
Hirveesti nyt illasta alkanut tulvimaan kosteutta, epäilen jääkö kierto tavallista lyhyemmäksi ja mitähän sekin tarkottaa, letroja pitäs alottaa 5kp kun määritelty normikierron mukaan..

Ääh, jäätävä flunssa iski :/ pää täynnä räkää ja paineen tunne päässä. Ikinä ei oo melkein lämpöä ja nyt meni yli 37. Mietin vaan kun dpo 6 että toivottavasti ei nyt haittaa kiinnittymistä tai jotain jos olis vaikka meinannut tärpätä :(

Hoitoihin lähteminen tai lähtemättä jättäminen on hyvin henkilökohtainen asia. Vaikka itsellä kova kuume saada esikoiselle sisarus niin pohjimmaisena ajatuksena on kiitollisuus ja onnellisuus siitä, ettei meidän syli ole tyhjä, toki sylissä vielä olisi tilaa. Mutta olemme yhdessä päättäneet ettei hoitoihin lähdetä niin uskon, etten tätä myöhemmin, kun on liian myöhäistä, tule katumaan. Jokainen pariskunta tekee varmasti heille oikeat ratkaisut ja kunnioitetaan niitä.

Yhteistyössä