Haaveena vauva 2020

Omaanapaa..
En saanut huomisiin kokeisiin lisättyä ferritiinin testausta, vaikka pyysin :mad:
Syy oli ettei lääkäri osaa tulkita niitä vastauksia, mitä helvettiä?
Kait ne pitää sit käydä yksityisellä:rolleyes:
Ärsyttää kun on näitä keskenmenoja ja kemiallisia ja sit tutkitaan muttei kuitenkaan ihan kaikkia:sneaky:
Mulla ei myöskään ne menkat sitte jatkunut, sitä ruskeeta tuhruu /limaa vaa...ja kysyin lääkitystä niihinkin ni ei oo tarvetta kyl ne joskus alkaa. Jaahas, eikun ootellaan sit taaso_O
 
Mulle oli uus juttu tuo ettei rautaa saisi syödä ilman lääkärin lupaa Mä oon kohta vuoden syönyt markkinoiden vahvinta nestemäistä rautavalmistetta, 21mg rautaa päiväannoksessa. Toisaalta, hemoglobiini on 130 joten jos en lisärautaa söisi, niin todennäköisesti hemoglobiini olisi viiterajojen alapuolella. Mulla on aina ollut hemoglobiini alarajalla tai alle, ja rautaa rupesin syömään kun life:ssa suositteli kun mietin miksi hiukset ei kasva (tai katkeilee) tuossa ohimolla vaan on n. 5cm tupsut vain. Rautaa kun aloin syömään, niin rupesi nuokin hiukset kasvamaan. Ferritiiniä ei multa ole koskaan mitattu.

Tänään löysin kaapista yhden rfsu:n testin ja meinasin sortua, mutta sitten onneksi rauhotuin koska nythän on siis vasta dpo 8 niin eihän testeissä mitään edes voisi näkyä Onneksi vapaat loppuu ja olen töissä sunnuntaihin asti, joten aika menee äkkiä. Maanantaina vapaiden kunniaksi palkitsen itseni ja teen raskaustestin jos menkat ei ole alkanut!
20mg rautaa on monissa monivitamiineissakin Ei luulisi, että siitä ainakaan haittaa on, jos hemoglobiinikaan ei ole kauhean korkea.Suurempien annosten (100-200mg) kohdalla varmaan hyvä tosiaan keskustella ensin lääkärin kanssa ja käydä mittauttamassa arvot.
 
20mg rautaa on monissa monivitamiineissakin Ei luulisi, että siitä ainakaan haittaa on, jos hemoglobiinikaan ei ole kauhean korkea.Suurempien annosten (100-200mg) kohdalla varmaan hyvä tosiaan keskustella ensin lääkärin kanssa ja käydä mittauttamassa arvot.
Ahaa okei, en olekkaan perehtynyt paljonko rautaa yleensä on esim monitamiineissa. Ja tuossa mitä itse syön (Ferronol) on lisäksi myös muutakin kuin rautaa. Mutta itsekkin olen ajatellut että kun hemoglobiini ei ole korkealla niin voin syödä, ja hyvä syödäkkin ettei tipu alemmas :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jjenn
Mulle oli uus juttu tuo ettei rautaa saisi syödä ilman lääkärin lupaa Mä oon kohta vuoden syönyt markkinoiden vahvinta nestemäistä rautavalmistetta, 21mg rautaa päiväannoksessa. Toisaalta, hemoglobiini on 130 joten jos en lisärautaa söisi, niin todennäköisesti hemoglobiini olisi viiterajojen alapuolella. Mulla on aina ollut hemoglobiini alarajalla tai alle, ja rautaa rupesin syömään kun life:ssa suositteli kun mietin miksi hiukset ei kasva (tai katkeilee) tuossa ohimolla vaan on n. 5cm tupsut vain. Rautaa kun aloin syömään, niin rupesi nuokin hiukset kasvamaan. Ferritiiniä ei multa ole koskaan mitattu.

Tänään löysin kaapista yhden rfsu:n testin ja meinasin sortua, mutta sitten onneksi rauhotuin koska nythän on siis vasta dpo 8 niin eihän testeissä mitään edes voisi näkyä Onneksi vapaat loppuu ja olen töissä sunnuntaihin asti, joten aika menee äkkiä. Maanantaina vapaiden kunniaksi palkitsen itseni ja teen raskaustestin jos menkat ei ole alkanut!
Lähinnähän siinä on se et raudanpuute on seurausta jostain ja syy pitää selvittää. Naisilla yleisin syy lienee runsaat menkat. Sitten siellä taustalla voi olla verenvuoto suolistossa esimerkiksi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Oliko se tosiaan niin, että se ovis tulee plussasta 48h sisällä, vai miten se meni? :D pitäisi oireista sitten ehkä tarkastella, mutta minä olen seuraavalle päivälle aina ajatellut oviksen. Ainakin tässä kierrossa vaikutti näin olevan. Sain ovisplussan testiin klo 17 ja seuraavana päivänä klo 14 maissa tunsin pitempään kestänyttä kipua. ehkä oli silloin. Mutta olen ymmärtänyt, että siitä plussasta joku voi tuntea kivut hyvinkin nopeasti. Sehän kai riippuu mihin aikaan sattunut mittaamaan ja milloin todellisuudessa tuntuu. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jjenn
@Haavejuttu Hemokromatoosi on (yksi) syy, miksei rautaa saa tankata omin päin. Se on siis perinnöllinen sairaus, jolloin rautaa kertyy elimistöön normaalia enemmän, ja se voi olla vaarallista. Mutta kuten @Jjenn totesi niin 20 mg rautaa päivässä on kyllä tosi kevyt annos, raudanpuutetta pyritään hoitamaan yleensä 100-200 mg annoksella, jolloin hoito kestää yleensä joitain kuukausia, arvoista riippuen toki. Eli hemokromatoosia nyt ei ehkä tuolla annostuksella kannata pelätä, mutta raudanpuutteen syy olisi silti hyvä selvittää. Ferritiini on sellainen arvo, että kun ihminen on terve ja kaikin puolin kunnossa, niin se ei laske itsestään. Jos ferritiini on matala, on sille jokin syy joka pitää hoitaa, tai se laskee taas uudelleen.

Raudanpuutteeseen perehtynyttä lääkäriä voi olla vaikea löytää, mutta toivotan voimia sellaisten metsästykseen. Olin itsekin ennen vakavasti raudanpuutteinen ja nykyinen olo siihen verrattuna on kuin eri ihmisellä, kyllä se vain kannattaa tutkituttaa ja hoitaa, jos vain jaksaa ja pystyy. ❤
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Jjenn ja minttuni
Jostain syystä ei taas onnistu laittamaan muuta kuin normi tykkäyksiä, ei tapahdu mitään kun painaa pitempään.. tuo ferritiiniasia onkin hankala, eipä ole iteltäkään koskaan mitattu. Oon syöny jo aika kauan tuota raskaus ja imetys monivitamiinia, siinäkin rautaa kyllä.

Vehnänalkioöljy on kyllä tehny ehkä sen että iho on paremmassa kunnossa, finnejä ei oo ollenkaan niinku aiemmin, ei tullu edes normi menkkafinniä viimeksi! Onko muut huomannu mitään??

Plääh sorruin tänään syömään jätskiä, kauhea päänsärky ja väsymys ollu sen jälkeen! Perjantaille näyttää ovista, huomenna kellistän tuon ukon vaikka väkisin että pääsee teidän kanssa piinaileen :devil:
 
Ensimmäisestä ovisplussasta lasketaan. 24-48 h päästä on yleensä ovis. Itsellä on kyllä ollut myös samana päivänä. Mutta laske että ensimmäinen ovisplussa on dpo - 1 ja seuraava päivä Ovispäivä eli dpo 0.
Iso kiitos kaikille asian selvittäneille :) Hieman tosiaan hämmensi tämä kahtena peräkkäisinä päivinä oleva plussa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jjenn ja minttuni
Aika matelee. Dpo 3 vasta. Tänäänkin olen ollut melkein koko päivän menossa. Ja silti taas, toive raskaudesta putkahtaa mieleen jatkuvasti. Ja vaikea olla huomioimatta oireita, kun niitä tuntuu jatkuvasti. Mutta toisaalta hyvä fiilis, kun menkat ensi viikolla alkaa, pääsee varaamaan ajan aukkariin. Ja kilpparikontrollit myös. Toki paras on, jos ei koko menkkoja näy. Olisi ihanaa ❤
 
Vehnänalkioöljy on kyllä tehny ehkä sen että iho on paremmassa kunnossa, finnejä ei oo ollenkaan niinku aiemmin, ei tullu edes normi menkkafinniä viimeksi! Onko muut huomannu mitään??
Tää oli hyvä myyntipuhe, onko tuo öljy kallista ja maistuuko se pahalta? Mulla jäi macan käyttö näköjään ihan alkutekijöihinsä, olisi pitänyt ostaa kapseleita eikö jauhetta. Gelee royalea mietin, mutta en jaksa tutkia enempää, kun siinä näemmä usein käytetään soijalesitiiniä ja mun taapero on sille allerginen (imetän häntä edelleen, hän reagoi myös mun syömisiin). No, foolihappoa menee ja aloitin taas km:n jälkeen rautakuurin, kaipa tässäkin olisi jo ihan hyvät lähtökohdat plussalle. Rentoa ja stressitöntä mieltä vaan lisäksi, niin kai se sieltä tärppää kun on tärpätäkseen.
 
Jostain syystä ei taas onnistu laittamaan muuta kuin normi tykkäyksiä, ei tapahdu mitään kun painaa pitempään.. tuo ferritiiniasia onkin hankala, eipä ole iteltäkään koskaan mitattu. Oon syöny jo aika kauan tuota raskaus ja imetys monivitamiinia, siinäkin rautaa kyllä.

Vehnänalkioöljy on kyllä tehny ehkä sen että iho on paremmassa kunnossa, finnejä ei oo ollenkaan niinku aiemmin, ei tullu edes normi menkkafinniä viimeksi! Onko muut huomannu mitään??

Plääh sorruin tänään syömään jätskiä, kauhea päänsärky ja väsymys ollu sen jälkeen! Perjantaille näyttää ovista, huomenna kellistän tuon ukon vaikka väkisin että pääsee teidän kanssa piinaileen
Mun mielestä mullakin on naamassa rauhottunu finnien tulo. Lisäks iho ei tunnu enään niin kuivalta kun ennen. o_O
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Tää oli hyvä myyntipuhe, onko tuo öljy kallista ja maistuuko se pahalta? Mulla jäi macan käyttö näköjään ihan alkutekijöihinsä, olisi pitänyt ostaa kapseleita eikö jauhetta. Gelee royalea mietin, mutta en jaksa tutkia enempää, kun siinä näemmä usein käytetään soijalesitiiniä ja mun taapero on sille allerginen (imetän häntä edelleen, hän reagoi myös mun syömisiin). No, foolihappoa menee ja aloitin taas km:n jälkeen rautakuurin, kaipa tässäkin olisi jo ihan hyvät lähtökohdat plussalle. Rentoa ja stressitöntä mieltä vaan lisäksi, niin kai se sieltä tärppää kun on tärpätäkseen.
200ml pullo makso +/- 15e ja sitä otetaan 1tl päivässä, eli hyvin riittosa. Tosin maku on ihan järkky o_O meinaa yrjö lentää. En löytäny mistään kapseleita niin piti ottaa nestemäinen. Ainaku röyhtäsee niin se maku tulee suuhun. :‑X Mut niin tuli kapseleistakin.. silti pakko syödä sitä :-D
 
  • Tykkää
Reactions: Korallikala

Yhteistyössä