Haaveena vauva 2020

Oon tämän PCO:n kanssa miettinyt tuota munasolujen laatua; mulla oli kakskymppisenä 90-180 päivän kierto eli ovulointi tuolloin on ollut hyvin epätodennäköistä. Tyypillisin kierto oli tuo 3kk mutta joinain vuosina oli menkat vain pari kertaa vuodessa.

Kolmekymppisenä kierto vakiintui suunnilleen 60 päivään ja näissä varmaankin ovuloin, kun olen kertaalleen ollut hetken raskaanakin tällaisesta luomukierrosta. Eli voisi ainakin villeissä fantasioissa uskotella, että niitä hyvälaatuisia munasoluja olisi vielä jäljellä, jos niitä ei kakskymppisenä hirveästi kulunut? Korjatkaa, jos on tarkempaa tietoa! En ole aiheeseen syvällisesti perehtynyt, joten tämä järkeily voi olla ihan pielessäkin.
Mä oon nyt perehtynyt aiheeseen kun tuntuu itsellä nyt olevan juuri tästä laadusta/määrästä/iästä kiinni se et ei raskautuminen onnistu enää helposti.

Eli joka kuukausi naisella tuhoutuu useampi sata munasolua riippumatta siitä ovuloiko vai ei. Esim. raskauskaan ei tuolta suojaa, vaan myös raskauden aikana niitä tuhoutuu samassa määrin. Tässä linkki koko artikkeliin mistä tuon luin:
https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/blogi/2018/06/06/anti-muller-hormoni-(amh)–voiko-naisen-hedelmallisyytta-mitata/

Ja nyt en enää muista mistä juuri eilen luin tuon että pco naisilla voi olla useampi vuosi enemmän aikaa yrittää verrattuna normi munasarjoihin. Tuo amh-arvo ainakin on pco:ssa yleensä korkea, mutta normalisoituu kolmenkympin loppupuolella/nelikymppisenä, ja tärpin mahdollisuus voi jopa kasvaa. No nyt löysin, tämän artikkelin loppupuolella jotain tuosta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsettomuutta-aiheuttavan-pcos-n-syy-loytyi-toivo-parannuskeinosta-herasi/6910992#gs.x4kzdb

En kyllä mene arvoimaan jälkimmäisen artikkelin luotettavuutta, ensimmäinen tuntui kyllä ainakin ihan luotettavalta.
 
Hei vaaan kaikille! Olen tässä jo pari kuukautta lueskellut tätä palstaa taustalla ja nyt ajattelin, että liityn itsekin mukaan :) Ollaan tänä vuonna 29/31w täyttävä pari, 7 vuotta ollaan oltu yhdessä ja 2 vuotta naimisissa. Vuoden vaihteessa päätettiin, että nyt saisi pikkuinen tulla jos on tullakseen. Pillerit lopetin jo pari vuotta sitten, ollaan molemmat perusterveitä ja kuukautisten kanssa mulla ei oo koskaan ollu mitään ongelmia. Vähän on semmoset fiilikset että vaikka nainen olen, niin mistään en mitään tiedä :D Siksi on kyllä tullut lueskeltua teidän vinkkejä täällä. Mulla on ollut jo reilun vuoden semmoinen menkkaäppi joka näyttää myös suuntaa ovulaation ajankohdalle, joten ajattelin alkuun ihan vain sitä seurailla ja sitten jos ei ala mitään tapahtua, niin hankin varmaan niitä tikkuja. Tänään vessassa käydessä näytti että menkat ois alkamassa eli eka yrityksestä ei ainakaan tainnut tärpätä. Mutta ilmeisesti se aika tuurissaan onkin, että heti ekasta onnistuisi niin en edes kovin suuria odotuksia ladannut siihen. Onhan tämä elämä kyllä nyt siis varsin jännittävää, kun ei yhtään tiedä mitä lähitulevaisuudessa mahdollisesti (toivottavasti) tapahtuu! :)
Päivitetäänkö tuota ensimmäisen sivun Haaveilijat- listaa vielä? Voisin nimittäin tulla sinne mukaan :)
Kurkumainen / 29 / 1. / 01/20
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Purrri
Vi**u mikä pvä :mad: Ja klo on vasta vähän yli 11sta. Ihan ku ois kännissä, oksettava olo oli aamulla läsnä. Tuntuu et kaikki mitä muut sanoo, menee ohi ja lujaa. Äsken löysin itseni googlaamassa "nenäverenvuoto ja raskaus" o_O Kesken ajon alko vuotaa verta ihan hulluna ja jouduin jäämään asiakkaan luo 30min ajaksi, kun ei meinannut millään loppua. 4pvä on ollut jo merkkejä, et saattais alkaa vuotaa kunnolla, ku joka kerta niistäessä jääny verta paperiin. Miksi pitääkin ihan kaikki kattoo googlesta :LOL:
 
Aamulämpö 37.5
Energisyys poissa, yö meni kyl tosi huonosti, en millään saanu unta ja sit ku sain niin kello jo soi.
Uus oire, nälkä.
Mul ei oo koskaa aamul nälkä, voin hyvin elää kahvilla puoleen päivään mut tänään olin jo seiskalta tekees pari sämpylää koska maha murisi ja nytkin ois taas muka nälkä:eek:
Oon kyl vähän tulisilla hiilillä hakeako lisää testejä koska mun herkät loppu ja tälle aamulle tein 25mlu näytti negaa:notworthy:
Dpo 10 vasta, ehkä siinä vielä mitään pitäs näkyäkään(n)
Noh, noita 25 näytti olevan vielä nippu, niin jatketaan kuiteskin niillä testailua:rolleyes:
Viimeks sain kyl roskis haamun niilläkin dpo10, ehkä jätän huomisen välistä ja teen dpo12 vasta.
Sillon kyl pitäs jo näkyy, jos on näkyäkseen:whistle:
 
@Alinna86 Pidän peukkuja pystyssä! (y)

Mulla alkoi juuri menkat ja saa lisätä kiertolistalle huomisesta kp2.
Kierto oli 24 pv ja ovis about kp14. Luteaalivaiheelle jäi 10 pv. Mahtoikohan olla liian lyhyt...
Meen töiden jälkeen ostamaan ruohonjuuresta siveydenpuukapseleita ja macaa joka loppui. Onko kellään tuosta siveydenpuusta kokemuksia? Jatkan gelee royalen ja macan käyttöä ja otan tuon siveydenpuun lisäksi. Vähän mietin myös greippiä, josko sitäkin? :X3:
Siveydenpuun pitäisi tasata kuukautiskiertoa, vähentää PMS-oireita ja mitä kaikkea. Kaikkia poppaskonsteja sitä kokeileekin :p
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
@Kasikuus jep sama homma googlaamisen kanssa. Tässä kierrossa ollut jo kahdesti nenäverenvuotoa ja ovista ei ole edes vielä ollut. Että näemmä tätäkin itsellä pitkin kiertoa ja loppukierrostaa luulee raskausoireeksi.

@Krippis mietin samaa viime kierrossa, että riittääkö luteaalivaihe 10vrk. Kysyn lääkäriltä seuraavalla kerralla.

Ja tänään on myös oksettanut tosi paljon, eli tätäkin pitkin kiertoa. Ääh näiden vaivojen kanssa.. :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Krippis
Vi**u mikä pvä :mad: Ja klo on vasta vähän yli 11sta. Ihan ku ois kännissä, oksettava olo oli aamulla läsnä. Tuntuu et kaikki mitä muut sanoo, menee ohi ja lujaa. Äsken löysin itseni googlaamassa "nenäverenvuoto ja raskaus" o_O Kesken ajon alko vuotaa verta ihan hulluna ja jouduin jäämään asiakkaan luo 30min ajaksi, kun ei meinannut millään loppua. 4pvä on ollut jo merkkejä, et saattais alkaa vuotaa kunnolla, ku joka kerta niistäessä jääny verta paperiin. Miksi pitääkin ihan kaikki kattoo googlesta :LOL:
Google on s*atanasta. Mulla on ollut närästystä oviksesta lähtien, eikä mua närästä koskaan eli tokihan tämäkin on raskausoire! Ja siis dpo5... :ROFLMAO::ROFLMAO:

Tsemppiä ja plussatuulia! :love:
 
Nyt google antoi täälläkin epäselvän vastauksen, joten teen juojat: oletteko käyttäneet tätä vai onko tämä nyt sellainen haitallinen tee yritykseen .. :rolleyes:
joskus 1,5 vuotta sitten join jotain vadelmanlehtiteetä, jolla on kuulemma keskenmenoa edistävä vaikutus..
Nyt en ota selvää onko tuo ginseng hyvää vai huonoa yrittämiselle IMG_20200217_154729.png
 
Joo tuo googlettelu pitäs kieltää multakin dpo 1 alkaen :D
Muistan plussakierrossa kun en bongannu itselläni mitään niitä raskausoireita mitä toiset oli kirjotelleet. Mullahan oli tosiaan tää "elämäni pms" Riehuin vessassa, heitin kaapista raskaustestejä eteiseen ja huusin miehelle "miksei voi koskaan tärpätä, miksei!!!!! Heitä helvettiin nuo testit!!!!"
Onneks ei heittäny, ku olin raskaana :D
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Ninnanen ja Hypsy
@W.we mietin myös että ei ehkä haittaa? Jostaki luin että greippimehu ei ehkä niin hyvä kun letroilla ajetaan estrogeeniä alas ja greipillä buustia (n) no pitää kyllä vielä kaivella että mites se gelee royale toimiikaan :)

@minttuni meillä siittiöt hyvässä kunnossa ja vilkkaita niin ei lähdetä inssiin. Mä luulen (ja luin lääkärin puheista rivien välistä) et meillä aika huonot mahikset muulla tavoin ku ivf kun on tämä syvä endo joka laittaa kohdun mutkalle kiinnikkeillä ja aiheuttaa kroonista tulehdusta niin sanotusti. Ja osa endometrioosin vaikutuksista ei oo ees tiedossa että miks tekee lapsettomuutta :/ mie kokeilen nyt letroilla että paheneeko endokivut ja jos pahenee niin ivf jonoon.

tässä kierrossa meillä on apuna aukiolotutkimus eli putket huuhdeltu :D sitten 1-3 letrokiertoa. Toiveikkuutta täytyis pitää yllä vaikka vähän hankalaa on :unsure: oottelen vielä ovisplussaakin vaikka jo kp14 (listalla näköjään 13), limaa tosin tulee jo ja lääkäri sano että tuli jo pe :D

onnea mandariinilohko :love:
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja Lilmi89
Pregnyl on kelakorvattava ja ovitrelle ei.
Ovitrelle myös valmiina ns. Kynässä.

Mä valitsin ovitrellen kun ajattelin et se on helpompi pistää. Tosin se olis sit ollut ihan sama kun menopurin sai itse sekotella. Siinä konkurssissa ei se ovitrelle enää tuntunut miltään :LOL: siis kun lääkkeisiin meni n800e muutenkin.
Pregnylit tilattu apteekkiin, mulla se hinta on tässä kohden aika ratkaiseva koska injektioita tulee useampia. Ovitrellellä olis tullut hintaa noin 150€ vs pregnylistä 7,50€ (Kela-katto täynnä, tähän kiertoon ostettu parit Pergoveris 900 kynät). Talous on muutenkin edelleen vähän heikoilla kun olin loppuvuodesta pidempään pois töistä keskiraskauden keskenmenon vuoksi ja nää pistoshoidot on melko tyyriitä. Ehkä tää tästä nyt kääntyy taas voiton puolelle :oops:
 
Päädyin seurailee hcg:n laskua ovis testeillä kun r-testit vähissä ja säästellen niitä tositoimiin :sneaky: Tänään on Selkeesti jo vähän haalistunut viivat eilisestä (huikeat 4 päivää kaavinnasta) ei myöskään heti tullut testi viiva vahvana esiin joten kyllä usko hormoonien poistumiseen on vahva :whistle: Saa nähdä kyllä miten tää mun tieteellinen testin onnistuu jos täs joku oikea ovulaatiokin tulee ennen ku toi hcg:n aiheuttama "ovis" plussa kunnolla haalenee :confused: Ei oo tää homma kärsimättömän ihmisen hommaa yhtään :oops:
 
Milläs haarukalla se kiinnittyminen tapahtukaan? Viikosta puhutaan monissa paikoissa, mutta voisiko olla esim. Dpo 5 tai vaikka dpo 10?
Mä tunsin ainakin selkeän krampin dpo9 9 (sattu aivan pirusti pari min eikä vastaavaa oo muissa kierroissa ollut) seuraavana päivänä tuli sit pientä tuhrua myös. Testiin (10 herkkyys) piirtyi myös eka haamu dpo9 eli varmaa oli joku loppu rutistus kiinnittämisestä minkä tunsin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mirkkuli26
Mä tunsin ainakin selkeän krampin dpo9 9 (sattu aivan pirusti pari min eikä vastaavaa oo muissa kierroissa ollut) seuraavana päivänä tuli sit pientä tuhrua myös. Testiin (10 herkkyys) piirtyi myös eka haamu dpo9 eli varmaa oli joku loppu rutistus kiinnittämisestä minkä tunsin.
Okei:) aika nopeasti tuli näkyviin, kivaa! Itsekin oon pohtinu ku kattonu noita hcg arvoja, että kuinka nopeasti hcg tä alkaa erittymään kiinnittymisen jälkeen ( niin että näkyy vaikka 25 mlu testissä)
 
Mulla sama :/ tai ovista en tikuttanut.. Mutta oireiden perusteella. Ja tänää kp40/29-40. Eikä menkat alkanu kuitenkaan vielä.... Eikös niin kauan oo toivoa jäljellä :D

Ainiin... Ja niin kovasti odotin tätä päivää että aamulla tein digin ja nyt illalla rfsu herkän testin. Molemmat negaa

Rfsu 25mlu testi nega, tänään dpo 12-13, eli eikö pitäisi jo näkyä jos olisi plussa :(
 
Google on s*atanasta. Mulla on ollut närästystä oviksesta lähtien, eikä mua närästä koskaan eli tokihan tämäkin on raskausoire! Ja siis dpo5... :ROFLMAO::ROFLMAO:

Tsemppiä ja plussatuulia! :love:
Pitäis asentaa sellainen esto puhelimeen, että dpo0 jälkeen EI pysty käyttää googlea :ROFLMAO:
Mulla vähän sama, että eipä nenäverenvuotoa juuri koskaan ole (viimeks ollut ehkä 3v sitten (n)) ni tottakai sen on PAKKO olla raskausoire, mutta tuskinpa vain, @minttuni palautti minut maanpinalle, kiitos :love:

Nukuin töiden jälkeen vaja tunnin. Oli ihan pakko, koska niin väsynyt. Jospa ens yönä saisi nukuttua ja sen myötä ei olisi tällainen huono olo koko aikaa :( Huomenna ois jo dpo8 ja EI raskaana oleva olo. Voisko menkat jo alkaa, ni pääsis taas yrittää :LOL:
 

Yhteistyössä