Haavatyrä?

Kiinnostaisi kuulla tuosta aiheesta lisää!
Ei se mulla ainakaan pullahtele.
On tuol koko ajan ja ponnistaessa sattuu ja on kyllä kasvanut tässä lyhyen ajan sisällä jonkin verran!
Muita kellä olisi sama/operoitu?? =)

Mulla on, vauva on nyt 7kk ja pelottaa tuleva leikkaus. Hätäsektiohaavan yläosa revennyt vähän ilmeisesti. Leikkauspäätös tehty ja odotan kutsua. Kai ne verkolla korjaa.

Pelottaa ihan vietävästi, en ole päässyt vielä puhumaan kirurgin kanssa. Pelkään nukutusta ja jos leikataan avoleikkauksena, miten nostorajoituksista selviää, kun on vauva. Lähetteen tehnyt lääkäri puhui verkosta ja sanoi, että leikkaava lääkäri päättää tähystyksen/avoleikkauksena väliltä. Yks arvioi 2cm tytöksi, toinen 4-5cm. Tosi ikävä juttu :( Oliko sinulla nostorajoituksia leikkauksen jälkeen ja nukutettiinko?

Alkuperäinen kirjoittaja Hätäsektioäiti;29177390:
Pelottaa ihan vietävästi, en ole päässyt vielä puhumaan kirurgin kanssa. Pelkään nukutusta ja jos leikataan avoleikkauksena, miten nostorajoituksista selviää, kun on vauva. Lähetteen tehnyt lääkäri puhui verkosta ja sanoi, että leikkaava lääkäri päättää tähystyksen/avoleikkauksena väliltä. Yks arvioi 2cm tytöksi, toinen 4-5cm. Tosi ikävä juttu :( Oliko sinulla nostorajoituksia leikkauksen jälkeen ja nukutettiinko?

Yleensä verkko laitetaan, mutta mulle tehtiin näin kuitenkin..
Minulla oli 3cm tyrä ja avona tehtiin ja nukutettiin! :)
Nosto rajoituksena maitotölkkiä painavempaa ei saanut nostaa ym. , mutta kyllä pystyin pian toimimaan normaalisti ja omien voimien ja kipuja seuraten..
Siitä jo tietää , että voiko jo normaalisti toimia!

Alkuun, et varmasti voi vauvaa kovin nostella, ettei heti repeä haava uudestaan, mutta toivottavasti toivut pian niin pääset vauvan kanssa normaaliin arkeen..
Pyydä apua alku viikoksi ainakin, jos vaan jotenkin saat apuja!! :)

Ei se nyt 2kk ole, maximissaan tyräleikkauksessa 2-3viikkoa se suositus!

Joissan on kuukausi, mutta riippuu toki miten ison haavan ym. joudutaan tekee..
Itsellä oli 6-7 tikkiä ja oli kipeetä kyllä alkuun!! :(
yhden tön olin sairaalassa..

Kiitos vastauksistasi :) Helpottaa tiedontuskaa. Itse tässä pelkään, että leikkaukseen odotusaikana tyrä kerkiää suurentua. Oliko sinullakin sektiohaava syynä leikkauksella? Aikamoinen farssi tässä on takana, hätäsektiosta toipuminen, vauva saatiin pelastettua ja terve ihana on ilonani. Mutta nyt tämä tyrä, mahakirurgi nimesi tämän ventraali herniksi. Oliko sinullakin sama diagnoosi? Toipuuko tällaisesta leikkauksesta joskus vielä niin kuntoon, että saa alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä ja joskus myöhemmin nostaakin mitä vaan. Vai pitääkö olla vähän varuillaan koko loppuelämä?

Alkuperäinen kirjoittaja Hätäsektioäiti;29181132:
Kiitos vastauksistasi :) Helpottaa tiedontuskaa. Itse tässä pelkään, että leikkaukseen odotusaikana tyrä kerkiää suurentua. Oliko sinullakin sektiohaava syynä leikkauksella? Aikamoinen farssi tässä on takana, hätäsektiosta toipuminen, vauva saatiin pelastettua ja terve ihana on ilonani. Mutta nyt tämä tyrä, mahakirurgi nimesi tämän ventraali herniksi. Oliko sinullakin sama diagnoosi? Toipuuko tällaisesta leikkauksesta joskus vielä niin kuntoon, että saa alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä ja joskus myöhemmin nostaakin mitä vaan. Vai pitääkö olla vähän varuillaan koko loppuelämä?

Hyvä, jos auttoivat vastaukset vähän edes! :D

Ei ollut sektiohaava, vaan minulle tehtiin fundoplikaatio(refluksileikkaus), ja yhteen tähystysarpeen ilmestyi sitten pian leikkauksen jälkeen arpityrä, joka leikattiin 2-viikon sisällä!

Toipuu hyvin ja vatsalihaksia saat tehdä ja toimia ihan normaalisti jatkossa, eikä pidä varoa mitään ym.! :)
Omasta leikkauksesta kaksi vuotta ja ei ole tyrä uusinut ja nopeasti olin kunnossa..

Yhteistyössä