Häät, miten ihanan halpaa <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TiuhtiViuhti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TiuhtiViuhti

Vieras
Oltiin viime viikonloppuna kaverin häissä ja menipäs taas kaikkinensa ihanasti rahaa tähän juhlaan:

*Juhlamekko, neule, kengät ja sukkikset tytölle: 95?

*Kauluspaita, liivi, rusetti ja suorathousut pojalle: 50?

*itselle mekko (alesta), bolero, laukku ja kengät: 120?

*morsiamen polttarit: 80?

*sulhasen polttarit 150?

*lastenhoitaja hää illaksi 80?

*lahja (varmaan palstan mukaan liian halpa ;)) 75?

Yhteensä kulut olivat siis 650? Onneksi miehellä edes oli puku valmiiksi olemassa, ja pojalla oli melko siistit nahkaiset kengät valmiiksi, vaikka eivät olleetkaan koko mustat.

Mitäs mieltä te olette kuluista? Olisiko kuitenkin pitänyt olla kalliimpi lahja kun oli hyvät tarjoilut ja meitä osallistui ruokailuun 4 henkeä? :xmas:

Vaatteet kuulostaa siltä että niihin olisi saanut menemään puolet vähemmän rahaa. Itse olen tehnyt niin että mulla on parit ajattomat juhlakengät, ja ostan juhlavaatetta niin että yhdistelemällä eri juttujen kanssa tulee aina eri asukokonaisuus. Ei sitten täydy aina olla ostamassa kaikkea uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Vaatteet kuulostaa siltä että niihin olisi saanut menemään puolet vähemmän rahaa. Itse olen tehnyt niin että mulla on parit ajattomat juhlakengät, ja ostan juhlavaatetta niin että yhdistelemällä eri juttujen kanssa tulee aina eri asukokonaisuus. Ei sitten täydy aina olla ostamassa kaikkea uutta.

En minä ainakaan löytänyt halvemmalla, minulla kun ei ollut valmiina muita juhlakenkiä kuin ne kngät, mitkä minulla oli omissa häissäni 6 vuotta sitten enkä löytänyt mistään vaatteita, jotka olisivat sopineet näiden valkoisten kenkien kanssa (jotka ovat jo melko huonossa kunnossakin). Juhlamekosta maksoin vain 45? ja kengistä 30?, eli kerro, mistä olisin saanut halvemmat? En myöskään viitsinyt ottaa laukuksi vanhaa marimekon canvas väskyäni tai kulunutta valkoista tekonahkaista laukkua, jotka nyt vain sattuvat olemaan minun ainoat laukkuni.

Pojalle ostin halvimman setin mitä löysin, marketeissakin maksoi poikien suorat housut jo 30?, eli ei mitenkään halpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no niin:
Puolet tuosta rahasta ilahduttaa teitä kuitenkin jatkossakin.

Polttarit on liian kalliita nykyään.

Tarkoitat ilmeisesti näitä vaatteita? Meillä on niin harvoin mitään juhlia, että en usko että noille kovin pian on uudelleen käyttöä, eikä lastenkaan vaatteet enää ensi kesänä mahdu vaikka sattuisikin tulemaan tilaisuus niitä käyttää.

polttarit on nykyään ihan p:stä, ei kelpaa mikään tavallinen illanvietto kun pitää kaikkea mahdollista elämystä keksiä. en ole voinut osallistua rahan takia kaksiin edellisiin :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

En minä ainakaan löytänyt halvemmalla, minulla kun ei ollut valmiina muita juhlakenkiä kuin ne kngät, mitkä minulla oli omissa häissäni 6 vuotta sitten enkä löytänyt mistään vaatteita, jotka olisivat sopineet näiden valkoisten kenkien kanssa (jotka ovat jo melko huonossa kunnossakin). Juhlamekosta maksoin vain 45? ja kengistä 30?, eli kerro, mistä olisin saanut halvemmat? En myöskään viitsinyt ottaa laukuksi vanhaa marimekon canvas väskyäni tai kulunutta valkoista tekonahkaista laukkua, jotka nyt vain sattuvat olemaan minun ainoat laukkuni.

Pojalle ostin halvimman setin mitä löysin, marketeissakin maksoi poikien suorat housut jo 30?, eli ei mitenkään halpaa.

Minä värjäytin hääkenkäni häiden jälkeen mustiksi ja tadaa, juhlakengät tulevaa käyttöä varten.

No juu, ehkä jos pitää ostaa kaikki niin ei sitä halvemmalla selviäkään, mun neuvot sopii varmaan vastaisuuden varalle. Hanki vaikka alemyynneistä ajaton musta juhlava laukku, mustat avokkaat (siis ihan klassiset perusavokkaa) ym. Sopii juhlaan kuin juhlaan ja jos ei juuri silloin olisi rahaa ostaa uutta niin kaapissa on jotain mitä voi käyttää.

en ossoo sanoo muuta, mut jos sait hyvä kengät itsellet tuohon kokonaishintaan, niin et itse nyt tullut mitenkään kalliiksi.

monia pienituloisia mietin näissä juhlajutuissa, monelle se on täysin mahdoton ajatus edes mennä mihinkään juhliin, eli nämä luettelemasi luvut on ylitsepääsemätön menoerä kyllä monelle.

olisin ehkä onnellinen, että pystyi tuollaiset kuitenkin kustantamaan, eli että ylipäänsä pääsi osallistumaan.

kyllä tuo euron tulo varmaan vaikuttaa osaltaan, olisiko summat olleet vastaavia markka-aikaan.

itsellä meni viimeksi alle 60 eur, sain sillä silkkikotelomekon ja satiinisandaalit alesta, vieläpä samasta kaupasta. mutta otin kyllä toiset kengät sittenkin, vähemmän korkeilla koroilla.

lahjus oli listalta, ja jotain 100 e paikkeilla, kahdelta hengeltä.

ei tuota lahjan hintaa kannata niin tuijottaa...eivät he sen takia avioituneet.

Alkuperäinen kirjoittaja p:
polttarit on nykyään ihan p:stä, ei kelpaa mikään tavallinen illanvietto kun pitää kaikkea mahdollista elämystä keksiä. en ole voinut osallistua rahan takia kaksiin edellisiin :(

Mun vaatimus oli nimenomaan tavallinen ilta ystävien kesken ja morsiussauna. Olisi tuntunut kurjalta jos tietäisin että toiset maksavat itsensä kipeäksi että voisin pitää "hauskaa". Olen siis samaa mieltä polttareista ja varmasti tulevaisuudessa jätän väliin jos meinataan satasia niistä pyytää.

Minä värjäytin hääkenkäni häiden jälkeen mustiksi ja tadaa, juhlakengät tulevaa käyttöä varten.

No juu, ehkä jos pitää ostaa kaikki niin ei sitä halvemmalla selviäkään, mun neuvot sopii varmaan vastaisuuden varalle. Hanki vaikka alemyynneistä ajaton musta juhlava laukku, mustat avokkaat (siis ihan klassiset perusavokkaa) ym. Sopii juhlaan kuin juhlaan ja jos ei juuri silloin olisi rahaa ostaa uutta niin kaapissa on jotain mitä voi käyttää.

Ihan tavallisen kirjekuori mallisin laukun ostinkin, sekä mustat perus avokkaat, sekä mahdollisimman yksinkertaisen (ja halvan) mekon, jotta sille ehkä olisi joskus myöhemminkin käyttöä :)

peesaan kovasti phoebsia, mäkin menin häihin sitten vanhoissa kengissä, mustat sling-back avokkaat, lakeria.
kenkiä on ainakin hyvä olla edes yksi pari mustia, klassista mallia. ei ne muodit niin paljon onneksi muutu.

Alkuperäinen kirjoittaja naitu:
peesaan kovasti phoebsia, mäkin menin häihin sitten vanhoissa kengissä, mustat sling-back avokkaat, lakeria.
kenkiä on ainakin hyvä olla edes yksi pari mustia, klassista mallia. ei ne muodit niin paljon onneksi muutu.

No kyllä minäkin olisin voinut mennä vanhoissa kengissä, jos jotkut niistä vain olisivat sopineet, mutta kun en omistanut kuin nuo vanhat kolhiintuneet valkoiset hääkengät. Muita vaihtoehtoja olisi ollut 6 erilaista paria juoksu/ vaelluskenkiä, hiihtomonot, crocsit, tavalliset mustat loafer malliset kävelykengät, sporttisandaalit, kumisaappaat, varvastossut, mustat talvisaappaat tai ruskeat karvavuoriset talvinilkkurit. En usko, että ihmiset olisivat kovin hyvällä katsoneet, jos olisin näissä kengissä häihin mennyt?

En hakenut aloituksella takaa säästövinkkejä tai ohjeita siitä, miten olisin päässyt halvemmalla, itse asiassa minulla ei ole varsinaisesti rahasta pulaa, yritän vain käyttää rahani mahdollisimman järkevästi. Halusin vain tuoda esille, että kuinka paljon rahaa näihin häihin voi kulua, jos oikeasti joutuu ostamaan suurimman osan uutena, vaikka ei ostaisikaan niitä hulppeita 50?/ nenä lahjoja mistä palstalla usein kirjoitetaan.

peesaan phoebsia JA ap.tä, en vain jakanut kirjoittaa niin pitkää...
hyviä pointteja ovat just nämä,
että jos jotain juhlakenkää on valmiina jollain niin aina se on plussaa

kyllä niin harvoin ne minunkin mustat on käytössä olleet, että siinä mielessä ei pitäisi sanoa vanhoiksi vaan ovat kuin uudet, muutaman kerran käytetyt

:hug: hyviä ostoksia teit ja järkeilit, ajattelen

Jösses. Minulla ei ole harmainta aavistusta, mitä meidän häälahjat ihmisille kustansi. Toivottavasti eivät siis ole ostaneet mitään kallista, hukkaan on rahat silloin menneet :D

Sellaista se nykyään on, rahaa menee ja varsinkin kun on perhe ja pari tenavaa. Voihan sitä siitäkin valittaa, tai sit vaan todeta, että näin se vaan on. Kun ei se valittamalla parane. Sit et osta, jollei ole rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sellaista se nykyään on, rahaa menee ja varsinkin kun on perhe ja pari tenavaa. Voihan sitä siitäkin valittaa, tai sit vaan todeta, että näin se vaan on. Kun ei se valittamalla parane. Sit et osta, jollei ole rahaa.

Ei tässä valittamisesta ollutkaan kyse, halusin ihan oikeasti vain tuoda esille, mitä se häihin osallistuminen voi kustantaa. Ihan siksi halusin tuoda tämän esille, että täällä usien väitetään ettei häihin mene rahaa kuin lahjaan ja kaikilla on mahis säästää niin, että pääsevät mukaan jne.

En kuitenkaan usko, että vähävaraisella olisi mistä säästää tuollainen summa, valitettavasti.

Mä olin viime kesänä kaasona eräälle morsiamelle. Kyllä muuten tuli kalliiksi. :( Näin äkkiseltään:
-polttarit noin 100 ?
-bensakulut paikan päälle 100 ?
-yöpyminen hääpaikkakunnalla 50 ?
-häälahja 100 ?
-lisäksi oma kampaus, omat ja lasten vaatteet, ruuat yms. mitä menee noin pitkällä reissulla...

Oli kivat häät ja pois en olisi jäänyt, mutta tosiasia on että nieli meidän kuukauden ruokabudjetin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mä olin viime kesänä kaasona eräälle morsiamelle. Kyllä muuten tuli kalliiksi. :( Näin äkkiseltään:
-polttarit noin 100 ?
-bensakulut paikan päälle 100 ?
-yöpyminen hääpaikkakunnalla 50 ?
-häälahja 100 ?
-lisäksi oma kampaus, omat ja lasten vaatteet, ruuat yms. mitä menee noin pitkällä reissulla...

Oli kivat häät ja pois en olisi jäänyt, mutta tosiasia on että nieli meidän kuukauden ruokabudjetin.

Ja silti täältä saa usein lukea, kuinka kalliita ja hienoja lahjoja pitäisi oikein ostaakaan, ja kuinka kaikilla siitä huolimatta on varaa mennä vähän vaikka mihin häihin, salli mun nauraa!

Meidän perhe ilmoittaa nykyään heti kutsun saavuttua oikein kohteliaasti että ei todellakaan olla tulossa, ja syy on juuri se että en halua laittaa montaa satasta toisten juhliin.... Sori vaan!

mulla meni näin: (lasta ei otettu häihin mukaan)
-kengät 105e (jolla onkin jo menty monet juhlat peräkkäin)
-juhlavaate ennestään laukkuja myöten

-miehelle alesta puku 40e
-kauluspaita 20e
-muuta ennestään

-morsiamen polttarit 50e+bensat 20e
-isäntä ei kuulunut sulhasen polttariseurueeseen

-kimppalahja 36e

-hotelli 80e

-bensat hääpaikalle 30e

ja silti meni melkein 400 euroa !!!

Alkuperäinen kirjoittaja tuokko:
mulla meni näin: (lasta ei otettu häihin mukaan)
-kengät 105e (jolla onkin jo menty monet juhlat peräkkäin)
-juhlavaate ennestään laukkuja myöten

-miehelle alesta puku 40e
-kauluspaita 20e
-muuta ennestään

-morsiamen polttarit 50e+bensat 20e
-isäntä ei kuulunut sulhasen polttariseurueeseen

-kimppalahja 36e

-hotelli 80e

-bensat hääpaikalle 30e

ja silti meni melkein 400 euroa !!!
henkisen perheen viikon ruoat, pesuaineet sun muut, mitä nyt marketista ruukataan hairata. Todellakin, ihanan halpaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Meidän perhe ilmoittaa nykyään heti kutsun saavuttua oikein kohteliaasti että ei todellakaan olla tulossa, ja syy on juuri se että en halua laittaa montaa satasta toisten juhliin.... Sori vaan!

Valitettavaa, mutta totta :(

Itsekin olen joskus joutunut kieltäytymään kutsusta, vain siksi että meillä ei yksinkertaisesti ole ollut varaa osallistua häihin, jotka ovat toisella paikkakunnalla, jolloin rahanmeno olisi ollut vielä suurempaa.

Yhteistyössä