Haastavan/vaativan lapsen kasvatuspulmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työkalut vähissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työkalut vähissä

Vieras
Olen yrittänyt uhkaillen, kiristäen, lahjoen ja huomiota kiinnittämättä puuttua ekaluokkalaisen pojan kielenkäyttöön. Kielenkäyttö on kotona ajoittain riistäytynyt todella ala-arvoiseksi (kiroilee ja nimittelee). Kodin ulkopuolella käyttäytynyt ja puhunut aina siivosti ja näin edelleen. En todellakaan saa mitään otetta lapsen kielenkäyttöön. Em. keinot eivät ole tuottaneet tulosta. Itse en kiroile kuin erittäin harvoin enkä silloinkaan käytä lapsen viljelemää v-sanaa. Ärsyttää. Ja tiedän, että ärsyttäminen on nyt lapsen tarkoituskin. Mitä enemmän kiellän, niin sen enemmän kiroilee. Ja jos en huomioi ollenkaan, niin saattaa rallattaa reilut puoli tuntiakin pelkkiä kirosanoja. Lapsen isältä en saa kasvatustukea tähän asiaan.

Lapsi on aina ollut erittäin haastava/vaativa kasvatettava ja tunnen monessa asiassa epäonnistuneeni hänen suhteensa. Aina en ole ollut tarpeeksi johdonmukainen tai tiukka. Kyse ei kuitenkaan erityislapsesta (tutkittu on).

Miten saada kiroileminen loppumaan, kun edes järkipuhe ei tehoa? Osaako kukaan neuvoa.

Pojat joutuu omaan huoneeseen rauhoittumaan jos kiroilevat kotona. Menettävät peli ja televisio oikeudet kunnes käytös paranee. Yksi 3 päivän pelikielto tepsi ekaluokkalaiselle.

[QUOTE="mie";28710630]Pojat joutuu omaan huoneeseen rauhoittumaan jos kiroilevat kotona. Menettävät peli ja televisio oikeudet kunnes käytös paranee. Yksi 3 päivän pelikielto tepsi ekaluokkalaiselle.[/QUOTE]

Meillä ei ole auttanut edes tuo pelikielto. Pelikone ollut poissa jo kuukauden. Eikä taidakaan tulla koskaan takaisin...

Omaa kokemusta ei ole (lapsi on vielä niin pieni), mutta kaverin perheessä "vessasanat" ja kirosanat kuuluu vessaan. Eli siellä saa jollotella niin paljon kuin sielu sietää. Kauaa en ole kiinnostanut. Jos puhuu rumia muualla, niin on vain ohjattu/viety mahdollisimman vähäeleisesti sinne vessaan (sen jälkeen kun siis asia on jonkun kerran selitetty aiemmin, että vessapuheet vessaan). Kun siitä ei sen isompaa reaktiota saa aikaiseksi, niin nämä kyseiset tapaukset eivät ole kovin pitkään jaksaneet. Tiedä sitten, miten muilla toimii...

Pelit eivät ilmeisesti ole lapselle kauhean tärkeitä, koska pelikoneen menettäminen ei hetkauta? Mieti siis onko jotain muuta, minkä menettäminen kirpaisisi enemmän. Joku muu lelu tai tavara? Lauantaikarkit? Telkkarin (tai tietyn ohjelman) katselu?

Yhden tutun lapsella v-sanan käyttö loppui yksinkertaisesti siihen, kun äiti kysyi häneltä, että tiedätkös mitä se sana tarkoittaa. Ei tiennyt. Äiti sitten selitti, niin pojalta loppui into sen sanan jankuttamiseen.

Kiroilua isommalta ongelmalta tosin kuulostaa tuo, että isästä ei ole apua. Onko kyse vain tästä kiroiluasiasta vai onko yleensäkin noin, että isä jättää kasvatusvastuun sinulle?

Kurja juttu. Voi olla ohimenevä juttu, mutta toisaalta onhan sitä vanhemman tehtävänä kasvattaa.

Isä ei välitä kasvatuksesta, mutta ei kai hän sentään näytä huonoa esimerkkiäkään kiroilemalla itse? Sen ainakin pitää loppua!

Kyllä mä uskon, että kun vanhemmat näyttää esimerkkiä, niin lapsetkin oppii. Viimeistään aikuisena varmaan valitsevat vanhempien esimerkillään opettaman tavan.

Tai jos ei, niin ainakin vanhemmat ovat tehneet voitavansa.

Itse en usko kiristyksiin, lahjontoihin sun muihin. Vanhempien oma esimerkki ei ole paras, vaan ainoa tapa kasvattaa lasta.

Pelit eivät ilmeisesti ole lapselle kauhean tärkeitä, koska pelikoneen menettäminen ei hetkauta? Mieti siis onko jotain muuta, minkä menettäminen kirpaisisi enemmän. Joku muu lelu tai tavara? Lauantaikarkit? Telkkarin (tai tietyn ohjelman) katselu?

Yhden tutun lapsella v-sanan käyttö loppui yksinkertaisesti siihen, kun äiti kysyi häneltä, että tiedätkös mitä se sana tarkoittaa. Ei tiennyt. Äiti sitten selitti, niin pojalta loppui into sen sanan jankuttamiseen.

Kiroilua isommalta ongelmalta tosin kuulostaa tuo, että isästä ei ole apua. Onko kyse vain tästä kiroiluasiasta vai onko yleensäkin noin, että isä jättää kasvatusvastuun sinulle?

Mainitsemasi asiat on kokeiltu. Ei apua. Mutta kiitos silti vinkeistä.
Muutoin saatat olla niin oikeassa, kuin vain mahdollista on.

[QUOTE="vieras";28711534]Ennen pestiin suu saippualla jos kiroili[/QUOTE]

pestiin joo. Ei sitä kyllä meillä huomaa että mieheltä on pesty. Meil 5v passitetaan vessaan samantein ja pois saa tulla kun loppuu kiroilu. Ei se kauaa ja usein sielä viitti vierailla.

No anna kiroilla. Meillä on tytöllä ollut aina lupa kiroilla kotona, kun lupa on ollut niin eipä ole juurikaan koskaan kiroillut! Huomattuleee, kun äiti itse kiroilee. Ja meillä myös todella haastava tyttö.

Kun poika kiroaa niin laitat sellaiset litaniat pystyyn että menee sanattomaksi. Kannatan keskustelua keskustelun perään. Selvittelyä miksi kiroilee? Miksi haluaa ärsyttää? Miten siitä hyötyy? Mikä auttaisi lopettamaan?

[QUOTE="Vieras";28711848]Älä reagoi mitenkään, jos rallattaa kirosanoja. Älä mitenkään! Sitähän lapsi juuri sinulta odottaa, että reagoit.[/QUOTE]

Mä vetäisin myös rauhallisen välinpitämätöntä linjaa, mutta laskisin samalla ääneen kuulemiani kirosanoja. Jokaisesta kirosanasta euro pois viikkorahasta. Jos menee nollille niin se on voi voi, olkoon ilman rahaa. Valtaahan tuolla lapsi tavoittelee, mutta tällä konstilla viimeinen sana jää aikuiselle.

Aikuisella on oltava valta päättää kotinsa säännöistä. Jos ei halua kiroamista kuunnelle, niin pakkohan sille on jotain tehdä.

Yhteistyössä