Haastava 2-vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jepulis

Vieras

Onko tämä uhmaikäisen käytöstä, luonnekysymys vai jotain muuta..
Poika täytti justiinsa 2 vuotta. Noin kuukauden on ollut käsittämätöntä kiukuttelua ja "huonoa" käytöstä. Heittelee esim leluja, lätkii naamalle jne. Kielletään sanomalla vaikka että "ei saa heittää". Toisinaan sanotaan se tiukemmin, otetaan kädestä kiinni ja katsotaan silmiin. Yleensä ei ensimmäisillä kerroilla usko vaan jatkaa vaan. Sitten aamulla kun ekan kerran jostain suuttuu ja alkaa huutamaan, se jatkuu eri asteisena koko päivän. Etupihalla ei ovi pitää lainkaan, juoksee heti tielle päin ja vähät välittää kielloista ja perään huudoista. Muutenkin tuntuu että pojalla on tosi kyhyt pinna. Huuto alkaa heti, kun joku ei luonaa. Jos vaikka pallo menee sohvan alle, heti huudetaan. Koskaan ei tule sanomaan että pallo meni piiloon vaan alkaa huutamaan ja odottaa että tullaan auttamaan ja aina mennäänkin, mutta jo minuutin odotus on kauheaa. Iltasatua kun luetaan ja kun kirja pitäisi laittaa pois, alkaa huuto ja päällisiksi aletaan huiskimaan kasvoille. Kiva sitten alkaa nukkumaan hyvällä mielellä.... on hyviäkin hetkiä ja päiviä mutta kokonaisuudessaan on aika haastaavaa ja mietinkin että onko normaalia uhmaa, luonnekysymys vai mitä kummaa??

Tutulta kuulostaa.

Mua eilen meinas jo naurattaa, kun lapsi ensin läpsi jalkaan. Kielsin. Löi sitten käteen. Kielsin. Mietti hetken, suurella vaivalla raivas tilaa sohvalta, kiipes siihen ja tuli läpsimään kasvoja. Kielsin. Mutta ei voi ainakaan yritteliäisyyden puutteesta moittia. Kävi koko kropan läpi, et mihin sais läpsiä.

Meillä on ihan samanlainen 1v9kk. neiti! Kyllä vaatii pinnaa päivittäin sen kanssa oleminen! Ja just toi, kun joku ei mene niinkun neidin mielestä pitäisi niin huutaa pää punasena: AUTTAMAAAAAAN! Siis just jos lelu tippuu tv:n taakse tms. Ja kaikkein eniten ärsyttää se kun se juoksee pihalla karkuun eikä usko mitään!!!!
Oon kanssa miettinyt että onko tämä nyt se uhmaikä??? Ja kauanko kestää??

Sama meno täällä, neiti 2v ja kolme viikkoa.

Meillä myös ajoittain kauhukohtauksia yöllä, ja tuntuu että niitä on etenkin varsin vauhdikkaiden päivien jälkeisenä yönä.

Mulla ei erityisemmin kamalan pitkä pinna ole, joten "onneksi" olen töissä niin saa vähän taukoa kiukuttelusta, kamala äiti kun näin ajattelee mut ei voi mitään.

Yhteistyössä