Hääpohdintaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Meillä on tänään 12-vuotishääpäivä, ja oon tässä tänään muutamaan otteeseen miettinyt meidän häitä.

Mie olin, ja oon yhä, tyytyväinen häihin, jotka pidettiin sellaisessa pienessä kivassa, vanhassa, idyllisessä miljöössä.
Häissä oli ruoka, perinteinen juhlapöytä. Alkoholia ei ollut varsinaisesti tarjolla, mutta sitäkin sai tiskiltä ostaa.
Ajatuksena oli perhehäät... mukana oli lapsia ja raskaanaolevia. Mitään ryyppyjuhlaa emme siis halunneet järjestää.
Musiikkina oli karaokea (mun ja miehen yhteinen harrastus) ja sit musiikkia levyltä.

Mitään polttareita ei ollut, yhdessä miehen kanssa istuttiin kerran iltaa ennen häitä yhden kaveripariskunnan kanssa.
Ei ollut kaasoja eikä bestmanejä, morsiustytön ja -pojan virkaa hoiti 2 vanhinta lasta, jotka silloin oli olemassa.
Ei ollut hääkarkkeja, koristelu kuului tilavuokraan ja oli tosi nätti.

Mun "hääkampaus" oli äitini tekemä, ihan kotona ja kotikonstein, meikin tein itse... sen vähän, mitä meikkiä ylipäätään käytän.
Äitini ompeli mulle mekon, ja miehelle vuokrattiin puku. Samoin vuokrattiin pikkupojalle puku ja tytölle löysin unelma-hörhelön kirpparilta.

Nyt mie oon vaan miettinyt, että meillä ei ollut mitään isompaa "häästressiä", ei kamalan isoja valmisteluita, eikä unettomia öitä häiden takia.
Mutta nykyään kun kuuntelee, niin tuntuu, että se "häästressi" kuuluu asiaan. Kuuluuko se?

Eli oonko mie "missannut" jotain suurta, kun olen mennyt vihille ilman stressiä, ilman koekampauksia ja -meikkejä, ilman varsinaisia kampaajia ja meikkaajia, ilman kaasoja, karkkien vääntöä, koristeiden väsäämistä jne?

Ja kun tuo ei ollut edes pahan hintaista "valmiina" ostaa ruoka, paikan koristelu ja siivous. Ei stressiä, vaan mukava päivä kaikenkaikkiaan, lähimpien sukulaisten ja ystävien kanssa. Vieraita oli suunnilleen 70.

Tuohan kuulostaa niin mahtavalta että...
Mutta se kyllä taitaa olla nykyään niin että stressi on vähän niinku pakollinen siinä häitten järjestämisessä.
Mie menin naimisiin 2002 (eronnu kyllä jo ) ja miekään en muista sen kummemmin mitään stressiä kokeneeni... Miul oli niiin hyvä kaaso ja muutenkin touhuujat jokka kyllä hoiti sen järkkäilyn...
Koekampauksessa kyllä kävin, meikin teki ystäväni...

En tiedä kuuluuko häihin nykyään stressi. Ehkä se stressi syntyy asenteista ja odotuksista. Mulla itellä ei ollut viime kesänä stressiä vaikka järjestettiin ihan perinteisesti pohjalaiset tanssihäät 200 hengelle, kaikkine härpäkkeineen.

Meillä oli "kaaso ja bestman" häitä edeltävänä iltana keksin että tarvi kait jonku tuon tytön kanssa kävellä alttarille ja kaason poikaystävä hoiti poikaa toimituksen ajan. eli lahjoi sen karkilla istumaan hiljaa paikallaan :laugh:
Muuten kuulosti pitkälti tutulta teidän häät, ainut että meillä oli vaan pikkusuolasta ja kakkukahvit sekä itse koristeltiin paikka.

Silloin kun menin naimisiin, päätettiin siitä 2 viikkoa ennen ajankohtaa!
Meil oli ihan kahvipöytä maikeineen ja suolasineen.
Itse leivottiin + vanhempani auttoivat. Meillä kotona vietettiin. Kaverit hoiti koristelun. Kampauksen ja meikin tein itte, minul oli äitini vanha ajaton ihana häämekko, miehellä oli iha uus puku.
Ei ollu stressiä, ei tarvinnu suunittelua aloittaa vuotta aikaisemmin, 2 viikkoa riitti vallan hyvin :D

Et todellakaan ole missanut, kyllä ilman niitäkin pääsee hyvin vihille! :D
Nimimerkillä kokemusta on kohta 22v sitte!

Niin no onhan tuossa hiukan eriäväisyysiä sinun tilanteeseesi, mulla oli hääkampauksen teko kampaajalla ja ruoat tehtiin äisdin kanssa kahdestaan mutta siis ilman stressiä noin kokonaisuudessaan.

Vielä lisään että eihän siinäkään mitään pahaa ole jos joku haluaa hössöttää häistään jo reilu vuosi aiemmin mutta ei ollut todellakaan minun juttuni.

Me mentiin maistraattiin jossa oli vihkiminen, sieltä mäkkäriin safkalle muksujen ja todistajien(2kpl) kanssa, sieltä kotiin kahville ja normikuteet niskaan ja häämatkalle uimarannalle.
Ei ollu morsiusneitoja, kaasoja, bestmanejä, hääkarkkeja , kakkuja yms ohjelmia ei ollut kuin nuo edellä mainitut.
Ite en olis jaksanuyt mitään hömpötyksiä, meikin ja letin laitoin ite, vaatteetkin on semmoiset joita voin muulloinkin käyttää.
Ja ei kaduta pätkääkään vaikkei ollu prinsessahäitä ja tuhatta ruokittavaa vierasta.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Silloin kun menin naimisiin, päätettiin siitä 2 viikkoa ennen ajankohtaa!
Meil oli ihan kahvipöytä maikeineen ja suolasineen.
Itse leivottiin + vanhempani auttoivat. Meillä kotona vietettiin. Kaverit hoiti koristelun. Kampauksen ja meikin tein itte, minul oli äitini vanha ajaton ihana häämekko, miehellä oli iha uus puku.
Ei ollu stressiä, ei tarvinnu suunittelua aloittaa vuotta aikaisemmin, 2 viikkoa riitti vallan hyvin :D

Meillä oli "suunnitteluun" aikaa joku 2kk... kun mies totesi huhtikuun alkupäivinä (mutta ei aprillipäivänä sentään :laugh: ), että jokos nyt ois se aika mennä vihille, niin mie sit menin ja varasin ekan vapaan ajan siitä tutusta miehen kastekirkosta.
Tai siis ekan sellaisen vapaan ajan, että saatiin se tila siitä vierestä myös varattua.
Sit rustasin kutsut ja toivoin, että ne ois ns. ajoissa, vaikka ei oltu häistä "hössötetty" vuotta aikaisemmin.

Ei mun mielestä stressi automaattisesti kuulu häihin ja niiden valmisteluihin.
Jos itse vielä naimisiin pääsen niin se tapahtuu kotona ruskan aikaan vain muutamien läheisten läsnäollessa.
Voin jo kuvitella mielessäni, että kun ilta sitten pimenee niin nuotiotulen ääressä istutaan ja jos joku haluaa niin saa alkoa vapaasti nauttia sitten illalla. Paljon kynttilöitä ja lyhtyjä valaisemassa pihaa..
Olen syksyn lapsi henkeen ja vereen ja sitten vielä sellanen ihminen, että en halua mitään kauheeta hössötystä hetkestä, joka kuitenkin koskettaa eniten vain minua ja miestä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
Me mentiin maistraattiin jossa oli vihkiminen, sieltä mäkkäriin safkalle muksujen ja todistajien(2kpl) kanssa, sieltä kotiin kahville ja normikuteet niskaan ja häämatkalle uimarannalle.
Ei ollu morsiusneitoja, kaasoja, bestmanejä, hääkarkkeja , kakkuja yms ohjelmia ei ollut kuin nuo edellä mainitut.
Ite en olis jaksanuyt mitään hömpötyksiä, meikin ja letin laitoin ite, vaatteetkin on semmoiset joita voin muulloinkin käyttää.
Ja ei kaduta pätkääkään vaikkei ollu prinsessahäitä ja tuhatta ruokittavaa vierasta.

Meilläklin "häämatka" oli seuraavan päivän kokopäivä-rymyäminen perhepuistossa lasten kanssa :D
Aateltiin, että oikea häämatka ois sit joskus... mutta se on vieläkin "tuolla jossain, joskus tulevaisuudessa".

Niin kyllähän se nykyään tuntuu tuo suuntaus olevan häissäkin et mahdollisimman suuret pitää olla. Sit pitää olla kaikki viimosen päälle. Itse en voi ymmärtää miksi ihmeessä yhteen päivään/juhlaan pitää tuhlata uskomattomia summia rahaa ja vaivannäköä. Joskus tuntuu ihan pahalta kun ajattelee mitä kaikkea esim kaasot joutuvat häiden eteen tekemään.

Musta häihin ei kuulu kamala häästressi.
Monta kertaa kun ollaan miehen kanssa katsottu näitä hääohjelmia sun muita, niin on ihmetelty sitä stressin määrää, joka häistä otetaan.
Meillä häät oli 3kk siitä, kun päätettiin että naimisiin mennään.
Ei ollut kaasoa, bestmania, ei polttareita.
Siinä vaiheessa kun kutsut menivät perille, vain kaksi ihmistä tiesi koko häistä.
Itse tein kutsut, koristeet ja hääkarkit (tosin eivät olleet karkkeja) Enkä siltikään voi sanoa stressanneeni. Ja näin kaikesta tuli juuri sellaiset kuin itse halusin, ilman suurempaa murhetta.
Tuntuu että nykyään aloitetaan häiden suunnittelu vuotta aikaisemmin ja silti saadaan hirveä stressi...
Meillä oli sellaiset häät kuin halusimme, mukavassa pienessä juhlapaikassa eikä tarvinnut murehtia turhia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Meilläklin "häämatka" oli seuraavan päivän kokopäivä-rymyäminen perhepuistossa lasten kanssa :D
Aateltiin, että oikea häämatka ois sit joskus... mutta se on vieläkin "tuolla jossain, joskus tulevaisuudessa".

No kyllä mekin haaveillaan jostain ulkomaan reissusta, mutta ehtiipä tuota vaikka joskus vuosienkin päästä.Siis kyse ihan jostain viikon reissusta esim.Saksaan omalla autolla..

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

No kyllä mekin haaveillaan jostain ulkomaan reissusta, mutta ehtiipä tuota vaikka joskus vuosienkin päästä.Siis kyse ihan jostain viikon reissusta esim.Saksaan omalla autolla..
Onneksi olkoon! Saitko sen hääpuvun helman värjättyä, josta täällä joskus kyselit, vai jäikö se kastiin; "turha ostos".

Yhteistyössä