Gynekologilleko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön

Vieras
En tiennyt mihin menisin tästä asiasta kyselemään ja löysin tänne ja toivottavasti joku osaa sanoa jotain tähän asiaan.

Eli minulla on useita kertoja (n. 3) yhdynnän yhteydessä tullut hiertymä tai nirhauma, emättimen ulkopuolelle, mutta kuitenkin limakalvolle. Aikaisemmin se on mennyt seuraavan päivän aikana, mutta nyt sellainen tuli taas ja se on ollut jo useamman päivän. Pissaaminen kirvelee jne.

Soitinpa siis terveyskeskukseen ja sieltä sanottiin, että heillä ei ole gynekologin palveluja joten pitäisi soittaa yksityiselle. Noh, lähmmälle yksityiselle sain ajan kahden viikon päähän. Mitä minun pitäisi tehdä? Pitäisikö tunkeutua kunnan lääkärille väkisin ja mennä tyrkyttämään heille gynekologin töitä?

Kaiken maailman kauhukuvat olen jo käynyt läpi, että mitä tuolla oikein on, herpes olisi todennäköisin, mutta aikaisemmin olen ajatellut sen olevan vain sitä, että olen ollut yhdynnässä liian kuiva.. (sukupuolitautien testeihinkään en siis pääse ennenkuin pääsen sinne gynekologille ja niiden mahdollisuus ei ole pois suljettu).

Osaatteko siis sanoa, että mitäköhän tämä oire on ja mihin kannattaisi mennä, että saa heti hoitoa?

Kyllä sä yleislääkärinkin lähetteellä pääset sukupuolitautitesteihin. Mielestäni testeihin pääsee yksinkertaisesti menemällä labraan useimmissa kunnissa. Soita terveyskeskukseen ja kysy. Ei kukaan pääse terveyskeskuksessa suoraan erikoislääkärille vaan sä varaat ajan yleislääkärille, kerrot oireesi ja yleislääkäri tutkii, lähettää eteenpäin ja/tai tekee lähetteet laboratorioon testeihin.

Terveyskeskuksissa ei yleensä ole gynekologeja lainkaan. Sinun asiasi kuitenkin kuuluu terveyskeskukseen yleislääkärille. Hän voi määrätä sukupuolitautitestejä (tosin niitä saa osassa kuntia ilman lääkärin lähetettäkin) ja tutkia muutenkin alapääsi. Eihän sydänvikojenkaan vuoksi ensimmäisenä mennä kardiologille vaan terveyskeskukseen.

Suosittelen, että soitat huomenna uudestaan terveyskeskukseen ja varaat ajan lääkärille. Jos ihmettelee, mihin tarviit, niin epäilet sukupuolitautia tai virtsatietulehdusta. Pitäisi päästä pian.

Sukupuolitautitesteihin pitää päästä omaan terveyskeskukseen ilmaiseksi eikä maksaa hirveitä summia yksityisille ulkomaalisomisteisille klinikoille. Ihme vastaus sulle on annettu ekalla kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä kysyit;11104712:
Terveyskeskuksissa ei yleensä ole gynekologeja lainkaan. Sinun asiasi kuitenkin kuuluu terveyskeskukseen yleislääkärille. Hän voi määrätä sukupuolitautitestejä (tosin niitä saa osassa kuntia ilman lääkärin lähetettäkin) ja tutkia muutenkin alapääsi. Eihän sydänvikojenkaan vuoksi ensimmäisenä mennä kardiologille vaan terveyskeskukseen.

Suosittelen, että soitat huomenna uudestaan terveyskeskukseen ja varaat ajan lääkärille. Jos ihmettelee, mihin tarviit, niin epäilet sukupuolitautia tai virtsatietulehdusta. Pitäisi päästä pian.

Sukupuolitautitesteihin pitää päästä omaan terveyskeskukseen ilmaiseksi eikä maksaa hirveitä summia yksityisille ulkomaalisomisteisille klinikoille. Ihme vastaus sulle on annettu ekalla kerralla.

Osa meistä ei käytä lainkaan tk:n palveluita. Meillä mies meni suoraan kardiologille ja itse suoraan ortopedille. Asioimme siis yksityisessä maanlaajuisessa lääkäriasemaketjussa. Tk:n asiantuntemus, onko sitä lainkaan???

Juu, soittelinkin sitten aamulla terveyskeskukseen uudestaan ja nyt kun oli eri henkilö vastaamassa niin sainkin vähän selkoa ja ohjeita.

Nyt kuitenkin kun tarkemmin aloin tutkimaan tuota haavaumaa niin ympärillä oli turvotusta ja ihan hiivatulehdukseltahan se näyttääkin. Siihenhän joskus kuuluu pienet haavat. Kävin ostamassa canesten kombi pakkauksen ja nyt mietin, että voinko laittaa sen ilman että kysyn lääkäriltä? Ja jos tämä ei olekaan hiivatulehdus, vaan joku että alapää on muuten vaan yhdynnästä ärtynyt, onko lääkkeestä haittaa?
En ole aikaisemmin hiivatulehduksiin tarvinnut lääkkeitä, kun eivät ole olleet niin pahoja, kun ovat vain pientä kutinaa aiheuttaneet.

Yksityiselle gynelle kuitenkin nyt menen ja sukupuolitauti testeihin heti kun aikataulu antaa periksi.
Kiitos kommenteistanne ja odotan vastausta vielä tuohon yhteen vaivaiseen kysymykseen tästä hiivalääkkeestä.

Yhteistyössä