GTA 5, minkä ikäinen teillä pelaa?

  • Viestiketjun aloittaja Santsuuu
  • Ensimmäinen viesti
Santsuuu
Siinä taitaa olla ikäraja 18. Meillä 7 v poika on pelannut sitä kaverin luona... ja nyt haluisi sitä kovasti itselleen. Onko se oikeesti "paha"... minkä ikäiset teillä pelaa sitä? MIkä olisi samantyylinen peli ilman väkivaltaa... itse en peleistä paljon tiedä.
 
suo siellä
No minä olen ihan aikuinen kai jo ja pelannut tuota, enkä kyllä nyt ihan ymmärrä tuota haloota tuosta pelistä. Ei tuon ikäisellä yleensä ole niin kattavaa kielitaitoakaan, että tajuaisi pelin rajumpia aspekteja ihan oikeasti. Onhan se rajumpi kuin moni muu samanlainen hittipeli, kuten vaikka Skyrim, mutta.. Minä en kai vain ymmärrä noita ikärajoja kun omat vanhempanikaan eivät koskaan miettineet pelien kanssa tuota..
 
"Ccc"
10 vuotias. No en kyllä antaisi 7 vanhan vielä pelata. Pelissä kielenkäyttö on hirveää, tapetaan ihmisiä huvikseen, huumeita, huoria jne. Oma 10 vuotias on ikäistään kehittyneempi ja tajuaa pelin ja oikean elämän eron niin sai luvan pelata.
 
suo siellä
[QUOTE="Ccc";30558796]10 vuotias. No en kyllä antaisi 7 vanhan vielä pelata. Pelissä kielenkäyttö on hirveää, tapetaan ihmisiä huvikseen, huumeita, huoria jne. Oma 10 vuotias on ikäistään kehittyneempi ja tajuaa pelin ja oikean elämän eron niin sai luvan pelata.[/QUOTE]

Tuossa ei ole ainakaan mitään pahempaa kuin mitä valveutuneeksi opetettu lapsi lukee tai katsoo itse uutisista/netistä. Tai kirjoista, nimim. kävi hyvin pitkän ja raastavan keskustelun Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa lukemisen ja aihepiiriin (isis yms.) selailun jälkeen lapsen kanssa.
 
Vierras
Se on aikuisten peli. Ei minusta minkäänikäisille lapsille. Meillä me vanhemmat pelaamme tuota lasten mentyä nukkumaan.
Antaisitko 7-vuotiaan katsoa toimintaelokuvaa jossa päähenkilöt tappaa huvikseen, raiskaa huoria yms? Etittäin graafinen ja raaka peli. Siis tyyliin viilletään kurkku toiselta auki ja verta pulppuaa joka paikkaan. Ei meidän lapsuudessa tuollaisia pelejä ollut.
 
viers
Jos kyljessä on K18, niin sen pitäisi jotain kelloja soitella pääkopassa... olisiko oikea ikä pelata vaikkapa se 18.... ihan villinä arvauksena. voihan se olla tosin vaikka 46 vuotiaana, mutta jostain tuo luku 18 tuli ensimmäisenä mieleeni.
 
vieraskin.
Meillä poika 14v on vinkunut tuota peliä siitä asti, kun se ilmestyi. En haluaisi ostaa. Tiedän kyllä, että kaikkilla pojan kavereillä tuo peli on. Oma poikani pelaa k18 sotapelejä, mutta en niistä ole niin kauhuissani, kun sota ei kuitenkaan ole sellaista niin kuin rikollisten tappaminen ja hakkaaminen ja muu rötöstely. Onhan nuo pelit kamalia mutta ne on nykypelejä. Itse kun pelasin lapsena commodore 64:lla gianasistersiä ja summergamesia.
 
28 vuotias. Ei tulisi mieleenkään antaa lapsen pelata.
Meillä pelaa kyllä kaikki, mutta lapsi pelaa lastenpelejä. Huorat, kidutus, huumeet.. Eiköhän siinä ole tarpeeksi syitä jättää gta:t rauhaan vielä vuosiksi.
 
"puf"
Meidän 10-v on kinunnut GTA pelejä aina. En anna luvalla pelata niitä vielä vuosiin. Setänsä luona niitä pelailee minulta "salaa" (kerran pari kuussa muutaman tunnin). Itse olen pelannut kaikki GTAt läpi eivätkä ole mielestäni sopivia lapsille. En noudata ikärajoja orjallisesti, mutta kyllä k-18 jutut ovat vielä vanhemmille kuin 10-vuotiaille.
 
V.ieras
K-18pelejä saa meillä pelata kun on täyttänyt 18v (no ei meillä kyllä oo yhtään semmosta peliä!)
Ainoa poikkeus on singstar, siinä näkyy suomipopin helmissä olevan ikäraja 12v, sitä saa laulaa 6v ja 8v ;)
 
itse pelannut
13 vuotias on mielestäni hyvä alaraja jos ymmärtää video pelin ja oikean maailman eron. Kannattaa kuitenkin harkita, koska pelissä on yksi kohtaus jossa kidutetaan ihmistä (tätä kohtausta ei voi välttää, jos pelaa pelin tarinan) Muuten pelissä ei ole mitään pakollista tappamista ilman pelin esittämää motiivia.
 
Voi kurjuus!
Tosi surullista että jotkut vanhemmat antaa alaikäisten pelata tuota peliä.:( Tekee entistä haastavammaksi meidän muiden suojella lapsiamme ko. peliltä ja perustella ja keskustella vuosikaudet aiheesta "kun kaikki muutkin saavat pelata"..
Itse työskentelen erityisnuorten parissa ja valitettavasti tämä ikärajoista piittaamattomuus ym. näkyy nuorten käyttäytymisessä. :(
 
3 lasta
Uskon lastenpsykiatri Jari Sinkkosta, joka eräässä koulutuksessa sanoi, että K-18 on K-18 ja tuossa pelissä on niin paljon kaikkea, mitä pienen/nuoren ihmisen pääkoppa ei pysty käsittelemään.

Kun täyttävät 18v, pelatkoon sitten.
 
HippuTAR
Tässä tämmönen, ei nyt liity aiheeseen varsinaisesti. Mutta hämmentävää kuinka noi innostui tappamisesta:

[video]http://www.iltalehti.fi/fiidifi/201501220144313_fd.shtml[/video]

Itse antaisin ehkä 15 vuotiaan pelata tota, tosin riippuisi lapsestakin.
 
vierailija
K18 pelin antaminen lapselle on rikos.
Jos tietää, että lapsi pelaa sitä muualle, eikä puutu siihen, on se rikos.

Saman K18 ikärajalla merkityn muun median salliminen on rikos.
 
vierailija
Mitä kavereita nykyvanhemmista on tullut vastuullisten aikuisten sijaan? Ei haluta tuottaa kaverille (= lapselle) pettymystä olla ostamatta GTA:ta. Ei sitä K18-merkintää ole leikillä laitettu kanteen, vaan ikäraja on syystäkin GTA:n kaltaisissa peleissä: huumeita, seksiä, huoria, ganstereita realistisine grafiikkoineen. K12- ja jotkut K16-pelit pitävät sisällään lievempää väkivaltaa.
 

Yhteistyössä