grillausvinkkejä possun sisäfileeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nam"

Vieras
ostin mökille maustamattoman possun sisäfileen. Tarkoitus grillata se. Meinasin vaan leikata pihveiksi, grilliin ja maustaa, vai onko muita ideoita? Lisäksi pari salaattia ja makkaraa. Pitäisikö olla vielä joku kastike? Tosin sen pitää olla kylmä, lämmitysmahdollisuuksia on vain tuo grilli.

Me nuijittiin pihvit ohuiksi niin tulee enemmän paistopintaa. Samoin marinoitiin: esim. sitruunaa, soijaa, valkosipulia, suolaa, pippuria jne.
Sitten maustevoihin jotain rasvaa, esim. oivariinia valkosipulia, paprikaa, grillimaustetta, pippuria, chiliä... nam!

Alkuperäinen kirjoittaja hyvää;23745436:
Me nuijittiin pihvit ohuiksi niin tulee enemmän paistopintaa. Samoin marinoitiin: esim. sitruunaa, soijaa, valkosipulia, suolaa, pippuria jne.
Sitten maustevoihin jotain rasvaa, esim. oivariinia valkosipulia, paprikaa, grillimaustetta, pippuria, chiliä... nam!
Ei kai sisäfilettä kuuluisi nuijia.. En tiedä varmasti, olen yleensä keskittynyt enemmän syömäpuoleen. Tämmönen mielikuva mulla kyllä on.

Leikkaa se file sellasiksi pienemmiksi paloiksi. Pilko sipuli lohkoiksi, samoin paprika, pieniä perunoita (lohkoja), maissia ja muutama valkosipulin kynsi (5-10kpl). Kääri liha pala ja sopiva määrä kasviksia folion sisään ja lorauta öljyä päälle sekä mausteita. Paista "nyytit" kypsiksi siinä grillissä.

Nam :P

tuo kuulostaakin hyvälle, että kasviksia ja possu paloiksi, tosin voisi tökkiä ne vartaisiin... Ja tuo letityskin kuulostaa hyvälle... Ja tuo että grillaisi kokonaisena... Hmm... Vaikea valinta XD

Olemme siis lähdössä mökille n.10 aikuisen voimin, ja sinne mietin ruokia. Käytössä kertisastiat ja -aterimet. "Keittiöstä" saattaa puukko löytyä, tuskin muuta...

makkaraakin tulee joo. Mutta halutaan jotain muutakin, ja tohon possuun päädyttiin. Ovat vähän niitä tavallisia muovisia järeämpiä välineitä, mutta siis muovia nekin kuitenkin.

Mä olen joskus tehnyt niin,että olen työntänyt fileen sisälle valkosipulin kynsiä ja pyöritellyt filettä yrteissä..laittanut folion sisälle ja antanut grillissä muhia.
Joskus myös valkosipulit laittanut vain sinne folion sisälle ja lisännyt sipuliakin...

[QUOTE="nam";23747593]makkaraakin tulee joo. Mutta halutaan jotain muutakin, ja tohon possuun päädyttiin. Ovat vähän niitä tavallisia muovisia järeämpiä välineitä, mutta siis muovia nekin kuitenkin.[/QUOTE]

Mun mielestä muovihepeneillä ei voi syödä kokolihaa.

Mun mielestä muovihepeneillä ei voi syödä kokolihaa.

No ei munkaan mielestäni oikeen, mutta niihin on nyt tyydyttävä. En ala roudata kotoa monen kymmenen kilometrin päähän meidän ainoita ruokailuvälineitä sen takia, että saadaan yks hiton lihaköntti syötyä. Ja mökillä niitä on max. 4kpl, joten näillä mennään. Jos kertikset ei kelpaa, syökään sormin :P

[QUOTE="nam";23748125]No ei munkaan mielestäni oikeen, mutta niihin on nyt tyydyttävä. En ala roudata kotoa monen kymmenen kilometrin päähän meidän ainoita ruokailuvälineitä sen takia, että saadaan yks hiton lihaköntti syötyä. Ja mökillä niitä on max. 4kpl, joten näillä mennään. Jos kertikset ei kelpaa, syökään sormin :P[/QUOTE]

Kyllä possun sisäfile on sen verran pehmoista, että sen saa kertiksilläkin paloiteltua. Mutta ota yksi kunnon leikkuuveitsi kuitenkin varuilta mukaan, että saat sen jaettua syöjille. Kertiksillä sitä saa kauan nyhrätä siivuiksi.

Kertokaas mites te hoidatte hygienian grillaillessanne...sitä niinku ollaan niin kokkeja ja sit räplätään niitä lihoja ja käsiä lirutetaan ehkä vähän veden alla ja eiku salaattia pilkkomaan...ja pyöritellään sillä samalla "mikä tikku kelläkin" raakaa lihaa ja kypsää ja eikun syömään.
Tätä nähnyt niin paljon että oksettaa monen kotikokin tavat...
T.Kokki ihan oikea.

[QUOTE="jeba";23748186]Kertokaas mites te hoidatte hygienian grillaillessanne...sitä niinku ollaan niin kokkeja ja sit räplätään niitä lihoja ja käsiä lirutetaan ehkä vähän veden alla ja eiku salaattia pilkkomaan...ja pyöritellään sillä samalla "mikä tikku kelläkin" raakaa lihaa ja kypsää ja eikun syömään.
T.Kokki ihan oikea.[/QUOTE]

joo muakin kiinnostais tietää tähän kysymykseen vastaus :)

No mutta jeba sähän osaat homman hyvin, ni ei muuta ku krillaamaan!

No kyllä mulla meni ruokahalut kun eräs sukulainen toi pihvit ja ei edes tienny koska ne ois valmiita (halusi siis aikoinaan itse grillata mökillä) ja sen jälkeen "pesi" pihdit vain käyttämällä hivenen veden alla ja laittoi hyllyyn. Onneksi oltiin grillattu omat jo aiemmin, mutta illalla piti pestä ne pihit uudestaan kun oli häipynyt.

[QUOTE="jeba";23748186]Kertokaas mites te hoidatte hygienian grillaillessanne...sitä niinku ollaan niin kokkeja ja sit räplätään niitä lihoja ja käsiä lirutetaan ehkä vähän veden alla ja eiku salaattia pilkkomaan...ja pyöritellään sillä samalla "mikä tikku kelläkin" raakaa lihaa ja kypsää ja eikun syömään.
T.Kokki ihan oikea.[/QUOTE]

Joo, kakkikokki ihan oikea, mullakin on keittiöpuolen koulutus.
No jospa mä kerron tähän kohtaan, että salaatit on tehty jo etukäteen kotona, niinkuin lihan palottelukin. Kotona on lihalle oma leikkuulauta, ja käsittelen aina tuollaset lihan kumihanskojen kanssa. Paikanpäällä lihan menevät grilliin ihan pihdeillä. On vähän eri tehdä ruokaa ravintolassa (missä se et sitä selvästikään tee) kuin mökkioloissa. Järki käteen ja relaa.

No minuu alkoikin lähinnä huvittamaan tuo tyyli, miten "jeba" asiansa esitti. Varmaan nyt joku kotikokki tulee tänne kertomaan että joo kyllä, ihan paska hygienia on ja kaikki ruokavieraat tulee myrkytettyä ihan tahallaan. Tottahan se on, että moni kotikokki ei tiedä hygieniasta juuri mitään, mutta jotenki jännä toi tarve saada kysyä tätä asiaa tällaisessa ketjussa missä kysytään ruokavinkkejä.
Muutkin kun oikeat kokit osaa kokata ja jopa hygienisesti.

Yhteistyössä