Greippimehusta apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja findus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

findus

Vieras
Aiheesta on varmaan puhuttu ennenkin, mutta haluaisin tietää onko vaivan arvoinen kokeilu juoda greippimehua edesauttaakseen raskautumista? Nimittäin saatan saada ihottumaa greipistä, mutta jos se oikeasti voi auttaa, niin kokeilisin. eli siis onko monellakin toiminut?

Nojaa... Keskenmenon ja kaavinnan jälkeen join greippimehua, kun jonkun uskomuksen mukaan se vahvistaa limakalvoja (kun nehän kaavitaan aika ohkaiseksi). Tulin heti uudelleen raskaaksi. MUTTA niin olen tullut joka raskauden kohdalla heti eka yrityksestä, joten en nyt hirveesti panis painoa mehulle :P

Itse kokeilkin aikoinaan samaa mutta ei se mulla toiminut. Greippimehun salaisuus piilee foolihaposta, jota saa myös apteekista vitamiinipillereiden muodossa (ainakin raskausajalle tarkoitetuissa vitamiineissa on sitä ja niiden aloittamista suositellaankin jo ennen raskaaksi tuloa).

Meillä oli yritystä takana n. 3 vuotta, takana 1 km, kohdunulkoinen, rv 5+3. Luovuttiin jo toivosta ja aloin treenata ja laihduttaa ja ruokavalioon kuului greippimehu. Tulin sitte heti raskaaksi. En tedä oliko greippimehulla osuutta asiaan.

Mun on kaikissa alkuraskauksissa tulle hirvee himo greippimehuun vaikka en sitä normaalisti juo koskaan. Join sitten kun teki mieli ja luulen että tarpeeseen join. Kroppa tiesi mitä tarvitsi :)

No jaa, normaalisti syövä ihminen ei tarvitse tukeutua vitamiinipurkkeihin.
Mutta joo, itsekin suosittelen foolihappoa. :)

Foolihapppo saa paremmin tabletista ja käsittääkseni se ei vaikuta raskautumiseen, vaan epämuodostumariskiin. Greippimehussa on aineita, jotka estävät tiettyjen maksaentsyymien toimintaa, jonka vuoksi esim. esim. keski-ikäisillä lisää rintasyöpäriskiä vähäsen säännöllisessä käytössä, koska estrogeeni ei metaboloidu silloin yhtä nopeasti (liittyisikö tähän vaikutukseen käsitys avusta raskauteen). Myös tietyt lääkeaineet eivät greippimehun kanssa metaboloidu yhtä hyvin (jonka vuoksi silloin vältettävä).

Voi toki juoda, jos on terve, mutta ei siihen erityistä syytä ole. Mielluummin monipuolisesti kasviksia, hedelmiä ja täysjyväviljaa ja silti muistaa foolihappolisän. Foolihappotasot pitää olla kunnossa raskaaksi tulemisen aikana. 400 mikrogrammaa on riittävästi.

Mä olen ymmärtänyt, että foolihappo edesauttaa raskautumisessa parantaen siittiöiden laatua sekä emättimessä muodostuvien limojen laatua, niin, että siittiöiden on helpompi uida siinä eteenpäin? Sen lisäksi foolihappo myös vähentää keskenmenon riskiä.
Ja löysin netistä vielä tietoa, että foolihappo auttaa myös ovulaatio-ongelmissa, eli parantaa raskausmahiksia myös niin :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä