Graco Autobaby

moi! meillä on tykätty autobabysta, meillä on myös gracon rattaat johon se on tosi kätsy "iskeä" =)
meillä meni tyttö siihen 9kk asti
mielestäni ehkä maxi-cosin kaukalo on mukavampi kantaa mutta autobaby on monipuolisempi :wave:
 
meillä on ollut autobaby käytössä kolmella lapsella ja on tykätty tosi paljon ,en vaihtais enää sellaseen jossa turvavyöt pitää joka kerta pujotella erikseen on niin kätevä vaan klikkasta se siihen alustaan.ja meillä myös gracon matkarattaat käytössä helppo liikkua kun autobabyn voi laittaa suoraan siihen niin ei lapsikaan herää jos tarttee vaikka kaupassa käydä.
 
Pasi
Kätevä systeemi, mutta en ottaisi kun on muoviset lukot. Erittäin huono asia, jos kolariin joutuisi. Meillä oli Britax Römer Baby Safe Plus, testivoittaja. Ainoa kaukalo, jossa on metalliset lukot. EI mene rikki törmäyksessä. Turvallisuudesta en suostu tinkimään.
 
autobabyn ainoa plussa autoliiton puolueettomissa testeissä taisi olla se että helppo kiinnittää, muuten oli aika pitkälti pelkkiä miinuksia, kun taas esim britaxilla hyvät arvosanat törmäystilanteissa, kestossa yms..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 18:36 Pasi kirjoitti:
Kätevä systeemi, mutta en ottaisi kun on muoviset lukot. Erittäin huono asia, jos kolariin joutuisi. Meillä oli Britax Römer Baby Safe Plus, testivoittaja. Ainoa kaukalo, jossa on metalliset lukot. EI mene rikki törmäyksessä. Turvallisuudesta en suostu tinkimään.
Tuollaisia väitteitä ei taas kannata omien luulojen perusteella heittää... :whistle: Siis noista lukoista...
 
^ Julia, itse asiassa tuo Pasin väittämä perustuu ihan fysiikan lakeihin. Törmäysvoiman kohdistuessa lukkoihin muovi todellakin antaa periksi helpommin kuin metalli. Vai eikö tuntuisi hullulta jos henkilöautojen turvavöissä olisi muovilukot?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 21:58 vieras kirjoitti:
^ Julia, itse asiassa tuo Pasin väittämä perustuu ihan fysiikan lakeihin. Törmäysvoiman kohdistuessa lukkoihin muovi todellakin antaa periksi helpommin kuin metalli. Vai eikö tuntuisi hullulta jos henkilöautojen turvavöissä olisi muovilukot?
No, minä en ole Julia, mutta...
Kerropas, miksi niissä sitten käytetään yleisesti muovia? Oletko perehtynyt nykyaikaisten muovien ja metallin venymä- tai muihin ominaisuuksiin? Nuo muovit eivät anna periksi törmäyksessä yhtään sen enempää kuin metallikaan, vaikka toki venymää voi syntyäkin. Se ei kuitenkaan tee niistä yhtää heikompia. Toisekseen ne ne muovilukotkin ovat hyvin usein sisäosiltaan metallia, siis niiltä osilta, joilla vyö lukitaan kiinni, ihan kuten auton turvavyötkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 22:58 Saara kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 21:58 vieras kirjoitti:
^ Julia, itse asiassa tuo Pasin väittämä perustuu ihan fysiikan lakeihin. Törmäysvoiman kohdistuessa lukkoihin muovi todellakin antaa periksi helpommin kuin metalli. Vai eikö tuntuisi hullulta jos henkilöautojen turvavöissä olisi muovilukot?
No, minä en ole Julia, mutta...
Kerropas, miksi niissä sitten käytetään yleisesti muovia? Oletko perehtynyt nykyaikaisten muovien ja metallin venymä- tai muihin ominaisuuksiin? Nuo muovit eivät anna periksi törmäyksessä yhtään sen enempää kuin metallikaan, vaikka toki venymää voi syntyäkin. Se ei kuitenkaan tee niistä yhtää heikompia. Toisekseen ne ne muovilukotkin ovat hyvin usein sisäosiltaan metallia, siis niiltä osilta, joilla vyö lukitaan kiinni, ihan kuten auton turvavyötkin.
Missä käytetään yleisesti muovia, Gracon kaukalossako? Rahan säästön vuoksi todennäköisesti, halvempi tuotanto.
Käytin ehkä väärää sanavalintaa, muovi MURTUU helpommin kuin metalli. Mistään venymästä ei ollut kyse vaan törmäysvoiman kohdistumisesta juuri noihin lukkoihin äkkipysäyksessä hyvinkin kovasti!
Tuo viimeinen lauseesi osoitti, ettet ymmärtänyt mistä puhun. En puhu lukon vastakappaleesta, joka on kovamuovipäällysteinen, eli se, johon lukkosolki työnnetään. Vaan itse soljesta, mikä autossakin on turvavyön päässä, mikä työnnetään sinne lukitsevaan osaan. Gracon Autobabyssa ne lukkoon työnnettävät soljet siis ovat muovia, mikä on selkeä ajattelemattomuus. Ei haittaa käyttöä millään lailla mutta törmäystilanteessa voisi olla kohtalokasta.
"Samasta" syystä turvaistuimia ei pitäisi käyttää yli viittä vuotta, koska muovi alkaa hapristua. Oletko kuullut viidessä vuodessa hapristuvasta metallista? Muovi on yksinkertaisesti heikompaa kuin metalli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 23:35 vieras kirjoitti:
Tuo viimeinen lauseesi osoitti, ettet ymmärtänyt mistä puhun. En puhu lukon vastakappaleesta, joka on kovamuovipäällysteinen, eli se, johon lukkosolki työnnetään. Vaan itse soljesta, mikä autossakin on turvavyön päässä, mikä työnnetään sinne lukitsevaan osaan. Gracon Autobabyssa ne lukkoon työnnettävät soljet siis ovat muovia, mikä on selkeä ajattelemattomuus.
Minäkin puutun tähän kun aloin ihmetellä tätä muoviasiaa... Kävin tarkastamassa Gracon kaukalostamme, että kyllä siellä on metallia sekä soljissa että lukossa. Solkien yläosassa on muovia, mutta oletan että metalli on päällystetty muovilla että käyttäjä saa soljista paremman otteen. Lukkoon sisälle tuleva osa on joka tapauksessa metallia. Ja myös lukon sisällä kiiltelee metalli, vaikka ulospäin ei näykään kuin muovia.
 
Noh
Lukoista viis, onhan Britaxinkin testivoittajakaukalo kauttaaltaan muovista valmistettu, joten "hapristuu" ihan yhtä nopeasti. Kumma juttu, että meidän auto on jo 10 vuotta vanha ja edelleen kojelaudat ym. ehjinä... vaikka muovia nekin :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 19:38 Noh kirjoitti:
Lukoista viis, onhan Britaxinkin testivoittajakaukalo kauttaaltaan muovista valmistettu, joten "hapristuu" ihan yhtä nopeasti. Kumma juttu, että meidän auto on jo 10 vuotta vanha ja edelleen kojelaudat ym. ehjinä... vaikka muovia nekin :LOL:
Just joo. Olipa loistava argumentti....
Kaukalon runko ei pidä lasta paikallaan, vaan vyöt. Käy vähän opiskelemassa asioita, niin opit että törmäysvoima kohdistuu lapseen ja sitä myötä vöihin ja lukkoihin. Maalaisjärki hohoiiii!!
 
Lisäyksenä äskeiseen, että auton kojelauta ja turvakaukalon runko ei ole todellakaan samaa materiaalia, minkä tietää tyhmäkin.
Soitapa Liikenneturvaan ja kysypä, täytyykö 5 vuotta käytössä olleet turvaistuimet hävittää. ;)
 
Oon täs kolmisen vuotta seurannu noita turvakaukaloiden törmäystestejä niin muistaakseni gracon turvakaukalon kiinnityksessä haukuttiin että kolari tilateessa koko systeemi on liian jäykkä. Ymmärsin asian niin että se ei anna tapeeksi periksi törmäyksessä vaan näin isku kohdistuu lapseen kovemmin kuin turvavöillä kiinnitetyissä kaukaloissa, jotka antavat kolarikuvien mukaan aika paljonki periksi. Kätevä keksintö kyllä on ja itsekin mietin aikanaan gracon ostoa sen vuoksi että lapsen kasvaessa kun häntä ei jaksa enää kaukalossa kantaa olisi kätevää kun ei tarvitsis irottaa kuin yhdet turvavyöt, mutta päädyin kuitenkin sittenkin britaxin römer safeen. Oletko seurannut onko kaikki britaxin kaukalot yhtä leveitä? meillä oli ennen britax rock a tot ja se oli myös hyvä ja turvallinen, tuli käytännössä kokeiltua pienessä kolarissa.
 
Jkl
^ Olet varmaan lukenut väärin. Britaxin kaukalot ovat olleet testivoittajia joka ikisessä testissä kuutena tai kahdeksana vuonna peräkkäin.
Ennen Britax Römer Baby Safea oli Britaxin Rock-a-tot testivoittaja monena vuonna! Ja nyt tuo Baby Safe on voittanut jo kahtena vuonna peräkkäin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 22:56 Jkl kirjoitti:
^ Olet varmaan lukenut väärin. Britaxin kaukalot ovat olleet testivoittajia joka ikisessä testissä kuutena tai kahdeksana vuonna peräkkäin.
Ennen Britax Römer Baby Safea oli Britaxin Rock-a-tot testivoittaja monena vuonna! Ja nyt tuo Baby Safe on voittanut jo kahtena vuonna peräkkäin.
Ilmeisesti sitten minäkin olen lukenut väärin, sillä jätimme tuon Rocka-a-totin aikoinaan ostamatta juuri siksi, ettei pärjännyt testeissä... :whistle: Nooh, testejä löytyy joka lähtöön ja jokaisessa painotetaan eri asioita. Yksikään Suomessa myytävä istuin ei ole huono, sillä jokainen on hyväksytty malli. Käyttömukavuudessa jne. on eroja huomattavasti enemmän kuin varsinaisessa istuimen turvallisuudessa. Toki esim. kiinnityksen helppous vaikuttaa välillisesti istuimen turvallisuuteen.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/turvalaitteiden_eurotestaus.php?pub=690&title=&language=1035&siteId=2&desktop=
Tuolta muuten löytyy testi, jossa rock-a-tot ja autobaby ovat saaneet ihan yhtä hyvät/huonot pisteet... :whistle: ;)
 

Yhteistyössä