Graavilohesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokki

Vieras
Onko liian aikaista ostaa tänään lohi ja suolata se huomenna? Ja jos tänään ostan noin 6kg kinkun niin jätänkö sen jo huoneenlämpöön sulamaan vai viileäkaappiin?

En oo mikään asiantuntija, mutta mun mielestä on kyllä liian aikasta suolata lohi jo nyt, jos sitä jouluks aattelit ja haluat sen säilyvän joulunpyhät. Mä en ainakaan söis enää jouluna... Äitini suolaa mulle, ja sanoo aina että se säilyy n. 5vrk hyvänä, ja siihen luotan, tai ei ainakaan oo mitään koskaan tullu. ja saattaahaan se pidempäänkin säilyä, mutta mä en tosiaan söis, kala on kuitenkin aina tosi riskialtas elintarvike.

jos pidät sen ihan jääkaapissa niin on mun mielestä liian aikaista.

Mä tein niin että suolasin jo viimeviikolla. laitoin sen fileen kolmeen osaan. Suolat yms pintaan. Vuorokaudeksi jääkaappiin.
Sitten puhdistin pinnat ja pakkaseen.

Se kuitenkin sulaa tosi nopeaan ja on hyvää vähän jäisenäkin. Helpompi leikatakkin niin. Ja kun ovat pienempiäkin paloja niin voi ottaa yhden palan kerrallaan pakkasesta.

Noin mie olen aina tehnyt ja hyvää on tullut.

Mutta jos säkin teet niinkuin minä eli käytät pakkasen kautta niin hyvin voit suolata jo nyt.

Ilman pakastusta suolaisin joulupöytään aikaisiin maanantaina, tiistai aamunakin kerkeisi vielä hyvin.

Kinkku jääkaappiin sulamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
jos pidät sen ihan jääkaapissa niin on mun mielestä liian aikaista.

Mä tein niin että suolasin jo viimeviikolla. laitoin sen fileen kolmeen osaan. Suolat yms pintaan. Vuorokaudeksi jääkaappiin.
Sitten puhdistin pinnat ja pakkaseen.

Se kuitenkin sulaa tosi nopeaan ja on hyvää vähän jäisenäkin. Helpompi leikatakkin niin. Ja kun ovat pienempiäkin paloja niin voi ottaa yhden palan kerrallaan pakkasesta.

Noin mie olen aina tehnyt ja hyvää on tullut.

Mutta jos säkin teet niinkuin minä eli käytät pakkasen kautta niin hyvin voit suolata jo nyt.

Ilman pakastusta suolaisin joulupöytään aikaisiin maanantaina, tiistai aamunakin kerkeisi vielä hyvin.

Kinkku jääkaappiin sulamaan.

Kiitos!

Yhteistyössä