Googletin vähän tuota Amorionia mielenkiinnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhhu

Vieras
4veelle siis määrättiin sitä korvatulehdukseen ja kuurin viidentenä päivänä alkoi tulla näppyjä. TÄällä on kuitenkin vesirokkoa liikkeellä niin en osannut yhdistää sitä lääkkeeseen ja kuuri mentiin loppuun.

Eilen selvisi, että kyse ei olekaan vesirokosta tai mistään muustakaan rokosta vaan lääkeainereaktiosta. Googlella selvisi äsken, että ei ole edes harvinainen reaktio tuohon Amorioniin. :/ Lisäksi kuulin, että Amorion on surkea lääke korvatulehduksiin muutenkin. :( Täällä on eräs todella loistava yksityinen korvalääkäri, joka on sanonut että mikään A:lla alkava ei ole hyvä korvatulehduksiin. Valitettavasti hän ei ollut viime viikolla paikalla, kun olisin tytön vienyt sinne ja jouduimme terveyskeskukseen. Tältä oltaisiin säästytty, kun olisi päässyt sinne yksityiselle.

Tyttö nukkuu vielä, mutta saas nähdä miltä näyttää tänään... Eilen hävisi onneksi jo kasvoista ne voimakas punoitus ja nypyt, mutta muu kroppa on varpaisiin asti täynnä sitä näppyä. Tyttö ei valitettavasti anna ottaa kunnon kuvaa itsestään ja minulla on vain jotain kuvia missä näkyy hiukan ihoa, mutta siis aivan piukassa näppyä. Ehkä se jotain nokkosrokkomaista ihottumaa on. Lääkäri ei eilen puhunut nokkosrokosta vaan lääkeainereaktiosta ja näytti minulle kuvia tämän kyseisen lääkkeen aiheuttamista reaktioista ja ne oli kuin tytöstämme otettuja. :/

Mä olen hoidattanut monet korvatulehdukset Amorionilla, joten ei se mikään huono lääke ole. Ja meilläpäin sitä määrää kyllä niin yksityisellä-, kuin julkisellakin sektorilla työskentelevät lääkärit.

Eikö ihmiset tajua sitä että moni julkisella puolella työskentelevä lääkäri toimii myös yksityisellä puolella? Meinaan kun ne yksityisen puolen tohtorit nostetaan aina niin jalustalle.

Mekin käytiin lapsen kanssa julkisella puolella allergiaepäilyjen vuoksi ja moni kehoitti menemään yksityiselle. Miksi ihmeessä, kun tuo sama heppu toimii kolmessa eri yksityisessäkin paikassa ihan allergiakeskusta myöden. Eiköhän se hoito ihan samantasoista ole riippumatta siitä missä osoitteessa ko. läääkäri sinä päivänä istuu.

Harmi että tyttönne reagoi lääkkeeseen ja pikaiset paranemiset hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä olen hoidattanut monet korvatulehdukset Amorionilla, joten ei se mikään huono lääke ole. Ja meilläpäin sitä määrää kyllä niin yksityisellä-, kuin julkisellakin sektorilla työskentelevät lääkärit.

Eikö ihmiset tajua sitä että moni julkisella puolella työskentelevä lääkäri toimii myös yksityisellä puolella? Meinaan kun ne yksityisen puolen tohtorit nostetaan aina niin jalustalle.

Mekin käytiin lapsen kanssa julkisella puolella allergiaepäilyjen vuoksi ja moni kehoitti menemään yksityiselle. Miksi ihmeessä, kun tuo sama heppu toimii kolmessa eri yksityisessäkin paikassa ihan allergiakeskusta myöden. Eiköhän se hoito ihan samantasoista ole riippumatta siitä missä osoitteessa ko. läääkäri sinä päivänä istuu.

Harmi että tyttönne reagoi lääkkeeseen ja pikaiset paranemiset hänelle.

Kyllä minä TAJUAN että ne tekee töitä myös julkisella. Tosin tämä kyseinen lääkäri ei kylläkään tee ja on tosiaan suomen huippuja alallaan eli en pätkääkään kyseenalaista hänen sanomisiaan. Kaksi kertaa on esikoisella ollut korvatulehdus ja olemme käyneet siellä ja on määrännyt eri lääkkeen. Viime viikolla ei tosiaan päästy sinne ja koko ajan tuo Amorion tuntui kehnolta. Tein tänne viime viikolla avauksiakin, kun mietin että onko antibiootti väärä kun ei tunnu toimivan. Aiemmin esikoisella korvatulehdukset lähteneet heti selkeästi paranemaan, mutta tuo takkusi... Harmi etten sitten enää tajunnut yhdistää tuota lääkeainereaktioksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jatkoitko kuitenkin kuurin loppuun?

Jatkoin. Se loppui tiistaina. En tosiaan osannut yhdistää sitä reaktiota lääkeaineeseen, koska kuten sanottua niin olin jo odotellutkin vesirokkoa saapuvaksi niin oletin ilmanmuuta sen olevan sitä.

Mulla on ollut vasta aikuisiällä korvatulehdus: sain siihen Amorion kuurin, ja mulle tuli paha ihottuma :( jatkoin kuurin loppuun, kun soitin lääkärille ja kysyin asiasta: hän sanoi,että jos tulee hengitysongelmia,sitten pitää lopettaa! Mutta suosittelen soittamaan lääkärille. Jos kyseistä kuuria määrätään joskus uudelleen, kannattaa nyt tulleista oireista kertoa lääkärille..

Chef, sillä on todellakin merkitystä, missä se lääkäri ko. päivänä istuu. Koska täällä ei esim. tk:ssa ole samoja korvien tutkimukseen käytettäviä laitteita, eikä ole keskussairaalassakaan ja kyllä se vaan karu totuus on meilläpäin ainakin että mitä enemmän maksat, sen parempaa palvelua ja nopeutta saat. Meidän erikoiskorvalääkäri, jolla lapset käytetään, ei onneksi ole tkssa työskentelevä.

Ja tuo on totta että meillä ei yhdelläkään lapsella ole amorion koskaan purrut joten olen pistätyttänyt kiellon lapsille tk:hin (jos joskus sinne jostain syystä joudutaan ensihätiin) että amorionia ei saa määrätä. Mutta sehän se lääke on millä ne aloittaa, yleisin ja lievin antibiootti, harmi kun ei ne vaan tajua siellä katsoa lapsen potilaskertomusta että 5v korviaan sairastaneelle on turha määrätä amorionia ja lapselle, jonka tulehdukset hoidetaan tipoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jatkoin. Se loppui tiistaina. En tosiaan osannut yhdistää sitä reaktiota lääkeaineeseen, koska kuten sanottua niin olin jo odotellutkin vesirokkoa saapuvaksi niin oletin ilmanmuuta sen olevan sitä.

Ok. Itsellä kun tuli tetrasykliinistä allerginen reaktio niin ei kyllä tullut mieleen ottaa enää yhtään pilleriä. Mutta mistäpä noita aina tietää mistä johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Chef, sillä on todellakin merkitystä, missä se lääkäri ko. päivänä istuu. Koska täällä ei esim. tk:ssa ole samoja korvien tutkimukseen käytettäviä laitteita, eikä ole keskussairaalassakaan ja kyllä se vaan karu totuus on meilläpäin ainakin että mitä enemmän maksat, sen parempaa palvelua ja nopeutta saat. Meidän erikoiskorvalääkäri, jolla lapset käytetään, ei onneksi ole tkssa työskentelevä.

Ja tuo on totta että meillä ei yhdelläkään lapsella ole amorion koskaan purrut joten olen pistätyttänyt kiellon lapsille tk:hin (jos joskus sinne jostain syystä joudutaan ensihätiin) että amorionia ei saa määrätä. Mutta sehän se lääke on millä ne aloittaa, yleisin ja lievin antibiootti, harmi kun ei ne vaan tajua siellä katsoa lapsen potilaskertomusta että 5v korviaan sairastaneelle on turha määrätä amorionia ja lapselle, jonka tulehdukset hoidetaan tipoin.

Tottakai on eroa joo, vaikka olisi sama lääkärikin. Potilaaseen käytettävä aika on ihan eri luokkaa yksityisellä kuin tk:ssa. Kyllä rahalla palvelua saa, seon vissi ja varma. Onko Chef käynyt koskaan yksityisellä? Koiran eläinlääkärillä käyttämisessäkin on ero kuin yöllä ja päivällä, kun menee yksityiselle. Ja onhan se välineistökin ihan eri luokkaa.

Ja ennenkaikkea yksityisellä yleensä pääsee sille samalla lääkärille kokoajan kun tkssa on milloin mitäkin heitukkaa ja kaikenmaailman kandeja, ainakin täällä. Minä maksan mielelläni siitä ilosta ettei mun tartte selittää lasten korvajuttuja aasta ööhön joka kerta uudelle ihmiselle ja tietynlainen luottamuskin on syntynyt lasten ja tämän erikoiskorvalääkärin välille kun siellä on käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Ok. Itsellä kun tuli tetrasykliinistä allerginen reaktio niin ei kyllä tullut mieleen ottaa enää yhtään pilleriä. Mutta mistäpä noita aina tietää mistä johtuu.

No en minäkään olisi jatkanut, jos tosiaan olisin osannut edes miettiä moista. :(

Ja ennenkaikkea yksityisellä yleensä pääsee sille samalla lääkärille kokoajan kun tkssa on milloin mitäkin heitukkaa ja kaikenmaailman kandeja, ainakin täällä. Minä maksan mielelläni siitä ilosta ettei mun tartte selittää lasten korvajuttuja aasta ööhön joka kerta uudelle ihmiselle ja tietynlainen luottamuskin on syntynyt lasten ja tämän erikoiskorvalääkärin välille kun siellä on käytetty.

Minusta tuntuu, että julkisella se suhtautuminen potilaisiin on aina kovin nuivaa. Siis joku tökkii aina. Viimeksi, kun jouduin keskussairaalassa käymään kuopuksen kanssa silmälääkärilläkin niin lääkäri suhtautui jotenkin helvetin nuivasti ja kuivasti minuun ja kysymyksiini. Kun taas kävin yksityisellä silmälääkärillä niin tämä vielä lopuksi varmisti, että eihän ole enää mitään mielenpäällä ja vastasi hyvin vuolaasti kaikkiin esittämiin kysymyksiini eikä antanut ymmärtää, että kysymykseni on rasittavia ja typeriä tms.

Ja koskaan en ole julkisella törmännyt siihen, että lääkäri inhimillistäisi itseään eli kertoisi jotain itsestään, omista kokemuksistaan tai omista lapsistaan esim. Tai että kysyisi vähän enemmän jotain minusta ja perheestäni. Yksityisellä lääkärit monesti avautuu ihan eri tavalla ja se luo minusta ihan erilaisen siteen, kun se lääkäri toteaa että "näitä samoja asioita on meidänkin lapsen kanssa joskus pohdittu" tai että "onkos sinulla paljonkin lapsia kotona" jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhu:
4veelle siis määrättiin sitä korvatulehdukseen ja kuurin viidentenä päivänä alkoi tulla näppyjä. TÄällä on kuitenkin vesirokkoa liikkeellä niin en osannut yhdistää sitä lääkkeeseen ja kuuri mentiin loppuun.

Eilen selvisi, että kyse ei olekaan vesirokosta tai mistään muustakaan rokosta vaan lääkeainereaktiosta. Googlella selvisi äsken, että ei ole edes harvinainen reaktio tuohon Amorioniin. :/ Lisäksi kuulin, että Amorion on surkea lääke korvatulehduksiin muutenkin. :( Täällä on eräs todella loistava yksityinen korvalääkäri, joka on sanonut että mikään A:lla alkava ei ole hyvä korvatulehduksiin. Valitettavasti hän ei ollut viime viikolla paikalla, kun olisin tytön vienyt sinne ja jouduimme terveyskeskukseen. Tältä oltaisiin säästytty, kun olisi päässyt sinne yksityiselle.

Tyttö nukkuu vielä, mutta saas nähdä miltä näyttää tänään... Eilen hävisi onneksi jo kasvoista ne voimakas punoitus ja nypyt, mutta muu kroppa on varpaisiin asti täynnä sitä näppyä. Tyttö ei valitettavasti anna ottaa kunnon kuvaa itsestään ja minulla on vain jotain kuvia missä näkyy hiukan ihoa, mutta siis aivan piukassa näppyä. Ehkä se jotain nokkosrokkomaista ihottumaa on. Lääkäri ei eilen puhunut nokkosrokosta vaan lääkeainereaktiosta ja näytti minulle kuvia tämän kyseisen lääkkeen aiheuttamista reaktioista ja ne oli kuin tytöstämme otettuja. :/

Mun poika sai pari vuotiaana kanssa tosta samasta lääkkeestä kroppansa täyteen pientä näppyä.

[quote="ap
Ja koskaan en ole julkisella törmännyt siihen, että lääkäri inhimillistäisi itseään eli kertoisi jotain itsestään, omista kokemuksistaan tai omista lapsistaan esim. Tai että kysyisi vähän enemmän jotain minusta ja perheestäni. Yksityisellä lääkärit monesti avautuu ihan eri tavalla ja se luo minusta ihan erilaisen siteen, kun se lääkäri toteaa että "näitä samoja asioita on meidänkin lapsen kanssa joskus pohdittu" tai että "onkos sinulla paljonkin lapsia kotona" jne jne. [/quote]

Meillä taas tuo meidän yksityisomalääkäri varaa AINA jonkun pienen extrajutun meidän lapsille (hoitaa pääasiallisesti muuten aikuisia) jos näkee ajanvarauslistasta että joku heistä on tulossa vastaanotolle. Ja antaa sen kaksistaan, sehän on lapselle iso juttu, ihan erilainen kun joku tk:n yleisestä tarrakiposta jaettu tarra.

Tottakai on eroa joo, vaikka olisi sama lääkärikin. Potilaaseen käytettävä aika on ihan eri luokkaa yksityisellä kuin tk:ssa. Kyllä rahalla palvelua saa, seon vissi ja varma. Onko Chef käynyt koskaan yksityisellä? Koiran eläinlääkärillä käyttämisessäkin on ero kuin yöllä ja päivällä, kun menee yksityiselle. Ja onhan se välineistökin ihan eri luokkaa.

On Chef käynyt monasti yksityisellä ja Chefin koirat ja kissat ovat käyneet kymmeniä kertoja yksityisellä.

Ja mun pitää varsinkin noiden eläinten kohdalla kyllä sanoa että mä vien ne ehdottomasti mieluummin tuohon naapurikaupungin eläinlääkärille, kuin yhdellekään yksityiselle. Meillä on nyt nimittäin omasta mielestäni maailman paras eläinlääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhu:

Mun poika sai pari vuotiaana kanssa tosta samasta lääkkeestä kroppansa täyteen pientä näppyä.

Joo sellaista näppyä tuokin tyttö tuli täyteen, kasvoista varpaisiin asti, isompaa ja pienempää näppyä. Ja parin päivän päästä lehahti posket ihan punaisiksi ja sitten aloinkin pohtia että ei taidakaan olla vesirokkoa. Täällä oltiin varmoja, että seon parvoa mutta minusta se ei sopinut siihenkään joten menin lääkärille.

meillä oli tytöllä just myös amorion kuuri korvatulehdukseen, näppyinen oli hänkin.. ja mietin kyllä auttaako kuuri kun kaks eka yötä kuurin aloittamisesta helpotti, kolmas yö taas huudettiin. sitten mentiin buranan voimalla yöt kuuri loppuun. nyt on kaks yötä kuurin loppumisesta, toistaiseksi nukuttu. toivotaan että auttoi.

Meillä tuli Amorionista hirveä reaktio vasta kolmannen kuurin jälkeen, jotka siis syöty 1,5v aikana (tarkkaa väliä en muista). Ja tyttö oli aivan hirveän näköinen! Enkä aluksi osannut itsekään yhdistää lääkkeeseen, mutta lääkäri sanoi että selvä lääkeaineallergia, ei siis enää penisilliiniä (amoksisilliiniä) meidän neidille. Saatiin silloin Prednisonia tabletteina ja Atarxia lisäksi, sillä lähti haalistumaan...

Kuulkaas mammat kun mistä tahansa lääkkeestä voi tulla reaktio, ja jos ei korvasta oteta bakteeriviljelyä niin ei voida tasan tarkkaan tietää mikä kuuri puree mihinkin bakteeriin.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Kuulkaas mammat kun mistä tahansa lääkkeestä voi tulla reaktio, ja jos ei korvasta oteta bakteeriviljelyä niin ei voida tasan tarkkaan tietää mikä kuuri puree mihinkin bakteeriin.

Kuules mamma, kun sitä olisi lääkäriltä silti ihan asiallista mainita että tuo on yleisesti allergisoiva. Minäkin sanoin, että lapsi ei ole antibiootteja syönyt joten en tiedä mahdollisista allergioista niin lääkäri ei kommentoinut mitenkään. Olisi sanonut, että kannattaa olla tarkkana ja maininnut että mitä oireita voi tulla ja millä aika välillä. Ja kyllä ontiedossa, että mikä tahansa lääke voi aiheuttaa reaktioita mutta jos on kyseessä yleisesti allergisoiva niin juttu on eri.

Ja tämä on kyllä totta mutta meilläpäin tk:ssa eivät ota viljelyjä, aniharvoin (ja sekin yleensä väärin otettu että vaikka korva valuis solkenaan mätää, viljely on niin väärin otettu että tuloksena on normaalia ihon flooraa) vaan määräävät suinpäin tuon amorionin "koska sitä määrätään ensisijaisesti aina ensimmäisenä".

Ja tämä on kyllä totta mutta meilläpäin tk:ssa eivät ota viljelyjä, aniharvoin (ja sekin yleensä väärin otettu että vaikka korva valuis solkenaan mätää, viljely on niin väärin otettu että tuloksena on normaalia ihon flooraa) vaan määräävät suinpäin tuon amorionin "koska sitä määrätään ensisijaisesti aina ensimmäisenä".

Toisaalta on ihan hyväkin että ei heti isketä sitä laajakirjoista antibioottia, vaikka se onkin tehokkaampia - toistaiseksi. Kohta eivät nekään tehoa, jos aina määrätään suoraan vaikka Zithromaxia korvatulehdukseen.

Kuules mamma, kun sitä olisi lääkäriltä silti ihan asiallista mainita että tuo on yleisesti allergisoiva. Minäkin sanoin, että lapsi ei ole antibiootteja syönyt joten en tiedä mahdollisista allergioista niin lääkäri ei kommentoinut mitenkään. Olisi sanonut, että kannattaa olla tarkkana ja maininnut että mitä oireita voi tulla ja millä aika välillä. Ja kyllä ontiedossa, että mikä tahansa lääke voi aiheuttaa reaktioita mutta jos on kyseessä yleisesti allergisoiva niin juttu on eri.

No se on ihan sama mikä lääke, ja erityisesti antibiootti, on käytössä niin pitää tarkkailla mahdollisia sivuvaikutuksia ja allergisia reaktioita. Tämä varmaan lukis myös siellä lääkkeen pakkausselosteessa.

Ja se lääkeaine-allergia voi puhjeta yhtäkkiä vaikka olis syönyt samaa antibioottia jo vaikka 3 kuuria.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen harmaana:

Toisaalta on ihan hyväkin että ei heti isketä sitä laajakirjoista antibioottia, vaikka se onkin tehokkaampia - toistaiseksi. Kohta eivät nekään tehoa, jos aina määrätään suoraan vaikka Zithromaxia korvatulehdukseen.

Tämäkin on ihan totta, parempi tietysti näin päin mutta tosi harvoin esim. korvakierrelapsella amorion tehoaa, sitten taas esim. amoxin (jos muistan nimen oikein) on tehokkaampi amorionista ja se voi purra jo. Harmi kun eivät ota viljelyjä, etenkin jos/kun korva selvästi vuotaa, pääsis monesta turhasta kuurista tai käyttäisivät tippoja paikallishoitona.

Kuules mamma, kun Amorion tosiaan on semmonen joka on ihan todettu aiheuttavan monille allergiaa.

Yhteistyössä