Gluteenittomia ruokaohjeita ja keliakian oireita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olisko kellään tietoa, että mistä kannattais hakea gluteenittomia ruoka/leivontaohjeita? Googlen kautta joo löytyy jotain, mutta mikähän olis paras paikka? Mulle itelleni tää on nyt niin uus juttu, että tarttisin hiukan apuja. Lapsista suurin osa on ollut pienenä viljattomalla, mutta ite oon nyt vasta aikuisena ruvennu miettimään viljojen sopivuutta. Tänä keväänä oon ruvennu kiinnittämään niin huomiota tuohon syömiseen, koska joka kerta syötyäni olo on kauhee. En ole viimeisen parin viikon aikana syöny kauheesti mitään... :/ Muutaman kilon on painokin tippunut (se nyt ei kesää ajatellen oo huono juttu..;)). Oireina mulla on ollut ihan kauheet ihottumat jaloissa ja kutina on kauhea, syömisen jälkeen kun vähänkin liikkuu, niin rupee hengästyttämään tosi paljon (tää ihan tosi kummallinen vaiva!!) ja tän oireen oon huomannu tulevan ainoastaan viljojen syömisen jälkeen. Myös sit väsymyksen takia tulee rytmihäiriöitä. Rytmihäiriöt nyt voi tulla minkä asian takia tahansa, mutta jännästi liittyy tuohon samaan juttuun. Onko muilla ollut millaisia oireita ennen kun keliakia todettu? Toivottavasti joku osaa mulle vastailla! :)

googlettamalla ja kokeilemalla, niitä minä olen käyttänyt. eri glut. leivontablogeja on mm. mantan kyökki ja gluteenitonta leivontaa. keliakialiiton sivuilta löytyy kans jotain. itse menisin kyllä lääkärille ja otattaisin verikokeet, keliakiavasta-aineet siitä.

Keliakialiiton sivuilta kannattaa katsoa ruokaohjeita.
Mutta tiesithän sen, että omapäisesti ei gluteenittomalle ruokavaliolle kannata ryhtyä koska silloin saattaa se keliakia jäädä toteamatta lääkäreiltä.

Ensiksi lääkäriin, testit ja tulokset ja sen jälkeen vasta ruokavaliomuutos.

Kiitos jossu viestistäsi! :)

Mä kävin eilen otattamassa nuo verikokeet, mutta siihen mahatähystykseen en kyllä halua lähtee. Aloitin tänään kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota. Juttelin labratädin kanssa ja hän sanoi, että vaikka missään ei mitään näkyis, niin silti ne viljat ei välttämättä sovi. Ja kyllähän sitä kroppa rupee ihan luonnostaan hylkimään sitä, mikä ei sovi. Niin mulla kävi maidonkin kanssa, aluksi pystyin käyttämään Hyla-tuotteita, mutta nyt nekin ruvennu tökkimään. En pysty enään syödä muita, kun laktoosittomia. Onneksi sentään edes niitä! :) Aika sen nyt sit näyttää, että mikä sopii ja mikä ei.

Ap

Kiitos myös KiiaJaVille! :)

Joo, tiesin ton, että ensin täytyy ne kokeet tehdä ennenkun voi aloittaa ruokavaliota. Mä vaan en suostu siihen mähätähystykseen, niin siksi ajattelin tuon verikokeen jälkeen aloittaa sen. Nyt kaksi viikkoa katselen, että muuttuuko olo yhtään paremmaksi. Tuo hirmuinen kutina jaloissa ja ihottumat ei kyllä oo kauheen kivat... Mutta kaikkien näiden oireiden kanssa oon jo niin tottunut elämään! :) En edes aiemmin ole tullut ajatelleeksi asiaa... Oon laittanu tuon hengästymisen verensokereiden heittelyn piikkiin, kun sitäkin täältä löytyy... Mutta kun jätin sokerit tosi vähälle, eikä oireet hävinny, niin selkeesti yhdistän sen viljoihin. Iltaisin on myös maha ihan kauhean turvoksissa, kun leipää on tullut syötyä. Tänä aamuna ei ollut yhtään hengästynyt olo, kun söin riisikakkuja... Katotaan kuinka tässä hommassa käy!

Vielä tuli mieleen, että miten voi korvata mannaryynit vispipuurossa? Kun se on sellainen, mistä ite tykkään tosi paljon ja olis kiva sitä joskus tehdä...

Ap

Farinalla on Karkea riisijauho, mikä on vastaavan oloista kuin mannaryynit. Tulee tosi hyvää puuroa ihan myös veteen keitettynä. Löytyy sieltä kaupan hyllyltä missä on muutkin gluteenittomat tuotteet.

Kuulostaa ihokeliakialta, mun isällä on se ja oireili samalla tavalla. Mutta kurjaa kuin se onkin, niin jos meinaat sen ateriakorvauksen saada KELAlta niin siihen pitää olla se tähystyksenkin tulokset, vaikka olisikin ihokeliakia se varsinainen diagnoosi.

Kiitos paljon tiedosta!! :)

Mä kävin jo ostamassa noita Farinan karkeita riisijauhoja. Vispipuuro on niin mun lempparia, että se oli oikeastaan ainoa, mitä surin tässä kokeilussani. ;) Ihanaa, kun löytyi korvaava! Toki nykyään löytyy niin tosi paljon kaikkia mahdollisia, silläkin mä ajattelin, että vähän kyselen, että osaan hakea niitä.

Joo, toi on totta, että sitä korvausta ei Kelasta saa... Mä nyt kokeilen tätä ja saahan sen mahansa taas takaisin sellaiseksi palloksi, jos uudestaan ne viljat alottaa... ;) Ja ilmeisesti muutkin oireet. Nuo ihottumat kyllä ei ihan pienen käytön jälkeen palaudu... Mutta katotaan miltä tää rupee näyttämään! :)

Mullo on testattu keliakia verestä ja se testi ainakin näytti ettei sitä ole. Ihottumaa kuitenkin tulee käsiin ja taipeisiin, maha lopettaa toimimisen ja on helvatun kipeä, pahaa oloa yms.
Mutta epäilen että olis enemmänkin vilja-allergiaa ja nimenomaan vehnä ja ruis.

Yhteistyössä