gluteeniton kakkupohja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pienenhetken

Aktiivinen jäsen
11.09.2005
17 073
0
36
voinko tehä gluteenittoman kakun ihan normaalin kakkupohjan ohjeella muuttamalla vaan tavalliset jauhot gluteenittomiin?ja tuleeko niitä ihan saman verran? :whistle: :ashamed:

entäs sitten,olisko jollain jotain takuuvarmasti onnistuvaa ohjetta? :D sellanen joka nousee ihan varmasti? :D

Täytekakun pohjaan ei varmaan tarvi kuin perunajauhoja. Mutta jos kuivakakkua teet niin luulen et tulee parempaa jos käytät niitä gluteenittomia jauhoja. Ja sama määrä kuin vehnäjauhoja pitäis laittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:22 Faerie laiskana kirjoitti:
Mulla on kotisivuilla gluteenittomien leivonnaisten ohjeita, käypä katsomassa: www.freewebs.com/littlehobbits
kivat sivut ja hyviä ohjeita :p
tuleeko muuten tosta kakkupohjasta sellanen iso vuoka?vai pitäiskö tehä kaksinkertanen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:32 pienenhetken kirjoitti:
\
Mulla on kotisivuilla gluteenittomien leivonnaisten ohjeita, käypä katsomassa: www.freewebs.com/littlehobbits
tuleeko muuten tosta kakkupohjasta sellanen iso vuoka?vai pitäiskö tehä kaksinkertanen?

Mulla on kakkuvuoka suunnilleen 24cm halkaisijaltaan. Siihen menee hyvin tuo 4 munan pohja.
Jos vieraita on tullut paljon, niin teen kaks pohjaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:37 Faerie laiskana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:32 pienenhetken kirjoitti:
\

Mulla on kakkuvuoka suunnilleen 24cm halkaisijaltaan. Siihen menee hyvin tuo 4 munan pohja.
Jos vieraita on tullut paljon, niin teen kaks pohjaa.

Niin ja kiitos =)
Laitan jossain vaiheessa lisää ohjeita, kunhan jaksan alkaa naputella.

muistathan ettet voi tehdä gluteenitonta samaan ns. käytettyyn, missä oot aikaisemmin tehny normit. koskaan ei ole niin puhdas ettei vois olla varmaa ettei keliaakikko sais oireita...

huomioithan sitten että mihinkään aineosaan ei oo saanu joutua tavallista jauhopölyä, anopille leipoessa mä yleensä joudun ostamaan leivinjauheet sun muut uusiksi kun olen niitä käyttäessä vehnäjauhoja pöllyytellyt :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:39 wiisas kirjoitti:
muistathan ettet voi tehdä gluteenitonta samaan ns. käytettyyn, missä oot aikaisemmin tehny normit. koskaan ei ole niin puhdas ettei vois olla varmaa ettei keliaakikko sais oireita...
juu eri vuoka on :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:41 whatever kirjoitti:
huomioithan sitten että mihinkään aineosaan ei oo saanu joutua tavallista jauhopölyä, anopille leipoessa mä yleensä joudun ostamaan leivinjauheet sun muut uusiksi kun olen niitä käyttäessä vehnäjauhoja pöllyytellyt :)
kyllä huomioin ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:48 Kata-76 kirjoitti:
Ja että et käytä tavallisia korppujauhoja kakkuvuoan jauhottamiseen (jos jauhottamista ylipäätänsä harrastat)...
Millä sitten voi jauhottaa? Ei ole tullut mieleenkään kyllä tuo ettei korppujauhoilla voi :ashamed:
Mä teen likoille Barbie-kakun synttärijuhliin, ja mun äiti on keliaakikko joten pitäis tehdä kakku gluteenittomaksi. Kai se onnistuu niillä glut.jauhoilla..... :whistle:

mä en jauhota ollenkaan...
nyt laitoin koevedoksen uuniin ja (tyhmä minä,tyhmä minä :headwall: ) ajattelin heti tehä kaksinkertasen koska toi mun vuoka on tosi iso :whistle: no,eihän se kaikki mahtunu sinne ja vaikka koitin jättää vajaaksi niin näyttää nyt jo (ollu uunissa 10min) että yli tulee ja komeesti :headwall: onneksi päätin tehdä ensin tämmösen kokeilun :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:19 Christina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:48 Kata-76 kirjoitti:
Ja että et käytä tavallisia korppujauhoja kakkuvuoan jauhottamiseen (jos jauhottamista ylipäätänsä harrastat)...
Millä sitten voi jauhottaa? Ei ole tullut mieleenkään kyllä tuo ettei korppujauhoilla voi :ashamed:
Mä teen likoille Barbie-kakun synttärijuhliin, ja mun äiti on keliaakikko joten pitäis tehdä kakku gluteenittomaksi. Kai se onnistuu niillä glut.jauhoilla..... :whistle:

Vuoan voi jauhottaa joko gluteenittomilla korppujauhoilla tai polentaryyneillä. Mä oon käyttäny tuota jälkimmäistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:25 metsänpeitto kirjoitti:
Mä en jauhottanut, vaan heitin leivinpaperin siihen vuokaan.

Ei siitä ihan samanlainen pinta tietenkään tule, mutta hyvin nuo kakkupohjat kai onnistui muutenkin. Kai, kun en tiedä minkälaisia niiden olis pitänyt olla kun en sellaisia ollut ennen tehnyt :D Mä tein pohjan, johon tuli riisi- ja perunajauhoa.

Eikä muuten ollut tullut ikinä edes mieleen, että joissain gluteenittomissa jauhoseoksissa on maitoa :o Tarkoituksena oli tehdä maidoton-gluteeniton sämpylätaikina, onneks huomasin just kun mies avas jauhopakettia että siinä luki kyljessä että sisältää maitoa :whistle: Onneks saatiin maidottomia tilalle.

Niin todellakin on. Jos pitää olla myös maidotonta, niin silloin ostaa vähäproteiinisen gluteenittoman jauhoseoksen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:28 pienenhetken kirjoitti:
mä en jauhota ollenkaan...
nyt laitoin koevedoksen uuniin ja (tyhmä minä,tyhmä minä :headwall: ) ajattelin heti tehä kaksinkertasen koska toi mun vuoka on tosi iso :whistle: no,eihän se kaikki mahtunu sinne ja vaikka koitin jättää vajaaksi niin näyttää nyt jo (ollu uunissa 10min) että yli tulee ja komeesti :headwall: onneksi päätin tehdä ensin tämmösen kokeilun :D

Auts :D
Onneks kokeilit ensin.
Mieluummin tosiaan tekee kaks erillistä kuin siivoaa niitä kärventyneitä taikinoita uunin pohjalta ;)

Yhteistyössä