Genitaaliherpes ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvvvvv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvvvvv

Vieras
Sain kymmenen vuotta mieheltäni suuseksissä herpeksen, eli hällä oli huuliherpes ja tarttui siinä sitten, kun nuoria ja tyhmiä oltiin... No, on ollut kerran aktiivisena sen ensimmäisen kerran jälkeen ja nyt sitten näyttäis rakkula tulleen alapäähän, kutisee ja on vähän kipeä. Olen raskaana viikolla 27. Kaksi lasta jo ennestään ja raskausaikoinakaan ei ole mitään oireita herpeksestä tullut, mutta nyt sitten. Eli mitä pitäis tehdä? Mulla on tiistaina neuvola, mutta kannattanee olla jo huomenna yhteydessä neuvolaan, että saa lääkityksen...? Kyllä ärsyttää... Muilla kokemusta raskauden aikaisesta herpeksestä?

mulla kans nuorena mieheltä suuseksissä saatu eikä oireillu raskauden aikana, mulle sanottiin et jos lähellä synnytystä oireilee annetaan estolääkitys ettei tartu vaaviin. nyt vaan rohkeesti soitat huomenna neuvolaan ohjeita, siihenhän auttaa ihan vaan zovirax. vauvalle ei aiheutu hetpeksestä harmia, joten no worries :)

No jos on kipeä tuo rakkula niin soita huomenna lääkäriaika ja pyydä herpeslääke. Minä söin molemmissa raskauksissa estolääkityksen ennen synnytystä. Eivät olisi sitä välttämättä antaneet, mutta sanoin, että en itse aina edes välttämättä huomaa kun tulee rakkula. Eli soittoa tk:hon huomenna. Minulla taisi olla toisen raskauden alussa rakkula ja söin siihen kuurin.

Jos se sulla on pari kertaa ollut aktiivisena jo, niin ei varmaan tule läheskään niin ärhäkkänä päälle enää. En tiiä miten mahtaa lääkityksen kanssa olla, se ei oikein auta muu kuin kärsiä ne oireet. Itse sain lääkitystä kun herpes oli ekan kerran päällä erittäin ärhäkkänä, mutta lääkäri sanoi sillonkin että ei siitä lääkityksestä semmosta apua ole. Eikä kyllä ollutkaan... En ollut silloin raskaana.
Kannattaa sinne neuvolaan kuitenkin soitella. Paria viikkoa ennen laskettua aikaa saat estolääkityksen jottei herpes olisi synnytyksen aikaan aktiivisena...

Kiitos vastauksista! Juu, ekan kerran kun tuli, niin oli tosi ärhäkkä ja turposi kaikki nivusten imusolmukkeet ja rakkuloita oli tosi paljon, toisella kertaa jo paaaljon lievempi ja nyt näyttäis että tuo yksi rakkula on. Mutta soittelen tosiaan sinne nla:n huomenna.

Itse hakisin lääkkeet välittömästi. Herpeksestä ei kai raskausaikana ole vauvalle haittaa (joku äärimmäisen pieni tarttumismahdollisuus kai). Tärkeintä on, että herpes ei ole aktiivisena synnytyksen aikana. Silloin siitä on suuri vaara vauvalle, koska tarttuessaan vammauttaa todennäköisesti vaikeasti.

Yhteistyössä