Genitaalialueen kutina - hiiva, ihoärsytystä, herpes vai klamydia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jalat ristiin loppuiäksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jalat ristiin loppuiäksi?

Vieras
Minulla ei ole koskaan ollut hiivatulehdusta, joten en varmuudella osaa sanoa, olenko nyt saanut sen. Nyt kuitenkin ulkosynnyttimissä on lievää kutinaa ja tietenkin epäilen myös pahinta eli sukupuolitautia. Sain nimittäin suojaamatonta suuseksiä viime lauantaina. Rakkuloita ei näy. Kuinka kauan kutinaa aiheuttavat ja suuseksissä leviävät sukupuolitaudit itävät? Voiko sukupuolitaudin oireet ilmaantua muutamassa päivässä (kutina alkoi eilen)? Jos kyseessä on sukupuolitauti, olenko saanut sen myös suuhuni suutelemisen johdosta? Lisäksi olen vaihtanut vaatteiden huuhteluaineen hiljattain eli voisiko kyseessä olla muuta ihoärsytystä? Alapää ei haise poikkeavalle, eikä valkovuotokaan vaikuta muuttuneen, ehkä hieman lisääntynyt kuitenkin. Muita oireita ei ole, kutisee vain.

Hae apteekista hiivalääke ja kokeile auttaako, jos ei, niin lääkäriin. Itselläni epäilin tuossa tilanteessa klamydiaa, mutta minulla olikin epäspesifinen emätintulehdus johon sain kuurin. Ei se aina ole sitä pahinta mitä ajattelee. :)

Todennäköisin on kuitenkin hiiva, ihan jo siitä että vieras bakteerikanta on kohdannut sinun bakteerisi :D Ja voi tosiaan olla myös huuhteluaineesta, minä en sellaista käytä ollenkaan kun en halua iholleni mitään ylimääräisiä kemikaaleja.

Epäilisin ensiksi hiivaa, sen jälkeen huuhteluaineita. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että oireet alkoi juurikin kutinalla ja ikävällä ololla, se muu hiivamaisuus alkoi sitten myöhemmin. Jos kyse on huuhteluaineen ihoärsytyksestä, alkaa se todennäköisesti punoittamaan ja hieman kirvelemäänkin, koska ihoalue on niin herkkä. Suosittelisin vaihtamaan huuhteluaineen ihoystävälliseen (allergiatestattuun), ja menemään suoraan lääkäriin. Vaikka sinulla hiiva olisikin, se kannattaa aina käydä toteamassa lääkärillä, vaikka ajatus onkin epämiellyttävä mennä sellaisen asian vuoksi sinne. Seuraavalla kerralla (jos tulee samankaltaisia oireita), osaatkin sitten jo lukea kehoasi niin että tiedät onko kyseessä hiiva, vai joku muu oireilu.

Koitahan jaksella, äläkä raavi itseäs. Se vaan pahentaa sitä kutinaa :)

Tuota hiivaa itsekin epäilen eniten, en halua kuitenkaan tuudittautua siihen, ettei se voisi olla myös jotain pahempaa. Käsittääkseni sukupuolitaudit kuitenkin itävät jonkin aikaa, eivätkä ilmaannu heti muutamassa päivässä. Alapääni on kyllä hyvin herkkä saamaan oireita, edellisen kumppanini kanssa(joskus vuonna kivi ja kirves) sain suhteen alussa lukuisia virtsatieinfektioita. Kokeilen siis ensin tuota hiivalääkettä. Kiitos vastauksista :)

Yhteistyössä