GBS-infektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mymmeli

Vieras
Olisin halunnut kysellä, että onko täällä muita synnyttäneitä naisia, joilla tuo GBS on havaittu? Itselläni esikoisen kanssa nyt törmättiin tähän, ja vähän alkoi nuo seuraavat raskaudet arvelluttaa. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja neuvoja. Netistä lueskelin, suomeksi ei löydy mitään, mutta englanniksi ja muilla kielillä kyllä runsaasti.

Meidän esikoinen sairastui ko. infektioon synnytyksessä ja oli menettää henkensä. Kävin vielä yksityisellä jälkitarkastuksessa ja lääkäri toisti samaa mitä terveyskeskuksenkin lääkäri. Elikkäs seuraavissa synnytyksissä pitää osata itse vaatia antibiottikuuri sekä lapselle, että itselleen. Jos raskauden aikana on altis tulehduksille niin silloin noi pahat pöpöt pääsee jylläämään ja mulla ilmeisesti paikallinen tulehdus porautui sikiökalvojen läpi ja lapsi syntyi ennenaikaisesti. Ja mulla oli raskauden aikana aika paljon tulehduksia. Ja nämä tulehdukset ovat erityisesti ensisynnyttäjien ongelma.

Kokemus oli todella kauhea ja ärsytti, kun aiheesta ei saanut oikein tietoa. Mutta totesin vain miehelle, että ei me saada enää lapsia, jos me ei vaan uskalleta. Jos seuraava raskaus päättyy kuten ensimmäinen niin sitten lopetan suosiolla lasten teon. Pikkuinen oli teholla letkuissa ja en saanut häntä edes koskea, kun hän oli niin kipeä, että silittäminenkin sattui. Ja olisin halunnut hänet niin rinnalle ja syliin, mutta kaksi viikkoa piti odottaa ennenkuin hän pääsi kotiin toipumaan. Ja mullahan oli muuten supistuksia jo rv 19 lähtien mikä viittaa streptokokkiin. Neuvolassa asiasta mainitsin aikanaan ja kun vauva oli syntynyt ja shokista toivuttuani ollessani th vastaanotolla hän sanoi, että sullahan olis pitänyt olla supistuksia jo aika alku vaiheessa... Niinpä! Mulle vaan sanottiin, että ne ovat niitä harjoittelusupistuksia. En ymmärrä miksi joiltakin ystäviltäni on streptokokki testattu heti, kun on tullut epäilyttäviä supistuksia ja multa ei testattu vaikka olin rv 26-> kaksiviikkoa niiden takia sairaslomalla.

Ai niin, kuulin muuten, että ns. hyvien maitohappobakteerien nauttiminen raskauden aikana vähentää ""elinmahdollisuuksia"" haitallisille bakteereille, joten mahdollisen seuraavan raskauden aikana aion syödä maitohappoja. Ja on niitä kuulema sellaisiakin maitohappokapseleita, joita voi laittaa SINNE, ettei tule esim. hiivatulehduksia.

Mulla havaittiin streptokokki rv:lla 9 yksityisellä gynekologilla ja sain lääkekuurin. Mainitsin asiasta neuvolalääkärille rv:lla 36, kun olin ymmärtänyt että asia pitää testata/hoitaa varmuuden vuoksi vielä ennen synnytystä. Vastaukseksi sain, että ""ei sillä ole vaikutusta"" ja että ""sisätutkimuksessa kaikki näytti ihan normaalilta"".

Itse mainitsin kuitenkin asiasta synnytyksen alkuvaiheessa kätilölle, joka otti näytteen. Kyselin useasti synnytyksen aikana (kesti 24h lapsiveden mentyä) testin tuloksia. Niitä ei ollut tullut. Lämpö nousi 20 tunnin synnyttämisen jälkeen ja 1,5 tuntia ennen lapsen syntymistä sain suoneen antibiootteja. Myöhemmin selvisi, että testin tulokset olivat menneet synnytysosaston sijaan suoraan synnyttäneiden osastolle. Streptokokki oli kolmella plussalla.

Vauveli sai infektion ja vietti viisi ensimmäistä elinpäiväänsä lastenosastolla antibioottihoidossa. :(

-MM- Oliko sulla jotain oireita vai miksi streptokokki testattiin sulta rv 9? Harmillista kuulla tarinasi, varsinkin, kun vauvan infektio olis voitu estää koheltamatta.

Oireina oli runsas valkovuoto, joten hakeuduin gynekologille. Siellä otettiin bakteerinäytteet.

Vuoto oli runsasta oikeastaan koko raskauden ajan, mutta pysyi jotenkin hallinnassa maitohappobakteerien avulla. Neuvolassa asiaa kysyessäni sanottiin, että runsas valkovuoto on ""ihan normaalia raskausaikana""...

Ihme koheltamista tosiaan. :(

Itselläni oli ennen raskautta havaittu sreptokokki virtsatietulehduksen yhteydessä. Otin asian puheeksi alkuraskaudesta ja pyysin testiä, jolla tarkistettaisiin on streptokokki edelleen aktiivisena. Joudun asiasta ""jankkaamaan"" useaan kertaan, lopuksi lääkäri totesi että tarkistetaan loppuraskaudessa. Kun asia tarkistettiin, niin streptokokki löytyi. Neuvolakorttiin kirjoitettiin labratulos isoin kirjaimin näkyviin, jotta minulle annetaan synnytyksen yhteydessä antibiootti tippa käteen. Raskauden aikainen streptokokki oli minulla oireeton eli ei supistuksia.

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Naistentaudit.shtml/330003?Raskausaika

Itselläni ei ollut mitään oireita odotusaikana, vasta synnytyksessä nousi kuume. Koskaan ei ole ollut hiivatulehdusta, mutta kroonisia nielutulehduksia kyllä, pahoja, muttei raskausaikana - voisikohan olla jotain yhteyttä. Lapsena oli kerran virtsatietulehdus.

Ihmeen vähän aiheesta saa titoa, ja minäkin olin ihan itku kurkussa laitoksella katsellessani vauvaa letkuissa - eikä kukaan oikein selittänyt, että miksi lääkittiin. Vasta nyt olen saanut selville syyn. Streptokokki tosiaan oli kolmella plussalla minullakin.

Tämä kaikki voi siis toistua, tulla pahempaakin, mutta haluaisin silti ison perheen. Neuvolassa sanottiin vaivaa tavalliseksi, muttei yleiseksi...

Mistä ihmeestä olen tämän itselleni synnytyskanavaan saanut? Sinälläänhän kyseinen streptokokki on suolistossa kaikilla, niin minulle ainakin kerrottiin.

Kiitos kertomuksista!

Moi,

Älä Mymmeli turhaan mieti sitä, mistä streptokokin olet synnytyskanavaasi saanut. Nimittäin B-ryhmän streptokokki-bakteeri kuuluu pieninä määrinä vaginan ja suoliston normaaliflooraan. B-ryhmän streptokokin kantajia on noin 5-40 % fertiili-ikäisistä naisista. (http://www.epshp.fi/kotisivu/klmikr/ohjekirj/s.htm)

Muutama kysymys vielä:
Tiedättekö, estääkö äidille ajoissa annettu antibiootti lapsen infektoitumisen?
Ja toiseksi, millaisia haittoja infektiosta voi lapselle jäädä? Vai voikohaittoja edes jäädä, jos lapsi on hoidettu antibioottikuurilla?

Moi, mulle sanottiin myös, että b-streptokokit kuuluvat normaaliflooraan.

Meille ei olla sanottu mitään jälkiseurauksista. Lapsi on päässyt pois jo kontrolleista. Kuitenkin mua jännittää onko niin pahasta infektiosta jäänyt jotain mikä tulee ilmi myöhemmin. Esim. ilmeisesti MS-tauti on seurausta tulehduksesta. En ole kuitenkaan lääketieteen asiantuntija joten en ota tarkemmin kantaa, kun en tiedä. Lastenklinikalla lääkärit painottivat, että seuraavassa synnytyksessä pitää vaatia antibioottikuuri, että bakteerin aktivoituminen lapsessa voidaan estää. Painottivat siis erityisesti omaa aktiivisuutta, mutta -MM-:n tapauksesta päätellen asiaa hoidetaan aika surkeasti äidin aktiivisuudesta huolimatta.

Käsittääkseni streptokokki reagoi herkästi antibioottikuuriin, mutta koska se on osalla naisista osa normaalia bakteerikantaa tulee se myös helposti takaisin.

Yleensä se ei aiheuta ongelmia, mutta synnytyksen yhteydessä se saattaa infektoida vauvan. Itsellänikin se oli antibioottikuurin myötä ""kadonnut"", mutta tuli myöhemmin takaisin. Ilmeisesti tuon synnytyksen aikaisen antibioottilääkityksen pitäisi estää vauvan tartunta, lisäksi vauva saattaa saada varmuuden vuoksi estolääkityksen synnytyksen jälkeen. Kannattaa tarkistaa vielä lääkäriltä tuo lääkitys.

Löysin vielä oheisen linkin aiheeseen:
http://www.infektiofoorumi.fi/taudinkantaja/02_4/sivu2.html