Gastroskopia kevyt nukutuksessa/sedaatiossa, kokemuksia/tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariehh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariehh

Vieras
Miten toimenpide etenee? Minulla lukee kutsussa, että annostelisin itse nukutusaineen, se pelottaa. Pelottaa että yökkäilen siitä huolimatta ja tunnen kaiken. Olen lukenut kauhutarinoita ja olen ihan hermona.

Astmani on ollut myös oireileva pölyjen takia ja pelkään onko oireileva astma jotenkin riskitekijä.

Huomenna siis tähystys kevyt anestesiassa.

PELOTTAA!

Miten oli? Itseannostelu? Mutsi oli humautuksessa kun tähystettiin, ei se mitää ite annostellu ja hyvin meni. Pääs kotia kun oli toennu riittävästi. Ootko sanonu tosta astmasta? Eiköhän ne osaa auttaa jos tulee hengitysongelmaa.

Oletko itse pyytänyt nukutusta vai miten siihen päädyttiin?Minulla on kokemusta vain gastroskopiasta ilman mitään lääkkeitä tai puudutteita ja voin sanoa että epämiellyttäväähän se on,mutta on nopeasti ohi ja vaikka yökkäilee niin mitäänhän ei nouse vatsasta,vain ilmaa suuria määriä.Hyvin se menee,älä pelkää!Ja sanot siellä vielä astmasta,enkä kyllä usko,että sun kuuluu annostella mitään lääkkeitä itse nukutukseen tms.

Itselläni on tehty se ilman lääkkeitä ja rauhottavan kanssa, koska sain ekalla kerralla paniikkikohtauksen, sain kyll kuitenkin sit ekalla kerralla kyl loppuun asti. Rauhottavan kans meni tosi hyvin, koska muistin hengittää ja kun muistaa hengittää niin sitä yökkäilyä ei tuu. Puudute kyl auttaa jonkun verran, ottaa se tuonne kurkunpäähän paljon kipeempää ilman.

En oo kyl kuullu että aikusia kovin helpolla "nukutellaan". Itse jopa mieluummin oon tuossa tutkimuksessa toimintakykyinen, enemmän mä paniikissa oisin jos joutuisin siihen nukutettuna menemään. Eka kerta oli kyl kieltämättä ihan hirvee! Mutta rauhottavien kanssa ihan ok kokemus, pahempiakin tutkimuksia on. Ja suoraan sanoen, kun jotenkin kykenee rentoutuun, niin ei lihakset taistele niin paljon vastaan, joten siinä se rauhoittava oli kyllä tärkein. Lääkärit ei kyll sitäkään helpolla anna, mun piti vannoa olevani mukana joka hetkessä.

Itsellä oli kerran tilanne että oli harkinnassa tuo tutkimus. Ainut vaihtoehto oli kevytnukutus, en menisi mistään hinnasta tuollaiseen ilman sitä. Suomessa on ihan sairas asenne että kaikki pitäs vaan kestää ilman apua. En onneksi joutunut tutkimukseen mutta jos joskus joudun, se on kevytnukutus. (Luonnollisesti itse maksettava).
En ole kuullut että lääkettä itse annostelis.
Voin kuvitella mitä olis ilman...kauhea tukehtumisentunne ja pelko ja oksentelu ja letkun repiminen irti ja hoitohenkilökunnan kimppuun käynti paniikissa...
Rauhoittavastakin apua varmaan, mutta sitä kun nykyään ei anneta juurikaan, lääkärit pelkää että tulee heti riippuvaiseksi yhdestä pilleristä...
Tsemppiä ap, kyllä se hyvin menee!

Oikein syvään hengittäminen helpottaa sitä yökkäysrefleksiä.
Jos on joku itseannosteltava ((??)) Nii siinä on kyllä jotkut maksimirajat paljon pystyt sitä itsellesi antamaan??

Kurjin on se kohta kun skooppi, tuo alle puolensentin paksuinen kumiletku laitetaan sisään.. mut hengittelet vaan syvää jos oot tajuissas. Yleensä kevyt sedaatio kai tarkottaa sitä, että oot taju pois, mutta hengitysputkea ei kuitenkaan tarvitse käyttää.

Kyllä tässä kutsussa vain lukee että potilasohje kevyt nukutuksessa tehtävästä toimenpiteestä "tavoitteena on huolehtia siitä, että toimenpide ei tunnu kivuliaalta eikä epämiellyttävältä. Tämä onnistuu tokkurassa, jolloin yleinen tajunnan taso vaihtelee. Yleisin ja turvallisin sedaatiotapa on potilas säätöinen sedaatio, jossa potilas annostelee itse tehokasta nukutus- ja kipulääkettä tarpeensa mukaan itseannostelulaitteella. Sedaation aikana vointianne seuraavat anestesia hoitaja ja lääkäri, jotka neuvovat laitteen käytössä".

Minä sain lähetteen yksityiseltä korva, kurkku, nenätautien erik.lääkäriltä, joka kirjoitti lähetteen julkisen terv.huollon erikoishoitoon eli sairaalan sisätauti polille ja Meilahdesta tuli kutsu tällä viikolla. Tutkimus on huomenna. Mulla on tosi arka kurkku, allergian takia paljon turvoksissa olevaa imukudosta ja tämän lisäksi paha paniikkihäiriö, pelkooireita, ahdistusta ja hysteriaa somaattisen oireiden ja tuntemusten takia. Joskus aikoinaan olen pyytänyt tätä tutkimusta nukutuksessa terkkarilääkäriltä, joka pyöretteli päätään ettei se taida onnistua ja sitä pitäisi kysyä erikoislääkäriltä. Tutkimusta ei pidetty silloin kuitenkaan välttämättömänä. Tämä yksityislääkäri kirjoitti lähetteen enkä edes joutunut kysymään miten tutkimus tehdään tai voidaanko tehdä nukutuksessa vaan kai hän tunsi tilanteeni niin hyvin että teki sen päätöksen itse.

Kokoajan on puhuttu anestestesia gastrokopiasta, joka antaa tosiaan mielikuvan että siinä nukutaan. Yksi hoitaja sanoi minulle kuitenkin että minun pitäisi niellä putki hereillä ollessani ja samaan aikaan voin painaa napista joka annostelee tätä sedaatiolääkettä joka ilmeisesti humauttaa sitten päänsekaisin ja voin painaa tutkimuksen aikana nappia niin monta kertaa kuin haluan. Tämä kuulostaa kuitenkin jotenkin pelottavalta, jos joutuu roikkumaan kuolat poskella unen ja valveen rajamailla tajuten kuitenkin mitä tapahtuu ja kärsimään siitä. Silloin minustakin tuntuu että olisi parempi olla kai sitten kokonaan ilman mitään suurempia humautuksia. Nieleminen on varmaan kuitenkin se pahin vaihe ja jos kerran siihen ei saa apuja nukutuksesta niin olen pulassa.

Mua pelottaa sen puudutteen ottaminen, koska pelkään sitä puutumisen tunnetta, joku kertoi netissä saaneensa siitä tunteesta paniikin kun ei tunne omaa kurkkuaa eikä pysty kunnolla nielemään jne. Olen tosi herkkä kaikille tällaisille tuntemuksille kun kehossa ei ole kaikki "Normaalisti". Lisää kokemuksia otetaan vastaan.

En osaa kyseisestä toimenpiteestä sanoa mitään mutta minusta paras on kun teet oman mielesi mukaan. Siis kuuntelet omaa itseäsi ja olet ilman mitään lääkitystä/humautusta jos se paremmalta ajatukselta tuntuu.

Olen itse ollut kohdun polyypin poistossa ja siinä on automaatio että nukutetaan. En millään halunnut nukutusta koska puudutuksessakin se onnistuu, ajattelevat vain potilaan saavan jonkun paniikkikohtauksen tms ellei nuku. Kaikki meni ihan loistavasti puudutettuna ja toivuin nopeasti. Minäkin olen herkkä kaikille lääkkeille ja tuntemuksille joita ne aiheuttavat, siksikin nukutus pelotti. En myöskään halunnut rauhoittavaa ennen leikkausta vaan tavallisen särkylääkkeen. Pelkona myös se että pää menee sekaisin ja oksettaa eikä olotila ole "hallinnassani". Kaikille vaan tuodaan niitä mömmöjä isot annokset ja kuitenkaan ne eivät jokaiselle sovi. Vierustoveri samassa toimenpiteessä ja halusi ehdottomasti kaikki rauhoittavat ja nukutuksen.
Kannattaa tehdä kuten sinusta tuntuu helpoimmalta, itse olet asiantuntija kroppasi kanssa.

ainakaan tavallisia "bentsoja" en pelkää. olen tottunut niitä ahdistukseeni joskus ottamaan kun on tuo paniikkihäiriö ja ahdistus. Ne eivät vie päätäni sekaisin, joskus en tunne koko vaikutusta edes. Lähinnä normalisoi olon jos sitäkään. Mutta tottakai vieraan aineet mitä ehkä humautuksessa käytetään, pelottaa. Minua pelottaa kans se hallinnan menettämisen tunne, tukehtumisen tunne. Pelko et hätäännyn täysin ja rupeen repimään sitä letkua pois tai muuta vastaavaa... :((

Miulle tehtiin viime vuonna, ja sain ennen operaatiota nestemäistä diapamia, ja sitten vielä nielu puudutettiin. Ei mitenkään se diapam vaikuttanut (niinkun miulla muutenkaan ei noi rauhottavat vaikuta oikein mitenkään), nielu oli jonkun vartin verran puuduksissa. Pelkäsin operaatiota ihan hulluna, sen takia sitä pamia sain. Meni sitten se operaatio siinä, että paniikissa itkin koko homman ajan, mutta pakko se vaan oli siinä 'kärsiä', kun ei siinä muuta ollu tehtävissä.
Ja miullakin kun on paniikkihäiriö, pelkotiloja sun muuta mukavaa..

Ei se kyllä niin kamala kokemus kuitenkaan ollut, että miunkaan mielestä mitenkään nukuttaa pitäis aikuista ihmistä, edes sitä kevyt-anestesiaa, sen verran nopeesti se kuitenkin oli ohi o.O
Eikä siinä mitään semmosta ollut, että mihin kipulääkettä tarvitsisi..

Viimeksi muokattu:
Ei se kyllä niin kamala kokemus kuitenkaan ollut, että miunkaan mielestä mitenkään nukuttaa pitäis aikuista ihmistä, edes sitä kevyt-anestesiaa, sen verran nopeesti se kuitenkin oli ohi o.O
Eikä siinä mitään semmosta ollut, että mihin kipulääkettä tarvitsisi..

Riippuu ihan löydöksistä, kuinka nopeasti toimenpide on ohi. Mulle tehtiin aika paljon toimenpiteitä ja gastroskopia kesti 40 minuuttia kun yleensä tuosta selviää 5-15 minuutissa. En viitsi tarkemmin kertoa omista kokemuksista. Menee sinne horror-osastolle. :(

minulle ei ole tehty nukutuksessa ko. toimenpidettä. En muista, että tähystys olisi mitenkään sattunut, siis varsinaisesti olisin tuntenut kipua. Puudutesuihkeen sain, sen vaikutus loppui aika äkkiä toimenpiteen jälkeen. Tunne oli lähinnä epämiellyttävä tunteen kanssa, että jotain menee kurkusta alas ja samaan aikaan yökkäytti ja oksetti ihan hirveästi. Siinä meinasi itselle tulla paniikki, kun vain yökkäytti ja yökkäytti. Aina kun hoitaja muistutti hengittämään rauhassa ja rauhoittumaan, olo helpottui. Itsellä yökkäyttävää oloa teki lisäksi todella voimakas raskauspahoinvointi.

Sulle annetaan todennäköisesti sellainen kapula käteen, josta voit itse annostella propofolia. Anestesiahoitajat ohjaa sua kyllä. Ennen toimenpidettä sulle kerrotaan mitä tapahtuu ja saat testailla sitä unilääkettä. Voit joko painella itseltäsi tajun kankaalle tai olla ihan kevyessä anestesiassa. Liikaa et voi propofolia saada itseannosteltuna. Hengitys kulkee koko ajan, mitään relaksantteja ei käytetä. Hyvin se menee, niillä on hyvät aineet :)

Kiitos Sfinx vastauksestasi. Se selvensi enemmän. Pelottaa vaan se, kun hoitaja sanoi puhelimessa että joudun todennäköisesti nielemään letkun ensin ennenkuin saan painaa tai saan mitään lääkettä. Onko näin, tietääkö joku?

Onko muuten kokemuksia puudutteella tai ilman? Itse pelkään että menen paniikkiin siitä puudutteen tuntemuksesta tai siitä ettei tunne mitään!! Joten mietin kieltäytyväni puudutuksesta. Vai onko se sittenkään fiksu päätös. Kestääkö puudutteen puuduttava tunne kuinka kauan ja miltä se tuntuu? Vaikeuttaako nielemistä tai hengittämistä?
Minä olen tosi herkkä tuntemaan kaikki poikkeavuudet kehossa...