Gallupkysymyksiä teidän lapsuudesta :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Elikkä

-Saitteko te karkkia/mehuja/pullia alle kouluikäisenä?
-Saitteko te kattoa miten paljon telkkaa/videioita allekouluikäisenä/ala-asteikäisenä?
-Miten myöhälle saitte valvoa illalla ala-asteikäisen/alle kouluikäisenä?
-Millaisia vaatteita teillä oli pienenä?
-Miten teet omien lastesi kanssa, samoin kuin sulle on tehty vai päinvastoin? :D

Ihan mielenkiinnosta kun itse oon huomannu tekeväni mm noissa em asioissa ja monessa muussakin ihan toisin kuin mitä itsellä oli :D

Elikkä

-Saitteko te karkkia/mehuja/pullia alle kouluikäisenä? -Sain, äiti tykkäs leipoa usein. Ja karkkirahaa saatiin 5mk kerran viikossa, sen sai säästää tai ostaa karkkia - arvata saattaa, että karkkiahan niillä ostettiin :D

-Saitteko te kattoa miten paljon telkkaa/videioita allekouluikäisenä/ala-asteikäisenä? -Telkkarista katottiin lastenohjelmia, jotain sarjoja koko perheen voimin. Videoita meillä ei voinut katsoa. Napakymppi katottiin aina porukalla :D

-Miten myöhälle saitte valvoa illalla ala-asteikäisen/alle kouluikäisenä? -Puoli 9 aikaan oltiin jo nukkumassa kaikki, niin vanhemmat kuin lapset. Viikonloppunakin mentiin aikonaan nukkumaan. Sitä jaksoi kaikki tuttavat ihmetellä =)

-Millaisia vaatteita teillä oli pienenä? -Koti- ja kouluvaatteet oli erikseen. Koulussa farkut ja collegepaita ja ne vaihdettiin verkkareihin ja kulahtaneempaan puseroon heti kotiin tultua. Äidin ompelemia ulkovaatteita oli minulla yleensä. Ihania olivat =)

-Miten teet omien lastesi kanssa, samoin kuin sulle on tehty vai päinvastoin? -> Karkkia, pulllaa ja mehua saavat, mutta kohtuudella, meillä on karkkipäivä, muulloin ei sitten karkkia osteta.
-> Lapset katsoo telkkaa jonkin verran, samoin dvd:tä muutaman kerran viikossa.
-> Yhdeksän maissa menee lapset nukkumaan, viikonloppuna joskus valvovat kymmeneen saakka. Me aikuiset sitten kukutaan aivan liian myöhään... : /
-> Ei ole erikseen koti- ja kouluvaatteita =) Ja ulkovaatteet ostetaan kaupasta, osaan ommella, vaan olen laiska ;)

Ihan mielenkiinnosta kun itse oon huomannu tekeväni mm noissa em asioissa ja monessa muussakin ihan toisin kuin mitä itsellä oli :D

Mutta mitä asioita lapsena joskus protestoin ja vannoin, että en tee samoin omille lapsille, vaan kokemus on osoittanut, että kyllä mulla ovat ihanat vanhemmat jotka osasivat meistä kasvattaa kunnon kansalaisia =) Rajoja ja rakkautta kohtuullisessa määrin pätee minun kotikasvatukseen ja samoin kasvatukseen omien lasten kohdalla =)

Mulla ei ole lapsia, mutta vastaan silti :)

-Saitteko te karkkia/mehuja/pullia alle kouluikäisenä? - Juu, mulla oli karkkipäivä ja yleensä sain lauantaipussin. Mehua sain juoda. Pulliakin sain syödä, kyllä ne olikin ihania ne äidin vastaleivotut pullat :p
-Saitteko te kattoa miten paljon telkkaa/videioita allekouluikäisenä/ala-asteikäisenä? - Alle kouluikäisenä katselin aina pikkukakkosen ja puoli kuusi-ohjelman, sitten katselin joskus videoita, haettiin aina enon videovuokraamosta :) Kouluikäisenä sain jonkun verran katsoa tv:tä, mutta aika tarkkaa oli kuinka paljon sain katsoa ja kyllä tuli komennus ulos jos oli liian kauan katsonut.
-Miten myöhälle saitte valvoa illalla ala-asteikäisen/alle kouluikäisenä?- Alle kouluiässä muistan että ennen kymppiuutisia piti olla sängyssä viikonloppuna, muulloin aikasemmin. Kouluiässä menin myös siinä kyhdeksän kymmenen maissa.
-Millaisia vaatteita teillä oli pienenä?- Perus collegea, hameita, mekkoja ym.
-Miten teet omien lastesi kanssa, samoin kuin sulle on tehty vai päinvastoin?
- Tähän en voi vastata, mutta luulen että itse jättäisin ne mehut ja karkit vähemmälle. Pullaa sais toki silloin kun itse leipoisin :)

-Saitteko te karkkia/mehuja/pullia alle kouluikäisenä? Kyllä kaikkia noista.
-Saitteko te kattoa miten paljon telkkaa/videioita allekouluikäisenä/ala-asteikäisenä? Sen verran mitä haluttiin. Ihan sopivasti.
-Miten myöhälle saitte valvoa illalla ala-asteikäisen/alle kouluikäisenä? Puol yhdeksältä menin ala-asteellä usein nukkumaan. Jossain vaiheessa se valahti ysiin.
-Millaisia vaatteita teillä oli pienenä? Halpoja ja aika nättejä.
-Miten teet omien lastesi kanssa, samoin kuin sulle on tehty vai päinvastoin? :D

Elikkä

-Saitteko te karkkia/mehuja/pullia alle kouluikäisenä?
-Saitteko te kattoa miten paljon telkkaa/videioita allekouluikäisenä/ala-asteikäisenä?
-Miten myöhälle saitte valvoa illalla ala-asteikäisen/alle kouluikäisenä?
-Millaisia vaatteita teillä oli pienenä?

-Sain, aina kun mutsi leipoi, oli synttärit, vieraita, sitä tavallista :)

-Sain aika paljon, mutta luin mieluummin kirjoja ja piirtelin.

- En muista tarkkaan, luulisin että alakoulussa 9-10 välillä oli nukkumaanmenoaika

-Vaatteet olivat sen ajan mukaisia: collegepaitoja ja -housuja, ruutupaitoja, t-paitoja, leviksiä, värillisiä farkkuja, revittyjä farkkuja (kyllä, ala-asteella), napamittaisia huppariteepaitoja, nappiverkkareita... Juhliin laitettiin sitten juhlamekko, valkoiset sukkikset tai pitsinilkkasukat, juhlakengät ja tukkaan letit ja rusettinauhat. Alle kouluikäisenä pidin päiväkodissa collegepaitoja- ja housuja, verkkapukuja, kuvauksiin ja juhliin taas hameita, mekkoja. Äiti piti huolta että lapset olimme aina siististi pukeutuneita, puhtaisiin ja ehjiin vaatteisiin.

-Oman lapsen kanssa periaatteet ovat melko samat. Jos meille tulee kahvivieraita, en näe syytä syöttää muksulle porkkanaa ja juhlissa se saa maistaa mitä haluaa ja vetää sokeriöverit jos haluaa. Lapsi saa katsoa lastenohjelmia telkusta, ei tuntitolkulla mutta kyllä se joka päivä jotain katsoo. Päiväkodissa on arkiset siistit vaatteet, juhliin ja kyläilyihin laitamme aina jotain parempaa päälle. Nukkumaan muksu menee puoli yhdeksän aikaan.

Yhteistyössä