gallup

tuli tuossa mieleen veriryhmät...
Eli mikä on veriryhmäsi?

mulle kun joskus sanottiin että jos on rh neg niin raskauksissa saattaa tulla joitain ongelmia.
Nyt kysyn ihan yleisesti että minkälaisia verirymiä täällä on, ja jos joku on RH neg ja on ollut jo raskaana, että aiheuttiko joitain "lisäjuttuja"..

Itse siis AB rh neg

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 20:02 Katapultti kirjoitti:
A+ mutta ei mulla toi Rh pos oo mitään raskautumiseen auttanu. Aina testi näyttäny negaa :(
Ei veriryhmällä ole merkitystä raskaaksi tulemiseen :D Jos Rh on - ja tulevalla sikiöllä sattuu olemaan + niin sikiön verisolut rupee tuottamaan vasta-aineita äidin vereen ja raskaus menee kesken. Ekassa raskaudessa tuota ongelmaa ei ole, mutta jos seuraava sikiö on ryhmältään Rh + niin alkaa tuo reaktio. Siksi kaikki Rh - äidit saa ekan synnytyksen, keskenmenon tai abortin jälkeen rokotteen.

Ei se veriryhmä viel raskauden aikana aiheuta mitään "toimenpiteiä". Jos oot Rh- negatiiivinen, niin sit synnytyksen jälkeen annnetaan yks piikki(seuraavia raskauksia ajatellen) ja siinä se!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 23:27 mimoniandra kirjoitti:
\
A+ mutta ei mulla toi Rh pos oo mitään raskautumiseen auttanu. Aina testi näyttäny negaa :(
Ei veriryhmällä ole merkitystä raskaaksi tulemiseen :D Jos Rh on - ja tulevalla sikiöllä sattuu olemaan + niin sikiön verisolut rupee tuottamaan vasta-aineita äidin vereen ja raskaus menee kesken. Ekassa raskaudessa tuota ongelmaa ei ole, mutta jos seuraava sikiö on ryhmältään Rh + niin alkaa tuo reaktio. Siksi kaikki Rh - äidit saa ekan synnytyksen, keskenmenon tai abortin jälkeen rokotteen.
Eikun se olikin, että äidin elimistö alkaa tuottamaan sitä vasta-ainetta *hups* :whistle:

Rhesus-tekijä [4/2000]
Olen 20-vuotias yhden lapsen äiti. Raskaus sujui hyvin ja synnytin terveen lapsen normaalisti alateitse. Raskauden aikana kuitenkin todettiin, että olen Rh-negatiivinen. Mitä tämä tarkoittaa? Synnytyksen jälkeen minulle annettiin Anti-D immunoglobulin -rokote.Olen kuullut, että ensimmäinen raskaus sujuu yleensä ongelmitta, mutta miten seuraavat raskaudet? Onko olemassa mitään ehkäisykeinoja jo ennen raskautta, ettei tulisi ongelmia? Entä jos jotain tulee, kuoleeko lapsi? Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Epätietoinen

Suurimmalla osalla ihmisistä on veressään ns. Rhesus-tekijä, eli he ovat Rhesus-positiivisia. Jos Rhesus-tekijää ei ole, henkilö on Rhesus-negatiivinen. Jos sikiö onkin Rhesus-positiivinen, voi äiti alkaa kehittää vasta-aineita Rhesus-tekijää kohtaan. Toisin sanoen äidin elimistö tunnistaa "vieraan" itselleen sopimattoman tekijän, jota elimistö alkaa vastustaa. Tämän estämiseksi sait Anti-D -rokotteen, jonka tarkoituksena on suojata seuraavaa lastasi mahdollisilta ensimmäisen raskauden aikana syntyneiltä vasta-aineilta.Muuta vasta-aineiden ehkäisykeinoa ei ole kuin edellä mainittu rokote, mutta jos myös lapsi on Rhesus-negatiivinen, mitään ongelmaa ei silloin synny.Ääritapauksessa lapsi voi todellakin kuolla, mutta silloin on kyse erittäin vaikeasta äidin immunisaatiosta (= paljon vasta-aineita äidin veressä). Tätä tilaa voidaan kuitenkin hoitaa antamalla sikiölle suoraan napanuoraan punasoluja, joilla pystytään hoitamaan vasta-aineiden aiheuttamaa sikiön anemiaa. Tällöin punasoluja joudutaan antamaan sikiölle useaan kertaan raskauden aikana, joten mikään helppo tilanne se ei ole.

Erja Halmesmäki

Katapultti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 23:27 mimoniandra kirjoitti:
\
Ei veriryhmällä ole merkitystä raskaaksi tulemiseen :D ...
Hehhee totta mitä lienen aatellu plussista ja negoista :D jos veriryhmä vaikuttais ni verenvaihto tuskin olis mahdollinen!!

Mites muuten tietääkö kukaan miten sitten jos on päinvastanen tilanne? Eli äidillä Rh pos ja sikiöllä Rh neg, mites sitten?

Yhteistyössä