Gallup/ vaihdevuodet

  • Viestiketjun aloittaja missä iässä
  • Ensimmäinen viesti
missä iässä
Tehtäisiinkö pieni tutkimus, eli kerrotaan aivan anonyymisti, minkä ikäinen olin, kun alkoi ensimmäiset vaihdevuosioireet?

Millä tavalla ensimmäiset oireet ilmenivät?

Olen nyt 44 v ja kuukautiset harventuneet, vuotomäärä vähentynyt, karvoitus muuttunut, kasvoissa siis lisääntynyt ja pohkeissa harventunut.

Laitetaan vinkkejä toisillemme em. tietojen kera.

Kiitos hurjasti!
 
Eräs
Olen myös 44-vuotias. Kuukautiset alkoivat muuttua tämän vuoden aikana, ensin oli lyhyempi kierto ja nyt parilla viime kerralla pidentynyt. Öisin herään hiestä märkänä yleensä kerran, vaikka olen oikea vilikissa.
 
Nn
Kuukausi ennen 45-vuotispäiviä.
Oireet (hikihommat) tulivat kuin salama kirkkaalta taivaalta, joten en oikein ymmärtänyt, että minulla...nytkö jo?
Muita oireita ei ole ollut...epäsäännölliset kuukautiset olen pistänyt (yritin rauhoitella/huijata itseäni) jo poistetun hormonikierukan piikkiin.
 
Sanni
Ensimmäiset oireet olivat samanlaisia kuin edellisillä kirjoittajilla, mutta tulivat vasta paljon myöhemmin. Olen 53-vuotias, mutta vaihdevuoteni tuntuvat olevan alkuvaiheessa. Kuukautisetkin tulevat vielä, joskin epäsäännöllisemmin kuin ennen.

Taisi olla vähän ennen 50-vuotispäivää, kun huomasin säännöllisen kiertoni muuttuneen suorastaan kellontarkaksi. Sitä kesti ehkä vuoden, puolitoista. Joskus vuosi sitten säännöllisyys loppui, heitot alkavat olla useita viikkoja. Samaan aikaan minusta, entisestä vilukissasta, tuli helposti hikoileva. Pienikin liikunta sai otsan kosteaksi.

Samaan aikaan aloin heräillä herkästi aamuyöstä, mikä oli sekin uutta: ennen olen nukkunut kuin tukki herätyskellon soittoon asti (tai vapaapäivinä semmoisen 8 tuntia yhteen menoon ja päiväunet siihen päälle).

Tänä vuonna - eli siis vähän ennen kuin täytin 53 - olen hikoillut myös ilman liikuntaa. Varsinkin aamuisin minulla on todella kuuma, mutta en sanoisi noita tuntemuksia vielä kuumiksi aalloiksi sen perusteella, mitä olen niistä kuullut. ""Kuumuuskohtaukset"" ovat yleistyneet, niitä saattaa tulla monta kertaa päivässä, mutta päivät ja viikot ovat tässä suhteessa erilaisia.
 
Sanni
Unohtui äskeisestä: karvoituksen muutos alkoi jo nelikymppisenä. Kiusallisimpia ovat ylähuuleen ilmestyvät ""viikset"", joita saa ajella monta kertaa viikossa. Onneksi olen vaalea, niin ne eivät näy kauhean hyvin.
 
Aikaisin
alkoi mulla vaihtarit. Jo 42 vuotiaana oli 3 kk paussia kuukautisten tulossa ja 43 ja risat niin loppuivat kokonaan.
FSH-arvo oli yli 90 tämän vuoden alussa ja täytän vasta 45 v.

Viime syksynä oli hyvin lieviä hikipuuskia muutaman kuukauden ajan. Muina oireina heräily jatkuvasti öisin (ei hikoiluun), joka
on aika rasittavaa. Onneksi nukun melko nopeasti takaisin.
Saas nähdä tuleeko vielä muuta...
Gynekologin mielestä minun pitäs ehdottomasti alkaa syömään hormooneja, kun alkoi vaihtarit niin nuorena Tulee kuulemma osteoporoosi ja sydän- ja verisuonitaudit varmasti jo ennen eläkeikää. En vielä kuitenkaan aloittanut.
Yritän syödä terveellisesti , käytän mm.kylmäpuristettuja öljyjä ja voita en enää margariineja,koska niiden valmistusprosessi on erittäin ""kemiallinen"".
 
Carmen
40 v ja risat päälle. Hirveät kuumat aallot öisin ynnä maanisdepressiiviset oireet lisänä. Kuoleman pelko, paniikkikohtaukset, sydämen "" tykytyskohtaukset"" . Haluttomuus, väsymys, kiukku, hermostuneisuus. Unettomuus. Miesviha ! Leukaan mustia karvoja, yök, sääristä karvat ohenneet, samoin käsivarsista. Hiusten lähtö, nyyh. Aloitin siis luoja paratkoon hormoonikorvaushoidon, ja nyt elän täyttä elämää, mutta ylipainoa on kertynyt. Tosin sitä on ollut jo ennenkin vaihtelevasti. Terveisin Carmen.
 
Mari\s\s\s\s\s\s\s\s\s\s
Hei kaikille!

huh huh, huolestuttavalta vaikuttaa nyt omakin tilanne, olen 43 vuotias ja paksut hiukseni alkoivat ohimoilta vähentyä ja harmaantua alle 40 v. Säärien karvoituksen vähentymisestä olen ollut vain tyytyväinen, mutta nyt ehkä vaihtaisin karvaiset kinttuni takaisin ennemmin, kuin ottaisin vaihdevuodet näin aikaisin.

Aika monella vaihdevuodet ovat alkaneet aikaisemmin, mitä oletin, mutta vastauksia pitäisi olla paljon enemmän, ennen kuin tietäisi keskimääräistä alkamisaikaa. Eikö se haitari ole 40 - 60 v ja keskiarvo 50 v. Olisinpa tyytyväinen, kun saisin edes muutaman vuoden vielä normaalikiertoa ja eloa, kun lapsenikin ovat vielä niin pieniä.

MILLAISIA muutoksia teillä on rinnoissa. Minulla on ollut puolisen vuotta vuotomäärä niukempi ja nyt eka kerran kuukautiset myöhässä 2 vk ja sen ajan rinnat ovat olleet tosi kipeät ja turvoksissa ja tuntuu kuin tilanne vain pahenisi.

Ajattelin, että voisikohan olla kyse raskaudesta, mutta kun sterilisaatio on tehty, niin ei kai sentään. Onkohan tämä toiveajattelua.

Lisää oireita: näkö huonontunut, vilukissassa helposti hikoilevaksi, alaselkäkipuja, heräämisiä öisin, masentumista ajoittain, muisti pätkii, älli ei pelaa...

Kertoisitteko rintojen muutoksista vielä, jos ei kellään tällaista, niin pitää kai lähteä lekuriin.

Onko kukaan kokeillut Menofem -valmistetta, jota saa ilman lääk. määräystä apteekista? onko apua?

Kiitos, kiitos ja vielä kerran kiitos!
 
Sanni
Keskimääräinen vaihdevuosien alkamisikä on Suomessa 51, mutta haitari on aika suuri (tosin en nyt tiedä, ylettyykö se sentään ihan 60:een).

Nuorempana rintani aristivat aina noin viikon ennen kuukautisia. Toinen PMS-oire oli mahdoton syöpötys, varsinkin makeaa teki mieli. Pari vuotta sitten, samaan aikaan kun kierto muuttui ""kellontarkaksi"", rinnat tulivat araksi melkein kaiken aikaa. Myös syöpötys muuttui jatkuvaksi niin, että valitin gynekologilleni, että PMS kestää kolme viikkoa kuukaudesta.

Siihen gynekologi neuvoi kokeilemaan B6-vitamiinia, joka onkin vähän auttanut.

Tällä hetkellä rinnat aristavat vähän miten sattuu, eivät koko aikaa, mutta eivät säännöllisesti neljän viikon väleinkään.
 
nallepuh
Olen 53 v ja kuukautiset loppui noin 51,5 iässä. Vuosi ilman kuukautisia ja vähitellen univaikeuksia, yöhikoilua ja päivisinkin lehahdus-hikoilua. Kävin gynellä ja sain Livial-kuurin jota nautin 6 kk. Tuntui että auttoi uni/hikoilu/seksihaluttomuusvaikeuksiin. Mutta - vaikutus ""laimeni "" - lopetin vähäksi aikaa kesäksi ja voin kohtalaisesti. Aloitin uudelleen pari viikkoa sitten ja kokeilen miten nyt menee. Jos ei merkittävää vaikutusta, menen gynelle ja vaihdatan lääkkeen.
Kokeilin MenoFemiä mutta sain siitä pikku vuotoa jota ei pitäisi eikä saisi tulla , joten lopetin. Syön terveellisesti,veriarvoni ovat hyvät ja yritän liikkua paljon.
Kokeilin kesällä hölkkäämistä sen jälkeen kun minulle tehtiin TVT-leikkaus, joten nyt pysyvät byysat kuivina ja voi juosta.
Hyvää tekee ja virkistää ja mielestäni auttaa näissä vaihtarioireissa.
 
meloni
Itselläni kuukautiset harvenee ja vähenee kokoajan. Hiukset alkoivat harmaantua jo alle nelikymppisenä.
Jalat sileämmät sitten aikoihin, mutta muualla ei toivottu karvoitus lisääntyy.
Yöunet pidemmän aikaa jo heikolla sortilla, välillä palelee ja sitten taas yltiöpäinen hiki. Kuukauden ajan on nyt ollut myös päivällä älyttömiä hikipuuskia. Ja ikää on vajaat 44.

Olisiko uskominen että jos menkat alkoi nuoruudessa myöhään, niin sitä aiemmin alkaa vaihdevuodet.

Itselläni ainakin näytäisi asia pätevän.
 
Sanni
Meloni kirjoitti: ""Olisiko uskominen että jos menkat alkoi nuoruudessa myöhään, niin sitä aiemmin alkaa vaihdevuodet""

Tämä on yleinen uskomus, ja mielelläni itsekin siihen uskoisin, koska minulla taas kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, eivätkä ole loppuneet 53-vuotispäivään mennessä. Luin jostain, että se on kuitenkin vain uskomus, jota tilastot eivät tue.
 
kn
Olen 46. Kuukautiset ovat aavistuksen verran tihentyneet, vuoto normaalin niukkaa kuten aina. Migreeni hurjistui talvella ja alkoi liittyä kuukautisiin, sain siihen uuden estolääkkeen, nyt on ok. Hikoilen usein öisin, en tiedä, liittyykö vaihdevuosiin. Niska on märkä, ja tyyny. Keväästä alkaen ollut masennuspäiviä. Luulen, että oireet liittyvät alkaviin vaihdevuosiin.

En ole vielä käynyt lääkärissä, koska juuri tänä vuonna menetin tutun lääkärini. Oudolle lääkärille en halua mennä selittelemään, että hormonikorvaushoitoja en aio helposti aloittaa. Olen ostanut soijatuotteita, apu tähän asti on ollut vähäinen, varsinkaan itkettävää oloa ne eivät vie. Nyt olen aloittanut Menofemiä vastaavan tuotteen, mutta olen vasta viikon syönyt sitä, ja kahden viikon päästä aikaisintaan voisi saada tuloksia. Jos ne tepsivät, muutaman kuukauden sisällä on käytävä näyttämässä itseään lääkärissä kuitenkin, kun suositellaan ettei niitä kovin pitkään syötäisi ilman lääkärin valvontaa.

Ehkä syksy tuo muutenkin uutta iloa elämään...
 
t
41 v kktiset jäi pois kerran>lääkärille tutkimaan tilannetta. Muuta selitystä ei löytynyt kuin menopaussin alku. Lisäksi muutamaa kuukautta ennen tuota ilmenivät yöhikoilupuuskat juuri ennen kktisten alkua. Laitettiin hormonikierukka (aiemmin ei mitään hormonaalista ehkäisyä ole ollut) ja ihme, kumma > olotila on pikkuhiljaa parantunut ja olen pärjäillyt ilman saamaani estrogeeni-geeliä ja - puikkoja. Mirenan ansiosta ei tarvitse olla luulosairas ja pelätä olevansa raskaana.
 
ei halua
Hormoni kierukan takia monella jää kuukautiset pois. Siis onko sulla nyt ollut se kierukka, kun ne on jääneet pois. Tämä on minun mielestä aika yleinen oire.

Minullla kanssa tuota (tissi) rintakipua mistä joku kyseli, ikää 45. En tiedä kuukautiset ovat olleet vain pari päivää kolme viimeistä kertaa, vaikka aikaisemmin on ollut yli neljä päivää.

Sterilisaatiosta huolimattahan on mahdollista tulla raskaaksi, olen tavannut kaksi henkilöä. Toisella oli vauva 45 vuotiaana, sterilisaatio oli tehty viisi vuotta aikaisemmin. Toinen oli noin 50 v. kun tuli yllättäen kova vuoto jne. todettiin verikokeista, että oli ollut raskaana ja laitettiin hormonikierukka lisäksi.
 
t
Kyllä nyt nimenomaan kierukan takia jääneet pois, se on asiaan kuuluvaa. Aiemmin ei. PMS oireetkin tietysti pois > aivan uskomattoman hyvä vaihtoehto tässä iässä oleville, kenelle muuten h-kierukka sopii...
 
rh
Kuukautisten loppumisesta ei tietoa, koska hormonikierukan takia menkat jääneet pois. 46 olin, kun tehtiin kokeet, ja todettiin vv:n alkaneen. Kierukka jätettiin (hormonihoidoksi) ja ”geelikuurille”. Jo kolme vuotta ennen oli valtavia yöhikoiluja, ärtyneisyyttä ym., mutta tuon ikäisenä vasta älysin, mistä on kysymys. Eli ei ihan tarkkaa tietoo milloin vv alkoivat. Menkat alkoivat 12 vuotiaana, joten minun tapaus ei tuo tuota mainittua epävarmaa ”tilastoa”. Olisi tarkoitus kokeilla ilman tuota geeliä jonkin ajan kuluttua. Kun tietäis, miten kauan näitä juttuja vielä kestää....mut kun ei ole kristalipalloa:)
 
nainen46
olen nyt 46v. Oireet vaihdevuosista alkoivat talvella.
oli kovin runsaita kuukautisia ja yksi kunnon yöhikoilu.
Vuotohäiriöitä seurasi , viikosta eteenpäin. Myös partaa ja karvoitusta tuli lisää.
Rinnatkin tuntuivat surkastuvan, sekä kipuja vatsassa. Onneksi on jo helpottanut.
 
Leena
Tosi nuoria vaihdevuosioireisia todellakin. Itse olen 52 v. ei vielä mitään oireita..ja menkat alkoi taas tänä aamuna, melkein samalla kellonlyömällä kuukausittain.
Kiinnostaisi tosiaan vähän vanhempienkin ikä, eli kuinka myöhäisiällä voi vasta alkaa???
 
Sanni
Lainasin kirjastosta ""Suomalaisen naisen vaihdevuosikirjan"", jonka mukaan vaihteluväli on niinkin suuri kuin 40 - 57 vuotta. Olen itsekin odottanut kuukautisten loppumista kuin kuuta nousevaa, mutta toisaalta, jos joutuu käyttämään hormoneja, vuoto tulee edelleen, vaikkapa 60-vuotiaaksi. Vaihdevuosioireet kestävät nekin eripituisia aikoja, jollakin vuoden, toisella kymmenen vuotta.

Leenalle: tuo kellontarkkuus voi olla yhtä lailla lopun alkua kuin heittelehtiminenkin. Minulle kävi juuri niin, että ensin vuoto säännöllistyi entisestään, reilu vuosi myöhemmin on tullut epäsäännölliseksi. Eikä FSH-arvon mukaan ole tietoakaan vaihdevuosista, vaikka ikää on 53 ja oireita on jo alkanut tulla.
 
Arja
Hei olen nyt 45v. ja mulla alkoi vuosi sitten tulee vaihdevuosioireita. Ensin tuli kuumia aaltoja eli hiki rupesi oikeen nousee ihon pintaa ja ihmettelin että mitä tää on. Sit rupesi menkat jäämään pois ensin oli muutaman kuukauden väli ja sitten oli 5kk väliä ennekuin tuli taas seuraavat. Heräilen myös öisin ja välillä on kärttyinen ja masentunut olo. Papa näytteestä otettiin fhs-arvo ja se oli 29 joka näytti sen että lähenen pikkuhiljaa vaihdevuosia. Mutta ei mulle vaan vielä määrätty mitään hormoneita. Kesällä noita kuumia aaltoja ei huomaa ku oli niin lämmin mutta nyt on taas ruvennut tulee niitä eli hiki nousee pintaan onneksi ei ihan valu. Menkat on muuten normaalit kun ne on tullut.
 
Ally
Minä olen poikkeus kaikissa tilastoissa, sillä vaihdevuodet alkoivat jo 25-vuotiaana. Tosin munasarjoistani oli ennen sitä poistettu isojen kystien vuoksi 80%. Leikkauksen jälkeen fsh:ni oli 78. Luulen että vaihdevuosioireeni olivat monta kertaa rajummat kuin niillä, joilla ne tulevat normaalisti. Oli järki lähteä sen parin kuukauden aikana, ennenkuin aloin käyttämään hormonikorvaushoitoa.

Nyt olen 33-vuotias, ja voin kaikinpuolin hyvin. Korvaushoitoa pitäisi käyttää näillä näkymin ainakin 50-vuotiaaksi, ehkä vanhemmaksikin.Hieman pelottaa niin pitkän hoitojakson aiheuttama lisääntynyt rintasyöpäriski, mutta eipä oikein taida olla vaihtoehtoja.
 
marja
minua varoiteltiin apteekissa menofemistä että saattaa aiheuttaa syöpää ,pitäisi käydägynellä ainakin puolen vuoden päästä koska saattaa aiheuttaa jotain kasvannaista kohdussa.söin niitä kuukauden eli yhden pakkauksen eikä auttanut kuumiin aaltoihin niin lopetin
 
vm57
Elokuussa nimimerkki nallepuh kirjoitti: ""Kokeilin kesällä hölkkäämistä sen jälkeen kun minulle tehtiin TVT-leikkaus, joten nyt pysyvät byysat kuivina ja voi juosta.""
Voisiko joku kertoa lisää tuosta leikkauksesta, kun olen itse aloitellut hölkkäämistä ja kaikki menee hyvin kunnes lakkaan juoksemasta, silloin tulee pissaa pieni liraus. Eli kun en jalsa hölkätä koko aikaa, joka tauolle lirahtaa...
Nyt 48 vuotiaana mulla on vasta ekoja vv-oireita, hikoilen joskus harvoin yöllä niin että lakanat on märät, päivällä ei vielä oireita.
 
siinä iässä
Juupa itselläni alkoi vuosi sitten olin silloin 43v, kovilla vuodoilla, masennuksella, hikoilulla, unettomuudella yms. tuntui että elämä muuttui täysin, en ollut enää oma itseni. Sain lääkäriltä keltarauhashormooni valmisteen, Terolutin, jota olen syönyt nyt n.8kk, PMS-oireet on lieventyneet, mutta kuukautisten tulon aikaan masentaa, suututtaa ja on levoton olo, ""kummallinen"" olotila. Lisäksi niskan lihakset jännittyy oudosti, vaikka en tee edes sellaista työtä, mistä niska-hartiaseutu voisi kärsiä. Särky tulee paineen tunteena takaraivoon asti. Kävin lääkärissä ja hän sanoi, että kyse on presmenopaussi vaiheesta estrogeeni alkaa hiipua ja siihen liittyy ns.psyykkistä voimattomuutta johon kuuluu lihasjännitystilat. Että mitä oudompia oireita voi tulla. Hoitona on hormoonikorvaushoito, yhdistelmähoitoa en ole vielä hakenut.
 

Yhteistyössä