Gallup/ vaihdevuodet

  • Viestiketjun aloittaja missä iässä
  • Ensimmäinen viesti
ENA450
Alkoivat 45v:na epäsäännöllisellä kuukautisvuodolla, jota saattoi kestää viikkokausia silloin kuin tuli, muutoin jaksot harvenivat useisiin kuukausiin. Nyt olen ollut ihan ilman jo melkein vuoden.

Ja sen jälkeen ne kuumat aallot ja hikipuuskat, huh, vieläkin rassaa silloin tällöin. Ja jonkinsortin apatia ja nyt myös seksihaluttomuus.

Ei mullakaan aivot leikkaa kuin ennen, näkökin on huonontunut (kai se on ikänäkö), mutta ainoa hyvä asia on se, että naama kukoistaa! Ei finnejä, ei ns. hormoni-ilmentymiä (mulla oli aina leuka tosi punainen ennen kuukautisia), ei ole turvotusta mahassa, ei rintojen pakotusta (olen mastopaattinen), joten ehkä tästä selvitään kunnialla :)

En syö mitään korvaushoitoa, paitsi soijaa ja muuta luonnollista estrogeenipohjaista kasvista. Täytyy selvitä ihan näin!


Siitä soijasta muuten, Elina Hytönen muistaakseni kirjoitti sen haitoista.
Soija-ongelmaruokaa | Elina Hytönen
yllätyin itsekin

Tämä Astaxanthin on muuten auttanut ikänäköön
Nutrex, EyeAstin, 60 V-Gels - iHerb.com
Hyvä tarjous, ensitilaajana saa 5 dollarin alennuksen koodilla ENA450

Muitakin ravintolisiä kannattaa kokeilla, ainakin EPA-DHA esim..
 
Viimeksi muokattu:
39 v
Aloin huolestuneena googlailla vaihdevuosiasioista, sillä minulla alkoivat tänään kuukautiset kierron ollessa 15. päivässä, vaikka tähän mennessä kuukautiseni ovat olleet tosi säännöllisesti. Löysin sellaisen tiedon, että noin 40-vuotiaana alkavat esivaihdevuodet, jonka ensimmäisiä oireita voi olla kierron pidentyminen/lyhentyminen tai tiputteluvuoto kesken kierron. Tämä esivaihe voi kestää 50 vuoteen tai yli.

Toivon hartaasti, että minulla olisi nyt vain joku kertaluontoinen häiriö, sillä en ole vielä haudannut haavetta lapsesta. Ilmeisesti on parempi alkaa haudata.
 
gilda
olen 53 v. ja sain kuopukseni 37 vuotiaana. nyt on siis vaihdevuodet ja murrosikä samassa huushollissa. itse kärsin univaikeuksista, ärtyneisyydestä, muistihäiriöistä ja masennuksesta. tyttären (16v.) kanssa otetaan yhteen koko ajan; nyt niin pahasti, että hän uhkaa asuvansa mieluummin lastenkodissa, kuin tällaisen sekopää-äitin kans.( vaikka isikin kuuluu perheeseen) em. kommentin takia olen nyt siis entistä enemmän ärtynyt ja masentunut!!!apua!!!!
 
nimetan
Onko jollakin muulla alle kolmekymppisellä kuumia aaltoja? Minulla on pahojen stressien ja huolien myötä alkanut selkeästi tulla jotain hormonihäikkää, mieliala usein herkkä ja huono, ei haluja (vrt 25-veenä ja huolettomassa elämäntilanteessa hirveät himot), limakalvot kuivahtelee välillä (samoihin aikoihin muiden oireiden kanssa)... Ja sitten nämä kuumat aallot. Vulvodyniatyyppistä oireilua oli pari-kolme vuotta sitten, ja vieläkin lievänä saattaa tulla (jos on muitakin oireita kuten tämä mielialan lasku ym).

Eli onkohan hyvinkin poikkeuksellista?
 
nimetan
Onko jollakin muulla alle kolmekymppisellä kuumia aaltoja? Minulla on pahojen stressien ja huolien myötä alkanut selkeästi tulla jotain hormonihäikkää, mieliala usein herkkä ja huono, ei haluja (vrt 25-veenä ja huolettomassa elämäntilanteessa hirveät himot), limakalvot kuivahtelee välillä (samoihin aikoihin muiden oireiden kanssa)... Ja sitten nämä kuumat aallot. Vulvodyniatyyppistä oireilua oli pari-kolme vuotta sitten, ja vieläkin lievänä saattaa tulla (jos on muitakin oireita kuten tämä mielialan lasku ym).

Eli onkohan hyvinkin poikkeuksellista?

Ohops, piti kyllä aloittaa uusi keskustelu eikä kirjoittaa tähän...
 
Viimeksi muokattu:
kpl2
Apua Pms/Vaihdevuosi oireisiin, Menohop, Easylady, Menowell ja muut tehokkaat valmisteet.

http://www.luontaispiste.palvelee.fi





Onko jollakin muulla alle kolmekymppisellä kuumia aaltoja? Minulla on pahojen stressien ja huolien myötä alkanut selkeästi tulla jotain hormonihäikkää, mieliala usein herkkä ja huono, ei haluja (vrt 25-veenä ja huolettomassa elämäntilanteessa hirveät himot), limakalvot kuivahtelee välillä (samoihin aikoihin muiden oireiden kanssa)... Ja sitten nämä kuumat aallot. Vulvodyniatyyppistä oireilua oli pari-kolme vuotta sitten, ja vieläkin lievänä saattaa tulla (jos on muitakin oireita kuten tämä mielialan lasku ym).

Eli onkohan hyvinkin poikkeuksellista?
 
Viimeksi muokattu:
Beauchamp
Ollut kai nyt tyypillistä kuukautiskierron harventumista.. Olen 43 vuotias, kuukautiset ovat km 1.5-2kk välein, toinen munasarjani on leikattu nuorempana endon takia, mistä johtuen vaihdevuodet saattaa tulla aiemmin.. Sisarellani alkoi kunnon vaihdevuodet ja hän on 49 vuotias, mitä ennen oli samanlaista oireilua itseni ikäisenä siis kuutisen vuotta. Paniikkikohtauksia saattaa tulla ja hermokohtauksia.. Henkistä uupumusta..
Mutta niitä vartenhan nykyään on niin hyviä lääkkeitä ettei kenekään tarvitse tuskitella ellei halua. Ajatellaampa vaikka 70 vuotta sitten.. Kestettävä se sillloin on vaan ollut kuumat aallot ja kaikki muukin mukava ilman mitään hoitoja..Kyllä meidän kelpaa!
 
Eilen lääkärillä
Juu, jouduin eilen menemään lääkärille kun hermostuin tähän tukanlähtöön ja päänahan kutinaan. Siinä aikansa pyöriteltyä lääkäri kysyi koska kuukautiset on loppuneet, sanoin että 51 v. hämpä tokaisi että liian aikaisin on alkaneet vaihdevuodet ja että suomessa ne on noin 60 vuotiaalla, oli niin tärkeää niin tärkeää että pidin viisaampana pitää suuni kiinni että sain sen lääkkeen jonka hän Pitäneekö mennä nyt gyneltä kysymään?
En ole moista kuullut että 60v alkaa vaihdevuodet?? Hei haloo onko kellään ilman hormoonia kuukautiset kestäneet kuusikymppiseksi, kyllä minua huvitti tämä nainen, oli vielä itsekkin varmaan liki 40 v.
Tukkaan on tullut kyllä jonkinmoista harmaantumista, mutta tosi vähän. Tuli tunne että lääkäri ei millään halunnut vaihtaa muuten omia olettamuksiaan. Siis lähdin yhtä viisaana/tyhmänä pois.
Mitään kokeita ei kuulemma oteta terveyskeskuksessa pitää mennä nuppia näyttämään yksityiselle. Muutin nuorin lapsi syntyi täytin silloin 38 v. joten luulen olevani kait ihan normaalissa käyrässä.
 
tais olla...
Alkuperäinen kirjoittaja Eilen lääkärillä;11256771:
Juu, jouduin eilen menemään lääkärille kun hermostuin tähän tukanlähtöön ja päänahan kutinaan. Siinä aikansa pyöriteltyä lääkäri kysyi koska kuukautiset on loppuneet, sanoin että 51 v. hämpä tokaisi että liian aikaisin on alkaneet vaihdevuodet ja että suomessa ne on noin 60 vuotiaalla, oli niin tärkeää niin tärkeää että pidin viisaampana pitää suuni kiinni että sain sen lääkkeen jonka hän Pitäneekö mennä nyt gyneltä kysymään?
En ole moista kuullut että 60v alkaa vaihdevuodet?? Hei haloo onko kellään ilman hormoonia kuukautiset kestäneet kuusikymppiseksi, kyllä minua huvitti tämä nainen, oli vielä itsekkin varmaan liki 40 v.
Tukkaan on tullut kyllä jonkinmoista harmaantumista, mutta tosi vähän. Tuli tunne että lääkäri ei millään halunnut vaihtaa muuten omia olettamuksiaan. Siis lähdin yhtä viisaana/tyhmänä pois.
Mitään kokeita ei kuulemma oteta terveyskeskuksessa pitää mennä nuppia näyttämään yksityiselle. Muutin nuorin lapsi syntyi täytin silloin 38 v. joten luulen olevani kait ihan normaalissa käyrässä.
..sekopää tuo lääkärisi. Minulla annettiin täyttäessäni 50-vee niin pieni opaslehtinen jossa sanottiin että suomalaisilla naisilla alkaa keskimäärin 51-vuotiaana vaihdevuodet. Normaalina vaihteluvälinä pidetään 45-55 ikävuosia. Eipä ole ketään tuttavapiirissä jolla olisi kuukautiset loppuneet 60-vuotiaana. Kaikenlaisia höyrypäitä sitä lääkäreinä onkaan.
 
Lilli
Kuukautiset alkoivat 14-vuotiaana, ja ovat olleet hyvin säännölliset ( vuoto alkoi joka 28. päivä melkein samaan kellonaikaan ). 52-vuotiaana kuukautiset alkoivat niukentua ja muuttua epäsäännölliseksi. Yksi kuuma aalto on ollu, kesti 5 minuuttia. Vuotoa oli viimeksi 5 kk sitten. Saas nähdä oliko se viimeinen kerta. Puolen vuoden taukoja on ollut ennenkin. Olen 55 v.

Tukkaan ilmestyi ensimmäiset harmaat noin 35 vuotiaana, ja tasaista tahtia harmaiden hiusten määrä lisääntyy. Tämä tuskin liittyy vaihdevuosiin mitenkään, harmaantuuhan miestenkin tukka...
 
Sanni
Alkuperäinen kirjoittaja Eilen lääkärillä;11256771:
Juu, jouduin eilen menemään lääkärille kun hermostuin tähän tukanlähtöön ja päänahan kutinaan. Siinä aikansa pyöriteltyä lääkäri kysyi koska kuukautiset on loppuneet, sanoin että 51 v. hämpä tokaisi että liian aikaisin on alkaneet vaihdevuodet ja että suomessa ne on noin 60 vuotiaalla, oli niin tärkeää niin tärkeää että pidin viisaampana pitää suuni kiinni että sain sen lääkkeen jonka hän Pitäneekö mennä nyt gyneltä kysymään?
En ole moista kuullut että 60v alkaa vaihdevuodet?? Hei haloo onko kellään ilman hormoonia kuukautiset kestäneet kuusikymppiseksi, kyllä minua huvitti tämä nainen, oli vielä itsekkin varmaan liki 40 v.
Tukkaan on tullut kyllä jonkinmoista harmaantumista, mutta tosi vähän. Tuli tunne että lääkäri ei millään halunnut vaihtaa muuten omia olettamuksiaan. Siis lähdin yhtä viisaana/tyhmänä pois.
Mitään kokeita ei kuulemma oteta terveyskeskuksessa pitää mennä nuppia näyttämään yksityiselle. Muutin nuorin lapsi syntyi täytin silloin 38 v. joten luulen olevani kait ihan normaalissa käyrässä.
Onpa lääkärisi huonosti asioista perillä! 60 on pikemminkin yläikäraja, johon asti omat munasarjat vielä saattavat jotenkin toimia.

Suomalaisen naisen vaihdevuodet alkavat (eli kuukautiset loppuvat) keskimäärin 51-vuotiaana. Gynekologini kertoi, että 90 %:lla vaihdevuodet alkavat 45 ja 55 ikävuoden välillä. Minä olin kolmea kuukautta vaille 55, ennen kuin pääsin kuukautisista eroon.

Kuukautiset eivät muuten hormoneilla jatku 60-vuotiaaksi. Se vuoto, joka hormoneilla (tablettimuotoisilla yhdistelmävalmisteilla, joissa on sekä estrogenia että keltarauhashormonia) saadaan aikaan, on tyhjennysvuoto, jolla poistetaan estrogenin paksuntama kohdun limakalvo. Se on varotoimi kohtusyövän ehkäisemiseksi. Vuoto ei palauta hedelmällisyyttä, koska se ei vaikuta munasarjojen toimintaan.

Vaihdevuosioireet ja niiden kesto vaihtelevat myös suuresti. Minä käytin kolme ensimmäistä vuotta korvaushoitoa, mutta kun kyllästyin tyhjennysvuotoon, päätin kokeilla, pärjäisinkö jo ilman. Sain gynekologilta reseptin vuodottomaan korvaushoitoon, mutta en koskaan sitä aloittanut, koska oireet olivat jo sen verran lieventyneet.

Nyt, pari vuotta ilman lääkkeitä oltuani, psyykkiset oireet ovat poissa. Fyysisistä on jäljellä (kai yleisestikin ikään kuuluva) ihon ja limakalvojen kuivuminen, aamuöiset WC:ssäkäynnit (joiden jälkeen saatan nukahtaa helposti uudestaan) ja ehkä muutaman kerran päivässä tulevat, lievät kuumat aallot.
 
tällaista täällä
Kuumia aaltoja on jonkinverran, mutta ehkä kaikkein kiusallisimpia ovat nolot muistihäiriöt. En yhtäkkiä muistakaan, mitä on 9 x 6 tai yksinkertaista ilmaisua vieraalla kielellä. Aivot on kuin puuroa hetkittäin, sitten taas ihan tavalliset. Johtuukohan vaihdevuosista. Ikää minulla on 50 v. Samoin peräaukon seutu on kuiva ja joskus pistelevä. Perusvoidetta tarvitsen sinne säännöllisesti.
 
humppapumppa
Kuukautiset alkoivat 11 v ja nyt on jääneet tulematta kolmeen kuukauteen. Yöhikoilua on. Ikää on n. 53 v. Varmaankin oisivat alkaneet myöhemmin, ellei multa ois poistetty toista munasarjaa 9 v. sitten. Vuotohan yleensä tulee vuorotellen kummastakin puolelta.
 
Harmi2
Olen 52v. nainen. Kohtu poistettiin tammikuussa runsaiden myomien vuoksi. Vaihtarioireita on ollut noin pari vuotta. Rintojen kipeytyminen oli ensimmäinen oire. Ne ovat välillä tosi kipeät, etenkin vasen. Ahdistus on yksi oire jonka tosin olen saanut helpottumaan runsaalla liikunnalla. Olen aina liikkunut paljon, mutta nyt vieläkin enemmän. Alavatsa- ja lonkkakipuja. Alapään karvoituksen harveneminen (tuokin tuli jo pari vuotta sitten). Hiusten laadun muuttuminen veltommiksi. Erilaisia lihassärkyjä. Jonkin verran yöhikoiluja. Myöskin unen laatu on muuttunut levottomammaksi ja heräilen pitkin yötä. Tuota ei ole jatkuvasti vain kausittain. Haluihin ei ole vaikuttanut, mutta limakalvot ovat hieman aremmat. Kuivuutta ei vielä havaittavissa.
Paino näkyy nousevan helpommin ja siksi tarkkailen syömisiäni enkä syö enää niin huolettomasti kuin aiemmin. Haluan pysyä normaalipainoisena. Likinäkö huonontunut ja kaukonäkö parantunut. En tarvitse laseja enää muuta kuin autolla ajaessa. Lukemaan vielä pystyn ilman laseja, mutta en näe tekstiä enää niin selkeästi. Työlasitkin olen joutunut hommamaan.
Syön vakituisesti Lady Vitaa. Siinä on paljon erilaisia vitamiineja ja sitten kasviestrogenia. Jos olen pitänyt taukoa niiden syömisessä, niin silloin yöhikoiluja on enemmän.
 
Likinäkö?
Olen 52v. nainen. Kohtu poistettiin tammikuussa runsaiden myomien vuoksi. Vaihtarioireita on ollut noin pari vuotta. Rintojen kipeytyminen oli ensimmäinen oire. Ne ovat välillä tosi kipeät, etenkin vasen. Ahdistus on yksi oire jonka tosin olen saanut helpottumaan runsaalla liikunnalla. Olen aina liikkunut paljon, mutta nyt vieläkin enemmän. Alavatsa- ja lonkkakipuja. Alapään karvoituksen harveneminen (tuokin tuli jo pari vuotta sitten). Hiusten laadun muuttuminen veltommiksi. Erilaisia lihassärkyjä. Jonkin verran yöhikoiluja. Myöskin unen laatu on muuttunut levottomammaksi ja heräilen pitkin yötä. Tuota ei ole jatkuvasti vain kausittain. Haluihin ei ole vaikuttanut, mutta limakalvot ovat hieman aremmat. Kuivuutta ei vielä havaittavissa.
Paino näkyy nousevan helpommin ja siksi tarkkailen syömisiäni enkä syö enää niin huolettomasti kuin aiemmin. Haluan pysyä normaalipainoisena. Likinäkö huonontunut ja kaukonäkö parantunut. En tarvitse laseja enää muuta kuin autolla ajaessa. Lukemaan vielä pystyn ilman laseja, mutta en näe tekstiä enää niin selkeästi. Työlasitkin olen joutunut hommamaan.
Syön vakituisesti Lady Vitaa. Siinä on paljon erilaisia vitamiineja ja sitten kasviestrogenia. Jos olen pitänyt taukoa niiden syömisessä, niin silloin yöhikoiluja on enemmän.

Mutta likinäköinenhän näkee lähelle ihan hyvin, mutta ei kauas. Minä taas näen kauas mutta en lähelle. kätän + 1.00 Tiimarin laseja.
 
Viimeksi muokattu:
Alli
Olen 53 v ja kuukautiset loppui noin 51,5 iässä. Vuosi ilman kuukautisia ja vähitellen univaikeuksia, yöhikoilua ja päivisinkin lehahdus-hikoilua. Kävin gynellä ja sain Livial-kuurin jota nautin 6 kk. Tuntui että auttoi uni/hikoilu/seksihaluttomuusvaikeuksiin. Mutta - vaikutus ""laimeni "" - lopetin vähäksi aikaa kesäksi ja voin kohtalaisesti. Aloitin uudelleen pari viikkoa sitten ja kokeilen miten nyt menee. Jos ei merkittävää vaikutusta, menen gynelle ja vaihdatan lääkkeen.
Kokeilin MenoFemiä mutta sain siitä pikku vuotoa jota ei pitäisi eikä saisi tulla , joten lopetin. Syön terveellisesti,veriarvoni ovat hyvät ja yritän liikkua paljon.
Kokeilin kesällä hölkkäämistä sen jälkeen kun minulle tehtiin TVT-leikkaus, joten nyt pysyvät byysat kuivina ja voi juosta.
Hyvää tekee ja virkistää ja mielestäni auttaa näissä vaihtarioireissa.
Hei,

Mietin, että onkohan tällainen ihan normaalia vaihdevuosi-oireilua:
Olen 54 ja hormonikierukan käytön takia en pysty sanomaan milloin kuukautiseni loppuivat. Ne vähenivät ensin muutamaan kertaan vuodessa ja nyt ehkä 1- 1,5 vuotta olleet kokonaan poissa. Kierukan lisäksi käytän hormonitablettia,nyt Lival 2,5 mg kerran vuorokaudessa. Minulla ei ole varsinaisia kuumia aaltoja- en siis herää niihin . Joskus kahvin juonti nostattaa hien pintaan mutta mikä minua varsinaisesti mietityttää ja harmittaa hikoilu muuten. Tavallinen imurointi ja siivous saa veden valumaan päästä noronaan. Puhumattakaan lenkkeilystä, pyöräilystä ym. Tätä on jatkunut nyt muutaman vuoden. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Onko tämä normaalia ja loppuu aikanaan vai onko minulla joku sisäinen termostaatti mennyt rikki? Aikaisemmin ei ollut vastaavaa ja sain esimerkiksi kävellä aika nopeasti ja pitkästi ennen kuin hikeä alkoi virrata päästä. Kainalot hikosivat kyllä ja selkä kostui mutta ei se ollut mitään tähän verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
humppapumppa
Viimeksi muokattu:
Ikinuori
Täytän syksyllä52v ja minkälaisia oireita ei ole olut. Verikoe näytti, että hormonitoiminta on kuin nuoren naisen. Pillereitä menen huomenna hankimaan lisää.

Suvussani on 50v synnyttäneitä, joten en ota riskiä.
 
yks täti
Minulta katosi pms oireet kun täytin 45 vee. Finnejä tosin vieläkin tulee, mutta kun ne pms pireet on ollut rintojen kipeytymisestä kiviä kohdussa tuntemuksia lapsesta saakka niin ihmettelen. Jos vaihtarioireet on tällaisia niin thanks!
 
n.60v
Keskimääräinen vaihdevuosien alkamisikä on Suomessa 51, mutta haitari on aika suuri (tosin en nyt tiedä, ylettyykö se sentään ihan 60:een).

Nuorempana rintani aristivat aina noin viikon ennen kuukautisia. Toinen PMS-oire oli mahdoton syöpötys, varsinkin makeaa teki mieli. Pari vuotta sitten, samaan aikaan kun kierto muuttui ""kellontarkaksi"", rinnat tulivat araksi melkein kaiken aikaa. Myös syöpötys muuttui jatkuvaksi niin, että valitin gynekologilleni, että PMS kestää kolme viikkoa kuukaudesta.

Siihen gynekologi neuvoi kokeilemaan B6-vitamiinia, joka onkin vähän auttanut.

Tällä hetkellä rinnat aristavat vähän miten sattuu, eivät koko aikaa, mutta eivät säännöllisesti neljän viikon väleinkään.
Minulla ei ole ollut vaihdevuosivaivoja, vaikka olen Nainen, ihan isolla N:llä. Gyneni sanoikin joskus, että olen varmasti yksi 25% naisista, jotka eivät kärsi vaihdevuosiongelmista. Oikeassa oli.
 
Viimeksi muokattu:
ehkä ja ehkä ei vai
46v olen. Nyt on ensimmäistä kertaa kun kuukautisia ei ole kuulunut 50 päivään! Ei ole mitään pms-oireitakaan. Tosin, vuotoni on viimeiset 3 vuotta vaihdellut 24 ja 39 päivän väliin, mutta yleensä pms-oireet ovat vain kestäneet sitten pidempään, taikka vuoto vain alkanut yhtäkkiä liian ajoissa, varoittamatta.

Tämän kevään olen lähes joka yö herännyt pieneen hikoiluun. Muistuttaa pahan krapulapäivän jälkeisen yön hikoilua. Se menee ohi kun työnnän peittoa sivuun tai käyn juomassa. Muulloin ei hiosta, iltaisin ennemminkin palelen.

Aloin keväällä liikkumaan ja käyn lenkillä 2-3 kertaa viikossa. Tunnen periaatteessa voivani hyvin mutta toisaalta elämäniloni on jotenkin hukassa. Kimpaannun myös herkästi ja olen jotenkin takakireä. Yritän aina ennen kimpaantumista rauhoitella itseäni että anna olla, asia ei ole sen arvoinen. Usein onnistun mutta en aina. Pääsääntöisesti äkeys ilmenee siten että minulla on melko "vahvoja mielipiteitä", mutta yritän esittää ne huumorin höysteellä. Aina ei onnistu.

Syön liikunnan seurauksena säännöllisemmin ja terveellisemmin kuin ennen mutta monipuolisesti ja hyvin. Salaatteja olen päivisin alkanut syömään. En ole varsinaisesti laihtunut mutta hiukan tietenkin liikunnan seurauksena kiinteytynyt. Olen normaalipainoinen.

Hiukset eivät irtoile. Seksiä ei elämässä ole kun ei ole miestäkään (ero 4 vuotta sitten). Lapsia ei ole.

Miksi pitäisi syödä korvaushoitoa? Entä jos en syö, mitä haittaa?
Voiko kuukautiset vielä tulla, ilmaantua ihan yhtäkkiä vai voiko se olla tällä ohi?
Äitini vaihdevuodet alkoivat 55 vuotiaana. En voi häneltä enää asiasta kysellä, menetin hänet toissavuonna. Eikä ole oikein ketään sen ikäisiä riittävän läheisiä ystäviä keneltä kehtaisi kysellä.
 
tuli mieleen
Mitens oliko se raakel hiltunen vai mikä joka aloitti kovan kuntoilun ja vaihtarioikeet pamahti sille sen seurauksena päälle. Voiko toi liikunta yksinkertaisesti olla se syy? Muistakseni se on samanikäinen kuin sä.
 
heippa!
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä ja ehkä ei vai;11676674:
Miksi pitäisi syödä korvaushoitoa? Entä jos en syö, mitä haittaa?
Voiko kuukautiset vielä tulla, ilmaantua ihan yhtäkkiä vai voiko se olla tällä ohi?
Äitini vaihdevuodet alkoivat 55 vuotiaana. En voi häneltä enää asiasta kysellä, menetin hänet toissavuonna. Eikä ole oikein ketään sen ikäisiä riittävän läheisiä ystäviä keneltä kehtaisi kysellä.

Eihän sinun tarvitse syödä hormoneja, jos mahdollisten vv- oireiden kanssa tulet itse toimeen! Jos sinua epäilyttää oletko vaihdevuosissa tai miten pitkällä niissä, se selviää labrassa yksinkertaisella verikokeella; vaatii tietysti lääkärin lähetteen.
 
ehkä ja ehkä ei vai
Tästä päättelin että olisi jokin syy korvaushoitoon (kirjoitettu joskus ketjun alkupäässä):
"Gynekologin mielestä minun pitäs ehdottomasti alkaa syömään hormooneja, kun alkoi vaihtarit niin nuorena Tulee kuulemma osteoporoosi ja sydän- ja verisuonitaudit varmasti jo ennen eläkeikää."

Itse ajattelen lähinnä että eiköhän nuo tule muutenkin jos on tullakseen, aiemmista elintavoista se paljolti riippuu. Eli oireiden helpotukseen niitä kai syödään.

Nyt kun mainitsit, kyllä Rakel Hiltunen siitä mainitsi. Hän tosin myös laihdutti aika rankasti ja laihduttaminen voi sotkea hormonit. Vaakan mukaan olen talvesta "laihtunut" 1,2 kg eli siitä tuskin on kyse ;) Vaan eip sitä koskaan tiedä.

Jos se näin helpolla menee niin en valita. Toisaalta kyllä tuntuu että on jo vanha, elämä ohi...vaikkei iän puolesta olekaan.

Ehkäpä seuraavassa papakokeessa otan puheeksi. En nyt erikseen tämän takia lääkäriin mene, jos ei sitten ilmaannu jotain muita oireita.
 

Yhteistyössä