Gallup: Sun rahat, mun rahat, meidän rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morsian88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
musta on vähintäänkin reilua että jos toinen osapuoli tienaa huomattavasti toista enemmän, hän saa myös käyttää niitä tienaamiaan rahoja omiin harrastuksiinsa ilman mitään nalkutusta.

Mutta sellaisessa tilanteessa pitää ottaa huomioon se, että enemmän tienaavan puolison tulojen vuoksi esimerkiksi lasten päivähoitomaksut saattavat olla suurimmat mahdolliset mitä ne eivät olisi jos molemmat olisivat matalapalkkaisessa työssä. samaten esimerkiksi tilanne jossa saataisiin asumistukea silloin jos molemmat olisivat matalapalkka-alalla ei tapahdu jos toisen palkka on huomattavan suuri.

edellämainitun kaltaisessa tilanteessa ei ole oikein kohtuullista maksaa kaikkia välttämättömiä kuluja puoliksi, sillä se vähemmän tienaava osapuoli joutuu maksamaan silloin puolet kaikista sellaisista kuluista jotka ovat suuria, nimenomaan toisen puolison suurituloisuuden vuoksi ja maksettavat summat olisivat melkoisen paljon pienempiä jos molemmat tienaisivat saman verran.

Meillä on vähän tuollainen tai oikeastaan toisinpäin: kumpikin laittaa omista tuloistaan 35 prosenttia yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset ja lapset menot. Kumpikin saa käyttää omat rahansa miten haluaa, mutta tarvittaessa yhteiselle tilille laitetaan lisärahaa esim. lomamatkaa tai isompia ostoksia varten.

(Tuon tilin tiliote käydään kerran kuussa läpi ja kirjataan kuittien kanssa exceliin niin näkee, että mihin rahat on menny (ruoka, sähkö, vastike jne). Toi voi kuulostaa työläältä, mutta siihen menee noin 20 min, kerran kuussa.)

Kummallaki on oma laina + miehellä on auto, jonka kulut maksaa.

Meillä tää on toiminut hyvin. Kun olin hoitovapaalla, laitoin prosenttiosuuden mukaan rahaa tilille mut käytännössä siis tarkoitti, että prossat oli suuremmat, koska miehen piti laittaa enemmän rahaa yhteiselle tilille.

Minä olen pyöritellyt samanlaista exeltaulukkoa noin 4 vuotta, kun on yhdessä asuttu :) Eli voisi sopia minun pikkutarkalle luonteelleni :D Olen kyllä ajatellut että jospa jättäisi pyörittämättä kunhan avoliitto muuttuu avioliitoksi, vaikka toisaalta tuosta on paljon hyötyä taloudenpidolle muutenkin.

Tuollainenkin prosenttiluokka (35) olisi tietty järkevä sitten kun pakollisten menojen osuus on pieni :) Mutta näin ainakin olimme ajatelleet, että prosenttiosuus - oli se sitten mikä vain prosentti - olisi reilu molemmille? Toivottavasti tuossa ei nyt vain ole joitain sudenkuoppia joita emme huomaa, mutta hienoa että muutamat muutkin käyttävät tuollaista mallia.

[QUOTE="vieras";22262088]Onpa reilua: sinä maksat ruokalaskun 400e ja mies muut: asunto 500e, auto, vakuutukset...[/QUOTE]

Noh.. tasan ei käy onnenlahjat.. ;) vitsi, vitsi.. :) Meillä miehellä on reilun tonnin kuussa suuremmat bruttotulot ja lisäksi hänellä on muuta omaisuutta mistä tulee aina pientä tuloa ajoittain. Täten 50/50 jaottelu vois olla kohtuutonta ja lisäksi se aiheuttaisi sen että pitäisi alkaa laskemaan ja vahtimaan toisen kulutuskäyttäytymistä mitä kumpikaan meistä ei halua.

Nyt kyllä sovittiin yhteisistä säästötalkoista että kumpikin yrittää itsekseen säästää sen verran kuin pystyy ja haluaa. Haaveina ois joskus omakotitalo. :) Mulla säästäminen lähti siitä että irtisanoin pari lehteä, ajattelin enemmän kävellä lyhyitä matkoja (kuntokin kohoaa.. ;) ) ja rajoitan mun vaateshoppailua missä mulla taitaa olla jonkinlainen riippuvuus.

Mitäs tämä pitää sisällään eriteltynä?

Meillä samoin ja se menee meillä näin:

mies tienaa noin 600-1000e käteen kuussa enemmän ja näin ollen maksaa lainan, vastikkeen ja hoitomaksun. Nää tekee sen 1000e/kk ( karkea arviointi ) Hoitomaksu poistuu ens syksynä.

mä maksan auton vakuutukset ja verot sekä 98% bensoista. maksan huollot ja nyt ostan renkaat. hoidan myös katsastuksen. Ostan tytön vaatteet ja kengät. Maksan telkkariluvan, kotivakuutuksen, lapsen vakuutuksen ja 2x lehtitilaus. Kaupassa maksetaan about puoliks.

tää menee niin sutjakkaasti että kertaakaan ei 6,5v aikana ole tarvinnu takuta siitä et kuka maksaa ja mitä.

vaikka tuossa mun osuus vaikuttaa isolle mut ei siltikään pääse samoille tasoille ja ei noita tuu joka kuukaus. Mä saatan ostaa sit miehelle jotain kalliimpaa esim. nyt synttäriks ostin 225e piirtopöydän.

joskus jos mulla on ollu huono kk töissä ja sattuu tulemaan paljon laskuja niin mies maksaa osan.

en suostu ikäpäivänä yhteiseen tiliin. Ollaan sen verran erilaisia käyttäjiä et siit ei tuu ku sanomista.

[QUOTE="vieras";22262154]Niin ajattelin että tässä varmaan on kaksi asiaa yhdessä :) Saanko sinulta kysyä, miten ns. täysi avioehto toimii puolison kuolemantapauksessa parilla, jolla on lapsia? Kiitos jos viitsit vastata :)[/QUOTE]

Ensin omaisuuden erottelu, ja sitten lapset perivät kuolleen puolison rahat. Leski ei siis saa puolisonsa rahoja vaan lapset. (jos oikein muistan, en voi nyt tarkistaa kun ei ole kirjat lähellä :S) Leskellä on tosin oikeus pitää asunto hallinnassaan (käyttöoikeus) vaikka se olisikin ollut täysin kuolleen puolison nimissä ja siis lasten omaisuutta.

[QUOTE="vieras";22262224]Suuri kiitos![/QUOTE]

Eipä kestä, mutta kannattaa tarkemmin lueskella / kysyä lakimieheltä jos asia on tärkeä :) Ja perintöähän ei ole pakko jakaa, leski saa pitää koko omaisuuden jakamattomana hallinnassaan JOS lapset eivät vaadi perinnönjakoa, jolloin pesä jaetaan vasta lesken kuoltua vaikka avioehto olisikin.

Meillä on omat tilit+yhteinen "säästötili",jonne tulee laitettua vaihtelevissa määrin rahaa, sillon kun/jos jää/muistaa.
Mies tienaa enemmän niin hän maksaa lainanlyhennykset yms. asunnon menot ja osan ruuista ja mie sitten ruokaa, nettilaskut, pääasiassa lasten vaate- yms. menot. Sit jos tulee isompia ostoksia niin sieltä säästötililtä tai osamaksulla, riippuen miten kiireellisesti tuo ostos pitää saada/maksaa.

Meillä samoin ja se menee meillä näin:

mies tienaa noin 600-1000e käteen kuussa enemmän ja näin ollen maksaa lainan, vastikkeen ja hoitomaksun. Nää tekee sen 1000e/kk ( karkea arviointi ) Hoitomaksu poistuu ens syksynä.

mä maksan auton vakuutukset ja verot sekä 98% bensoista. maksan huollot ja nyt ostan renkaat. hoidan myös katsastuksen. Ostan tytön vaatteet ja kengät. Maksan telkkariluvan, kotivakuutuksen, lapsen vakuutuksen ja 2x lehtitilaus. Kaupassa maksetaan about puoliks.

tää menee niin sutjakkaasti että kertaakaan ei 6,5v aikana ole tarvinnu takuta siitä et kuka maksaa ja mitä.

vaikka tuossa mun osuus vaikuttaa isolle mut ei siltikään pääse samoille tasoille ja ei noita tuu joka kuukaus. Mä saatan ostaa sit miehelle jotain kalliimpaa esim. nyt synttäriks ostin 225e piirtopöydän.

joskus jos mulla on ollu huono kk töissä ja sattuu tulemaan paljon laskuja niin mies maksaa osan.

en suostu ikäpäivänä yhteiseen tiliin. Ollaan sen verran erilaisia käyttäjiä et siit ei tuu ku sanomista.

Luulenpa että haen samankaltaista lopputulosta kuin teillä on, vaikka menetelmä on eri. Eli yhdessä maksetaan sen mukaan kun pystytään ja kenellä on rahaa, mutta tuo yhteinen tili (esim. 80% palkasta X ja 80% palkasta Y) olisi vain noita yhteisiä menoja ja omat tilinsä (ne 20%) molemmat saisi käyttää omiin juttuihinsa - jos minä haluan ostaa kalliita meikkejä, käydä kampaajalla ja hierojalla ja ostella vaatteita voin niin tehdä hyvällä omallatunnolla, ja jos mies vaikka haluaisi säästää sanotaan vaikka moottoripyörään, voisi myös tehdä niin ilman että syntyisi ongelmaa esim. siitä että "eikö ne rahat kuuluisi käyttää kesälomaan / lapsiin" jne.

Minä olen pyöritellyt samanlaista exeltaulukkoa noin 4 vuotta, kun on yhdessä asuttu :) Eli voisi sopia minun pikkutarkalle luonteelleni :D Olen kyllä ajatellut että jospa jättäisi pyörittämättä kunhan avoliitto muuttuu avioliitoksi, vaikka toisaalta tuosta on paljon hyötyä taloudenpidolle muutenkin.

Tuollainenkin prosenttiluokka (35) olisi tietty järkevä sitten kun pakollisten menojen osuus on pieni :) Mutta näin ainakin olimme ajatelleet, että prosenttiosuus - oli se sitten mikä vain prosentti - olisi reilu molemmille? Toivottavasti tuossa ei nyt vain ole joitain sudenkuoppia joita emme huomaa, mutta hienoa että muutamat muutkin käyttävät tuollaista mallia.

Mut hei, jos sulla toi jo sujuu, niin jatka ihmeessä budjetin pitoa! Toi ei mun mielestä oo mitenkään kiinni siitä, asuuko yksin, onko avoliitossa tai naimisissa. Uskoisin, et tuosta olis hyötyä silloinkin, jos tarvii pankkiin mennä lainaa neuvottelemaan.

Ja sen prosentin voi tietenkin sopia miten haluaa. Mä en vaan halua pitää tavallisella käyttötilillä hirveästi enempää rahaa kuin mitä sieltä menee, kumpikin laittaa omat säästönsä yleensä ns. säästötilille. Mut voishan ton toteuttaa niinkin, et laittais sen 70 prosenttia yhteiselle tilille ja sit siirtäis sieltä ns. ylimääräisen säästötilille? Hmm, tota vois ehkä itekin harkita...

Kaikille toi malli ei sovi, mut meille on sopinut. Ei olla tänä 10 vuotena koskaan rahasta tapeltu...

Mut hei, jos sulla toi jo sujuu, niin jatka ihmeessä budjetin pitoa! Toi ei mun mielestä oo mitenkään kiinni siitä, asuuko yksin, onko avoliitossa tai naimisissa. Uskoisin, et tuosta olis hyötyä silloinkin, jos tarvii pankkiin mennä lainaa neuvottelemaan.

Ja sen prosentin voi tietenkin sopia miten haluaa. Mä en vaan halua pitää tavallisella käyttötilillä hirveästi enempää rahaa kuin mitä sieltä menee, kumpikin laittaa omat säästönsä yleensä ns. säästötilille. Mut voishan ton toteuttaa niinkin, et laittais sen 70 prosenttia yhteiselle tilille ja sit siirtäis sieltä ns. ylimääräisen säästötilille? Hmm, tota vois ehkä itekin harkita...

Kaikille toi malli ei sovi, mut meille on sopinut. Ei olla tänä 10 vuotena koskaan rahasta tapeltu...

..eikä me 6 vuoden aikana, joten täytynee luottaa siihen että oma tämänhetkinen oikeustaju on ihan järkevä ja toimii meillä vielä 10 vuoden päästäkin, ainakin mieskin tuntui tykkäävän järjestelystä.

Tuo taulukko on kyllä kiva, siitä näkee pikasilmäyksellä paljonko kulutamme yhteensä kuukaudessa ruokaan, paljonko menee autoon, viihteeseen, "kotiin" jne. Hyvä pointti että on kätevä sitten asuntolainaakin anoessa :)

Meillä toimii yhteiset rahat. Ei olla kertaakaan riitaannuttu raha-asioista ja ei kertakaikkiaan jaksettais omia rahoja laskeskella. Tämä siis vaikutti kaikkein helpoimmalta.
Myös se jos ja kun toinen tienaa enemmän niin en henk koht tuntisi mitään vääryyttä vaikka tienaisin puolet enemmän, koska haluan panostaa koko perheeseeni ja nautin myös siitä että mieheni saa mitä haluaa. :)
Alunperin luulin omien rahojen olevan jotenkin selkeämpi juttu, mutta nyt olen eri mieltä.
Etenkin kun lapsi tulee talouteen.

Jos nyt omat rahat haluaisimme kuitenkin pitää, niin jakaisimme varmaankin laskut ja ruokaostoket sen mukaan mitä kumpainenkin tienaa, niin että molemmilla olisi kuitenkin sama elintaso, kuten perheellä/avioparilla mun mielestäni kuuluu olla.

Puhun kahdesta asiasta yhtä aikaa :) Selvää on siis että avioehto tulee, mutta mietin että kuinka jakaa se päivättäinen rahanmeno niin että enemmän tienaavalla (=minulla) ei ole sitten mahdollisen avioeron aikana enemmän omaisuutta nimissä, ei sekään ole reilua. Minusta on selvää että jos tienaan enemmän maksan myös enemmän perheen menoista, mutta molemmilla on oltava se oma raha jonka käyttöön ei toisella ole sanomista.

T: tuleva perheoikeuden juristi ;P

Ilmeisesti opinnot ovat vielä aika alussa... Jos kerran teillä ei naimisiin mennessä ole mitään omaisuutta, ja haluat jakaa kaiken naimisiin menon jälkeen hankitun omaisuuden tasapuolisesti, niin ette tarvitse avioehtoa, vaan tasapuolinen jako tapahtuu ihan avioerolainsäädännön kautta.