Gallup rippijuhlatarjoiluista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cowpow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cowpow

Vieras
Juhliin on viikko aikaa ja menu on jo mietittynä. Silti vielä näin viime metreillä kiinnostaisi, että mitä juuri sinä haluaisit tarjoilupöydässä olevan? Eli lempijuhlaherkkusi tai jotain mitä eniten odotat? Kumpi vaihtoehto on sinusta näin kesäkuumalla parempi, ruokabileet vai kevyempi salaatti, voileipäkakku tms. suolaisilla syötävillä katettu pöytä + makeat?

Mä tykkäisin eniten pikkusuolaisista, salaateista ja makeasta. Ja jos on väkeä tulossa paljon, niin mieluiten sellaisia syötäviä, mitä voi yhdellä kädellä syödä, ettei tarvita pöytää välttämättä.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
En tykkää syödä juhlissa ruokaa. Kun menen juhliin niin haluan herkutella ja erilaiset makeat kakut ja leivonnaiset on minun herkkua. En tykkää voileipäkakuista enkä halua salaatteja. Oikeat kauniisti koristellut voileivät on hyviä ja upeita, mutta valitettavasti nykyisin ei ihmiset kehtaa niitä tehdä juhliin.

Mä pidän itse esimerkiksi salaateista ja suolaisista piirakoista yhdistelmänä ja niiden oheen voi tietty laittaa vielä jotakin pientä ja makeat sitten päälle.

Se riippuu monesta asiasta. Jos rippijuhlat ovat pitkän matkan päässä, arvostan ruokapöytää. Lähellä ovat juhlat menevät hyvin ihan pelkkänä kahvipöytänä, jossa on tarjottavana suolaisia ja makeita "kaffepöydän" antimia.

Olin pari viikkoa sitten rippijuhlissa, joissa suurin osa tuli vähintään muutaman sadan kilometrin päästä. Kaikki tuntuivat arvostavan ruokatarjoilua. Sen verran usein kaikki kävivät santsaamassa, minä mukaan lukien.

Meillä oli tänään rippijuhlat :) En osaa nyt miettiä, mitä nyt haluaisin syödä näiden omien juhlien jälkeen, mutta tarjolla oli vihreää salaattia ja salaatinkastiketta, texmex-voileipäkakkua, mansikkakermakakkua, suklaatäytekakkua, mustikkapiirakkaa, banaanisuklaakakkua, valkosuklaa-daimjuustokakkua, keksejä, kahvia ja mehua. Vieraita noin parikymmentä henkeä.

Meillä oli tänään rippijuhlat :) En osaa nyt miettiä, mitä nyt haluaisin syödä näiden omien juhlien jälkeen, mutta tarjolla oli vihreää salaattia ja salaatinkastiketta, texmex-voileipäkakkua, mansikkakermakakkua, suklaatäytekakkua, mustikkapiirakkaa, banaanisuklaakakkua, valkosuklaa-daimjuustokakkua, keksejä, kahvia ja mehua. Vieraita noin parikymmentä henkeä.

kuulostaa oudolta

Teen itse saaristolaisleipää ja siihen päälle suunnittelin kylmäsavulohesta yms. kalatäytteen päälle, osa olis ruisnapeilla kun kaikki ei tykkää saaristolaisleivästä. Tai sitten tuulihatturulla kalaversiona. Muita suunnitelmia oli itsetehdyt karjalanpiirakat munavoilla (klassikko :) ), kreikkalaista salaattia, pastasalaatti (en ole vielä päättänyt mitä kaikkee sinne laittaisin), pari suolaista piirakkaa (kasvis- ja joku kinkkuversio), voileipäkakku, mangojuustokakku, pienet suklaapalat, punssileivokset, macaronssit, pikkuleipiä ja täytekakku. Vieraita noin 30. Oliskohan tuossa tarpeeksi?

Teen itse saaristolaisleipää ja siihen päälle suunnittelin kylmäsavulohesta yms. kalatäytteen päälle, osa olis ruisnapeilla kun kaikki ei tykkää saaristolaisleivästä. Tai sitten tuulihatturulla kalaversiona. Muita suunnitelmia oli itsetehdyt karjalanpiirakat munavoilla (klassikko :) ), kreikkalaista salaattia, pastasalaatti (en ole vielä päättänyt mitä kaikkee sinne laittaisin), pari suolaista piirakkaa (kasvis- ja joku kinkkuversio), voileipäkakku, mangojuustokakku, pienet suklaapalat, punssileivokset, macaronssit, pikkuleipiä ja täytekakku. Vieraita noin 30. Oliskohan tuossa tarpeeksi?

Mun mielestä tuossa on hirveän paljon suolaista puolta.

- Kalaleivät/-ruisnapit/-tuulihatut
- Karjalanpiirakat
- Kreikkalainen salaatti
- Pastasalaatti
- Kasvispiirakka
- Kinkkupiirakka
- Voileipäkakku

...Ottaisitko itse noin montaa lajia?
Mun mielestä tuolta vois hyvin jättää pois esim. karjalanpiirakat, ja lisäksi joko suolaiset piirakat tai voileipäkakun, molempia on ihan turha pitää.

[QUOTE="koppis";28697760]Cowpow: todellakin on tarpeeksi. Joskus ihmetyttää miten älyttömästi noita erilaisia tarjottavia muka pitää olla.[/QUOTE]

Joo, samaa mieltä, tarpeeksi on (ellei tosissaan jo liikaakin?). Ihan varmaan maistuis myös mulle :p

[QUOTE="eee";28697756]Mun mielestä tuossa on hirveän paljon suolaista puolta.

- Kalaleivät/-ruisnapit/-tuulihatut
- Karjalanpiirakat
- Kreikkalainen salaatti
- Pastasalaatti
- Kasvispiirakka
- Kinkkupiirakka
- Voileipäkakku

...Ottaisitko itse noin montaa lajia?
Mun mielestä tuolta vois hyvin jättää pois esim. karjalanpiirakat, ja lisäksi joko suolaiset piirakat tai voileipäkakun, molempia on ihan turha pitää.[/QUOTE]

Joo, siinä on aikasta paljon erilaista. Tarkoitus ei ole, että jokainen vieras ottaa kaikkea. Ongelma on lähinnä siinä, että suvussa on niin monta erilaista ruokarajoitteista. Tuolla tavalla saisin jokaiselle jotakin :D

[QUOTE="koppis";28697760]Cowpow: todellakin on tarpeeksi. Joskus ihmetyttää miten älyttömästi noita erilaisia tarjottavia muka pitää olla.[/QUOTE]

Ei aina tarvitse olla, mutta tykkään leipoa ja mieluusti teen jokaiselle vieraalle jotain hänelle maistuvaa :D

Kuulostaa tosi herkulliselta ja minusta ihan tarpeeksi :)

Ahaa, mitä sä oisit tarjonnut? :)

ja kyllä mä olisin ihmeissäni vedellyt kahvin kanssa vihreetä salaattia? (tai siis olisin jättänyt sen salaatin siihen kulhoon, ja keskittynyt voileipäkakkuun, se oli niiiiiiiiiiiiin hyvää)

meillä on omissa juhlissa ensi viikonloppuna savulohta, pastasalaattia, fetasalaattia (tai no feta on erikseen kulhossa), uusia pottuja (no näitä mietin vielä),tillikastiketta ja lihapullia, lisänä kotikaljaa,leipiä ja pestokierteitä.

Kahvipöydässä mansikkakakkua (tylsää ehkä, mut lapsen toive), banoffeeta, kuppikakkuja, erilaisia itsetehtyjä pikkuleipiä,sekä juustokakkua. Tähän joku ehkä kaipailee jotain suolaista, mut kaikki vieraat syö ensin "ruokaa" joten ehkä pärjäävät ilmankin, tai sitten jos jää kovin paljon ylimääräistä aikaa, niin teen muutaman suolaisen piirakan. Tosin meille on tulossa n. 70 vierasta, joten kaikkea saa varata aikalailla. Ajattelin siis tuota kahvitarjoilua vähän niinkuin jälkiruoaksi.

Hyvältä kuulostaa Cowpown lista! Itse tykkään voileipäkakusta ja suolaisista piirakoista eniten. Ruokatarjoilu isolle porukalle on yleensä jotain tylsääkin tylsempää lihakastiketta eli itse en toivoisi varsinaista ruokaa esim. rippijuhlissa. Useita eri täytekakkumakuja en myöskään toivo, ellen nyt sitten suklaa/sacherkakun rinnalle jotain hillo/hedelmätäytteistä kermakakkua, koska suklaakakka en yleensä syö.

[QUOTE="siis";28697870]ja kyllä mä olisin ihmeissäni vedellyt kahvin kanssa vihreetä salaattia? (tai siis olisin jättänyt sen salaatin siihen kulhoon, ja keskittynyt voileipäkakkuun, se oli niiiiiiiiiiiiin hyvää)
[/QUOTE]

Mehuakin oli tarjolla. Salaatti teki hyvin kauppansa texmex-voileipäkakun kanssa, joten ollaan varmaan outoja koko suku :rolleyes:

Meillä oli ensin tarjolla salaattipöytä. Vieraat ainakin tykkäsivät tarjottavista. Tarjolla oli itsetehtyjä kinkka-pastasalaattia, perunasalaattia, vihreätä salaattia (tomaatti oli eri kulhossa sekä raejuusto) + salaatinkastike, lihapullat, munajuusto (uunissa paistettu), patonkia, kotikalja + muutjuomat.

Kahvin kanssa oli tarjolla itsetehtyjä karjalanpiirakoita + munavoita, pullakranssi, tiikerikakku, vadelmahyydykekakku, täytekakku ja lusikkaleivät.

Mulle ois jäänyt nälkä. Voileipäkakku ainoana suolaisena on aika hankala (varsinkin ehkä vielä texmex), tai tiedän itseni lisäksi monta ihmistä jotka eivät voi voileipäkakkuja sietää. Toki juhlien järjestäjä saa päättää mitä tarjoaa, mutta aika suppea suolainen puoli verrattuna makeisiin. Enkä pahalla tarkoita, kunhan tuli mieleen. :)

Paljon rippijuhlia työni puolesta kiertäneenä arvostan kovasti, jos on jotain "oikeaa" syötävääkin. Kierrän useita juhlia ja makea alkaa toisen paikan jälkeen jo äklöttämään. Samoin,jos on pitkämatkalaisia vieraita, olisi korrektia olla jotain" ruokaaruokaa" tarjolla.

Paras combo on mielestäni joku keitto (helppo, ei mene pahaksi, helppo pitää lämpimänä useita tunteja) ja sen kanssa jotain leipää, ehkä ruokaisaa salaattia.

Suolaiseen kahvipöytään riittää minusta kahdenlainen voileipäkakku(liha/kasvis tai liha/kala) /jotain suolaista piirakkaa.

Makeaksi riittää mielestäni yhdenlainen kakku, jotkut keksityyppiset pikkumakeat ja pulla/makea piirakka.

Juomana tietysti kahvia, mutta ihanaa on,jos on kotikaljaa ja mehuakin. Vettä pitäisi myös kesäkuumalla olla tarjolla runsaasti.

Olen siis se "ammattirippijuhlijavieras". IHANAA kun panostatte juhliin! Se on nuorelle tärkeää. On yllättävän paljon niitäkin perheitä, joissa ei esim. rippijuhlia vietetä tai niihin ei juurikaan panosteta mitenkään (ei ole tarjottavaa juuri mitään, ei kutsuta vieraita tms).

Nuorenne arvostavat panostustanne, oli se sitten enempi makeaa tai suolaista. :)

Yhteistyössä