Gallup: MITÄ kaverinne / tuttavanne lapsenhoitotapaa / -tyyliä ette ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minä en ymmärrä, että lapsi syötetään hengiltä.
Tuttavani kolmevuotiaan posket roikkuu ja on muutenkin pullea. Ihmiset huomauttelevat mm kaupassa, että ompas lapsi lihava. Äiti ei tee asialle mitään, vaan SUUTTUU ihmisten kommenteista.

Kyläilyt aloitetaan omin eväin ja KOKO ajan tankataan lihapullaa ja pottumuussia kuin maailmanlopun edellä.

Toinen asia mitä en ymmärrä, on sekunnintarkat rutiinit. Kaikesta mahdollisesta voi myöhästyä lasten takia. PikkuJalmarin päiväunia ei voi siirtää 10 minuuttia tai lasta herättää 5 minuuttia ennen sitä ja tätä kellonlyömää. Koko pikkuperhe ja puoli sukua sitten pyörii yhden yksivuotiaan pillin mukaan.

UGH!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toinen asia mitä en ymmärrä, on sekunnintarkat rutiinit. Kaikesta mahdollisesta voi myöhästyä lasten takia. PikkuJalmarin päiväunia ei voi siirtää 10 minuuttia tai lasta herättää 5 minuuttia ennen sitä ja tätä kellonlyömää. Koko pikkuperhe ja puoli sukua sitten pyörii yhden yksivuotiaan pillin mukaan.
Tuo!!!

tähän on helppo vastata. en tajua sitä, että joku äiti ei suunnittele ollenkaan etukäteen mitään. esim lounasaika tulee JOKA päivä, mutta ei, ei osata tehdä kerralla paljon ruokaa tai edes aloittaa ruuanlaittoa silloin kun lapsella ei vielä ole nälkä. aletaan keittämään pottuja kun lapsi ilmoittaa nälästä...daa.
toinen on se, ettei lapselle kerrota minne ollaan menossa. lähdetään vaan ja lasta ei etukäteen valmistella, että kohta lähtään mummolaan/mäkkäriin/kotiin/tarhaan.
kolmas on se, ettei suunnitella etukäteen logistiikkaa tai muutoinkaan elämää. kouhataan menemään kuin päätön kana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuo!!!

Minä kuulun siihen ryhmään joka yrittää kynsin ja hampain pitää rytmistä kiinni.. tuplat 10kk. Monia vasrmasti ärsyttää mun kelloon kyttäys mutta se on helpottanut monessa asiassa että on lapsella rytmi!

Mä en ymmärrä sitä, että lapsi kuskataan tuon tuostakin "jäähylle", josta se saa tulla pois, kun itse haluaa = noin 10 sekunnin kuluttua siitä, kun vanhempi on poistunut vierestä, en sitä, että minkäänlaista rytmiä/rutiineja ei ole, vaan lapsi saattaa saada ruokaa vain 3 krt/vrk, kun vanhemmat unohtavat koko asian enkä sitä, että vanhemmat ei anna minkäänlaista positiivista huomiota lapselleen - ei kiitosta, ei kehua, ei halia tai pusua.

Mutta ei kai mun tarvikaan ymmärtää.

En tajua miks antaa lapselle jottain tosi sokerista rahkaa/jogurttia ennen ku on syönä leipää. En myöskään ymmärrä sitä, et annetaan lapsen vaellella pitkin huoneita vaikka pitäs syödä. Tai sit, et antaa joka pvä mehua monta kertaa. Onhan näitä :D

Tämähän se. Siis sellainen, ett lasten synnyttyä koko elämä muuttunut vaan niiksi arkirutiineiksi, joillain tää jatkuu vaikka lapset olis jo koululaisia. Pilkuntarkat aikataulut, nukkumaanmenonvalmistelut klo 18 jälkeen eikä vierailuja enää sen jälkeen missään nimessä, mitään ei voi juhlia, eikä mihinkään mennä lasten rutiinien vuoksi. En voi ymmärtää miksi totuttaa lapset niin tarkkoihin raameihin, eihän ne koskaan opikaan joustaviksi, jos ei koskaan ole se juhlapäivä jolloin voi toimia toisin ja ravistella rutiineja...
Samoin vanhempien oma elämä on lakannut ja kaikki pyörii kullannupun navan ympärillä 24/7. Mitä sitten kun lapset lähtee, onko enää parisuhdetta tai elämää? Onko kavereita tai ylipäänsä mitään omaa? Vai täyttyyks päivät taas uusista rutiineista?

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
toinen on se, ettei lapselle kerrota minne ollaan menossa. lähdetään vaan ja lasta ei etukäteen valmistella, että kohta lähtään mummolaan/mäkkäriin/kotiin/tarhaan.

Mun lapsuuden kotini oli osittain tällainen. Tietty määrätyt rutiinit tiedettiin, mutta kylään lähtöä ei usein suunniteltu etukäteen. Joku vaan totesi "lähdetäänkö käymään "virtasilla" tai "shoppailemassa" ja sitten mentiin saman tien. Matkalle lähtö saatettiin päättää vasta edellisenä tai peräti samana päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja millis:
Minä kuulun siihen ryhmään joka yrittää kynsin ja hampain pitää rytmistä kiinni.. tuplat 10kk. Monia vasrmasti ärsyttää mun kelloon kyttäys mutta se on helpottanut monessa asiassa että on lapsella rytmi!
No mä ymmärrän kyllä sen, että lapsen oma perhe pyörii lapsen kellonaikojen ympärillä. Mutta en sitä, että muidenkin ihmisten pitäisi järjestää elämänsä tämän lapsen aikataulujen mukaisesti.

Mun mielestä on typerän kuuloista, kun äidit raakkuu leikkipuistossa "jos et nyt lopeta niin joudut sisälle", "tule heti pois tai joudut sisälle" mutta koskaan en kuitenkaan ole nähnyt näiden emäntien toteuttavan "uhkailujaan". Miksi edes antaa varoitus jos siitä ei oikeasti seuraa mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

Mun lapsuuden kotini oli osittain tällainen. Tietty määrätyt rutiinit tiedettiin, mutta kylään lähtöä ei usein suunniteltu etukäteen. Joku vaan totesi "lähdetäänkö käymään "virtasilla" tai "shoppailemassa" ja sitten mentiin saman tien. Matkalle lähtö saatettiin päättää vasta edellisenä tai peräti samana päivänä.

en tarkoita tuota. äkkilähdöt ovat ok, mutta tiedän yhden äidin, joka ei sano ollenkaan lapsille, että minne mennään. vedetään vaan vaatteet niskaan ja gogo. tajuatko? lapsella ei ole siis hajuakaan minne mennään, mennäänkö ulkomaille vai kauppaan. todella outoa minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mun mielestä on typerän kuuloista, kun äidit raakkuu leikkipuistossa "jos et nyt lopeta niin joudut sisälle", "tule heti pois tai joudut sisälle" mutta koskaan en kuitenkaan ole nähnyt näiden emäntien toteuttavan "uhkailujaan". Miksi edes antaa varoitus jos siitä ei oikeasti seuraa mitään?

Tätäkään en ymmärrä.

et ymmärrä sekunnintarkkoja rutiineja etkä myöskään myöhästymistä? :D

mä ainakin halusin pitää päiväunirutiineista suunnilleen kiinni, enkä ikinä minkään sukujuhlien takia ole herättänyt lasta kesken unien. en kyllä sen puoleen olettanut muiden odottavankaan meitä.

yleensä ne, joilla kaikki menot menee lasten unien yms. edelle on just niitä, joiden lapset "vaan lakkasi nukkumasta päikkäreitä 2-vuotiaana". :saint:

Se, että on perusrytmi ei tarkoita sitä, että perhe elää sekuntikellon kanssa.
Lapsi ei mene rikki, jos sen päiväunet siirtyy kerran kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuo!!!

rytmistä on hyvä pitää kiinni,minä teen samoin,mutta en minuutintarkasti.voin joustaa puoli tuntia sinne tai tänne suuntaan.tietysti tuplien kans tääki asia voi olla tuplasti hankalampaa joten ymmärrän jos haluat pitää minuuttiaikataulusta kii

Yhteistyössä