Gallup: luomuna synnyttäneet

Minua kiinnostaisi tietää kuinka monta muuta luomu-synnyttäjää täältä löytyy? Siis sellaisia mammoja, jotka eivät ole kokeneet tarvitsevansa lääkkeellistä kivunlievitystä ollenkaan kun kivut on olleet siedettäviä.

Itse kuulun tähän varmaan tosi harvinaiseen ryhmään, olin varautunut ottamaan kaiken mahdollisen kivunlievityksen, mutta en tarvinnutkaan muuta kuin suihkun. Synnytys tuntui helpolta, hallitsin tilanteen koko ajan ja pystyin rentoutumaan.

Huom! En siis millään tavalla vastusta kivunlievitystä synnytyksessä, vaikka en itse ole sitä tarvinnut.

:wave: Kaikki kolme menneet luomuna.Kaksi ensimmäistä kesti 11-12 t kokonaisuudessaan ja vaikka olikin pitkä avautuminen niin kivut oli siedettäviä.Kolmas tulikin sitten vauhdilla,alle 3 t!Eli siinä ei olisi edes ehtinyt mitään ottaa ja tuskin olisin tarvinnutkaan.

Itsekään en vastusta kivunlievitystä,eikä ole siis takana mitään periaatetta(kuten monen olen havainnut luulevan).Olen vain mennyt synnytyksiin avoimin mielin ilman sen kummempia ennakkokäsityksiä.Lapsetkin ovat olleet 4kg luokkaa ja silti kaikki mennyt tosi hienosti.Eräs ystäväni sanoikin,että "olen luotu synnyttämään"..Tilava lantio löytyy niin johtuu varmaan osittain siitä.Ja omakin äitini on synnyttänyt ilman lievityksiä,eli myös geeneistä.En silti koe olevani sen parempi synnyttäjä kuin muutkaan,jotka tarvitsevat kivunlievityksen tms.Kaikki tekevät niin kuin itselle tuntuu hyvältä,pääasia että kaikki on sitten lopulta hyvin :) Ärsyttää kyllä vaan joskus nuo "supersynnyttäjä"-kommentit :/

kirjoituksenne aiheuttivat minulle kateuden tunteen :/
itse olisin halunnut synnyttää/ selvityä mahdollisimman pitkälle ilman mitään mutta ei vaan onnistunut.(tässäkään ei taustalla mitään ideologiaa luomuna synnyttämisestä vaan olis ollut mukavaa elää synnytys läpi naturellina)niin moni asia oli sellainen mihin en voinut vaikuttaa ja tapahtuma meni niinkuin meni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 19:18 HeMa05 kirjoitti:
kirjoituksenne aiheuttivat minulle kateuden tunteen :/
itse olisin halunnut synnyttää/ selvityä mahdollisimman pitkälle ilman mitään mutta ei vaan onnistunut.(tässäkään ei taustalla mitään ideologiaa luomuna synnyttämisestä vaan olis ollut mukavaa elää synnytys läpi naturellina)niin moni asia oli sellainen mihin en voinut vaikuttaa ja tapahtuma meni niinkuin meni.
:hug: Niinhän se on,että kaikki menee niin kuin menee.Itsekin joka kerta mielessä varauduin siihen,että ei kaikki välttämättä mene hyvin..Ei kannata vertailla omaa synnytystä toisten kokemuksiin,jokainen on oma yksilönsä.Tiedän,että on helppo puhua,kun itse olen saanut kokea kaikki synnytykset "helppoina".Mutta kuitenkin..Jokainen pienen ihmisen syntymä on kaunis tarina,käytännön asioista viis :)

Kaikki kolme on meilläkin tulleet luomuna.Esikoisesta pyysin kyllä lievitystä,mutta oli yöaika ja pieni sairaala,joten lääkärin tulo kesti eikä sitten ehdittykkään mitään antamaan.Toista synnyttäessä tarjottiin puudutuksia,mutta olin ammeessa,kuten ekalla kerrallakin ja se riitti.Kolmas tuli syöksytyylillä kymmenessä minuutissa :LOL: Nyt odotan neljättä ja mahdollisesti taas luomuna mennään....tai katsotaan sitten kuinka kaikki menee ;)

elin
Esikoinen tuli luomuna, kun en ehtinyt kivunlievitystä saada. Ilokaasumaskin sain täälöin vietyä 10 cm päähän naamastani, haju meinasi saada oksentamaan välittömästi. Joten ilman mitään mentiin.

Kakkosen synnytys oli todella helppo, lilluin ammeessa ja kun siellä tuli liian kuuma olla, istuskelin jumppapallon päällä ja lueskelin lehtiä. Epäilin koko ajan, ettei synnytys etene, koska kivut olivat tosiaan vain voimakkaiden kuukautiskipujen luokkaa! Avautuminen 4 tuntia, ponnistus 2 minuuttia. Ihana synnytys.

Kolmatta odottelen avoimin mielin. Tulee luomuna tai ei, uknhan syntyy. Kumpaankin synnytykseen olin kirjannut toiveisiin, että toivon saavani lääketieteellistä kivunlievitystä, jos koen sitä tarvitsevani. Aion kirjata saman nytkin. En siis missään nimessä vastusta epiduraalia tai muutakaan kivunlievitystä, jokainen synnytyshän on kuitenkin erilainen ja tuntemukset yksilöllisiä! :)

äitineljälle
Toisessa 4stä synnytyksessä otin kohdunkaulan puudutteen, muut ilman mitään. Ekassa antoivat oksitosiinia supistuksia vahvistamaan, myöhemmin en ole siihen suostunut. Avautumisvaiheen vietän seisaallani sänkyyn nojautuen, keinutan lantiota ja laulan synnytyslaulua. Viimeksi synnytys kesti 7h eli aika kauan sain työskennellä. Kohtu voi olla monisynnyttäjällä kuulemma jotenkin väsynyt, kun ei meinannut lähteä kunnolla supistelemaan. Nännejä hieromalla lähtivät kunnon supistukset sitten käyntiin. Jälkeenpäin olin kuin maratonin juossut, mutta muuten tosi hyvässä kunnossa. Olisin lähtenyt vaikka heti kotiin vauvan kanssa, mutta 24h oli oltava sairaalassa.

faktaa
Ottakaa huomioon, että ilokaasu ei ole varsinainen kivunlievitys! :)
Eli jos sitä on käyttänyt, se on silti luomu-synnytys.
Luomu-synnytykseen ei kuulu lääkkeellinen lievitys ja ilokaasu, suihku, lämpö, aquarakkulat...jne. eivät ole sitä.

synnytin kyllä luomuna mutta vaan siksi koska ei keretty mitään puudutteita laittamaan.kun pääsin sairaalaan oli kivut niin kovat että huutelin jo ovelta puudutteita.lääkärin todettua että olen kokonaan auki ja voin ruveta ponnistelemaan jäi puudutteet saamatta.pyysin kyllä ilo kaasuakin mutta kätilön mielestä se oli turhaa.nyttenkin toivoisin että pääsisin synnytyksen läpi ilman lievitystä mutta jos kivut tuntuu tosiaan sietämättömiltä tai kätilö lievitystä ehdottaa niin otan sen vastaan paitsi epiduraalia ja spinaalia en suostu ottamaan oli kivut millaiset tahansa! :)

Kaksi synnytystä luomuna. esikko olis varmaan syntyny kotiin, jollei vedet olis menny. Mä kun luulin että ne on niitä harjoitus supistuksia. Esikon synnytyksessä olelin suihkussa, mutta kakkosesta en sinnekään mennyt.
molemmissa olen liikkunut niin paljon kuin vaan jaksanut, enkä ole paikoilleni jäänyt makaamaan. Tosin autossa istuminen 50 km oli kyllä tuskaa... heh... oastolle olen itse molemmilla kerroilla kävellyt, eli helpolla olen päässyt.

Meillä on kasi lasta ja molemmat menneet luomuna :) onpas hauska sana.Ensimmäistä lapsosta odottaessa olin varautunut kaikkiin mahdollisiin kivun lievityksiin mutta enpäs mitään tarvinnutkaan kaikki meni niin hyvin ilokaasu riitti minulle mainiosti jossain vaiheessä kätilö ehdotti minulle kohdunkaula puudutusta mutta en tuntenut tarvitsevani sitäkään joten en huolinut.ja sitten happinaamarin sain ponnistus vaiheessa joka auttoi ponnistus vaiheessa kun sain siitä raikasta ilmaa oli ponnistaminen paljon helpompaa.Toinen lapsemme syntyikin syöksynä ja eli en ehtinyt saamaan mitään muuta kuin ilokaasua joka taas lievitti kipujani todella ja sitten pyysin taas ponnistaessa happinaamarin..hyvin meni! enkä ole molemmilla kerroilla kun pari pikku tikkiäkään saanut.Vaikka olen yleensä tosi kivun arka hammaslääkäriinkään en koskaan menisi ilman puudutusta poraukseen niin silti synnyttä minen ei ollut yhtään kauheaa. :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 21:51 faktaa kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että ilokaasu ei ole varsinainen kivunlievitys! :)
Eli jos sitä on käyttänyt, se on silti luomu-synnytys.
Luomu-synnytykseen ei kuulu lääkkeellinen lievitys ja ilokaasu(?), suihku, lämpö, aquarakkulat...jne. eivät ole sitä.
Jaa no sitten täällä myös luomuna :) vaikkakin toisessa synnytyksessä otin sitä ilokaasua vain muutaman henkäyksen ja silti oksensin... :x lämpimästä suihkusta oli paljon apua :) lapset ei kovin pienikokoisia, mutta kuulema mulla on hyvän mallinen lantio :D asenne on synnytyksessä se hyvän kokemuksen perusta, mun mielestä.
Olipas lisättävä tuo kysymysmerkki tuohon lainattuun tekstiin...<br><br>

Eikös ilokaasukin luokitella lääkkeelliseen kivunlievitykseen?

No, niin tai näin, niin ilokaasua otin synnytyksen aikana viimesen n. tunnin ajan. Ens kerralla voisin jättää senkin pois, meni liian pöhnäiseksi pää sen kanssa pelatessa.

Ja tulevaa synnytystäkin odotan niiiin innolla, kunhan nyt ensiks sitten joskus raskaudun taas ;)

faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 01:32 Emilyn kirjoitti:
Ilokaasua ei virallisesti lasketa kivunlievittäjiin ollenkaan! :attn:
Se ei kipua lievitä/poista, se vaikuttaa vain mieleen, ajatuksiin ja sitä kautta jaksamiseen! :attn:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 08:38 faktaa kirjoitti:
\
Se ei kipua lievitä/poista, se vaikuttaa vain mieleen, ajatuksiin ja sitä kautta jaksamiseen! :attn:
http://www.agalindehealthcare.com/Web/web2000/fi/HC/WPP.nsf/pages/ilokaasu

Eikö..?

meille tuli postissa tälläinen kirjanen kuin vauvan syntymä jossa kerrotaan synnytykseen liittyvästä.täällä lukee näin:Lääkkeellinen kivunlievitys-ilokaasu eli tämän kirjan mukaan ilokaasu laskettaisiin lääkkeellisiin?

faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 12:31 Emilyn kirjoitti:
\
\
http://www.agalindehealthcare.com/Web/web2000/fi/HC/WPP.nsf/pages/ilokaasu

Eikö..?
Nettisivujakin on monenlaisia. Olen jutellut tästä asiasta itse henk. koht. alan asiantuntijan kanssa. Ilokaasu ei virallisesti ole lääkkeellinen kivunlievittäjä.
Tai jos se jompaa kumpaa on, tuota lääkkeellistä ehkä jossain määrin, jos niin halutaan asia nähdä, mutta kivunlievittäjä se ei ole missään määrin.

Meillä 4 lasta. Esikoisen synnytyksessä kokeilin ilokaasua, mutta minun kohdalla se ei oikein "toiminut". Kolmen seuraavan kohdalla en edes kokeillut ilokaasua. Ja muita kivunlievitysjuttuja ei ole keretty antamaan, koska synnytykset on olleet niin nopeita. Esikoisen synnytys kesti 4,5h. Toinen synnytys 2,5h. Kolmas 2h9min. Ja tämä vajaan kolmen viikon ikäinen tulokas syntyi sellaisella rytinällä, että juuri päästiin sairaalan ovesta sisään, niin poika syntyi sinne aulaan...Synnytys kesti 1h 36min, mistä ajomatkaan meni n.1h15min. Ei siis puhettakaan kivunlievityksestä...

Minäkään en missään nimessä vastusta kivunlievityksiä. On vain synnytykset sujuneet niin vauhdikkaasti, ettei niitä ole tarvittu. Melko varmasti olisin ottanut jotain kivunlietystä, jos synnytykset olisivat olleet tosi pitkiä. En ole koskaan suunnitellut synnytyksiäni mitenkään, vaan mennyt aina sinne mieli avoinna. Tavoitteena saada vauva maailmaan tavalla tai toisella... =)

\
\
Joo voin yhtyä tuohon! Nimittäin mulla kesti synnytys 3h 20 min (ensisynnyttäjä) ja sain vain ilokaasua. Mulla lensi myös oksennus ekasta "henkäyksestä", mutta sen jälkeen ei tuntunut enää miltään. Valitettavasti tuo ilokaasu ei viennyt kipua, sekoitti vain "vähän" ajatuksia; tyyliin kysyin 5 kertaa "koshhhkaah sshe lääkäri tulee antamaan epiduraalia"...sitähän minä jäin vain odottelemaan...hihi. Mutta ei ehditty antaa mitään kun pojalla kiire jo ulos. Luulenpa että se maskin puristaminen antoi enemmän henkistä lievitystä? ;)

Olisin kyllä erittäin mielelläni ottanut jotain - ihan mitä vaan - lievittmään sitä infernaalista kipua... En ole vielä tohtinut vielä uudestaan raskaaksi tulla. Mutta eiköhän sitä kohta pitäisi pikku hiljaa alkaa toivomaan pikkusisarta tai veljeä esikoiselle (19 kk).... Tuskin ehdin tulevaisuudesskaan mitään saamaan, näin ainakin lääkäri jo varoitteli, mutta samalla kannusti että nopeammaksi vain muuttuu synnytykset.

NO, ilokaasua kyllä vetelin viimeiset 4 h. Synnytyksen virallinen kesto oli 14h, mutta säännöllisiä supistuksia oli sen 16 h. Olisin kerennyt tuossa ajassa saamaan koko arsenaalin, mutta sinnittelin ilman. Olin etukäteen toivonut selviäväni ilman selkärankaan pistettäviä puudutteita. Aivan sietämätöntä oloa oli 30-45 min ennen ponnistamista, mutta kätilöillä oli tuolloin niin kiire, etteivät kerenneet edes käymään luona :(

Ensi kerralla toivon pääseväni ammeeseen...

Ensimmäisestä lapsesta otin kaikki mitä sain eli aqua-rakkulat, ilokaasun, petidin-piikin, spinaalipuudutuksen, epiduraalipuudutuksen ja sen suihkeen vielä lopuksi..
Toinen lapsi syntyiki täysin luomuna =) ei ees puudutettu ku ommeltiin... ;)

Kiitokset kejusta. Tätä oli mukava lukea. Odotan ensimmäistä ja olen ns. varautunut kaikkeen- kuten pitääkin, siis avoimin mielin synnyttämään. Päällimmäisenä mielessä pyörii kuitenkin amme ja vesisynnytys, jota haluaisin - ja kokeilenkin jos vaan mahdollisuus on. Usein vaan kuulee, että ensiynnyttäjät monesti "tarvitsevat" muutakin. Oli rohkaisevaa luke a kirjoituksianne :) Minullakaan ei mitään kivunlievityksiä vastaan ole, asia vaan on niin että epiduraalin jälkeen ei veteen enää saa synnyttää.... siispä se on joko tai :flower:

my selene harmaana
No, mä synnytin mun tokaa lasta ilman mitään. en ehtiny, muuten olisin varmaan ottanu. ilokaasua en halunnu koska ekassa synntytksessä olin niin sekasin enkä muistanu mitään. ekassa synnytyksessä sain epiduraalia, petidiini ja ilokaasua otin. nyt kesäkuussa synnytin kolmatta kertaa ja sain petidiini ja ilokaasu.

mulle se on aivan samaa saako vai ei. kunhan vaan jää hyvä fiilis ja vauva saadaan maailmaan. jokainen synnytys niin erilainen ja jokainen kestää kivut eri tavalla.

sen voin vaan sanoa että eka synnytys kesti yli 18h ja en ois jaksanu loppuun asti ellen olisi saanu helpotusta. onneks kätilö tajus sen ja hankki sen ku ite olin niin pihalla etten osannu pyytää.

jokaisesta synnytyksistä on jääny hyvä fiilis ja menisin ihan millon vaan uudelleen. =)

my selene ja tytöt 04/02, 07/03 ja 06/06

Yhteistyössä